Piilolinssit!

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Piilarit cosplayssä...

ovat turhat
5
1%
ovat tarpeeliset, jos on itsellä huono näkö
108
27%
ovat tarpeeliset, jos hahmolla on hiukankin eriväriset silmät
95
24%
eivät ole tarpeelliset, jos oma silmien väri lähentelee hahmon väriä
138
35%
ovat liian kalliit
29
7%
muu (viestitä ja kerro lisää)
25
6%

Ääniä yhteensä: 400

Elyse

Re: Piilolinssit!

Viesti Kirjoittaja Elyse » La Heinä 04, 2009 16:43

Minä laitan linssin silmään seuraavasti: Asetan linssin keskelle etusormeen päätä, venytän saman käden nimettömällä ja keskisormella silmän alaluomen ihoa alas päin ja pidän silmän mahdollisen suurena. Sitten katsoo itseään peilistä "silmästä silmään" ja laittaa linssin suoraan silmään. Sitten niin kuin tuossa aiemmin mainitsin, painelen linssistä ilmat ulos ja räpyttelen. Alaluomen venyttäminen varmasti toimii toisellakin kädellä, mutta minä käytän tätä tekniikkaa.

Krautertee

Viesti Kirjoittaja Krautertee » La Heinä 04, 2009 19:25

Holly kirjoitti:len muuten kiinnostunut näistä teidän kertomistanne omista silmäänlaitto-tyyleistä. Miten laitatte piilolinssinne silmiin? Ihan niin kuin optikko käski, vai jotenkin muuten? Miten?
Itse pidän ala- ja yläluomea paikoillaan sormilla vetäen niitä ylös ja alas samalla, kallistan leukaa rintaan ja katson mahdollisimman ylös niin että näen vielä peilistä, asetan linssin suurimmaksi osaksi valkoiselle alueelle, painelen ilmat pois, katson alaspäin jollon linssi kiinnittyy oikeaan kohtaan ja räpyttelen varovaisesti. Lopuksi kun kummatkin linssit on silmässä vedän vielä alaluomia, kallistan leukaa rintaan ja räpyttelen muutaman kerran voimakkaasti vielä mahdollisten ilmakuplien takia.

Fukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fukka » Ti Elo 04, 2009 01:22

Itelleni piilarit ei oo mikään absolute-juttu, mutta jotkut cossit ryhdistyvät hurjasti, jos on piilarit. Esim. jos hahmolla on punaiset (tai muut tosi erikoisen väriset) silmät, niin piilarit tekevät ihmeitä. Myös hahmosta riippuen piilarit voivat tehdä vaikutuksen.
Itselläni on siniset silmät, mutta olen silti käyttänyt sinisiä piilareita cossatessa, koska pukuni oli sellainen, että silmät olivat lähes ainut asia, mikä naamasta näkyi. Muutti katsetta kuvissa tajuttomasti.

Tietenkin, jos ei pysty käyttämään piilareita, niin ei sitä kannata pakolla itseään laittaa kärsimään. Myöskään jos näössä on vikaa, niin en menisi sinisiä piilareita hankkimaan vahvuuksilla. Siinä ei ole mitään järkeä. Sillon harkitsisin hyvin tarkkaan mihin cossiin ostan piilarit ja mihin en. En myöskään näe pahana pitää silmälaseja, kun cossaa, kunhan muistaa ottaa ne lasit pois niissä kuvissa. Oikeasti. Cossaajan ei tarvitse yleensä nähdä kuvaa otettaessa, jolloin niiden lasien ei tarvitse olla päässä. Tulee parempi kuva ja parempi mieli kuvaajalle ja myös luultavammin sinulle.

siryan

Viesti Kirjoittaja siryan » Su Loka 18, 2009 00:25

Jerosu kirjoitti:Haluaisin niin nuo Sharingan-silmät Itachi-cossiini koska olen pikkutarkka ja rakastuin kyseiseen hahmoon nimenomaan niiden silmien takia. (♥__♥) Rahakaan ei olisi este, mutta kun on nuo vanhemmat... Lisäksi Sharingan-kuvioisia piilolinssejä on inhottavan vaikea löytää, olen löytänyt vasta yhdet kunnolliset, mutta ei kiitos jenkeistä tilaamiselle ja ~148€ hinnalle jota siivittävät postikulut ja muut semmoiset.

Olisiko niin väärin jos laittaisi pelkästään punaiset piilolinssit?
Täällä ainakin on vähän halvemmalla vissiin mutta ilmeisesti nuo on loppu ainaki tällä hetkellä ja muuten ei ole tietoa tai kokemuksia tuosta kaupasta :?

