Piilolinssit!

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Piilarit cosplayssä...

ovat turhat
5
1%
ovat tarpeeliset, jos on itsellä huono näkö
108
27%
ovat tarpeeliset, jos hahmolla on hiukankin eriväriset silmät
95
24%
eivät ole tarpeelliset, jos oma silmien väri lähentelee hahmon väriä
138
35%
ovat liian kalliit
29
7%
muu (viestitä ja kerro lisää)
25
6%

Ääniä yhteensä: 400

destine

Re: Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja destine » To Kesä 24, 2010 16:45

Piti kyllä toitottaa itselle monta kertaa, että en töki silmääni huvin vaan cosplayn vuoksi xP Ja pienen painiskelun ja räpyttämisien jälkeen onnistui piilolinssin laitto. Nyt olen muutaman kerran pitänyt piilolinssiä silmässä, ihan hyvin on mennyt sen laittaminen ja nyt tuntuu hyvältä silmässä. Ei ole ihan samanlaista "roska" -oloa enää silmässä. Ei se oikeastaan enää tunnu. Ainut asia, mitä nyt murehdin, on alkava kesäallergiani, minkä vuoksi silmät kutiavat (muitakin oireita toki on, mutta ne eivät liity enää millään tavalla piilolinsseihin ja niiden käyttöön). Aamulla etenkin on silmät herkimmillään ja pitää muistaa ottaa allergiapillereitä, että pysyy kurissa. Toivon mukaan tämä ei nyt tästä pahene, kun enhän minä nyt voi jo valmiiksi ärtyneeseen silmään tökkiä piilolinssiä...

Mutta siis, oma mielipiteeni piilolinsseistä cosplayssa. En ole hirveästi aiemmin kiinnittänyt huomiota, sillä silmät nyt eivät ole mikään näkyvin asia cosplayssa - ellei hahmon silmissä ole jotain erikoista, tietysti. Ja koska suomalaisten minisilmistä nyt näe väriä kunnolla, toisin kuin mangan lautassilmistä... Mutta jos silmien väri on jotenkin erilainen, silloin piilolinssien käyttö on plussaa ja kannatettavaa. Muutenkin mielestäni piilolinssit ovat hyvä ja ns. pikkutarkkalisä cossissa. Aivan kuten NuttyNuti sanoi, se on piste i:n päälle ^^
WD Cosplay | Destine Cosplay | Deviant destinette
It is better to be hated for what you are than to be loved for something you are not.
- Andre Gide

Lelouc93

Viesti Kirjoittaja Lelouc93 » To Heinä 01, 2010 17:53

Tänää tuli kun tilasin violetit piilarit, ja enköhän heti evottanut kun olin kokeillut niitä silmiin. Laitoin ne koteloon ilman nestettä. Fail, ja sitten piti lähtä hakemaan linssinestettä optikolta. Kun kerta muuta kosteaa paikkaa ei ollu, ne meni sitten silmiin, ja kirpasi kyllä kunnolla kun ne oli jo ehtineet kuivahtaa. No, nyt ovat kuitenkin nesteessä :D

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Pe Heinä 09, 2010 20:32

Olen jo jonkin aikaa haaveksinut pre-Shippuudenin Hyuuga Nejin cosplayta, ja rupesin miettimään noita kuuluisia valkoisia pupillittomia silmiä. Hyuugia aiemmin cossanneet, pyydän mielipiteitänne! Kannattaako ruskeasilmäisen likinäköisen ihmisen ostaa erikoislinssejä? Joku voisi ehkä suoraan vastata "kyllä!", mutta itse emmin sitä - enkä vain hinnan tai saatavuuden vuoksi.

Fakta nimittäin on, että ainoa tapa saada täysin realistinen tulos on käyttää kokovalkoisia piilolinssejä, mutta niissä on yksi piiiiieeeeeni ongelma: niiden takaa ei näe, koska valkoinen väri peittää pupillin. Ja coneissa on hieman epäkäytännöllistä viipottaa ympäriinsä sokkona.

Toinen, usein näkemäni vaihtoehto on käyttää kokovalkoisia mutta pupilliaukolla varustettuja linssejä, mutta niissä tulee taas esteettisyysongelma: Piilolinssin käyttäjä näyttää mielestäni pikemminkin siltä, että hänen silmässään olisi pienenpieni, musta iiris, eikä suinkaan valkoisia iiriksiä ja mustaa pupillia. Se näyttää minun mielestäni kammottavalta esikuvan huomioiden, ja mokoma sopisi mielestäni paljon paremmin esimerkiksi viirusilmäisen Inuzuka Kiban cossaajille. Tietysti olisi mahdollista photoshopata jälkikäteen tuo kammottava pupilli pois, mutta eikö saman tien voisi photoshopata koko silmän miltei samalla vaivalla? *ennenkin silmiä photarilla tuunaillut*

