Ompelu

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Thalionkalwen
Viesti:

Re: Ompelu

Viesti Kirjoittaja Thalionkalwen » Ma Tammi 09, 2012 01:29

Gahika: Voisit vaikka vaahtomuovista leikata tuon muotoisen palan, jonka laittaisit valmiin nenän sisään tueksi. Vaahtomuovipalan päälle voisit sitten myös mallata kangastasi, jotta tiedät minkä mallisia paloja siitä pitäisi leikata.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
- Viti-Vaatturi - tilaustöitä - Tapahtumakuvia - DeviantArt -

Portugali on nyt canon Hetaliassa!

Gahika

Viesti Kirjoittaja Gahika » Ma Tammi 09, 2012 18:30

Kiitokseni~ :mrgreen:

Blackmoon

Viesti Kirjoittaja Blackmoon » Ma Tammi 09, 2012 22:03

Hei!

Minulla olisi pienoinen ongelma... Ajattelin tehdä tulevaan coniin (taitaapi olla tuo Nekocon, kun en kauemmas pääse XD) Inuyashan, mutta en tiedä, miten tehdä sen asu (hakama) kengiksi voisin käyttää kai sandaaleja, mutta en sitten muusta oikein tiedä. Olen aloittelija, mutta opin nopeasti. Ja asiaa vaivaa myös Inun kaulassa oleva koru, mistä sen voisi tehdä?

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » Ma Tammi 09, 2012 22:56

Blackmoon kirjoitti:Hei!

Minulla olisi pienoinen ongelma... Ajattelin tehdä tulevaan coniin (taitaapi olla tuo Nekocon, kun en kauemmas pääse XD) Inuyashan, mutta en tiedä, miten tehdä sen asu (hakama) kengiksi voisin käyttää kai sandaaleja, mutta en sitten muusta oikein tiedä. Olen aloittelija, mutta opin nopeasti. Ja asiaa vaivaa myös Inun kaulassa oleva koru, mistä sen voisi tehdä?
http://www.sweetslyrics.com/images/img_ ... yasha2.jpg
Avulias kuva, vaikka suurin osa varmaan tietääkin, miltä Inuyasha näyttää.

Näistä kysymyksistä osaan vastata lähinnä niihin, jotka sopisivat paremmin esim. proppi-topikkiin. Ompelupuoli olkoon jonkun muun heiniä.

Inuyashahan kulkee yleensä paljain varpain, mutta jos se tunnu esim. sään vuoksi houkuttelevalta vaihtoehdolta, jotkin huomaamattomat (mahdollisimman luonnollisen väriset) sandaalit voisivat välttää. Autenttisimmat olisivat tietty jotkin perinteiset japanilaistyyliset kengät.

Korua voisi lähteä työstämään jonkinlaisesta askartelumassasta. Musta ja valkoinen ovat siitä käteviä värejä, että löytyy varmasti valmiina. Tekee vain jonkinlaisen reiän ennen kovettumista, ja pujottaa haluamaansa naruun. (Nahkanauha voisi olla autenttinen). Jos haluaa kevyemmän, nuo mustat pallot voisi toki tehdä jostain muustakin, jos löytyy esim. massapalloja sopivassa koossa. Ne pitää sitten tietty maalata.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Blackmoon

Viesti Kirjoittaja Blackmoon » Ti Tammi 10, 2012 17:16

Kiitos :3

Kaeru

Viesti Kirjoittaja Kaeru » Ti Tammi 10, 2012 20:20

Kuuluukohan tämä nyt tänne vai ei? Sovitaan, että kuuluu.

Eli; tarkoituksenani olisi tehdä qipao, mutta mistään ei tunnu löytyvän kaavoja ja ohjeita. Täältä nuo toki löytyi, mutta köyhä englannin kielen taitoni ei riitä suomentamiseen. Eli olisiko olemassa jotain helppoa ohjetta, jolla tulos ei kuitenkaan olisi täysin muodoton? Voin toki myös hyödyntää kiinalaistyylisen paidan ohjetta, jos sellaisen joku sattuu jostain löytämään.

