Kankaat, napit ja nauhat

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kitichan

Re: Kankaat, napit ja nauhat

Viesti Kirjoittaja Kitichan » Ma Joulu 13, 2010 18:56

loota kirjoitti:Kitichan, nii-i, onhan niitä näkyny tosiaan joo, mutta nykyään nään vaan sinistä ja oranssia. Mustaan ja punaseen törmää kauhean harvoin )-:
miten ison palan tarvitset? Mikäli heität minulle rahat niin voin piipahtaa ostamassa sitä ja pistää postiin...?

Usudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Usudas » Ma Joulu 27, 2010 21:39

Päätin tänään käydä ostamassa tulevaan Rin Kagaminen Magnet-cossiini kankaat. Koska moni muu cossaaja oli tehnyt mekkonsa valkoisesta, kiiltävästä kankaasta (esimerkkejä: 1, 2, 3), päätin minäkin kysyä kangaskaupan myyjältä, mitä kangasta minun kannattaisi ostaa. Myyjä tietysti suositteli ensimmäisenä satiinia, mutta sitä en valinnut, vaan taftia. Näytti kaupassa ihan kivalta ja myyjä sanoi että se sitä on ihan helppoa ommella. Mutta kotona sitten päätin tarkistaa, mitä muut ovat taftista sanoneet, ja disillusion cosplay-sivuilla tätä kangasta ei missään nimessä suositella cosplayhyn. Mitä teen, palaanko kangaskauppaan ja ostan jotain toista, vai saisiko tuosta kankaasta nyt mitään?

Toivon, ettei cureen linkittäminen ole mitenkään kiellettyä, anteeksi jos on.

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Ti Joulu 28, 2010 04:19

Usudas kirjoitti:Mitä teen, palaanko kangaskauppaan ja ostan jotain toista, vai saisiko tuosta kankaasta nyt mitään?
Öö, tämä on vain oma mielipiteeni, mutta en ole koskaan käsittänyt yltiömäistä vihaa taftia kohtaan. Ei se nyt jokaiseen pukuun sovi - sehän on sanomattakin selvää, mutta en ymmärrä mitä estettä sen kankaan käytölle oikein on. Mielipiteeseeni vaikuttaa varmaan se, että olen itsekin sitä käyttänyt (kyseisessä) puvussani (oranssi/kellertävä-liivi). Ehkä silmissäni on sitten jotain vikaa, mutta ei omasta mielestäni tuo mitenkään yltiömäisen törkeältä näytä kangasvalintana.
Eli siis; jos kerran kankaan olet mennyt ostamaan niin en näe syytä miksi et voisi sitä käyttää jos se vain omaan silmääsi näyttää hyvältä. Jos kuitenkin tekovaiheessa käy ilmi, että kangas syystä tai toisesta ei näytäkään hyvältä ko. puvussa, niin siinä kohtaa kannattaa alkaa harkita uuden ostamista. Kannattaa sitä omaa mielipidettä seurata ensimmäisenä. Jos kangas puvussa näyttää hyvältä omissa silmissäsi, niin oletettavasti se näyttää muidenkin mielestä. Se, että joku ei miellä taftia parhaimmaksi cosplaykankaaksi ei tarkoita, että sitä ei voisi käyttää.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » Ti Joulu 28, 2010 10:59

Usudas kirjoitti: Myyjä tietysti suositteli ensimmäisenä satiinia, mutta sitä en valinnut, vaan taftia. Näytti kaupassa ihan kivalta ja myyjä sanoi että se sitä on ihan helppoa ommella. Mutta kotona sitten päätin tarkistaa, mitä muut ovat taftista sanoneet, ja disillusion cosplay-sivuilla tätä kangasta ei missään nimessä suositella cosplayhyn.
Voin vahvistaa Lirlysin aiempaa mielipidettä. En ole koskaan kuullutkaan, että taftin käyttäminen olisi jotenkin huono asia vaan pannassa on nimenomaan se liruläry-Suzanne -satiini (n. 3,90 euroa/metri). Pointtina kankaan valinnassa on saada se näyttämään hyvältä ja jos tafti kelpaa monenlaisiin juhla-asuihin vanhojentanssimekoista ja hääpuvuista alkaen, en ymmärrä, miksi se ei kelpaisi cosplayssakin? Juu, Suzanneakin käytetään juhlapuvuissa, mutta se on silti äärimmäisen ruma kangas. Eli ihmeessä ompele mekkosi taftista, mutta jos kangasvalinta ei valmiissa puvussa näytä tyydyttävältä, kannattaa sitten toki miettiä, että teetkö puvun uudestaan vai annatko olla.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Meeppa

Viesti Kirjoittaja Meeppa » Pe Joulu 31, 2010 14:59

Ratkaisinkin jo kangas ongelman itse...

