Piilolinssit!

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Piilarit cosplayssä...

ovat turhat
5
1%
ovat tarpeeliset, jos on itsellä huono näkö
108
27%
ovat tarpeeliset, jos hahmolla on hiukankin eriväriset silmät
95
24%
eivät ole tarpeelliset, jos oma silmien väri lähentelee hahmon väriä
138
35%
ovat liian kalliit
29
7%
muu (viestitä ja kerro lisää)
25
6%

Ääniä yhteensä: 400

Taivaspoika

Re: Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja Taivaspoika » Pe Touko 01, 2009 08:12

>__>

Olen sokea. Siis, melkein. Onneksi se ei ole onkelma, ainakaan TÄLLÄ KERTAA. Kesäisessä cossissani nimittäin tulee olemaan silmälasit.

Missään ei vain ikinä ole mainittu, mitä se piilareiden sopivuuden tesmaaminen optikolla maksaa. Ja se olisi sinänsä mukava tieto kun pitäisi hankkiakin punaiset piilarit kesäksi... :wink: Ja mieluummin maksan vähän enemmän siitä että saan tietää sopiiko linssit kuin maksan vähemmän piilareista jotka eivät sitten sovikaan!

Ja, Lita, mistähän sinä ne siun vaaleanpunaiset piilarit tilasit? Noin vahvat piilarit(okei, vahvemmat!) kiinnostaisivat minuakin.
I woke up today
To a world that's ground to dust, dirt and stone

Lita

Viesti Kirjoittaja Lita » Pe Touko 01, 2009 10:47

Ja, Lita, mistähän sinä ne siun vaaleanpunaiset piilarit tilasit? Noin vahvat piilarit(okei, vahvemmat!) kiinnostaisivat minuakin.
Ihan Silmäasemaltahan nuo ovat. ^^ Värivaihtoehtoja löytyy runsaasti, ja lähes puolet niistä ovat shokkivärejä.

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Pe Touko 01, 2009 10:53

Taivaspoika kirjoitti:Missään ei vain ikinä ole mainittu, mitä se piilareiden sopivuuden tesmaaminen optikolla maksaa. Ja se olisi sinänsä mukava tieto kun pitäisi hankkiakin punaiset piilarit kesäksi... :wink: Ja mieluummin maksan vähän enemmän siitä että saan tietää sopiiko linssit kuin maksan vähemmän piilareista jotka eivät sitten sovikaan!
Itseasiassa juuri eilen käväisin Instrumentariumista kysymässä tuota, ja vastasivat että 30 euroa, johon sisältyy optikon työn lisäksi kokeilupakkaus piilareita. Eri optikoilla saattaa tietty olla eri hintoja.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

mviolet
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mviolet » Pe Touko 01, 2009 12:57

adreena kirjoitti:
Taivaspoika kirjoitti:Missään ei vain ikinä ole mainittu, mitä se piilareiden sopivuuden tesmaaminen optikolla maksaa. Ja se olisi sinänsä mukava tieto kun pitäisi hankkiakin punaiset piilarit kesäksi... :wink: Ja mieluummin maksan vähän enemmän siitä että saan tietää sopiiko linssit kuin maksan vähemmän piilareista jotka eivät sitten sovikaan!
Itseasiassa juuri eilen käväisin Instrumentariumista kysymässä tuota, ja vastasivat että 30 euroa, johon sisältyy optikon työn lisäksi kokeilupakkaus piilareita. Eri optikoilla saattaa tietty olla eri hintoja.
... ja hintavertailun vuoksi voin mainita, että vastaavanlainen setti Silmäasemalla maksoi itselleni 40 euroa. Tosin palvelu oli erinomaista ja optikko eri mukava, joten kyllä tuosta mieluusti maksoikin. (:

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Pe Touko 01, 2009 15:48

Jerosu kirjoitti:Haluaisin niin nuo Sharingan-silmät Itachi-cossiini koska olen pikkutarkka ja rakastuin kyseiseen hahmoon nimenomaan niiden silmien takia. (♥__♥) Rahakaan ei olisi este, mutta kun on nuo vanhemmat... Lisäksi Sharingan-kuvioisia piilolinssejä on inhottavan vaikea löytää, olen löytänyt vasta yhdet kunnolliset, mutta ei kiitos jenkeistä tilaamiselle ja ~148€ hinnalle jota siivittävät postikulut ja muut semmoiset.

Olisiko niin väärin jos laittaisi pelkästään punaiset piilolinssit?
Sharinganeja en uskoisi löytyvän juurikaan muualta kuin ulkomailta ja kalliilla. Minusta pelkät punaisetkin silmät toimivat Itachilla tarpeeksi hyvin. Jo pelkkä väri muuttaa ilmettä ihan kivasti haluttuun suuntaan, ilman niitä mustia pilkkujakin.

