Piilolinssit!

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Piilarit cosplayssä...

ovat turhat
5
1%
ovat tarpeeliset, jos on itsellä huono näkö
108
27%
ovat tarpeeliset, jos hahmolla on hiukankin eriväriset silmät
95
24%
eivät ole tarpeelliset, jos oma silmien väri lähentelee hahmon väriä
138
35%
ovat liian kalliit
29
7%
muu (viestitä ja kerro lisää)
25
6%

Ääniä yhteensä: 400

Horaaneko

Re: Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Ti Heinä 03, 2012 21:52

Itse ostin piilarit ilman optikolla käyntiä ja oon pitänyt yli 8 tuntiakin koska kaveri sano ettei siitä mitään haittaa ole, kunhan ei joka päivä käytä tyyliin sitä kahtatoista tuntia. Tietysti kannattaa käydä optikolla jos silmät on herkät tai vastaavaa. Mulla kyllä ainakin aika isotkin linssit sopi hyvin silmiin, että jos sulla on ihan "normaalit" silmät niin kauppaan vaan. :D Tietysti jos ongelmia syntyy jälkikäteen niin optikolla käynti on varmaan paikallaan.
There is no spoon.

Fazi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fazi » Ke Heinä 04, 2012 01:11

Kaikillahan ei yhtä hyvä tuuri käy, että siellä optikolla tosiaan kannattaa käydä mikäli siihen vain on aikaa. Tässä on kuunnellut juttuja äidiltä (joka nuorempana käytti vähän enemmän piilareita), niin aina kannattaa olla varma asioista : D
Tracon 8: Team Fortress 2 - Pyro // Ruttotohtori

Vannoutunut Gurren Lagann -elitisti.
Haters make me famous~

~ MyAnimeList deviantART Tumblr Blogi

Shinshou

Viesti Kirjoittaja Shinshou » Ke Heinä 04, 2012 16:57

Kiitos vastauksista! :D Juu siis, itselläni oikeasilmä on 'laiskasilmä' ja on siis muuten normaali mutta näen sillä vähän huonommin, jos ette tiedä kyseistä juttuu ni googlesta voi katsoa, yleissivistystä. Miul sanottii ettei se mitään haittaa ja toivottavasti näin on. Silmäni eivät ole herkkiä ja voin kosketella sormillani silmieni pintaa ;D Toivottavasti piilarit on kivat sillä maksaa kumminki 30,00€ ja kiva jos olisikin jotain ongelmia käyttämisessä.
Cossit

Animecon IX - Utatane Piko (Vocaloid)
Lisään conin nimen kun tiedän missä sitä cossaan mutta seuraavaksi - Ai Enma (Jigoku Shoujo; Hell girl)

SoulEater

Viesti Kirjoittaja SoulEater » Ma Heinä 23, 2012 15:49

:)
Is that a soul? *drools*

SoulEater

Saa poistaa :D

Viesti Kirjoittaja SoulEater » Ma Heinä 23, 2012 15:59

Cossaan Soul Eater Evansia conissa.
Mut mulla on vihreet silmät sellatteet vähän tummahtavat luuletteko et pitäis ostaa punaiset piilolinssit siihen vai oisko iha hyvä mennä vihreillä silmillä :) ku en oikee ite osaa päättää
Viimeksi muokannut SoulEater, Ma Heinä 23, 2012 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Is that a soul? *drools*

Oml

Re: MItä luulette??

Viesti Kirjoittaja Oml » Ma Heinä 23, 2012 16:36

Teet niin mitä itset tunnet parhaaksi. Itse pidän tuhlauksena piilareiden ostoa, jos ei oikeasti saa laitettua niitä silmäänsä tai ei kärsi olla niiden kanssa. Itse ostin mustat piilarit kerran enkä kyennyt käyttämään niitä koska silmäni eivät vaan kestäneet. Olen monesti cossannut muita hahmoja vaikka oma silmieni väri ei täsmäisikään.

Mutta tee miten teet, piilareiden käyttö ei ole pakollista.
Tactical Facepalm!

SoulEater

Re: MItä luulette??

