Ompelu

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kokonhoray

Ompelu

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » Ma Joulu 31, 2007 19:49

Ketju käsittelee ompelua ja sen eri tekniikoita.
Tänne siis kaikki nahan, vekkihameen yms. ompelua koskevat kysymykset ja ohjeet. Keskustelu myös ompelukoneista, kirjomisesta yms. nimeä itse on myös tänne kuuluvaa.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Feath

Viesti Kirjoittaja Feath » Pe Tammi 04, 2008 01:02

En todellakaan tiedä, kuuluuko tänne, mutten parempaakaan löytänyt.

(kopsaan tuosta Kysy ja auta -topicista tämän kysymykseni)

Minulla olisi kysymys, liittyen vekkihameen vekkeihin. Tämä on todella typerä kysymys, mutten ole ikinä vekkihametta tehnyt ja en siis oikein ymmärrä sitä... niin. Tarkoitukseni olisi siis tehdä Battle Royale -koulupuku, johon kuuluu vekkihame. Omistan itse hieman samantyyppisen hameen, mutta vekit ovat vähän erilaisia... Oikeassa hameessa ne nimittäin ovat leveämmät, ja perfektionistina haluaisin mahdollisimman lähelle oikeaa lopputulosta. Onko siis mitenkään mahdollista tavallaan... öh.... mitenköhän ilmaisisin asian... "poistaa" noita vekkejä, että noista saisi tavallaan leveämmät? Anteeksi näin tyhmä kysymys, mutta olen todellakin täys nyyppä ja juu. Jos tämä tapaus on menetetty, niin sitten pitää kait tehdä uusi hame. Mutta olisi mukava jos joku vastaisi näinkin typerään kysymykseen. -___-'

Zagero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zagero » Pe Tammi 04, 2008 11:00

Valmiista, ostetusta/valmiiksi asti itse tehdystä vekkihameesta ei välttämättä kannata yrittää vekkejä leventää, sillä leveämpiin vekkeihin tarvitsee enemmän kangasta. Hame siis kapenee vyötäröltään melkoisen paljon, vaikka vain puoli senttiä lisää leveyttä vekkiä kohden. Saatko selvää?
Melkeinpä siis tekisin uuden hameen taikka alkaisin etsiskellä toista.
While the sun hangs in the sky and the desert has sand
While the waves crash in the sea and meet the land
While there's a wind and the stars and the rainbow
Till the mountains crumble into the plain

Feath

Viesti Kirjoittaja Feath » Pe Tammi 18, 2008 19:57

Kiitoksia Zagerolle, vaikkakin melko myöhään. ^^' Kiitoskiitos silti. Täytyykin sitten tehdä uusi tai jotain...
Oli kyllä kysymyskin. Niin, tietäisikö kukaan, mistä voisi löytää ohjeita headdressin tekemiseen? Ei siis minkään kruunun tai hatun, vaan jonkun tämän näköisen. Tai siis tuollaisen ihan tavallisen. ^^ Niin, olen yrittänyt etsiä ohjeita tuollaiseen, mutta en ole valitettavasti löytänyt (Googlea on kokeiltu, erilaisia nettisivuja ja semmosta. :/). Haluaisiko joku ojentaa auttavan tassunsa? :3

Zagero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zagero » Pe Tammi 18, 2008 21:55

Ojennan autttavan tassuni uudelleen.
Tuollainen on aikaa helppo tehdä, jos on olemassa jonkinlainen panta. Pannan ei välttämättä kannata olla kovinkaan kirkkaan värinen.
Tarvikkeet olisivat kankaat, tukikangas (kiinnitys silittämällä) & koristeet ja muut hörhökkeet, jotka pitäisi kiinnittää headdressiin.

Leikkaa kankaasta sopivat palat, silitä niiden kääntöpuolelle tukikankaat (siistimpi tulos, ei täysin välttämätön. Katso, että silität sen oikein päin kankaaseen kiinni, eli liima puoli alas päin, ei silitysrautaa kohti).
Pitsit kannattaa ommella kiinni, jos ne tulevat kankaiden väliin, toiseen leikkaamistasi kankaista, kappaleeseen A (alle jäävään kkappaleeseen. Samalla pitsi vähän nousee pystynpään ja siitä tulee näyttävämpi). Silitä saumat, tulee siistimpi tulos.
Suosittelisin rusettien ja muiden koristeiden ompelemista käsin kappaleeseen B (pääli puolelle tulevaan kappaleeseen). Kaksi tapaa tehdä, joko nyt tai kun kiinnität pannan.
Ompele kappaleet A ja B yhteen sivuistaan, suut jäävät auki (A alle ja B päälle) oikeat puolet vastakkain. Silitä sauma auki ja käännä työ oikein päin.
Hienompia pitsejä, joita tuossa kuvassa on, pitäisi pystyä kiinnittämään silittämällä ja silityksen jälkeen kannattaa varmistaa pitsien kiinnitys pienillä ompeleilla.