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » La Huhti 28, 2012 15:51

Hei, nyt olisi hyvät neuvot kalliit.
Eli siis pitäisi saada aikaan pukua varten aukiviilletyt/leikatut puhvihihat, tähän malliin: link
Olen kyllä puhvihihoja ennenkin tehnyt, mutta nuo aiheuttavat ongelmia. Olisiko kellään heittää (mielellään kuvallisia) ohjeita ko. hihojen tekoon?
Uskoisin, että kyllä varmaan itsekkin tuollaiset saan tehtyä väännön jälkeen, mutta haluaisin tietää miten tuollaiset 'oikeasti' kuuluisi tehdä.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Rora

Viesti Kirjoittaja Rora » Ma Touko 21, 2012 20:31

Lirlys kirjoitti:Hei, nyt olisi hyvät neuvot kalliit.
Eli siis pitäisi saada aikaan pukua varten aukiviilletyt/leikatut puhvihihat, tähän malliin: link
Olen kyllä puhvihihoja ennenkin tehnyt, mutta nuo aiheuttavat ongelmia. Olisiko kellään heittää (mielellään kuvallisia) ohjeita ko. hihojen tekoon?
Uskoisin, että kyllä varmaan itsekkin tuollaiset saan tehtyä väännön jälkeen, mutta haluaisin tietää miten tuollaiset 'oikeasti' kuuluisi tehdä.
Historiallisesti tuollaiset hihat on tehty ihan perinteisesti leikkaamalla viillot kankaaseen ja sen jälkeen käsittelemällä reunat liimalla. Kyllä vain, kuulostaa liian helpolta, mutta kaikki pukututkijat ovat päätyneet tähän. Jos halutaan reunoja vielä käsitellä, reunat voi käsin päärmätä. Yksi hyvä vaihtoehto, jota olen itsekin joskus käyttänyt, on reunojen huolittelu tiheällä siksakilla. (Voisin kyllä varoittaa metallilangoista, että niiden kanssa palaa käämi, kun lanka venyy, paukkuu ja katkeaa tasaisin väliajoin...)

Liimattujen reunusten päälle on usein ommeltu myös koristenauhaa, joka samalla tukee entisestään viillosta. Kankaasta hieman riippuen, ihan perinteinen erikeeper/maitoliima toimii sangen hyvin. Aktiivisessa historian elävöityksessä vastaava on kestänyt käyttöä +/- 10 vuotta ja myös pesut.

Supernova

Koulujakun yksityiskohdista

Viesti Kirjoittaja Supernova » Ti Marras 20, 2012 19:21

Tämän asian suhteen minulla on paha hahmotushäiriö, tietääkö kukaan mitään järkevää tapaa ommella jakkuun nuo tässä kuvassa valkoiset "highlight" reunat?

http://4.bp.blogspot.com/_fBOT8hMIDf0/S ... blazer.jpg

tuntuu että ne pitää ommella jakkuun jo tekovaiheessa jotta ne saa siisteiksi. Ei kyllä haittaa kun teen jakun alusta lähtien. Mutten keksi miten ne ommeltaisiin s_s

e_123

Re: Koulujakun yksityiskohdista

Viesti Kirjoittaja e_123 » Ti Marras 20, 2012 20:15

Valkoinen kanttinauha olisi varmasti yksi hyvä ja helppo ratkaisu.
Se oli vihreä omena : D

saino

Re: Koulujakun yksityiskohdista

Viesti Kirjoittaja saino » To Marras 22, 2012 23:03

Edellisen vastaajan vastaukseen jatkaen: minä luulen, että kanttinauhan voi ommella lopuksikin. Silloin täytyy toki miettiä tarkkaan, miten saa nauhan päät joka kohdassa nätisti näkymättömiin. Ja se nauha muuten kiinnitetään ompelemalla molemmista reunoista eikä vain esim. keskeltä - tämä lienee useimmille ihan selvää, mutta varmuuden vuoksi muistutan, jos nauhaviritelmät ei ole tuttuja : )

(eikä kannata ostaa kiiltävää satiinanauhaa koulupukuun, vaan jotain perus nauhaa mitä nyt kangaskaupasta löytyy)
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”