Hatut

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Rady

Hatut

Viesti Kirjoittaja Rady » Ke Loka 29, 2008 20:01

Ajattelin nyt että tämmöinen ketju saattapi olla hyödyllinen. :D Heittäkää minua vapaasti kookospähkinällä jos ketju on turha.
Mutta otsikko on varmaankin aika tyhjentävä, eli jos ongelmia hattujen teossa, olet oikeassa paikassa.

Aloitampa omalla ongelmallani. Tulevaisuudessa työn alle pääse tämmöinen puku. Hattu onkin aikamoinen ongelma. Minulla on muutama suunnitelma kyseiseen hattuun itsellänikin, mutta haluaisin kuulla ulkopuolistenkin mielipiteitä :D Kiitos jo etukäteen jos jollain on mielenkiintoa auttaa!

Pikku-Ed

Re: Hatut

Viesti Kirjoittaja Pikku-Ed » Ti Marras 04, 2008 18:03

Itse kaipaisisin neuvoa Kingdom Hearts II Vivin hattuun.

Modemuoks: Toivoisimme modetiimin kanssa, että suoralinkityksiä vähennettäisiin, joten siirsin kuvasi ImageShackiin.
Animecon: Burashi (OMA HAHMO)
IRC-Galleria nick: [BURASHI]

^mirugashi

Viesti Kirjoittaja ^mirugashi » To Marras 06, 2008 18:55

Pikku-Ed kirjoitti:Itse kaipaisisin neuvoa Kingdom Hearts II Vivin hattuun.
Tuo on vaikea! Tärkkiä voisi hyödyntää kärjessä (?) ja tukikangasta muun hatun pystyssäpitämiseen. Vetoketju vaikeuttaa hommaa suuresti.. Täytyy laittaa mietintämyssy päähän.
NYA? It's can't end like that...

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ma Marras 10, 2008 09:51

^mirugashi kirjoitti:
Pikku-Ed kirjoitti:Itse kaipaisisin neuvoa Kingdom Hearts II Vivin hattuun.
Tuo on vaikea! Tärkkiä voisi hyödyntää kärjessä (?) ja tukikangasta muun hatun pystyssäpitämiseen. Vetoketju vaikeuttaa hommaa suuresti.. -täytyy laittaa mietintämyssy päähän-
Ei sitä kannata tehdä vaikeimman kautta! Tee ensin hattu vaahtomuovista, sitten teet siihen vasta kankaat pintaan. Kyllä, vaahtomuovi, rakas ystäväiseni, toimii kaikkialla. Halpaa ja hyvää. Kokeiltu on monenkin kanssa. Otetaan esimerkeiksi KH II Soran kengät, tNBC Oogie Boogien naama, Death Noten Ryukin naama, lisää muiden hahmojen kenkiä. Kyllä kannattaa ja hyvää tulee.

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ti Marras 25, 2008 12:12

Itse kyselisin vinkkejä ISOn silinterihatun tekoon. Tarkoituksena olisi tehdä Tamakin se Haruhi in Wonderland-versio ja ottaisin mielelläni vinkkejä miten saisin tehtyä helposti hyvännäköisen silinterihatun. En mielelläni tekisi sitä pahvista, vaan käyttäisin jotain muita materiaaleja. (Koska pahvi näyttää aina... no, pahvilta. Ja koska tarkoitus olisi saada puvusta juhlavan näköinen, arvostaisin neuvoja.)

Tästä olisi luultavasti apua myös Kaitou Kid ja Souseiseki-cossaajille.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Mlaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mlaa » Ke Marras 26, 2008 20:16

Morndulin kirjoitti:Itse kyselisin vinkkejä ISOn silinterihatun tekoon. Tarkoituksena olisi tehdä Tamakin se Haruhi in Wonderland-versio ja ottaisin mielelläni vinkkejä miten saisin tehtyä helposti hyvännäköisen silinterihatun. En mielelläni tekisi sitä pahvista, vaan käyttäisin jotain muita materiaaleja. (Koska pahvi näyttää aina... no, pahvilta. Ja koska tarkoitus olisi saada puvusta juhlavan näköinen, arvostaisin neuvoja.)

Tiedätkö semmoisen vaahtokumimaisen joogamaton? Tee kyseinen hattu siitä ja päällystä kankaalla. Toimii. Ei paina paljoa, ei maksa paljoa, ei taitu helposti ja on pehmeämmän näköinen kuin pahvi.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ma Joulu 01, 2008 16:39

Morndulin kirjoitti:Itse kyselisin vinkkejä ISOn silinterihatun tekoon. Tarkoituksena olisi tehdä Tamakin se Haruhi in Wonderland-versio ja ottaisin mielelläni vinkkejä miten saisin tehtyä helposti hyvännäköisen silinterihatun. En mielelläni tekisi sitä pahvista, vaan käyttäisin jotain muita materiaaleja. (Koska pahvi näyttää aina... no, pahvilta. Ja koska tarkoitus olisi saada puvusta juhlavan näköinen, arvostaisin neuvoja.)