Pujota panta kankaiden väliin. Ompele pannan vieriltä muutamalla pistolla panta kiinni kankaaseen. Voi olla hieman hankalaa, koska tukikankaat ovat välissä, mutta kyllä se neula sieltä läpi menee. Suunnittele, mihin kohtaan kiinnität pannan, ennen kuin alat pantaa ja kankassyteemiä kiinnittelemään.

Toivottavasti on jotain apua, kuvien kanssa olisi selvempi.
While the sun hangs in the sky and the desert has sand
While the waves crash in the sea and meet the land
While there's a wind and the stars and the rainbow
Till the mountains crumble into the plain

Kem

Viesti Kirjoittaja Kem » Pe Tammi 18, 2008 22:58

Zagero kirjoitti:Leikkaa kankaasta sopivat palat, silitä niiden kääntöpuolelle tukikankaat (siistimpi tulos, ei täysin välttämätön. Katso, että silität sen oikein päin kankaaseen kiinni, eli liima puoli alas päin, ei silitysrautaa kohti).
Tähän voisin lisäyksenä sanoa että kannattaa käyttää leivinpaperia silitysraudan ja tukikankaan välissä. Myös kankaan alla jos on leikannut tukikankaan vähän hutiloiden. Eli järjestyksessä:

leivinpaperi
tukikangas
kangas
leivinpaperi

Tällöin ei mahdollisesti yli kankaan reunojen jäävä tukikangas liimaannu kiinni silistyslautaan. Leivinpaperi silitusraudan ja tukikankaan välissä taas estää mahdollisuuden liima-aineen tarttumisesta rautaan.

Leivinpaperia siksi että sen pitää olla lämmönkestävää.

Feath

Viesti Kirjoittaja Feath » Ma Helmi 11, 2008 21:01

Kiitos paljon ohjeista, niistä oli apua, mutta tietäisikö kukaan mistä löytyisi ihan kunnon ohje kohta kohdalta? En ole kovin kokenut ompelija ja varsinkin nyt kiireessä tuollaisesta ohjeesta olisi kyllä apua. Suunnitelma on kyllä valmiina, tiedän millaisen tehdä ja kankaatkin suunnilleen on. ^_^ Kuvatkin olisi kivakiva, muttei pakollinen.
Niin olisi sen verran kiire että pitäisi Traconiin, tämän viikon lauantaina, saada tehtyä.

Ohjeen kielenä voi myös olla englanti! Englanti tai suomi käy kumpainen.

Anteeksi, mutta kun en ole viime aikoina ollut kaikkein välkyimmällä tuulella, eheh. ^^' Kiitos paljon jo etukäteen avusta, ja jos sellaista ei tule, niin sitten pitää rääkätä aivoja vähän enemmän.

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ma Helmi 11, 2008 21:05

^ Googletus sanoilla "headdress tutorial" toi tällaisen ohjeen. Varmasti löytyy lisääkin, tuo oli ensimmäinen hakutulos.

Pettupottu

Viesti Kirjoittaja Pettupottu » Ma Helmi 11, 2008 21:17

Olisiko missään ohjeita sisävuoren ompeluun, kun yksi takki vaatisi sellaista. Google ei myöskään vastannut rukouksiin... :cry: :oops:
-Call me a chibi and die.

Olen signature-virus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä oman allekirjoituksesi perään.

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » Su Helmi 17, 2008 15:37

Ajattelin cosplayata Sakura Harunoa, mutta sen mekon vetoketju on sitten vähän vaikeampi. Voiko vetoketjun laittaa menemään silleen vinosti? Siiis Niin että ensin se menee suoraan alas, mutta sitten kääntyy vinosti oikealle alas?

Anteeksi epäselvyys ja kuvattomuus. :oops: Jos kuvia kaipaatte, etsikää nimellä Sakura Haruno.

Edit

Kiitos tuosta, Kem. Taidan tehdä noin. Ja kyllä, juuri tuota asua tarkoitin. Ja Kiitos vielä siitä Käsityölehti - vinkistä.

Kem

Viesti Kirjoittaja Kem » Su Helmi 17, 2008 18:42

Holly kirjoitti:Ajattelin cosplayata Sakura Harunoa, mutta sen mekon vetoketju on sitten vähän vaikeampi. Voiko vetoketjun laittaa menemään silleen vinosti? Siiis Niin että ensin se menee suoraan alas, mutta sitten kääntyy vinosti oikealle alas?

kyseessä lienee tämä asu?
En usko että vetoketjua voi ainakaan noin terävästi kääntää, korkeintaan hyvin loivalle kaarelle, mutta itse tekisin kyseisen kohdan jotenkin http://img.photobucket.com/albums/v519/ ... nmekko.jpg
niin että musta ja punainen osa muodostavat yhdessä etukappaleen ja vetoketjulla saisi sen kiinni paikalleen, ikään kuin kietaisutyyppisesti.