Nyt ongelmaksi nuosi takin napit. Pitäisikö vai päällystää oikean kokoisia nappeja ja kirjoa kankaan päälle nuo kuvioinnit?
~Ketsuekigata~

"Tyyppi vaan hengannu tollasen jätkälauman kanssa pukeutuneena lolitaks!!!:DDDDD"

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » Ke Tammi 05, 2011 12:31

Chira kirjoitti:Ratkaisinkin jo kangas ongelman itse...

Nyt ongelmaksi nuosi takin napit. Pitäisikö vai päällystää oikean kokoisia nappeja ja kirjoa kankaan päälle nuo kuvioinnit?
Minä tekisin varmaan niin, että ostaisin oikeankokoiset napit kaupasta ja päällystäisin savella (aka jollain kovettuvalla muovailumassalla) & muotoilisin napin kuviot. Ja siiten vain maali päälle. Tai sitten tekisin ihan kokonaan savesta.
Voisihan noita kankaallakin yrittää päällystää, mutta en usko että siitä tulisi kovinkaan hienoja lopputuloksia.

Kitichan

Viesti Kirjoittaja Kitichan » Pe Tammi 07, 2011 12:29

Chira kirjoitti:Ratkaisinkin jo kangas ongelman itse...

No minulle tuli ekana mieleen jos tekisi nuo napit harmaasta fimomassasta.

Edit, voisin jatkaa vielä, siis fimo on muovimainen massa, joka paistetaan uunissa, ja mielestäni kestävämpää kuin savi.

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Pe Tammi 07, 2011 20:01

Minusta tuon tyylisiä nappeja voi hyvinkin löytää valmiina kaupoista, ainakin melkein vastaavia. Fimoa/kankaita en suosittelisi, ellet ole tosi taitava, nappien on todella tärkeää näyttää samanlaisilta, ei käsityöjutuilta =)
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » Pe Tammi 07, 2011 20:08

saino kirjoitti:nappien on todella tärkeää näyttää samanlaisilta, ei käsityöjutuilta =)
Samaa mieltä olen, mutta ainahan voi tehdä yhden hyvän kappaleen, ottaa siitä muotin ja tehdä loput muotilla. En ole ihan perillä esmes Fimon olemuksesta, koska en ole moisesta ikinä mitään värkännyt, mutta normaalista ilmassa kovettuvasta massasta saa ainakin varsin kätevästi tehtyä sekä muotin että itse napit.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » La Tammi 08, 2011 13:49

Chira kirjoitti:Nyt ongelmaksi nuosi takin napit. Pitäisikö vai päällystää oikean kokoisia nappeja ja kirjoa kankaan päälle nuo kuvioinnit?
Suosittelen tuota Loganin tekniikkaa. Oman D.Gray-man ryhmän kanssa nimittäin tehtiin mallikappaleesta parisen savimuottia ja napsuteltiin sillä nappeja menemään. Mössönä nappeihin käytettiin uunissa paistettavaa super sculpayta, mutta ilmakuivuvatkin massat kyllä toimivat varmasti ihan yhtä hyvin. Napinläveen sopivia nappeja niistä ei saanut tekemälläkään, mutta päädyimmekin ns. "valenappi" ratkaisuun ompelemalla kiinnityskohtiin neppareita ja kuumaliimaamalla nämä muovailumassanapit takkeihin kiinni. Lopputuloksia voi tsekkailla dAsta.