Itse olen cossannut Souseisekiä ja tein hatun pahvista. Toisin kuin voisi olettaa, se ei todellakaan näyttänyt pahviselta. Aina kun joku kysyi, olinko ostanut hatun jostain, vilautin hatun sisäpuolella näkyvää Tapolan logoa. Jotta hattu ei näyttänyt pahviselta, oli kuitenkin kikkailtava aika paljon ja olisin nyt myöhemmin tehnyt siitä pienemmän ja siromman.

Tein hatun suurimmaksi osaksi tavallisesta pahvista, mutta päälle teippasin siististi maalarinteipillä sellaista hiukan kovempaa askartelukartonkia. Siten pinnasta tuli siisti ja sileä. Sen jälkeen ompelin silkistä (en usko sen olleen aitoa) kuoren, jonka konstailemalla kiinnitin hattuuni. Joissakin kohdissa oli kylläkin käytettävä paria nuppineulaa. Tässä on lopullinen versio ja aika hyvältähän se näytti. ;) Heti käytössä se tosin kyhmyyntyi ja näkyy myös lähennetyssä kuvassa. Seuraavalla kerralla osaan tehdä paremmin.

Modemuoks: Muistathan, että irkkigaltsusta ei linkitellä. Korjaisitko linkkisi, kiitos.

Lolita-sohvi

Viesti Kirjoittaja Lolita-sohvi » Su Maalis 08, 2009 12:38

Saatan lähteä ryhmäcossaamaan High-kingiä ja tässä mietin, että miten ihmeessä toteutetaan knalli?! ja miten kun tossa on toi lippispää, nii siinä on se ongelma, että siinä lippiksessä on jotain kimalteita. Miten nuo kimallukset saisi?

(muoks: En lähdekään cossaamaan High-kingiä, joten en tarvitsekaan apua.)
Viimeksi muokannut Hoothoot, Su Maalis 08, 2009 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisää postiisi kuvat, jotta sinua voidaan auttaa.
Animecon VII: Azumanga Daioh!/Chiyo-chan

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ke Huhti 29, 2009 07:22

Tarvitsisin apua Itachin hattuun. http://i54.photobucket.com/albums/g113/ ... 1240978747
Mistä mahtaisi löytyä riisihattuja, josta tuollaisen voisi muokata? Google ei auttanut.

Edeae

Viesti Kirjoittaja Edeae » Ke Huhti 29, 2009 08:44

Jos Suomen markkinoilta etsii, niin lähinnä taitaa olla joko Punanaamion kiinalaishattu tai Pilailupuodin lähes samanlainen päähine. Ainakin tuon kuvan perusteella noiden rakenne on erilainen kuin hahmolla, siis noissa hatuissa punokset kiertää ympyrää, eikä mene pystysuunnassa, mutta aika lähellä ollaan silti.

Ihan vaan "Itachi hat" googletus antaa myös esim Ebayn tai Amazonin vaihtoehdot.

Mlaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mlaa » Ke Huhti 29, 2009 22:32

Tatl kirjoitti:Tarvitsisin apua Itachin hattuun. http://i54.photobucket.com/albums/g113/ ... 1240978747
Mistä mahtaisi löytyä riisihattuja, josta tuollaisen voisi muokata? Google ei auttanut.
Muistelisin Ippaissa tuollaisen nähneeni. Mutta muistankohan ihan oikein....?

Sora-san

Viesti Kirjoittaja Sora-san » Ma Touko 04, 2009 21:37

Miten voisin tehdä tuollaisen http://bokunosekai.files.wordpress.com/ ... /buggy.jpg hatun??

En ole koskaan aiemmin tehnyt hattua itse joten hyvät neuvot olisivet tarpeen.. Muuten millaisesta kankaasta hattua kannattaisi alkaa tekemään??

Lolita-sohvi

Viesti Kirjoittaja Lolita-sohvi » Ti Kesä 09, 2009 12:43

Hei onko teidän mielestä kiellettyä ostaa hattu valmiina? Kun cossaan Naapurini totoron Meitä:
http://www.dvdplaza.fi/reviews/images/totoro1.jpg
Eikö olkihatun työstäminen ole hieman mahdotonta?
Animecon VII: Azumanga Daioh!/Chiyo-chan

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ti Kesä 09, 2009 16:58

Lolita-sohvi kirjoitti:Hei onko teidän mielestä kiellettyä ostaa hattu valmiina?
Tätä ei pitäisi edes joutua sanomaan, mutta ei, ei ole kiellettyä. Ei ole mitään järkeä ryhtyä askartelemaan jotakin sellaista, mitä voi saada valmiina.

Vivilan

Viesti Kirjoittaja Vivilan » Ke Kesä 10, 2009 16:29

Tarkoituksena olisi toteuttaa Animeconiin Keisarin Uudet Kuviot - elokuvan Kuzco. Miekkosen hattu vain tuottaa suurinta päänvaivaa. En viitsisi jättää sitä puvusta poiskaan (kuten se on juuri ennen laamaksi muuttumista olevassa kohtauksessa), joten mikä olisi järkevä tapa toteuttaa lätsä ilman pahvihattujen kuminauhoja?

Mietin, että jos jostain vielä löytäisi sellaisen kovasta huovasta tehdyn Mikki Hiiri-hatun, niin voisiko siitä jotenkin väkrätä moisen? Vai tehdäkö alun alkujaan itse. (taidot on niin ja näin, tekien oppii)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”