Tuolla tavoin punaisen kappaleen reunaan olisi helpompi lisätä nuo valkoiset nauhat, jotka kuvassa näkyvät.

(väsäsin vain jonkinlaisen mallin nopeasti photarilla, kun en olisi osannut oikein muuten selittää...)

Tämän enenpää en oikeastaan osaa neuvoa, mutta itselleni tuo olisi helpoin ratkaisu, kun vetoketjua ei voi taaksekaan laittaa, kun on se ympyräkuvio selässäkin ja kaulus ainakin tuossa asussa on yhtenäinen.

Itse etsisin varmaan käsityölehdistä jotain mistä olisi helppo muokata kyseiseen mekkoon kaavat, mutta kaavojen muokkaamisessa kannattaa kysyä neuvoa äidiltä tai joltakulta muulta joka jotain vaatteiden ompelemisesta tietää.

Edit: Eli itse en edes yrittäisi tehdä vetoketjusta tuota valkoista, vaan käyttäisin nauhaa ja vetoketju olisi siellä alla, mutta mene ja tiedä... jotkut ovat ilmeisesti onnistuneet vetoketjunkin kanssa.

Daiki

Viesti Kirjoittaja Daiki » Ti Touko 06, 2008 10:13

Kyse olisi nyt FFVIII:n Rinoan sinisestä takista [melko tunnettu hahmo, jotenka kuva ei ehkä ole tarpeen]. En nimittäin ole löytänyt sopivaa kangasta kaupoista enkä netistä. En nyt tähän hätään muista kangastyypin nimeä mutta kuten kuvista näkee niin tuollaista... aaltoilevaa se onpi. Itse en oikein voi sitä kutoa tai muuta, koska selkäpuolelle pitäisi kangasvärillä piirtää siivet.

Kiitän suuresti jos joku tietää mistä kangasta voisi löytää valmiiksi tai jonkin keinon tehdä sitä itse, niin että siihen pystyy kätevästi maalata.

//Pirskatti, miksen minä tuota ajatellut? Olenpas taas nerokas. <__<
Kiitän.
Viimeksi muokannut Daiki, Ti Touko 06, 2008 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ti Touko 06, 2008 11:21

Daiki kirjoitti:Kiitän suuresti jos joku tietää mistä kangasta voisi löytää valmiiksi tai jonkin keinon tehdä sitä itse, niin että siihen pystyy kätevästi maalata.
Eihän niitä siipiä ole pakko maalata. Vaihtoehtoina on että neulot vaan siihen ne siivet, tai leikkaat ja liimaat/ompelet ne siihen neuleen päälle jostain tukevasta kankaasta.

.tikli.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja .tikli. » Ti Touko 06, 2008 12:31

Daiki kirjoitti:Kyse olisi nyt FFVIII:n Rinoan sinisestä takista [melko tunnettu hahmo, jotenka kuva ei ehkä ole tarpeen]. En nimittäin ole löytänyt sopivaa kangasta kaupoista enkä netistä. En nyt tähän hätään muista kangastyypin nimeä mutta kuten kuvista näkee niin tuollaista... aaltoilevaa se onpi. Itse en oikein voi sitä kutoa tai muuta, koska selkäpuolelle pitäisi kangasvärillä piirtää siivet.

Kiitän suuresti jos joku tietää mistä kangasta voisi löytää valmiiksi tai jonkin keinon tehdä sitä itse, niin että siihen pystyy kätevästi maalata.
Valmis neuloskangas olisi ehdottomasti helpoin vaihtoehto, tuossa värissä sen hankkiminen on vain hyvin vaikeaa. Oman kangaskaupan hyllystä näytti löytyvän lähinnä tummansinisiä ja -harmaita. Ja kyseessähän on tekokuitu, joten värjääminen ei onnistu. Neulontaa vihaavana ihmisenä ajattelen tuollaisen takin itse neulomista lähinnä kauhulla, vaikka ei ole toki mahdotonta. Puikot vain käteen ja urakoimaan.

Siivet voisi olla kaikkein helpointa toteuttaa applikoimalla, eli valkoisesta kankaasta leikkaat siipien muotoiset kappaleet, jotka sitten siksakilla ompelet reunoista kiinni takin selkäpuolelle. Ja sitten on tietysti kangasvärit, mutta en menisi takuuseen siististä lopputuloksesta.

Shewon

Re: Ompelu

Viesti Kirjoittaja Shewon » Pe Kesä 27, 2008 22:58

Eli haluaisin tehdä ison rusetin Deidara lolitalleni. Kysymys kuuluu miten saan sen pysymään ettei se vain "läsähtäisi". Kaveri kyllä neuvoi paljon tukikangasta pitäisi laittaa mutta onko edullisempia menetelmiä?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”