Kankaat, napit ja nauhat

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Crimson
Viesti:

Re: Kankaat, napit ja nauhat

Viesti Kirjoittaja Crimson » Ti Tammi 25, 2011 13:50

Miru-Chan kirjoitti:Heips!
Olisin tekemässä tällaista asua toukokuun Bakaconiin.
Olisiko ehdotuksia tuolle vaaleansiniselle kankaalle? Siitä kun pitäisi tehdä huppari, hanskat sekä kengät/bootcoverit( tosin ei haittaa jos bootcoverit tulee eri materiaalista ).
Ja tulisiko hanskoihin ja hihoihin käyttää vaikkapa kovike kangasta? Ne kun ovat tuollaiset jäykän näköiset...
Sanoisin että koviketta hihansuihin sekä hansikkaan suihin hieman pidemmälle. Kankaaksi itse melkein suosittelisin jopa sisustuskangasta että ne saa pysymään muodossaan ja ilman mitään helman liehumisia mutta sisustuskangasta on erittäin vaikea saada ommeltua vaatteiksi ellei tiedä miten se käyttäytyy eli suosittelen sitä vain viimeiseksi vaihtoehdoksi tai jos olet valmis tekemään ensin lakanakangas -version, sitten kokeiluversion 1. sis.kankaalle ja sen myötä uusi, lopullinen versio.
Hansku kirjoitti:n löytänyt mitään parempaa topiccia joten pistän tänne.

Olen tekemässä Adianea ja ongelma on tuon kankaan väri. Ostin eurokankaasta mahd samanvärisen, kuitenkin tumman punaisen kankaan hänelle, ja kun kuvaa tutkailee tuo mekko kangas on tuommoista.. punaisen violettiä.

No probleimos ajatteli Hansku ostaessaan Dylon violettia käsiväriä. Joten upotin sen sinne ja, no tydyy, mitään ei ollu tapahtunut. (siis käytin sellaisen yhen paketin koko mekolle)

Eli, olisko enemmän väriä (kaksi, kenties kolme pakettia?!) vai uskallanko soveltaa värioppia ja heittää suuren loven lompakkooni tehneen punaisen kankaan siniseen väriin (ja paljonkohan sitä tarvitsisi?)

Ja koska meillä ei ole vaakaa, en voi oikein punnita noita mutta jos se auttaa, niin mekko on puuvillaa + vyötäröstä alaspäin vuoritukset.
Muistitko käyttää ruokasuolaa värjäyksen aikana? Koska tietääkseni se onnistuu aika huonosti jos ei sitä ruokasuolaa käytä.

Kuinka paljon kangasta ostit? Siitäkin hiukan voi päätellä värintarvetta. Itse olin kaupassa töissä juuri jossa myytiin juuri Dylonin värejä ja annoimme asiakkaalle nyrkkisääntönä että paita+housut per paketti saa värjättyä kokonaan, suuremmat värjääntyvät kyllä, mutta ehkä hieman sävyeron kanssa.
Ja jos puuvillaa on niin pitäisi värjääntyä ihan hyvin vielä... HUOM! Välttämättä langat eivät värjäänny koska ne usein esikäsitellään eli toivottavasti langanväri matchaa suunnilleen "lopputulosta" jos jotain tikkausta näkyy miehustassa.
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ke Tammi 26, 2011 00:13

Crimson kirjoitti: Muistitko käyttää ruokasuolaa värjäyksen aikana? Koska tietääkseni se onnistuu aika huonosti jos ei sitä ruokasuolaa käytä.

Kuinka paljon kangasta ostit? Siitäkin hiukan voi päätellä värintarvetta. Itse olin kaupassa töissä juuri jossa myytiin juuri Dylonin värejä ja annoimme asiakkaalle nyrkkisääntönä että paita+housut per paketti saa värjättyä kokonaan, suuremmat värjääntyvät kyllä, mutta ehkä hieman sävyeron kanssa.
Ja jos puuvillaa on niin pitäisi värjääntyä ihan hyvin vielä... HUOM! Välttämättä langat eivät värjäänny koska ne usein esikäsitellään eli toivottavasti langanväri matchaa suunnilleen "lopputulosta" jos jotain tikkausta näkyy miehustassa.
Kyllä, pistin sen verran mitä paketissa sanottiin, eli 5 rkl.

