Kankaat, napit ja nauhat

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Scarface

Kankaat, napit ja nauhat

Viesti Kirjoittaja Scarface » Ma Heinä 14, 2008 08:47

Katsoin Ompelu-ketjun eroavan kankaista sen verran, että pykäsin tämän ketjun pystyyn.
Toivottavasti ei osoittaudu ihan hyödyttömäksi.

Kuitenkin, topicin tarkoituksena olisi siis pitää yllä keskustelua cosplayssa käytettävistä kangasmateriaaleista. Askarruttaako mieltäsi kankaiden valinta tiettyyn pukuun? Vai oletko kenties keksinyt mitä loistavimman käyttötarkoituksen tälle cosplaymaailman mustalle lampaalle, satiinille? Lempikangasmateriaalisi? Oletko törmännyt kankaaseen, joka jätti sinulle vain harmaita hiuksia ja suosittelet sitä kaikkien muiden vältettäväksi?
Ainiin, ja tässä tietenkin linkki mahtavaan suomenkieliseen kangasoppaaseen, josta ainakin itse olen saanut paljon apua:
disillusion cosplay
Sieltä sitten apua-linkin kautta kohti kankaiden pientä katekismusta.

Tässähän tätä.

Ja keskustelun avaamiseksi todettakoon, että olen löytänyt itselleni uuden rakkauden - sifongin. *_*
Ai että, tykkään vain siitä niin älyttömästi, julkistimme kihlauksemme tuossa toissapäivänä. Se näyttää niin kivalta ihihihi, ja tuntuu sormissakin ihan kangasmaiselta vedeltä, vaikkei ompelukokemusta tästä juurikaan ole.

Tästä pääsemmekin asian ytimeen.
Miltä sifonki näyttää valmiissa vaatteessa, onko teillä kokemuksia? Kiiltääkö kovin pahasti? Tarkoitus olisi tehdä sifongista bolero Animeconin asuun, mutta vielä ehdin perääntyä ja vaihtaa kangasmateriaalia, mikäli osoittautuu huonoksi vaihtoehdoksi tähän tarkoitukseen.

minori
Viesti:

Re: Kankaat

Viesti Kirjoittaja minori » Ma Heinä 14, 2008 10:25

^ Sifonki on kohtalaisen haastavaa ommella (että saumat ei aaltoile ja muutenkin näyttää siistiltä). Ja ehkä siinä on joidenkin mielestä vähän samaa vikaa kuin satiinissa, eli siis ei näytä ihan anime-materiaalilta. Mutta toisaalta itse voisin satiiniakin sen verran puolustaa, että kyllä se tietynlaisiin pukuihin passaa oikein mainiosti, etenkin peli-cosseihin, koska 3D hahmoissa on enemmän varjostusta ja tuota "kiiltoa" mitä satiineissa.

En nyt mitään tiettyä materiaalia osaa sanoa suosikiksi, mutta jäykkiä matskuja on kivoin ommella. Ne antaa vähän anteeksikin. ;P Ja eniten hiusten repimistä on aiheuttanut verkkokangas. -___- Venyy ja paukkuu ihan vääriin suuntiin, eikä sitä ikinä löydy edes oikean väristä, jolloin pitää värjäillä tai sitten ostaa sukkahousuja, joita on vielä tuplasti raivostuttavampi ommella. nimim. verkkopaidan sukkahousuista ommellut

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Ma Heinä 14, 2008 14:25

Itse olen sitä mieltä, että satiini ei välttämättä käy pelicosseihinkaan. Vaikka peleissä kuinka on varjostusta ja kiiltoa, niin esimerkiksi joku Kingdom Hearts -päähahmo riku/sora/mitä näitä nyt on tuskin kumminkaan pukeutuu satiiniin. En ainakaan voisi kuvitella että asia olisi niin.

