Piilolinssit!

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Piilarit cosplayssä...

ovat turhat
5
1%
ovat tarpeeliset, jos on itsellä huono näkö
108
27%
ovat tarpeeliset, jos hahmolla on hiukankin eriväriset silmät
95
24%
eivät ole tarpeelliset, jos oma silmien väri lähentelee hahmon väriä
138
35%
ovat liian kalliit
29
7%
muu (viestitä ja kerro lisää)
25
6%

Ääniä yhteensä: 400

Morndulin

Re: Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ti Marras 25, 2008 12:02

Laitanpa nyt sitten omaakin mielipidettä tänne.

Itse ainakin rakastan piilareita yli kaiken. Niillä saa hyvin helposti siitä omasta cossista hienon sijasta upean. Ja itse ainakin respectaan vielä enemmän cossaajaa, jos hän on vaivautunut ostamaan vielä oikeanlaiset piilarit hahmoaan varten.

Et jos se n. 30e tuntuu hurjalta rahasummalta, voi vaikka miettiä saisiko haalittua useampia samanväriset silmät omaavia hahmoja ja cossaavansa niitä samana vuonna. Esim ostin itselleni violetit vuosipiilarit ja saan niillä tehtyä ainakin sen neljä hahmoa (ja kaikkia niitä olisi tarkoitus cossata tänä vuonna). Itselläni on siniharmaat/siniset silmät (vaatteiden väri muuttaa hyvin) ja olen onnistunut valikoimaan aika tehokkaasti vain hahmoja joilla on siniset tai violetit silmät.

Mutta suosittelen ehdottomasti ensin sitä optikolla käyntiä, näkö on kuitenkin ihmiselle suhteellisen tärkeä aisti ja sen kanssa ei kannata ruveta leikkimään. Itse aloitin linssien käytön käymättä tarkistuksessa, eikä mitään seurannut, mutta näin jälkeenpäin hirvittää ajatus mitä kaikkea minun silmilleni olisi voinut käydä. ^^" Silmiin laitto vaatii kyllä kieltämättä totuttelua, mutta kun tekniikan oppii ne saa silmiin muutamassa minuutissa.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

washi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja washi » Ti Joulu 23, 2008 21:10

Hmm, vastasin muuta, koska itse asiassa piilareiden tarve riippuu ihan siitä miten pikkutarkka itse on ja minkälaiset silmät hahmolla on itseen verrattuna... Itselläni on mustat joten en laita piilareita cossiini jolla on ruskeat, mutta jos ne ois keltaset ni se ois asia erikseen... :) mm, ja sitten ne joilla on huono näkö ja cossattavana hahmo jolla ei ole lasej ni piilarit päähän vaan jos ne sopii!! Ite aion laittaa :)
Viimeksi muokannut washi, Su Joulu 28, 2008 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Taiki

Viesti Kirjoittaja Taiki » Su Joulu 28, 2008 00:23

En ole Suomesta löytänyt sellaisia sopivan-vaaleanpunaisia-mutta-vähän-lilahtavia. Todennäköisesti en siis tule käyttämään piilareita seuraavassa cossissani, vaikka minulla on tummanruskeat silmät ja cospaamallani hahmolla edellä kuvaamani kaltaiset. Muuten kyllä olen sitä mieltä, että jos vain mahdollista (eli on käynyt optikolla tarkistamassa että piilolinssit sopivat silmille; jotkut nääs eivät oikeasti voi käyttää piilareita ollenkaan) niin se ainakin parantaa cossia huomattavasti. Ainakin minä nostan hattua kaikille, jotka senkin vaivan näkevät. Jos ero ei ole värissä vaan pelkässä sävyssä, piilareiden kanssa läträäminen tuskin on välttämätöntä. Ennen olin kyllä myös vakaasti sitä mieltä, että ei niitä tarvitse käyttää vaikka olisi ihan eri värisetkin silmät, jos hahmolla on kuitenkin "luonnolliset" eikä niiden väristä tehdä sarjassa suurta numeroa. Harvemmin sitä todella ajattelee silmien väriä katsellessaan animea ja cossikuvia. Kuitenkin esmes punasilmäistä hahmoa cospatessa on ehdottomasti plussaa, jos käyttää piilareita (ja ihan vinkkinä vaan, tummanpunaisia on helppo saada, ainakin ilman vahvuuksia... Mortician nettikaupasta ja Kampissa sijaitsevasta myymälästä vaikkapa).
Motto tonde miso?