Mitä tulee yleisesti piilolinsseihin, kannatan niiden käyttöä. Silmien väri tuntuu pieneltä asialta, ja sitä se monesti onkin (esim. muutos sinisestä vihreään), mutta jos väri on vähänkin erikoinen tai värimuutos huomattava, se vaikuttaa lopputulokseen yllättävän paljon. Esim. Cybershopista löytyy värejä joka lähtöön, eikä linssejä ole ainakaan hinnalla pilattu.

Itse en kyllä allekirjoita tuota piilarien epämukavuutta ja silmään laittamisen hankaluutta. Vaativat tietysti totuttelua alkuun mutta sen jälkeen niitä ei edes tunne. Silmiinkin menevät yleensä muutamassa sekunnissa, kunhan kädet on tarpeeksi kuivat.
Mutta jos piilareita ei vedä suoraan säilöntänesteestä ( älkää tehkö niin! ;__; )
Niin minä olen aina tehnyt, eikä se mitenkään pahan tuntuista ole. Toisaalta omat silmät ei ole kovin herkät.

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Su Touko 03, 2009 19:42

Tatl kirjoitti:
Mutta jos piilareita ei vedä suoraan säilöntänesteestä ( älkää tehkö niin! ;__; )
Niin minä olen aina tehnyt, eikä se mitenkään pahan tuntuista ole. Toisaalta omat silmät ei ole kovin herkät.
Olen kolmisen vuotta käyttänyt piilareita ja ne ovat kyllä hieno keksintö! Vielä kun sattuvat olemaan yötä-päivää-mallia niin ne silmissä voi tarvittaessa nukkuakin. Minulle opetettiin Silmäasemalla juurikin laittamaan linssit silmiin suoraan purkista. Eli linssit pestään piilolinssinesteellä kun ne otetaan pois silmistä ja säilötään samaisella nesteellä täytetyssä rasiassa. Kysyin kerran vielä erikseen asiasta ja ennen kaikkea oli tärkeää pestä linssit käytön jälkeen. Purkista ottaessa voi myös pestä halutessaan, mutta ei ole pakollista. Itse pesen välillä jos eivät tunnu asettuvan silmään ekalla yrittämällä.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Damatris

Viesti Kirjoittaja Damatris » To Kesä 18, 2009 18:46

Kuinka pahana sitä katsotaan, että kulkee silmälasipäisenä cossissa johon ne eivät kuulu?
Hankkisin kyllä enemmän kuin mielelläni piilarit cossia varten, mutta koska minulla on aivan hemmetin huono näkö (huitelee siellä -6 tietämissä... ja jotain taittoakin löytyy) niin niiden hinnat ovat siellä 100e paremmalla (eli huonommalla) puolella, mihin minulla ei todellakaan ole varaa. Ainakin näin oli näissä lähi optikoissa. Gosh... No ei minulla kyllä muutakaan vaihtoehtoa ole kuin kulkea lasit nokalla, mutta kysynpä kuitenkin.
“Their eyes went to the flickering fire, then back to me. I was one of those. I meddled with dark powers. I summoned demons. I ate the entire little cheese, including the rind.”

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » To Kesä 18, 2009 19:13

Damatris kirjoitti:Kuinka pahana sitä katsotaan, että kulkee silmälasipäisenä cossissa johon ne eivät kuulu?
Olen tullut siihen käsitykseen, että hyvin harva katsoo asiaa pahalla, kunhan muistaa ottaa lasit pois kuvaa pyydettäessä.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

wiid

Viesti Kirjoittaja wiid » Pe Kesä 19, 2009 17:19

Damatris kirjoitti:Hankkisin kyllä enemmän kuin mielelläni piilarit cossia varten, mutta koska minulla on aivan hemmetin huono näkö (huitelee siellä -6 tietämissä... ja jotain taittoakin löytyy) niin niiden hinnat ovat siellä 100e paremmalla (eli huonommalla) puolella, mihin minulla ei todellakaan ole varaa. Ainakin näin oli näissä lähi optikoissa. Gosh... No ei minulla kyllä muutakaan vaihtoehtoa ole kuin kulkea lasit nokalla, mutta kysynpä kuitenkin.
En tiedä millaisesta optiikkaliikkestä olet kysynyt, mutta minun näölläni (-6,5 ja -7) olen saanut esimerkiksi kertakäyttölinssejä ja kuukausilinssejä noin 30 euron hintaan. Lisäksi joitakin värillisiäkin linssejä saa vahvuuksilla ja ilman täysin samaan hintaan, kunhan huomaa kysyä.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ti Kesä 23, 2009 23:36

wiid kirjoitti:
Damatris kirjoitti:Hankkisin kyllä enemmän kuin mielelläni piilarit cossia varten, mutta koska minulla on aivan hemmetin huono näkö (huitelee siellä -6 tietämissä... ja jotain taittoakin löytyy) niin niiden hinnat ovat siellä 100e paremmalla (eli huonommalla) puolella, mihin minulla ei todellakaan ole varaa. Ainakin näin oli näissä lähi optikoissa. Gosh... No ei minulla kyllä muutakaan vaihtoehtoa ole kuin kulkea lasit nokalla, mutta kysynpä kuitenkin.
En tiedä millaisesta optiikkaliikkestä olet kysynyt, mutta minun näölläni (-6,5 ja -7) olen saanut esimerkiksi kertakäyttölinssejä ja kuukausilinssejä noin 30 euron hintaan. Lisäksi joitakin värillisiäkin linssejä saa vahvuuksilla ja ilman täysin samaan hintaan, kunhan huomaa kysyä.