Itse haluan mainita yllättyneeni lakanakankaan toimivuudesta paitapuserossa. Tehdessäni Azumanga-koulupukua en löytänyt mitään lähellekään oikean sävyistä sinistä paitakangasta, joten jouduin käyttämään sinistä lakanakangasta. Vaikka se rypistyy aika herkästi, niin paidasta tuli kuitenkin hyvän näköinen. Melkein kuis se ei olisi lakanakangasta alkuunkaan. Huolellinen silitys on tietysti tärkeää.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » Ma Heinä 14, 2008 14:53

Itse olen rakastunut morsiuus- ja puuvillasatiineihin, joita voi käyttää hyvillä mielin kun haluaa pukuunsa tietynlaista juhlallisuutta ja kiiltoa. Puuvillasatiini on vielä siitä hyvä, että se tuntuu mukavalta iholla ja on suhteellisen halpaa. Sitä myös löytyy monessa eri värissä. Paitsi tietenkin juuri sinä oikeana vaaleanpunaisena, jota tarvitsisin!
Unelmakangas omasta puolestani varsinkin takkeihin on gabardiini. Siinä on mukavan näköinen tekstuuri ja metrihintakaan ei ole kovin korkea. Ja ommeltavuus on vain <3

Opin myös tässä viimeaikoina vihaamaan ja rakastamaan fleeceä, joka sopii äärimmäisen hyvin ns. maskottipukuihin. Muihinkin kuin kigurumeihin siis. Ihanan tuntoinen ja pehmoinen ja söpö kangas, mutta varsinkin käännösten ompelu on yhtä tuskaa kun kaikki menee niin kieroon että tekisi mieli vain itkeä samalla kun joutuu purkamaan. Onko siis vinkkejä tai niksejä, miten ommella fleeceä niin, että ompelujälki olisi suoraa?

Ihana topic muuten. Jatkakaa.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Ma Heinä 14, 2008 20:04

Iipon kirjoitti:Onko siis vinkkejä tai niksejä, miten ommella fleeceä niin, että ompelujälki olisi suoraa?
Paljon nuppineuloja? Itse en ole kokenut fleecen ompelemista mitenkään ongelmalliseksi. Kone vaan pölyyntyy urakalla. Mietin myös että voisi auttaa jos ompelukoneesta saa vähennettyä paininjalan puristusta. Itse opin käyttämän ominaisuutta kun ompelin trikoota ja opiskelin koneen ohjekirjaa. Helpotti huomattavasti trikoon ompelua ainaskin, miksei myös voisi helpottaa fleecen ompelua. Ominaisuutta ei kyllä varmaan ole kaikissa koneissa, mutta ei itsellänikään mikään hirveän kallis kone ole (400 e) ja siinä ominaisuus on.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

minori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori » Ma Heinä 14, 2008 20:43

Jfer kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että satiini ei välttämättä käy pelicosseihinkaan. Vaikka peleissä kuinka on varjostusta ja kiiltoa, niin esimerkiksi joku Kingdom Hearts -päähahmo riku/sora/mitä näitä nyt on tuskin kumminkaan pukeutuu satiiniin. En ainakaan voisi kuvitella että asia olisi niin.
Puhut asiaa, mutta toisaalta kun miettii, niin kuinka usein pelihahmojen puvut muutenkaan oikeasti toimivat... Enkä tietenkään tarkoita sellaista silmät sokaisevan kiiltävää satiinia, vaan ihan morsiussatiinia ja muita vähempikiiltoisia. Mutta siis totta kai suurimmassa osassa puvuista satiini on ehdoton ei.

Iipon kirjoitti:Opin myös tässä viimeaikoina vihaamaan ja rakastamaan fleeceä, joka sopii äärimmäisen hyvin ns. maskottipukuihin. Muihinkin kuin kigurumeihin siis. Ihanan tuntoinen ja pehmoinen ja söpö kangas, mutta varsinkin käännösten ompelu on yhtä tuskaa kun kaikki menee niin kieroon että tekisi mieli vain itkeä samalla kun joutuu purkamaan. Onko siis vinkkejä tai niksejä, miten ommella fleeceä niin, että ompelujälki olisi suoraa?
Fleeseen ja muihin joustaviin voi reunaan silittää n. 2cm leveän (jos kääntää n. sentin) joustamattoman tukikankaan, jossa siis toisella puolella on liima. Näin kangas ei pääse venymään ommellessa. Tosin sittenhän se ei kyllä jousta käytössäkään, mikä pitää ottaa huomioon.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ma Elo 04, 2008 17:17

Hmm. Olen seuraavana tekemässä Lulua Final Fantasy X:stä. Mekon yläosassa on mukava kaistale turkkia, jonka parhaat puolet näet parhaiten seuraavasta linkistä:

http://i237.photobucket.com/albums/ff17 ... 0x1024.jpg

Turkin kanssa haluan olla mahdollisimman tarkka, sillä se parantaa cossin laatua huomattavasti. Kammottavia karvakasoja kun olen ainoastaan nähnyt. Kiinnitän erityisesti huomiota turkin väriin, muotoon ja pituuteen.