Fooku

Viesti Kirjoittaja Fooku » La Tammi 03, 2009 20:26

Piilarit ovat ihania. Niillä saa helposti ja vaivatta vaihdettua oman silmien värin. Minä kyllä vihaan piilareiden silmiin laittoa. Minulla menee vähintään tunti kun olen saanut linssit päähän. En cosplayssa käytä piilolinssejä, ellei niillä ole jokin tarkoitus. Tarkoitan siis, että jos jokin hahmon ase on punaiset silmät (esim. Misa Amane), kyllä minä varmaan linssit ostaisin. Jos otan vain kotona asusta kuva niin muokkaan photarilla tai vastaavalla silmien värin. http://janitaonniinleija.deviantart.com ... -108008053 Tuossa kuvassa muokkasin silmien värin. Vihreästä silmästä tui vähän turhan klisee, mutta en jaksanut muokata toista pinkkiä.
Do I repulse you with my queasy smile?

Jerosu

Viesti Kirjoittaja Jerosu » Pe Tammi 09, 2009 21:53

Haluaisin niin nuo Sharingan-silmät Itachi-cossiini koska olen pikkutarkka ja rakastuin kyseiseen hahmoon nimenomaan niiden silmien takia. (♥__♥) Rahakaan ei olisi este, mutta kun on nuo vanhemmat... Lisäksi Sharingan-kuvioisia piilolinssejä on inhottavan vaikea löytää, olen löytänyt vasta yhdet kunnolliset, mutta ei kiitos jenkeistä tilaamiselle ja ~148€ hinnalle jota siivittävät postikulut ja muut semmoiset.

Olisiko niin väärin jos laittaisi pelkästään punaiset piilolinssit?

Ninkku

Viesti Kirjoittaja Ninkku » To Tammi 15, 2009 17:33

No siis ensinnäkin jos on huono näkö niin suosittelen käyttämään piilareita. Ja sitten jos jollain hahmolla on vähänkin oudot silmän värit niin piilarit.

Ja tietysti tärkein on hinta.
Ne, jotka tietävät minkälaiset silmät on Bleachin Hollow Ichigolla, niin sellaiset olis maksanu n.300 dollaria että vähän jotain rajaa. Ostin sitten lopuksi ihan tavalliset väripiilarit, oranssit kun keltaisia löytyi vain kissansilminä. Toimivat ihan hyvin.
Ja pienen harjoittelun jälkeen piilarit sai tosi helposti silmään, jopa junassa. XD Mutta kun ne oli ollut n. 15 tuntia silmässä, mikä ei ole oikein suositeltavaa, silmät oli aika punaiset ja arat.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ma Tammi 19, 2009 22:22

Itse tulin sellaisen ongelman eteen, että netistä ei yksinkertaisesti LÖYDY ruskeita vaaleille silmille tarkoitettuja piilolinssejä vahvuuksilla. Yksi olisi Freshlook ColorBlends, joita yleensä suositellaan tummaisilmäisille. Yksillä sivuilla luki jopa että ne sopivat vaaleillekkin silmille. Onko mitään kokemuksia näistä linsseistä? Entä tummille silmille tarkoitetuista yleensä tungettuna vaaleisiin silmiin? Hyvin erittäin kamalan pikainen apu olisi tarpeen. Tilaan linssit tänään jos en jo huomenna. Ja mielellään etsin näitä kertakäyttöisinä.

ed. Nämä linssit on sitten opaque-värjtätyt. Eli käytännössä onko kokemusta opaque-värjätyistä linsseistä? Tänään linssit aion vidoin tilata...

hiron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hiron » Ke Helmi 04, 2009 14:36