Ze Shoopuf

Viesti Kirjoittaja Ze Shoopuf » Su Loka 18, 2009 12:06

No, jos itse Jenkeistä tilaaminen ei ole este, vaan ainoa este siinä olisi hinta, niin täällä on halpoja sharingan-linssejä. Postikulutkin ovat suht pienet yhdelle parille.

Maksamiseen tarvitsee tosin Paypalin.

Tuossa paikassa on muutenkin aika paljon erilaisia piilareita, mm. silmiä suurentavia, erikoisilla kuvioilla varustettuja jne - eivätkä hinnatkaan ole kamalan korkeita.
Me be Mighty Tyger! Me eat all!

YourSensei

Viesti Kirjoittaja YourSensei » Su Marras 29, 2009 17:44

En nyt nopealla selaamisella löytänyt vastausta tähän joten: Tietääkö joku mistä voisi tilata erikoisvärisiä, eli esim. punaisia tai keltaisia piilareita vahvuuksilla? Tähän mennessä olen löytänyt muutamia erikoislinssejä mutta niissä vahvuudet ulottuvat vain -4.0 asti ja itselleni tarvisin ainakin sen -5.0.

Itse käytän huonon näköni vuoksi piilareita lähes joka päivä joten reseptikin on. Cosseissa olen käyttänyt vain normipiilareita, väripiilarit kun maksavat sen verran paljon ja en ole noita erikoisempia piilareita vahvuuksilla mistään löytänyt.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Su Joulu 20, 2009 16:46

Käytän pääsääntöisesti tavallisia silmälaseja, mutta kertakäyttöpiilolinssit ovat minulle tavallinen juttu - osasyynä lienee se, että äitini on optikko ja on sitä mieltä, ettei hienossa mekossa mennä juhliin ilman piilolinssejä. Jo tavalliset kertalinssit tuovat ihanasti vapautta tilanteisiin, joissa lasit ovat tiellä ja joissa tahtoo nähdä: hienoihin juhliin, hurjiin kieputtaviin huvipuistolaitteisiin, näytelmiin ei-kakkulapäärooleihin ja niin edelleen. Miksei siis cossiinkin!

Piilolinssien laittamista kannattaa harjoitella jonkin verran etukäteen ennen tositoimia. Muuten tositilanteessa iskee paniikki. Minullakin meni puolisentoista tuntia ekojen linssien laittamisessa.
Holly kirjoitti:Olen muuten kiinnostunut näistä teidän kertomistanne omista silmäänlaitto-tyyleistä. Miten laitatte piilolinssinne silmiin? Ihan niin kuin optikko käski, vai jotenkin muuten? Miten?
Tein niin kuin optikko eli äiti käski, tosin vähän omalla sovelluksella. Eli: Pesen ensin huolellisesti kädet (!) ettei mene töhnää linsseihin ja kirvele. Poimin varoen linssin kupistaan ja tarkastan, että se on oikein päin (en muista mikä se kikka oli jolla asia tarkistettiin mutta kuitenkin). Laitan sen kostealle etusormelle ettei se kuivu, ja kuivaan paperiin keskisormeni, peukaloni ja nimettömäni. Toinen käsi on kuiva. Sitten avaan silmän auki ja pitelen sormin ja lihasvoimin työn alla olevaa silmää niin auki kuin suinkin ja - tups - laitan linssin silmään etusormen pään avulla. Pyörittelen hetken varovaisesti silmää päässäni rataa ylösalasvasenoikea (minun keinoni välttää ilmakuplat), suljen silmäni pari kertaa - ja katson jäikö. Yleensä ei jää, mutta sitten yritetään uusiksi :) Naama ja muut sormet kuin etusormi kannattaa aina kuivata välillä pidon parantamiseksi.
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Su Joulu 20, 2009 19:33

NuttyNuti kirjoitti:Poimin varoen linssin kupistaan ja tarkastan, että se on oikein päin (en muista mikä se kikka oli jolla asia tarkistettiin mutta kuitenkin).
Oikean puolen erottaa siitä, että sen reunat nousevat suoraan ylös, väärinpäin oleva linssi aukeaa hiukan ulospäin. Linsseillä on muutenkin taipumus olla enemmän oikeinpäin.

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Su Joulu 20, 2009 23:49

^ Tuon minä kyllä tiesin, mutta ainakin niissä piilolinsseissä mitä minä käytän on jostain syystä tosi vaikea erottaa, milloin se on oikein päin. Joku sellainen rullaantumisjuttu siinä oli... hei, nyt muistan! Kun oikein päin olevaa linssiä taivuttaa sisään päin (V-kirjaimen muotoon), se kouristuu kupiksi, ja kun väärin päin olevaa linssiä taivuttaa V-kirjaimaiseksi, sen lätsähtää sormille. Niin, se se oli!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ma Tammi 04, 2010 14:54

Tietääkö joku, saako Suomesta keltaisia piilareita? Ihan vaan normaalilla pupillilla. Cybershopista löytyi yhdet, mutta niissä oli turhan paksu musta reuna.