Ostin 3m puuvillaa ja 1m vuorikangasta (jotka meni kaikki). Juu, otin tuon lanka-asian huomioon ja ostin juuri tuollaista punaviolettia lankaa, ja en ole ommellun vielä mitään saumaa mikä näkyisi päällepäin, eli olen ommellut vain noita sisäsaumoja tuolta.

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ma Helmi 14, 2011 21:39

Punnitsin edellämainitun kankaan ja sain tulokseksi 600g. Jes ajatteli Hansku joka lähti ostamaan dylon pesukoneväriä joka värjää 600g kangasta. Pakkausta lueskellessani huomasin että se värjää 1.2kg vaaleamman sävyiseksi, ja sen 600g sen sävyikseksi mitä aine on.

Ajattelin jättää pohjat sitä väriainetta pussiin että tuloksesta tulisi halutumman värinen.
Ajatteluntasolle se sitten jäikin, koska heilautin koko pussin koneeseen.

Nyt tuossa vieressäni on kasa oikean väristä kangasta, mutta aivan liian tummaa.

Prr. Olisi pitänyt pistää puolipakettia tuota.

Mutta. Eipä auta jälkiviisastalu ja kysyisinkin, toimisiko tuo värinpoisto kankaaseen, että saisin siitä vaaleamman sävyisen? Tuo värinpoisto pakkaus riittää 2.5kg kangasta, joten vitosen pitkällä matikallani voisin päätellä että 1/4 paketista riittäisi 600g kangasta, mutta en halua poistaa siitä värejä kokonaan, vaan vaalentaa sitä, joten miltä kuulostaisi 1/8 paketista käytettäväksi (teoreettisesti riittäisi siis poistamaan 300g värit)?

Toivottavasti ei menny liian sekavaksi. x3 Ja toivottavasti joku osaa vastata, koska kun tämän värinpoiston ostan niin kankaan värjäyksen hinnaksi tulee huimat 20e, samanverran mitä itse kangas maksoi. Not cool.

Miss Alice

Viesti Kirjoittaja Miss Alice » Ti Helmi 15, 2011 23:22

Vähän höpsöjä tässä haluaisin kysellä, mutta täältä pesee:

Siis, cossikohteenani olisi Gakuen Hetalia-univormu, miesten versio Notta tällainen.

Ja ongelma olisi tuo housujen kangas. Oletteko löytäneet tuon tapaista sinistä skottiruutukangasta, tai edes siniviolettia? Olen hiki hatussa yrittänyt etsiä moista kankaankuvatusta, mutta tuloksetta. Väreinä pysyvät itsepintaisesti punainen ja mustavalkoinen, vaikka kuinka kääntäisin koko kaupan ympäri!
Have a nice lif-
...Oh, and by the way, your father's dead.
Have a nice life~

Hitsuko

Viesti Kirjoittaja Hitsuko » Ke Helmi 16, 2011 02:49

Miss Alice kirjoitti:Siis, cossikohteenani olisi Gakuen Hetalia-univormu, miesten versio Notta tällainen.

Ja ongelma olisi tuo housujen kangas. Oletteko löytäneet tuon tapaista sinistä skottiruutukangasta, tai edes siniviolettia? Olen hiki hatussa yrittänyt etsiä moista kankaankuvatusta, mutta tuloksetta. Väreinä pysyvät itsepintaisesti punainen ja mustavalkoinen, vaikka kuinka kääntäisin koko kaupan ympäri!
Löysin omiin Gakuen-pöksyihini mielestäni aika kivaa siniharmaaviolettia skottiruutukangasta ihan Eurokankaasta (taisin tehdä ostoksia Turun liikkeessä, mutta olen nähnyt samaa kangasta myös Helsingissä). Sitä oli ainakin vielä vähän aikaa sitten myynnissä, mutta tämänhetkistä tilannetta en tiedä. Minulla ei nyt kauhean hyvää reffiä kankaasta ole, mutta stalkkaile vaikka tuolta jonkinlaista kuvaa. :'D
"Apparently he not only names things after crayons, he EATS them too..."