Luonnollisin näkemäni vaihtoehto on ollut luonnostaan harmaasilmäinen cosplayer, joka ei ehkä ihan näytä esikuvaltaan mutta ei toisaalta kauhealta minipupilliselta friikiltäkään. Erikoissilmäefektiä ei ole, mutta harmaasilmäisyys ei myöskään pahasti häiritse kokonaisvaikutelmaa. Piilolinssivaihtoehdoista kallistuisin ehkä eniten tavallisiin harmaasilmäpiilolinsseihin, mutta toisaalta... "tavalliset" erikoispiilolinssit erikoissilmäiselle hahmolle? Kuulostaa minusta vähän hassulta.

Tähän mennessä minulle mieleisin vaihtoehto olisi jättää linssit kokonaan ostamatta ja photoshopata silmät uuteen väriin jälkikäteen, mutta mitä vaihtoehtoa te siis suosittelisitte, te kokeneemmat hyuugailijat? En aio osallistua puvullani kisaan vaan ainoastaan hengailla conissa, mutta silti haluaisin, että cosplayni näyttäisi ainakin jossain määrin hyvältä.
Viimeksi muokannut madu, Pe Heinä 09, 2010 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Eka kuva ei tykännyt suoralinkityksestä, korjasin
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Anakichi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anakichi » To Heinä 15, 2010 12:40

itse hankin ensimmäiset piilarini tässä taannoin, ostin ne flandre scarlet cossiini, johon siis tarvitsen punaiset piilarit. nyt minua pelottaakin, että koska olen allerginen ja silmäni ovat aina reaktion paikkana, voinko käyttää piilareita? en ole kokeillut vielä, koska minun täytyy ostaa piilolinssineste, että ne säilyvät..
Kyrpä-ämpärien kuningatar.
Touhou-miehet mekoissa.

Zelman

Viesti Kirjoittaja Zelman » To Heinä 15, 2010 16:15

-
Viimeksi muokannut Zelman, La Elo 24, 2019 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

XenAne

Viesti Kirjoittaja XenAne » To Heinä 15, 2010 17:04

NuttyNutille lisäisin vielä, että täällä on eri värisiä piilareita vahvuuksilla: http://www.lenson.com/fi/vaerilliset-linssit-c-24.html. Löytyy eri hintaisia ja kokoisia paketteja, sekä runsaasti eri sävyjä. Noista luonnollisista väreistä löytyy eri sävyisiä harmaita ja joitakin lilaan vivahtavia.

Tämä esimerkiksi ja väri "Platinum" sopii hyvin myös tummille silmille. Kannattaa selata tosin noita muitakin. Lue tekstit tuotteista, sillä jotkin eivät toimi tummilla silmillä.

Mielestäni harmaat tai lilat silmät ovat ihan riittävät cossin onnistumisen kannalta. Onhan se kuitenkin realistista että ne mustuaiset näkyvät, kun ilman niitä silmä ei tuppaa toimimaan. : D Voihan sitä sitten vielä photoshopata jälkikäteen, jos haluaa täydellisen tuloksen. Valkoisia en lähtisi ostamaan, sillä nuo silmät ovat ennemminkin liilat kuin valkoiset. Ellet sitten cossaa Byakugan-Nejiä.
Kuva: Thalionkalwen

Mekakiarika

Viesti Kirjoittaja Mekakiarika » To Heinä 29, 2010 18:55

Olen nyt ilkeä ja sanon tämän:

Vaikka pitäisitte pelkkiä crazy/värilinssejä, niin käykää ensin optikolla. Optikko osaa sanoa että sopiiko silmään linssit vai ei, ja osaa opastaa niiden laittamisessa ja käyttämisessä. Joidenkin silmille eivät linssit sovi esimerkiksi allergian takia tai silmät ovat muuten vain liian herkät. Voi myöskin olla niin että silmät muoto ei sovi linsseille.

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ke Joulu 01, 2010 20:42

Mistähän löytyisi aidonnäköiset ja mahdollisimman vaaleansiniset linssit? Sinisiä toki löytyy pilvinpimein, mutta kaikki löytämäni ovat joko 1) liian kirkkaita tai tummia. Etsin nimenomaan sellaista luonnollista hailakkaa vaaleansinistä 2) näyttää feikiltä 3) liian vähän pigmenttiä, ettei oma väri peity.