Hahmon silmien väri on itselleni tärkeä osa sen kokonaiskuvaa, joten pidän niitä (omalla kohdallani) lähes välttämättöminä. Muutaman harjoituskerran jälkeen linssit sujahtavat silmään melko kivuttomasti ja kun voi vielä tyytyä "kosmeettisiin" piilolinsseihin, niin hintakaan ei pääse karkaamaan taivaisiin. Tietenkin jos on vain pieni heitto suuntaan tai toiseen, niin sitten pistän rahani kyllä mieluusti johonkin muuhun. Piilarit ovat kuitenkin kiva pikku lisä, jos budjetti vain sallii.
- greetings from a stuffed toy.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ma Helmi 16, 2009 19:54

Wax kirjoitti: Nämä linssit on sitten opaque-värjtätyt. Eli käytännössä onko kokemusta opaque-värjätyistä linsseistä? Tänään linssit aion vidoin tilata...
Päädyin siis ostamaan nuo tummille silmille tarkoitetut opaque-maalatut linssit ja olin niihin ihan tyytyväinen. Päätarkoituksenani oli muuttaa vaaleat silmät ruskeiksi, mihin linssit sopivat oivallisesti. Huonoja ostokokemuksen tunteita niissä herättivät lähinnä, että lopputulos oli enemmänkin hyvin tumma kuin selkeä ruskea ja että iiristen sisäreunoista paljastui aina välillä omaa harmaata silmieni väriä. Parempaa linssiä ei Suomesta tällaiselle puolisokealle löytänyt, joten aion jatkossakin tyytyä näihin.

Scarface

Viesti Kirjoittaja Scarface » La Huhti 04, 2009 09:39

Mmmm, piilolinssejä~

Huomasin aiemmin äänestäneeni vaihtoehtoa "ovat tarpeelliset, jos itsellä on huono näkö", mutta viimeisimmässä tapahtumassa pyörin itse piilarit silmissäni ja olin varsin tyytyväinen lopputulokseen. Ostin punaiset crazy-linssit ihan Helsingin Cyber Shopista, rikoin kaikkia sääntöjä enkä käynyt optikolla tarkistuttamassa linssien sopivuutta enkä ollut koskaan aiemmin edes koskenut piilolaseihin. Tässä sitä kuitenkin vielä ollaan ja ihan hyvin näen.

Näin ensi kerran piilareiden kanssa leikkineenä voisin kai jotain omia kokemuksiani listata vinkeiksi ensi kertaa piilareita cosplayssa käyttäville:

- Linssien laittoa kannattaa harjoitella jo etukäteen, ettei joudu panikoimaan coniaamuna - itselläni menee vieläkin koko savottaan reilu 20 minuuttia useista harjoittelukerroista huolimatta, kiitos voimakkaan räpytysrefleksin.

- Varautukaa siihen, että silmät vuotavat sen jälkeen, kun linssit ovat silmissä.

- Omasta kokemuksesta voin suositella, että kun ne linssit viimein saa tungettua silmiinsä, harjoittelee niiden kanssa olemista ennen conipäivää. 8 tuntia on yleensä suositeltu maksimiaika, mutta mikäli silmät eivät ole piilolaseihin tottuneet, on tuo 8 tuntia erittäin tuskaista ensi-istumalta. Itse testasin porrastetusti, ensin kotosalla kaksi tuntia, koulussa neljä tuntia ja sitten vielä kotioloihin noin kuudeksi tunniksi. Silmät väsyivät neljän tunnin aikana todella pahasti, joten voin vain kuvitella, miltä olisi tuntunut viettää päivä Tampere Kupliissa ilman etukäteisharjoittelua...

- Piilarinestettä kannattaa varata riittävästi. Itse lotrasin yli puolet nestepullostani kolmen kokeilukerran aikana siksi, kun tiputtelin linssiä pitkin lavuaareja ja jouduin hinkuttamaan ne kerta toisensa jälkeen puhtaiksi. Jos vessan peilin ääressä laittelette piilareitanne, niin viemärin peittäminen vaikka vessapaperipalasella ei ole huono idea - kyllä kirpaisee, mikäli kolmekymmentä euroa menee sananmukaisesti viemäristä alas.