Kysymys kuuluukin siis: saanko tekoturkista lähellekkään yhtä hyvää, kuin aidosta? Mistä saisin Lulun turkkia muistuttavaa ainesta? Itse kun en ole kaupasta vielä parasta löytänyt. En lähellekkään.

corbin

Viesti Kirjoittaja corbin » Ma Elo 04, 2008 17:48

Wax kirjoitti:Kysymys kuuluukin siis: saanko tekoturkista lähellekkään yhtä hyvää, kuin aidosta? Mistä saisin Lulun turkkia muistuttavaa ainesta? Itse kun en ole kaupasta vielä parasta löytänyt. En lähellekkään.
Itse en ole tekoturkista käyttänyt kuin yhden ainoan kerran elämässäni ja silloinkin vain ompelin erään takin hupun reunukseen kaistaleen tuota karvaa, joten missään nimessä en menisi itseäni ekspertiksi nimittimään. Siitä huolimatta voin kyllä sanoa, että tekoturkis ajaa täysin saman asian kuin aito - ulkonäön perusteella on harvinaisen vaikea erottaa näitä kahta toisistaan - ja ellei rahassa kieri ja ole valmis maksamaan aidosta turkiksesta, sanoisin että se on jopa parempaa.

Omani löysin ihan Eurokankaasta ja metrihintaa taisi tosiaan olla plusmiinus 40 euroa, mutta tarpeisiini sopiva pala (olisikohan ollut joku 10 senttiä) maksoi alle neljä euroa, joten ei se "niin kallista" loppujen lopuksi ole. Tuskinpa tuo Lulun karvareunuskaan vetää edes neljäsosa metriä. Saattaa toki kirpputoreilta yms. löytyä joku aikansa kohdannut takki/muu vastaava, josta saksien kanssa saisi leikeltyä sopivaa palasta, mutta melkoista neulan etsimistä heinäsuovasta se toki on.

(Joku asiasta enemmän tietävä voinee korjata mahdolliset virheeni ja valottaa tekoturkisten ihmeellistä maailmaa.)
after wonderland

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ma Elo 04, 2008 19:40

Wax kirjoitti:Kysymys kuuluukin siis: saanko tekoturkista lähellekkään yhtä hyvää, kuin aidosta? Mistä saisin Lulun turkkia muistuttavaa ainesta? Itse kun en ole kaupasta vielä parasta löytänyt. En lähellekkään.
Komppaan Korppua, tekoturkis menee ihan täydestä. Animeconin puvussani oli tekoturkista kruunussa, ja jouduin sitä varten ostamaan 10 senttiä valkoista tekoturkkia Eurokankaasta (tyhmät minimimitat...). Erinomaisen ihanaa tavaraa, kaunista kuin mikä. Hinta oli tosiaan 35 euroa/metri, mutta kun sitä ei kauheasti tarvitse niin tulee luultavasti järjettömästi halvemmaksi kuin oikea turkis. Oikeassa nimittäin maksaa sen verran paljon se, että on eläimen karvaa. Kankaita on huomattavasti halvempi tuottaa tehtaissa kuin kasvattaa minkkejä tarhassa. Tuollaiseenkin reunukseen menee aika monta turkiseläintä.

Eurokankaasta siis kannattaa keinoturkista etsiä. Voi olla että se ei pienemmillä paikkakunnilla kuulu valikoimiin, mutta ainakin täällä Jyväskylässä sitä on tarjolla montaa eri sorttia (en kyllä osaa sanoa että olisi juuri tuollaista kuin Lululla).
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

minori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori » Ti Elo 05, 2008 13:02

Vähän sivuhuomautus, mutta jos asut pienellä paikkakunnalla, eikä kyseinen karva kuulu valikoimiin, niin kun tarpeeksi asiantuntevasti huomautat huonosta asiakaspalvelusta ja perustelet asiasi, niin kyllä ne varmasti tilaavat isommalta paikkakunnalta vaikka sen kymmenen sentin palankin. Kun cossaajat kuitenkin ostavat tuhottoman isolla rahalla kankaita monta kertaa vuodessa. Eiköhän jostain netistä taikka sitten kuvastoista joista ne tilaavat kankaansa, löydy mallit saatavissa olevista karvoista.