Viesti Kirjoittaja SoulEater » Ma Heinä 23, 2012 21:42

Totta kiitti vinkistä ;) Jotenkin musta tuntuu et tossa sun teoriassa on jotain järkee tännekkin päin :D Kuka nyt silmiin niin paljon kattelee ?? :D kiitos sulle sinneppäin
Is that a soul? *drools*

Shine

Viesti Kirjoittaja Shine » To Elo 02, 2012 09:00

Myydäänkö Suomessa valkoisia piilareita vahvuuksilla (siis tämä perus valkoinen piilari, joka peittää iiriksen, koko valkoinen tai ohuella mustalla reunuksella)?
Jos ei, myydäänkö muualla kuin Pinkyparadisella järkevään hintaan?

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » Pe Syys 14, 2012 20:35

Siis mua mietityttää kuinka moni kaikista Suomen cossipiilari käyttäjistä ovat käyneet optikolla ennen ensimmäisten piilareiden hankkimista? Mitä optikon käynti maksaa? Voiko piilareita käyttää ilman optikon käyntiä? Melkein kaikki piilarit ku näyttää olevan sitä samaa base curvea..

Sitä mietin ku mä haluan lähitulevaisuudessa cossata yhtä hahmoa johon tarvisin punaiset piilarit koska tän hahmon punaiset silmät ovat ihan sairaan tärkeä osa koko hahmoa (ja sarjaa).. jopa niin suuri että ilman punaisia silmiä kyseistä hahmoa voi luulla toiseks hahmoks. Joten joh, tähän cossiin punaiset silmät ovat the must.

Itse en ole ikinä piilareita käyttänyt mutta olen lukenut muitten kokemuksia ja how-to tutoriaaleja katsellut suht paljon, joten jonkulaista hajua on miten ne saa silmään ja pois silmistä ja miten huolehtia piilareista.

Minulla ei ole mitään vaikeuksia koskea mun silmiä sormilla joten se ei tule tuottamaan kammottavaa kokemusta. Tosiaan en tiedä onks tällä väliä mutta mä en pysty ollenkaan esimerkiksi pitämään silmiä auki veden alla. Myös eka ja tähän asti ainoa kerta ku silmälääkäri laittoi mulle silmätippoja joskus vuonna nakki ja muusi niin.. ööh.. siitä on jäänyt hieman traumaa koska oli niin kauhee kokemus. Eli jooh, pelkään silmätippoja (varsinki ne lääkärin antavat jotka silloin tekivät niin etten nähnyt mitään kunnolla..) ... onks tä bad problem?

Oi te tottuneet piilarikäyttäjät, valaistakaa minua!
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Bijou

Viesti Kirjoittaja Bijou » Pe Syys 14, 2012 21:05

White Samurai kirjoitti:Siis mua mietityttää kuinka moni kaikista Suomen cossipiilari käyttäjistä ovat käyneet optikolla ennen ensimmäisten piilareiden hankkimista? Mitä optikon käynti maksaa? Voiko piilareita käyttää ilman optikon käyntiä? Melkein kaikki piilarit ku näyttää olevan sitä samaa base curvea..

Sitä mietin ku mä haluan lähitulevaisuudessa cossata yhtä hahmoa johon tarvisin punaiset piilarit koska tän hahmon punaiset silmät ovat ihan sairaan tärkeä osa koko hahmoa (ja sarjaa).. jopa niin suuri että ilman punaisia silmiä kyseistä hahmoa voi luulla toiseks hahmoks. Joten joh, tähän cossiin punaiset silmät ovat the must.

Itse en ole ikinä piilareita käyttänyt mutta olen lukenut muitten kokemuksia ja how-to tutoriaaleja katsellut suht paljon, joten jonkulaista hajua on miten ne saa silmään ja pois silmistä ja miten huolehtia piilareista.

Minulla ei ole mitään vaikeuksia koskea mun silmiä sormilla joten se ei tule tuottamaan kammottavaa kokemusta. Tosiaan en tiedä onks tällä väliä mutta mä en pysty ollenkaan esimerkiksi pitämään silmiä auki veden alla. Myös eka ja tähän asti ainoa kerta ku silmälääkäri laittoi mulle silmätippoja joskus vuonna nakki ja muusi niin.. ööh.. siitä on jäänyt hieman traumaa koska oli niin kauhee kokemus. Eli jooh, pelkään silmätippoja (varsinki ne lääkärin antavat jotka silloin tekivät niin etten nähnyt mitään kunnolla..) ... onks tä bad problem?