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Ke Joulu 01, 2010 23:56

Tatl kirjoitti:Mistähän löytyisi aidonnäköiset ja mahdollisimman vaaleansiniset linssit? Sinisiä toki löytyy pilvinpimein, mutta kaikki löytämäni ovat joko 1) liian kirkkaita tai tummia. Etsin nimenomaan sellaista luonnollista hailakkaa vaaleansinistä 2) näyttää feikiltä 3) liian vähän pigmenttiä, ettei oma väri peity.
Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen YouKnowIt.com ja sen laajat valikoimat. Vähän paha sanoa juuri minkälaisia piilareita etsit, mutta kävisivätkö esimerkiksi nämä tai nämä (nuokin kyllä taitavat olla liian kirkkaan värisiä)?
Kannattaa varmaan vielä ainakin vaalean harmaat linssit tsekata jos niistä löytyisi sellaista hailakan sinertävää sävyä. Tietysti oma silvien väri siinä alla vaikuttaa, mutta toivottavasti löytyisi.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Ao-chan

Viesti Kirjoittaja Ao-chan » Ma Joulu 06, 2010 18:29

nyt tarvitsen mielipiteitä! jotenkas aion crossata Kuroshitsujin undertakeria (tuo tuossa ikonissani)..ja mulla sattuu olemaan rillit. Kannattaako piilottaa ne otsiksen alle, vai hankkii ihan piilarit?
Viimeksi muokannut Ao-chan, Ke Joulu 08, 2010 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Da-sivunih
you look fabulous my dear

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » Ma Joulu 06, 2010 18:36

Tietysti se on oma valintasi, mutta karu totuus on, että Undertakerilla ei silmälaseja ole ja jos aiot jotain otsatukan alta nähdä, et saa millään rillejäsi täysin piiloon. Omasta mielestäni silmälasit hahmolla, jolla ei oikeasti silmälaseja ole, ovat yksi ärsyttävimmistä yleisesti cosseissa näkyvistä virheistä, joten olen ehdottomasti piilolinssien kannalla.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ma Joulu 06, 2010 20:50

Kiitos Hyuuga-ongelmaan vastanneille! Tiedoksi sellainen kuitenkin, että löysin myös aika hyvän ei-sokon vaihtoehdon: Kliks! Siis aktivoitu Byakugan simmureiällä. Koska piilarissa on jo ennestään kaikenlaista muuta kuviota, musta reikä keskellä ei häiritse vaikutelmaa niin räikeästi kuin mitä kokovalkoiseksi tarkoitetussa tapauksessa. Ja mikä parasta, vahvuuksiakin löytyy! Miinuksina tässä on kuitenkin hinta (200 dollaria/pari) ja se, että muukin naama on meikattava Byakugan-malliin. Siitä vain verisuonten piirtelyä harrastamaan.
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Ao-chan

Viesti Kirjoittaja Ao-chan » Ti Joulu 07, 2010 13:36

Logan kirjoitti:Tietysti se on oma valintasi, mutta karu totuus on, että Undertakerilla ei silmälaseja ole ja jos aiot jotain otsatukan alta nähdä, et saa millään rillejäsi täysin piiloon. Omasta mielestäni silmälasit hahmolla, jolla ei oikeasti silmälaseja ole, ovat yksi ärsyttävimmistä yleisesti cosseissa näkyvistä virheistä, joten olen ehdottomasti piilolinssien kannalla.
Kiitoksia :3 Olisihan se toki höhlän näköistä jos ne sieltä alta pilkottaisivat.. nämä nykyiset rillini ovatkin jo melko heikot, joten voin samalla hankkia piilarit kun hankin uudet rillitkin :D
Da-sivunih
you look fabulous my dear

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Ke Joulu 08, 2010 13:36

Ja kaikille tiedoksi, piilarit eivät ole mikään kallis hankinta. Omista 30 parista maksoin 35e. Vaatiihan se kärsivällisyyttä ja optikolla käymistä, mutta kallista se ei ole.

Kannatan.

Minna7

Viesti Kirjoittaja Minna7 » Ke Joulu 08, 2010 14:31

Cosseissa on se ihanuus, jos saa lähes täydellisen tai täydellisen samannäköisyyden cossattavan animehahmon kanssa. :) Silloin piilareitten hakukin on täysin hyvä syy hakea. Itse ainakin haen, koska joudun käyttämään silmälaseja. :cry:

Itsellä kuitenkin saattaa jäädä hakematta piilarit välillä, koska se joko jää liian viimetippaan,
tai ei ole ollut varaa (vaikka se ei olisi kovin kallista). Traconissa cossissani kirosinkin syvään
paricossaajani kanssa, kun huomasimme, että hänen hahmollaan on siniset silmät ja minun ruskeat, vaikka meidän omat silmien värit ovat juuri toisinpäin. (>_<)''' Kohtalon ivaa sanon minä! :lol:
Mess with the best! Die like the rest! :twisted:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”