Yugata Kyoshi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yugata Kyoshi » Ma Elo 11, 2008 13:02

Ah, satiinit. *_*
Itse käytän mieluiten suzanne satiinia. Tosin se nyt on tavallista morsiussatiinia HIEMAN kiiltävämpää, mutta halpaa. Se ei kuitenkaan istu yhtähyvin päällä... Ja on muutenkin pelkkä "muovikangas" (polyesteriä? ei kuitenkaan puuvillaa ainakaan)
En nyt tiedä että saakos täällä kysellä kangashankinnoista, mutta ite tarvitsisin kipeästi erivärisiä PVC kankaita. Mistä niitä saa hankittua? Paikallinen eurokangas kun ei enää myy edes sitä mustaa pvc: tä (lieneekö syynä ne pari uutta kukkahattutäti- myyjää siellä sitten. mene ja tiedä)
~Yugata Kyoshi~

Senseless

Viesti Kirjoittaja Senseless » Ma Elo 11, 2008 17:55

Olen tekemässä Kingdom Heartsin organisaatio XIII:n takkia, Kuva, niin mistäs kankaasta se olisi paras tehdä?
Einspruch!

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Ma Elo 11, 2008 18:00

Senseless kirjoitti:Olen tekemässä Kingdom Heartsin organisaatio XIII:n takkia, Kuva, niin mistäs kankaasta se olisi paras tehdä?
Tekonahka olisi tässä tapauksessa paras vaihtoehto ottaessa huomioon, että kyseessä on tosiaankin pitkä, musta nahkatakki, mutta jos tekonahkaa ei ole saatavilla, se on huonolaatuista tai uskoo, että ei kykene ompelemaan sitä, niin morsiussatiini on hyvä vaihtoehto.
Älä kuitenkaan tee takkiasi liian kiiltävistä kankaista esim. pvc tai vinyyli.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

minori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minori » Ti Elo 12, 2008 00:28

Yugata Kyoshi kirjoitti:Ah, satiinit. *_*
Itse käytän mieluiten suzanne satiinia. Tosin se nyt on tavallista morsiussatiinia HIEMAN kiiltävämpää, mutta halpaa. Se ei kuitenkaan istu yhtähyvin päällä... Ja on muutenkin pelkkä "muovikangas" (polyesteriä? ei kuitenkaan puuvillaa ainakaan)
Ääh, tuo suzanne on sitä pahinta mahdollista. :O Niin tuskasen halvannäköistä (kuten myös hintaista...), ettei siitä ole mahdollista saada fiksun näköistä pukua aikaiseksi. Mielestäni ei sovi edes juhlamekkoihin. Ja aika mestariompelija saa olla, ettei saumat vedä ja ole epäsiistit. Anteeksi vuodatukseni - mutta kun yleensä pahimmat kangasvalinnalla pilatut puvut on juuri tuota suzannea...

Leonhart
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leonhart » Ma Elo 18, 2008 10:10

Hey!

Kangasapua tarvitsisin. Olen suunnittelemassa Devil May cry -pelisarjan ensimmäisen osan (ja samalla ko. sarjasta tehdyn animen) päähenkilön, demonimetsästäjä Danten cossia.
Tämän linkin takaa löytyvässä kuvassa Dantella on yllään punainen takki, joka mielestäni ei ole nahkaa, vaan jonkinlaista kangasta. Mistähän materiaalista moista takkia kannattaa lähteä tekemään? Mistä kankaasta esimerkiksi FMA:n Edit (Pikku-Ed & co.) ovat takkinsa tehneet?
Visual Gay's FFFight Champion 2009
Visual Gay's FFFight Champion 2010
Kotisivuni: Renzokuken Cosplay
Cosplay.com-profiilini: Cosplay.com

I don't want to write just to have some critics analysing my work.
-I just want to tell people stories.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”