Luulen, että ne, jotka käyttävät normaalissa elämässä piilareita vahvuuksilla ovat käyneet ja ne, jotka käyttävät vain cosplay tarkoitukseen piilareita eivät välttämättä ole käyneet. Näin se on omien kaverieni kanssa.

Optikolla käynti vaihtelee hyvin paljon. Nissenillä muistaakseni 30 € tällä hetkellä tuo ensimmäinen käynti, jossa opetetaan piilarit laittamaan silmiin (se on aluksi aika vaikeaa) ja tarkistetaan näkö samalla.

Tuota itse en kävisi optikolla tarkoitustasi varten. Lähinnä missä osaavat auttaa on kuinka ne laitetaan silmiin ja antaa hoito-ohjeita. Helpottaisi kyllä vähän jos sinulla olisi piilareita käyttänyt kaveri vieressä opastamassa. Tärkeintä on kuitenkin muistaa hygieenia ja osata katsoa, että piilari menee oikeinpäin silmään.

Vaikeinta itselle on saada piilari "tarttumaan" silmään. Joten saatat tarvita monta yritystä ja aikaa, että saat ne silmiisi. Pieni karvastelu on normaalia sen jälkeen kun piilari on laitettu silmään, mutta jos ei mene ohitse tai on häiritsevää on todennäköisesi piilarin alle mennyt roska tai se on väärinpäin joten se täytyy ottaa pois.

Toivottavasti tämä hieman auttaa vaikka jäinkin vähän jaarittelemaan :roll:

Crimson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Crimson » Pe Syys 14, 2012 21:49

Bijou kirjoitti:
White Samurai kirjoitti:Siis mua mietityttää kuinka moni kaikista Suomen cossipiilari käyttäjistä ovat käyneet optikolla ennen ensimmäisten piilareiden hankkimista? Mitä optikon käynti maksaa? Voiko piilareita käyttää ilman optikon käyntiä? Melkein kaikki piilarit ku näyttää olevan sitä samaa base curvea..

Luulen, että ne, jotka käyttävät normaalissa elämässä piilareita vahvuuksilla ovat käyneet ja ne, jotka käyttävät vain cosplay tarkoitukseen piilareita eivät välttämättä ole käyneet. Näin se on omien kaverieni kanssa.

Optikolla käynti vaihtelee hyvin paljon. Nissenillä muistaakseni 30 € tällä hetkellä tuo ensimmäinen käynti, jossa opetetaan piilarit laittamaan silmiin (se on aluksi aika vaikeaa) ja tarkistetaan näkö samalla.

Tuota itse en kävisi optikolla tarkoitustasi varten. Lähinnä missä osaavat auttaa on kuinka ne laitetaan silmiin ja antaa hoito-ohjeita. Helpottaisi kyllä vähän jos sinulla olisi piilareita käyttänyt kaveri vieressä opastamassa. Tärkeintä on kuitenkin muistaa hygieenia ja osata katsoa, että piilari menee oikeinpäin silmään.

Vaikeinta itselle on saada piilari "tarttumaan" silmään. Joten saatat tarvita monta yritystä ja aikaa, että saat ne silmiisi. Pieni karvastelu on normaalia sen jälkeen kun piilari on laitettu silmään, mutta jos ei mene ohitse tai on häiritsevää on todennäköisesi piilarin alle mennyt roska tai se on väärinpäin joten se täytyy ottaa pois.

Toivottavasti tämä hieman auttaa vaikka jäinkin vähän jaarittelemaan :roll:
Itse olisin sitä mieltä että käy siellä optikolla. Itselläni on suhtkoht normi BC (base curve) mutta esimerkiksi viimevuoden Edward Elricin piilolinsseissä en ollut edes ajatellutkaan katsoa kyseistä asiaa mikä se linsseissä oli ja podinkin sitten coniviikonlopun jälkeen hemmetinmoisesta punoituksesta pari päivää sen jälkeen + silmän sumentumisesta viikkoja. Kuitenkin se voit olla sinä jonka BC on normaalista poikkeava ja normipiilarit eivät käy tai löydät täydelliset piilarit muttet voi käyttää koska niiden BC on poikkeava. Kuitenkin BC:a taitaa olla 8-10 saakka? En tiedä mitään silmistä joten en lähde tähän pläräämään mitään lääketieteellistä saarnaa mutta voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että BC:si tietäminen ei ole ainakaan pahitteeksi.
Ja en tiedä missäpäin ihmiset asuvat mutta ainakin Instrulla on tainnut jo kuukausia pyöriä ilmainen piilarienkokeilutsydeemi niiden liikkeissä joten ainakin isommissa kaupungeissa asuvien ihmisten kannattaa katsella Instrun kausittaisia "tarjouksia".
@cosplay.com ° C² cosplay@tumblr °
あ! シチュ〜! シチュ〜!