Piilolinssien hankinnan ykkönen on internetin kautta tilaaminen, joka on myös tietyistä paikoista todella nopeaa. Optikolla linssit maksavat huomattavasti enemmän ja heilläkin on mielestäni pitkät tilaamisajat.

Ze Shoopuf

Viesti Kirjoittaja Ze Shoopuf » Ke Kesä 24, 2009 21:21

Sain juuri tänäään postissa kaksi paria piilareita, yhdet ruskeat, silmiä suurentavat Nana Osakille ja yhdet keltaiset, joiden tarkoitusperää en vielä kerro. Tilasin eBayn kautta Saksasta, eikä maksanut kovin paljoa - kaksi paria, kahdet kotelot ja postikulut olivat yhteensä noin 40 euroa. Hyvin ainakin ruskeat toimivat, ovat tällä hetkellä silmissä. Olin huono ja köyhä ihminen, enkä käynyt optikolla tarkastuttamassa mitään, mutta en ole vielä ainakaan sokeutunut. :}
Me be Mighty Tyger! Me eat all!

majo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majo » To Kesä 25, 2009 15:16

Jos joku ei ole tietoinen, niin Cybershop myy varsin kelpoja ja varsin laajassa väriskaalassa löytyviä piilolinssejä, sekä parin kuukauden että vuoden versioita. Postikulut alle 3 euron. Varsin suurena plussana se, että sivulta löytyy käyttäjäkuvia linsseistä, joista näkee aina hyvin, miten mikäkin linssi peittää/päästää läpi silmän omaa väriä ja miltä näyttää käytössä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että esim. nämä linssit toimivat vihreissä silmissä kuin mikäkin unelma.

Cybershop ei tosin taida vahvuuksilla varustettuja myydä.

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Pe Heinä 03, 2009 11:52

Minua on alkanut kiinnostaa piilarien hankkiminen, vaikka siitä(kin) olen vannonut pysyväni loitolla... Molemmilla tämän vuoden (tod.näk ensi vuodenkin) cosseilla on siniset silmät, yhdet linssit kävisi molempiin. Mutta minua hirvittää se linssien silmään saaminen ja pois ottaminen PALJON. Ja koska minulla on silmälasit (joita ilman voi kyllä conipäivän olla), niin saman tien kannattaisi varmaan hankkia voimakkuuksilla eli hintaa kertyisi... Elokuussa kunhan kotiudutaan taas pysyvästi kaupunkiin, menen kyllä varmaan optikolle kyselemään.
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Pe Heinä 03, 2009 13:26

saino kirjoitti: Mutta minua hirvittää se linssien silmään saaminen ja pois ottaminen PALJON.

Kyse on vain siitä, että osaa rentoutua, kun laittaa niitä silmiin. Aluksi se on tietenkin vaikeaa, mutta siihen tottuu pian ja löytää oman tekniikkansa. Itse opin laittamaan linssit silmään alle minuutissa vasta, kun tajusin, ettei se optikon näyttämä tapa ole ehkä se paras.

Yleisin virhe taitaa olla jättää linssiin ilmakupla sen asettamisen jälkeen, jolloin se ensimmäisellä, tai toisella räpäytyksellä tippuu silmästä. Eli se kannattaa vaan painella siihen ensiksi niin, ettei sitä ilmakuplaa siihen jää ja sitten räpyttelee varovasti.

Pois ottaminen on oikeasti helppo juttu - nyppää vain linssin peukalon ja etusormen väliin, eikä sen pitäisi tuntua missään. Tietysti kannattaa varoa, ettei yritä nypätä omaa silmämunaansa mukanaan, linssin rajojen kyllä pitäisi näkyä tarpeeksi selvästi.

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » La Heinä 04, 2009 15:16

Kävin juuri eilen optikolla hankkimassa ensimmäisiä piilolinssejäni. Vierähti melkein puolitoista tuntia siihen, että sain linssit silmiin ja pois silmälääkärin avustuksella. Optikko kyllä sanoi, että ihan hyvin ensikertalaiselta (tms). Ja tänään on tarkoitus laittaa ne ensi kertaa itse silmiin.

Olen muuten kiinnostunut näistä teidän kertomistanne omista silmäänlaitto-tyyleistä. Miten laitatte piilolinssinne silmiin? Ihan niin kuin optikko käski, vai jotenkin muuten? Miten?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”