Pome

Viesti Kirjoittaja Pome » Ti Tammi 05, 2010 21:00

Tatl kirjoitti:Tietääkö joku, saako Suomesta keltaisia piilareita? Ihan vaan normaalilla pupillilla. Cybershopista löytyi yhdet, mutta niissä oli turhan paksu musta reuna.
Todennäköisesti Suomesta ei saa. On tullut etsittyä paikat jos toisetkin, mutta pääosin tarjonta pitää sisällään paksureunaisia, black wolfeja ja kissansilmiä, tähän tapaan. Netistä tosin saa tilattua ihan kohtuullisella hinnalla kokokeltaiset linssit, pari oli 20-40 dollaria ja postikulut noin kympin. Googlettamalla pitäisi löytyä melko helposti. :>

edit: Pikaisella googlettamisella löytyi muun muassa oranssihtavaa, kirkasta ja kahdenlaista ohutreunaista.
Viimeksi muokannut Pome, La Maalis 27, 2010 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
<ReggyJin> Onkstää kellariilukitseminen joku keskieurooppalainen tapa ku sielt kerran löytyy tyttöi harva se päivä

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » To Tammi 07, 2010 19:14

Tarkoituksena oisi cossata Kuroshitsujin Ciel Phantomhivea, mutta ongelmia tuottaa pojan silmät.

Suurimman osan aikaahan tuo ongelmasilmä on piilossa silmälapun alla, mutta tarkoitus olisi tehdä puku, jossa silmälappua ei ole. Tietäisikö joku siis paikkaa, mistä saisi tuollaista (tai edes tuon TAPAISTA) piilolinssiä. Kiitos jo etukäteen~
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » To Tammi 07, 2010 19:27

Morndulin kirjoitti:Tietäisikö joku siis paikkaa, mistä saisi tuollaista (tai edes tuon TAPAISTA) piilolinssiä
Juuri täsmälleen samanlaisia piilareita voi olla vaikeaa löytää, mutta täältä löytyy ainakin muutama pentagrammein varsutettu piilolinssi. En tiedä, onko tuosta juurikaan iloa, mutta toistaiseksi ainoat mitkä löysin.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Minna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna » To Tammi 07, 2010 23:03

Holly kirjoitti:Olen muuten kiinnostunut näistä teidän kertomistanne omista silmäänlaitto-tyyleistä. Miten laitatte piilolinssinne silmiin? Ihan niin kuin optikko käski, vai jotenkin muuten? Miten?
Tässä vähän reilu vuoden käyttäneenä kehittyi vähän oma tekniikka sen pohjalta mitä optikolla oppi.
Peiliä en ole enää puoleen vuoteen käyttänyt, mutta on varmaan hyödyksi kun harjoittelee silmään osumista. Vedän/pidän ylhäällä vasemman käden nimettömällä ja keskisormella yläluomea, oikean keskisormella alaluomea ja etusormella sitten linssi silmään. Pidän vielä silmän auki ja siirän katsetta, toodella alas ja ylös niin linssi asettuu eikä tipu kun silmän sulkee.
Tällaista. Alussa ainakin minulle auttoi kun huomautettiin että luomia tarvitsee pitää aika reilusti kiinni etteivät räpsähdä refleksinä kiinni kun sormen tuo lähelle.

Tavalliset linssit ovat jotain niin ihanaa olla yleensäkkinottaen cossatessa >__< Jos on hahmolla jotkin todella erikoiset silmät, esm tulevista cosseista Jadella on punaiset, niin ne ajattelin hommata erikseen (tyypillä kun sattuu olemaan myös silmälasit niin ei tarvitse värilinssejä vahvuuksilla). En varmaan ihan tavallisempien värien takia enää ala hankkimaan /: sen verran pieni yksityiskohta. Mutta perfektionisteille jees.
"Q. The title of the game is Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean. HOW DO YOU LOSE AN OCEAN?!? HOW?!?
A: It falls out of your pocket."

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ma Maalis 22, 2010 20:25

Kiitos Pome. Onko kellään tietoa noiden linssien peittävyydestä? Yhdet keltaiset linssit minulla oli, ja tarvitsen todellakin KELTAISEN lopputuloksen, enkä tällaista keltavihreää.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”