FankiKitsune

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » Pe Syys 14, 2012 23:07

White Samurai kirjoitti:Siis mua mietityttää kuinka moni kaikista Suomen cossipiilari käyttäjistä ovat käyneet optikolla ennen ensimmäisten piilareiden hankkimista?
Itsepä en käynyt. Ensimmäistä kertaa kun laitoin piilareita (youknowit.com <3) niin meni tunti niiden kanssa. Viikko myöhemmin huomasin, että meni enää se 5-10min. Aika helposti sen oppii tekemään ja itse opin youtuben tutorialien kautta.
Symmetry, that is what I enjoy aesthetically.

AG

Viesti Kirjoittaja AG » La Syys 15, 2012 00:00

Itse kävin optikolla ja kyllä se kannatti käydä. Minulla kylläkin on silmälasit, mutta lähdin optikolle piilareita kokeilemaan alunperin cosplayn vuoksi.
En koskaan ollut itse havainnut mitään poikkeavuutta silmissäni, mutta optikolla sitten huomattiinkin, että silmäni on tavallista pienempi, joten alkuun sain kokeiltavaksi paketillisen huomattavasti pienempiä linssejä.
Meni vuosi, ennen kuin ryhdyin kokeilemaan normaalia linssiä ja meni vielä toinen vuosi ennen kuin laitoin isot linssit silmiini.
Nykyään pystyn käyttämään mitä tahansa kokoa, mutta itku siinä olisi tullut, jos olisin ilman optikolla käyntiä yrittänyt tunkea linssejä silmiini.
Ja vaikka nykyään piilareiden laitto sujuukin, niin ilman optikolta saamiani erikoiskokoisia linssejä, en olisi varmaan koskaan oppinut piilareita käyttämään. ( Ja olisin todennäköisesti saanut jotkut traumat yksin yrittäessäni. )

Ja itselläni on myös ongelmia silmätippojen kanssa, enkä myöskään pysty pitämään silmiäni auki veden alla. Eli nämä asiat eivät vaikeuta piilarien laittoa. :)
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

suyenin

Viesti Kirjoittaja suyenin » To Loka 04, 2012 11:38

Törmäilinpä tässä sellaiseen ihanaan ongelmaan kuin ruskeat piilolinssit ja niiden saamisen vaikeus erityisesti kun omat silmät eivät siis ole ruskeaa nähneetkään vaan ovat sen sijaan tällaiset siniviherharmaat. Eli siis omat silmäni ovat tällaiset vaaleahkot, pääväriltään harmaat ja vahvuutta täytyisi linsseille saada se +6.00 niin voitte uskoa että tekemistä on.. Niinpä nyt kyselisinkin teiltä, että onko kellään muulla sini/vihreä/harmaa/ei-ruskea-silmäisellä kokemusta tuollaiset ruskeiden piilareiden käytöstä joiden kuvauksessa sanotaan "pääasiallisesti ruskeille silmille"? Että onko järkevää pistää rahojaan sellaiseen vai vaan todeta että ei onnistu, käyttää värittömiä piilareita ja joustaa hahmon silmienvärin suhteen?
I've seen your version of SANITY - it BORES me.

Rora

Viesti Kirjoittaja Rora » La Loka 06, 2012 19:05

Allekirjoittaneen sinivihreät simmut muuttuivat kyllä kivasti ruskeiksi kunnolla peittävien linssien kanssa. Ne eivät saa siis olla sävyttävät, vaan väripinnan pitää olla kunnolla peittävä. Itsellä on -4.00 kummassakin silmässä, joten jännempiä värejä vahvuuksilla on saanut myös etsiä.

Ensimmäiset ruskea taisin tilata Lensonilla, olisivatkohan olleef Fresh lookin opaque - mallia? Paketti on roskissa, joten en pysty tarkistamaan. Nyttemmin olen tilannut Honeycolorilta. Näyttävät luonnollisilta ja peittävät kunnolla, ja aaah, näkee itsekin muutakin kuin vain utua.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”