- Mikäli piilolasien hinta kirpaisee, niin tokihan uhrauksen saa muokattua taloudellisemmaksi, mikäli saa sijoitettua vuoden (joka on ainakin useimpien crazy-linssien käyttöaika) sisälle useampia samanväriset silmät omaavia hahmoja.

- Lopuksi; tarkistakaa, ettei linssissä ole roskaa, kun laitatte sen silmäänne. XD; Nimimerkillä kokemusta on ja se sattui.

- Niin ja se optikko on tosiaan suositeltava. Kyllä siinä omalla terveydellään leikkii kun tunkee silmäänsä jotain, mitä siellä ei aiemmin ole ollut ja mitä sinne ei oikeasti kuuluisi. Minä ja silmäni olemme vielä toimintakunnossa, mutta jälkeenpäin tuli pohdittua, että äly taisi hetkeksi jättää.

Eipä näitä kukaan pyytänyt, mutta ehkäpä tulevaisuutta ajatellen joku voi hyötyä tai olla hyötymättä näistä mieleeni juolahtaneista seikoista.
Kaiken kaikkiaan piilareita oli ihan mukava pitää eivätkä satunnaiset punaiset häivähdykset näkökentässä juuri tunnelmaa pilanneet. Siispä plussan puolelle jäätiin. Jeejee.

Lita

Viesti Kirjoittaja Lita » La Huhti 04, 2009 10:40

Minäkin voisin tähän omia kokemuksiani jakaa. En nyt itseäni ihan ammatilaiseksi sano, mutta onhan noita piilareita ja vuosi tullut käytettyä säännöllisesti ^^ Yleensä värittömiä, kun huonon näön omaan.

-Harjoittelu on tosiaan suositeltavaa. Itselläni meni n. vuosi sitten optikolla kun linssejä aloin käyttää pelkkään silmiinlaittoon lähemmäksi kahta tuntia ja minulla sentään oli optikko avustamassa.

-Ja optikolla ei kannata, vaan pitäisi käydä. LSilmät saattavat olla liian herkät piilalinsseihin ja silmätulehduksen vaara kasvaa, kun niitä ei käytetä oikein

-Kun laitat linssiä silmään, vedä keskisormellä alalumoea alaspäin ja etusormella pidä yläluomesta kiinni. Vapaalla kädellä laita linssi silmään, varmista että kaikki reunat ovat irti sormenpäästä ja linssi on oikein päin. Muista pitää aivan ripsirajasta kiinni, niin että silmäluomi ei pääse räpsymään. (Tämä on vain yksi tapa, niitä on useita mutta itselläni toimii parhaiten. ^^)

-Varmista, että se linssi on täysin puhdas. Kukaan ei halua roskaista linssiä silmäänsä, se on puhdasta kärsimystä.

-Jos tarvitsee vahvikkeelliset, värilliset piilolinssit, optikko neuvoo. Kokeilu. johon sisältyy neste, 1-2 paria piilolinssejä ja kotelo maksaa n.40e. Linssejä voi käyttää kuukauden. (tämä on siis kokeilupakkaus) Värivaihtoehtoja on paljon, itse tilasin juuri vaaleanpunaiset linssit vahvuuksilla -5 ja -6 ja se on paljon.

-Tukkikaa viemärinsuu vaikka vessapaperilla niin linssit eivät sinne eksy. Välttäkää vaihtamista niin, että tippuessaan linssi joutuisi lattialle.

Siinähän ne, toivottavasti oli jotain apua. :D Kysellä saa jos haluaa.

Vivilan

Viesti Kirjoittaja Vivilan » Ma Huhti 06, 2009 21:58

Suunnitelmissa on hankkia ensimmäistä kertaa harmaat, ilman vahvuuksia olevat piilarit.
En ole koskaan tarvinnut silmälaseja, näkö hyvä (ankarasta datauksesta huolimatta) ja niin pois päin. Normi näkö siis.

Onko silti minun lähes välttämätöntä mennä optikolle?
En ole nyt "pitääx mun nyt sielki ravaaa!"- kannalla, mutta lähinnä uteliaisuudesta. Tulehdusvaarasta olen jollain tavalla kärryillä, mutta en voi miettiä sitä, että olen siellä vain viemässä optikkojen aikaa. Olen kyllä varmaan menossa tämän takia sinne jutustelemaan, mutta tutkimukset ovat hieman avoinna. Mitä siis piilareita hankkivalle, laseja tarvitsevalle ja ei-tarvitsevalle "tehdään" optikolla? (sorkitaan silmät oransseiksi ja neliön muotoisiksi...)