Kamikaze Kaitou

Viesti Kirjoittaja Kamikaze Kaitou » La Tammi 08, 2011 19:45

Itse mietin miten tylliin saa paljetteja kiinni. Liimalla? vai tarviiko siihen joitain erikoispaljetteja joita saa vain käsityöliikkeistä?
Hassua. Aivan luulin että se olin minä.

Kitichan

Viesti Kirjoittaja Kitichan » La Tammi 08, 2011 20:17

Biitti kirjoitti:Napinläveen sopivia nappeja niistä ei saanut tekemälläkään, mutta päädyimmekin ns. "valenappi" ratkaisuun ompelemalla kiinnityskohtiin neppareita ja kuumaliimaamalla nämä muovailumassanapit takkeihin kiinni.
Liekö kannattavaa tehdä napinlävet vasta nappien tekemisen jälkeen niin tulee sopivat...?
Kamikaze Kaitou kirjoitti:Itse mietin miten tylliin saa paljetteja kiinni. Liimalla? vai tarviiko siihen joitain erikoispaljetteja joita saa vain käsityöliikkeistä?
Ompelemalla pysyy paremmin, paljeteissahan on pieni reikä keskellä. (ellei ne ole jotain mystisiä reijättömiä taikapaljetteja. ;O ) Kyllä varmaan liimallakin pysyy, ellei sitten kohtele sitä paljettitylliä kovakouraisesti. Itse liimasin viime kesänä halpiskroksieni kantapäihin kuumaliimalla paljetteja ja kyllä niitä siellä vielä on. On niitä jonkin verran irronnutkin, kun olen vahingossa astunut sen kantahommajutun päälle.

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » Su Tammi 09, 2011 12:49

Kitichan kirjoitti:
Biitti kirjoitti:Napinläveen sopivia nappeja niistä ei saanut tekemälläkään, mutta päädyimmekin ns. "valenappi" ratkaisuun ompelemalla kiinnityskohtiin neppareita ja kuumaliimaamalla nämä muovailumassanapit takkeihin kiinni.
Liekö kannattavaa tehdä napinlävet vasta nappien tekemisen jälkeen niin tulee sopivat...?
Sitä yritettiinkin, mutta ei ollut onnistuakseen. Kun kokoa oli enemmän korkeus- kuin leveyssuunnassa, niin oli hankala vääntää napinläveä josta se nappi olisi mennyt läpi, mutta ei olisi repsottanut ikävästi. :'D Ihan muotoilukysymys tämäkin ja valmistusvaiheen moka. Oman maun mukaan, meillä tuo neppari + kuumaliima vaihtoehto osoittautui kaikkein siisteimmäksi.

Miru-Chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miru-Chan » Ke Tammi 19, 2011 20:56

Heips!
Olisin tekemässä tällaista asua toukokuun Bakaconiin.
Olisiko ehdotuksia tuolle vaaleansiniselle kankaalle? Siitä kun pitäisi tehdä huppari, hanskat sekä kengät/bootcoverit( tosin ei haittaa jos bootcoverit tulee eri materiaalista ).
Ja tulisiko hanskoihin ja hihoihin käyttää vaikkapa kovike kangasta? Ne kun ovat tuollaiset jäykän näköiset...
Stuck in your "Wonderland"

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ma Tammi 24, 2011 18:58

En löytänyt mitään parempaa topiccia joten pistän tänne.

Olen tekemässä Adianea ja ongelma on tuon kankaan väri. Ostin eurokankaasta mahd samanvärisen, kuitenkin tumman punaisen kankaan hänelle, ja kun kuvaa tutkailee tuo mekko kangas on tuommoista.. punaisen violettiä.

No probleimos ajatteli Hansku ostaessaan Dylon violettia käsiväriä. Joten upotin sen sinne ja, no tydyy, mitään ei ollu tapahtunut. (siis käytin sellaisen yhen paketin koko mekolle)

Eli, olisko enemmän väriä (kaksi, kenties kolme pakettia?!) vai uskallanko soveltaa värioppia ja heittää suuren loven lompakkooni tehneen punaisen kankaan siniseen väriin (ja paljonkohan sitä tarvitsisi?)

Ja koska meillä ei ole vaakaa, en voi oikein punnita noita mutta jos se auttaa, niin mekko on puuvillaa + vyötäröstä alaspäin vuoritukset.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”