Thalionkalwen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalionkalwen » Su Helmi 20, 2011 17:19

Mukavan huomiota herättämättömän näköistä tuo ruutuhousukankaasi, Hitsuko.

Taidan itsekin käydä sitä katsomassa Eurokankaasta. V-kaula-aukkoinen valkoinen paitani, kun joutui pyykkiin punaisen lakanan kanssa, niin jouduin miettimään jonkin paremman värin miksi värjätä tuo vaaleanpunainen paita. Keksinkin sen sitten käyvän vaaleanruskeana juuri tuohon Hetalia Gakuen-asuun ;). Sitten vain väriainetta ostamaan.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
- Viti-Vaatturi - tilaustöitä - Tapahtumakuvia - DeviantArt -

Portugali on nyt canon Hetaliassa!

ABA

Viesti Kirjoittaja ABA » Ma Helmi 21, 2011 11:55

Olen tällä hetkellä työstämästä tälläistä asua ja tarvitsisin apua.

En oikein tiedä mistä kankaasta lähtisin työstämään. Ajattelin itse jotain joustavaa materiaalia, joka myötäilisi ihoa ja voisi sopiakin asuun. En kuitenkaan ole mitenkään erikoisen varma tästä jotenka pakko kysyä mikä kangas olisi asuun paras vaihtoehto?

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Ti Huhti 12, 2011 17:06

Elikkäs, olisin 'painamassa' punaiseen paitaan valkoista tekstiä ja kysymys kuuluu, että jos teen tämän silitettävällä printtipaperilla, tarvitseeko minun käytännössä tehdä mitään muuta kuin leikata paperista halutut kirjaimet ja silittää kiinni, ilman printtausvaihetta?
Kysymys saattaa kuulostaa idiootilta, mutta ajattelin nyt kysäistä ennen kuin alan tekemään mitään :''D
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » Ti Huhti 12, 2011 17:41

Lirlys kirjoitti:tarvitseeko minun käytännössä tehdä mitään muuta kuin leikata paperista halutut kirjaimet ja silittää kiinni, ilman printtausvaihetta?
Ei.

[Sisällöllinen viesti on sisällöllinen, mutta siinä oli kaikki asia.]
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Oml

Viesti Kirjoittaja Oml » Ke Huhti 13, 2011 12:31

Minulla olisi lievä onkelma! : D
Olen cossaamassa Cieliä Kuroshitsujista Animeconissa ja Traconissa.
En vain tierä mitenkä teen sukkanauhojen suhteen. Niille lenkeille jotka on Cielin polvien alapuolella. Pitäisi saada sellaiset tummatlenkit jotka saan sitten noihin sukkiin kiinni ja oon ihan ulapalla enkä tierä miten tekisin ne. o.o
Tactical Facepalm!

varjopoika

Viesti Kirjoittaja varjopoika » Ti Marras 22, 2011 22:14

Olen tekemässä Luka Megurinen Magnet-pukua, tuo vasemmanpuoleinen, mutta ongelmaksi muodostui kangas. Käsityönopettajani ehdotti satiinia, eikä varmaan ole yllätys että ehdotus sai jyrkän tyrmäyksen. Siispä onko kenelläkään ideoita kankaan suhteen? D:

//selvä, kiitos paljon :3
Viimeksi muokannut varjopoika, Ke Marras 23, 2011 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sillä Pohjolan valtiaalle, joka häntä syvästi (ikuisesti) rakastaa, hänellä ei riitä lempeyttä.