Lita

Viesti Kirjoittaja Lita » Ti Huhti 07, 2009 18:07

En ole nyt "pitääx mun nyt sielki ravaaa!"- kannalla, mutta lähinnä uteliaisuudesta. Tulehdusvaarasta olen jollain tavalla kärryillä, mutta en voi miettiä sitä, että olen siellä vain viemässä optikkojen aikaa. Olen kyllä varmaan menossa tämän takia sinne jutustelemaan, mutta tutkimukset ovat hieman avoinna. Mitä siis piilareita hankkivalle, laseja tarvitsevalle ja ei-tarvitsevalle "tehdään" optikolla?
Ensin täytyy varata aika.
Optikko tutkii silmien kunnon nopealla perustarkastuksella ja ilmoittaa, voiko linssejä käyttää. (Luultavimmin voi)
Linssejä kokeillaan silmiin ja jos väri sopii oman silmän väriin hyvin ja linssi 'istuu', optikko sallii linssien käytön. Linssit saa heti mukaansa optikon kerrottua säilytyksestä, puhdituksesta jne.
Hintaa paketille on n. 40e, siihen sisältyy linssipari, säilytysneste ja kotelo.
Kuukauden päästä mennään kontrolliin, jossa katsotaan uudelleen silmien kunto ja puhutaan, voiko linssejä käyttää enää myöhemmin.

Suunnilleen noin, saattaa vaihdella hieman optikon mukaan. ^^

Vivilan

Viesti Kirjoittaja Vivilan » To Huhti 09, 2009 15:18

Lita kirjoitti:
En ole nyt "pitääx mun nyt sielki ravaaa!"- kannalla, mutta lähinnä uteliaisuudesta. Tulehdusvaarasta olen jollain tavalla kärryillä, mutta en voi miettiä sitä, että olen siellä vain viemässä optikkojen aikaa. Olen kyllä varmaan menossa tämän takia sinne jutustelemaan, mutta tutkimukset ovat hieman avoinna. Mitä siis piilareita hankkivalle, laseja tarvitsevalle ja ei-tarvitsevalle "tehdään" optikolla?
Ensin täytyy varata aika.
Optikko tutkii silmien kunnon nopealla perustarkastuksella ja ilmoittaa, voiko linssejä käyttää. (Luultavimmin voi)
Linssejä kokeillaan silmiin ja jos väri sopii oman silmän väriin hyvin ja linssi 'istuu', optikko sallii linssien käytön. Linssit saa heti mukaansa optikon kerrottua säilytyksestä, puhdituksesta jne.
Hintaa paketille on n. 40e, siihen sisältyy linssipari, säilytysneste ja kotelo.
Kuukauden päästä mennään kontrolliin, jossa katsotaan uudelleen silmien kunto ja puhutaan, voiko linssejä käyttää enää myöhemmin.

Suunnilleen noin, saattaa vaihdella hieman optikon mukaan. ^^
Kiitos. ^^
Tarkennuskysymyksiä tuli vielä. :D Ja siis jos aikoo ostaa linssit muualta (tässä tapauksessa Cyber Shop), niin ostaa vain ne ensin ja vie mukanaan optikolle. Ettei tarvitse kaksia linssejä ostaa. Olettaen siis, että noinkin voisi hyvällä lykyllä menetellä?

Lita

Viesti Kirjoittaja Lita » To Huhti 09, 2009 15:32

Tarkennuskysymyksiä tuli vielä. Ja siis jos aikoo ostaa linssit muualta (tässä tapauksessa Cyber Shop), niin ostaa vain ne ensin ja vie mukanaan optikolle. Ettei tarvitse kaksia linssejä ostaa. Olettaen siis, että noinkin voisi hyvällä lykyllä menetellä?
Noin voi tehdä. ^^ Optikko selittää linssien käytön, puhdistuksen jne.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”