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ke Marras 23, 2011 01:06

varjopoika kirjoitti:Olen tekemässä Luka Megurinen Magnet-pukua, tuo vasemmanpuoleinen, mutta ongelmaksi muodostui kangas. Käsityönopettajani ehdotti satiinia, eikä varmaan ole yllätys että ehdotus sai jyrkän tyrmäyksen. Siispä onko kenelläkään ideoita kankaan suhteen? D:
Itse käytin Lukan Magnet (tässä ja tässä)puvussani mekko-osaan puuvilla-polyesteri sekoitusta, sekä valkoiseen obiosaan morsiussatiinia. Jos haluat mattapintaisen, käytä puuvilla-polyesteriä, jos haluat kiiltävämmän, käytä morsiussatiinia

Fukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fukka » Ke Marras 23, 2011 02:33

varjopoika kirjoitti:Olen tekemässä Luka Megurinen Magnet-pukua, tuo vasemmanpuoleinen, mutta ongelmaksi muodostui kangas. Käsityönopettajani ehdotti satiinia, eikä varmaan ole yllätys että ehdotus sai jyrkän tyrmäyksen. Siispä onko kenelläkään ideoita kankaan suhteen? D:
Satiini ei välttämättä ole sitä superkiiltävää ja inhottavan liurua kangasta. Suosittelisin kysymään kangaskaupasta puuvillasatiinia, joka ei ole kiilloltaan niin voimakas ja sitä on myös helppo ommella. Ja materiaalina puuvilla sopii monenlaiseen käyttöön. Sitä saa yleensä myös monen eri vahvuisena.

Aina niissä kankaiden tuoteselostelapuissa ei lue, että onko kangas satiinia vai ei, koska satiini on muutakin kuin kankaan nimi.

Nirhama

Viesti Kirjoittaja Nirhama » Ti Joulu 27, 2011 18:44

Hei, ajattelin tähän ketjuun tunkaista kysymykseni kun vaikutti mahdollisesti oikealta paikalta.

Olen tekemässä BlazBluen Ragnan pukua kuva 1 / kuva 2 ja ongelmaa ei tuota enää mikään muu kuin nuo isot vyönsoljet takin rinnuksilla. Kokohan onkin sitten sitä pienintä luokkaa, näyttäisi olevan vähintään 6cm leveät.
Yritin etsiä netistä vyönsolkia, mutta valikoima on varsin suppea: ainoa varteenotettava kauppa oli Antassu.com (sekin koirantarvikeliike), mutta sielläkin soljet olivat liian pieniä, vain n. 3cm. (Ainakin nyt tiedän tarkemman määritelmän: soljet ovat kaksipuolisia yksikielisiä rullasolkia) En jaksa uskoa, että noin isoja solkia löytyisi mistään kirpparilaukuista tai vastaavista. Käsityötarvikeliikkeistä Oulussa olen katsellut, mutta en ole niistäkään bongannut sopivia.
Tietäisikö kukaan ihana ihminen, mistä näin isoja solkia saisi ostettua/tilattua ja haluaisi jakaa tietonsa? Ulkomailtakin olen valmis tilaamaan, jos liike on luotettava. Vai onko haaveeni aidoista soljista turha ja minun kannattaisi tehdä ne esim. softiksesta?

Suuret kiitokset, mikäli joku osaa auttaa.

Mourumaru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mourumaru » Ti Joulu 27, 2011 22:29

Olen tässä näitä pääkaupunkiseudun Eurokankaita pyöriny läpi hyvää tekonahkaa ettien, enkä oikeestaan ole törmänny yhessäkään itelleni mieluiseen. Pitäs siis saada tummanpunasta tekonahkaa jostakin ja oon myös läpikäyny jotain nettisivuja sen toivossa. Oon vaan törmänny joihinki vähän epämääräsen näkösiin punasiin lähinnä ebayssä ja vähän epäröin kehtaako niitä tilata, kun ei tiedä uskaltaako kuvaan niin paljoa luottaa. Niin että kyselisin sitä mistä ihmiset yleensä tekonahkansa hankkii, onko jotain hyvää nettikauppaa kellään tiedossa? Mustaaki tietty pitäs, mut uskon sen olevan vähän helpommin löydettävissä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”