Kengät

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Biitti

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Biitti » Ke Helmi 18, 2009 21:55

Morndulin kirjoitti:Eli ko. hahmo on minua 2cm lyhyempi, mutta hänen kengissään on 2cm paksumpi pohja. Kannattaisiko minun siis tyytyä noihin pohjiin mitkä minulla on ja olla saman pituinen vai tehdä 2cm jatkopohja ja siten olla saman paksuiset kengät, mutta vähän liian pitkä?
...on se 2 cm sen verran pieni ero, että en itse vaivaisi päätä moisella. 8''D Itse luultavasti tekisin kengistä mielummin oikean korkoiset kuin miettisin omaa pituutta noin tarkasti.

hapan_kettu

Viesti Kirjoittaja hapan_kettu » Ke Helmi 18, 2009 23:17

Minusta 2lla sentillä ei ole mitään väliä, kunhan hahmo nyt suunnilleen on saman pituinen. }:(

Mutta minun kysymykseni olisi, että onko kukaan törmännyt Air treckkien teko-ohjeisiin? http://img132.imageshack.us/img132/1447/10905777ui9.jpg

Pitäisi Air Gearin Kazua cossata mutta olen jättämäsä nuo air treckit ihan suosiolla pois. Mutta jos hyvät ohjeet löytäisi niin mikäs siinä värkkäilemään. Voi tosin tulla käytännön ongelmia liikkumisen kanssa mutta...

Modet, toi linkki ei oikeen toimi :'<
edit// Tänks, nyt on parempi ^^
Viimeksi muokannut hapan_kettu, Ma Helmi 23, 2009 18:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Japanissa ihmiset on niin kauniita ja kun tulee takaisin Suomeen niin ihmiset näyttää perunoilta..."
<- mies, käynyt Japanissa, ei otaku eikä muutenkaan palvo japanilaisia.

wiid

Viesti Kirjoittaja wiid » To Helmi 19, 2009 18:51

Air Treckien tekemiseen ainoa vaihtoehto on hankkia varmaankin rullaluistimet ja modata. Avuksi voi ottaa mitä tahansa alkaen askartelumassoista, softiksesta ja maaleista.

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » La Helmi 21, 2009 00:11

wiid kirjoitti:Air Treckien tekemiseen ainoa vaihtoehto on hankkia varmaankin rullaluistimet ja modata. Avuksi voi ottaa mitä tahansa alkaen askartelumassoista, softiksesta ja maaleista.
Huomauttaisin itse tässä välissä, että jos Air Trekit valmiista rullaluistimista säätää, niin pohjalla olevien rullaluistinten on oltava kaksipyöräiset.
Eli siis ne normaalit 4-pyöräiset ei oikein palvele tässä tapauksessa.

Itsekkin olen noita Air Trekkejen tekoa miettinyt ja pyöriteltyäni käsissäni rullaluistimiani, tulin siihen tulokseen, että niihin on mahdotonta saada vain kahta pyörää - ainakan tuollaisessa mittaluokassa, sillä pyörät eivät yksinkertaisesti mahdu rulliksen alaosaan muussa kuin siinä mittaluokassa kuin ne ovat siihen suunniteltu.
Helpointa olisi tietty modata nimenomaan kaksipyöräisestä mallista, mutta niitä hankkiessa saattaa tulla tippa linssiin. Tietty jos tuuri käy, taikka rahasta ei ole kyse niin hieno juttu.

Ja vielä yksi mahdollisuus on se, että ainakin Ikkin Air Trekit muistuttavat pelottavan paljon malliltaan urheilutossuja joihin on lisätty pyörät alle. Tosin tässä kohtaa Air Trekeillä liikkuminen voi jäädä haaveeksi, ellei ole poikkeuksellisen etevä säätämään niitä renkaita niihin lenkkareihin niin, että Air Trekit eivät hajoa ja kokonaisuus näyttäisi vielä ihan hyvältä.

Ja yleisesti oma mielipiteeni on, että en kannata sitä "no laitetaan sitten normaalit rullaluistimet jalkaan"-kompromissia. Mielummin sitten kokonaan ilman, koska ainakin omasta mielestäni kokonaisuus ei näytä tavallisilla rulliksilla kovinkaan kivalta, ehkäpä siitäkin syystä koska Air Trekit ovat paljon pienemmät kuin normaalit rullaluistimet ja normaalit rullaluistimet hyppäävät cossikuvista vähän pakolla silmiin ihan senkin takia koska ovat niin isot.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

majo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majo » La Helmi 21, 2009 22:07

Air Trekeistä sen verran, että ne on teoriassa mahdollista tehdä itse - en ole itse kokeillut, koska en omista resursseja, mutta tässä on yksi ohje. Jos omistatte metallipajan/hitsauslaitteet, siitä vaan kokeilemaan.
Mainittakoon vielä, että jos ei ole tullut mieleen, AT:t ovat itse rakennettuina ei-turvallisimmasta päästä, eli luistelua ei kannata niillä juuri harrastaa - ne eivät paitsi välttämättä kestä kasassa, ovat kaksipyöräisyytensä takia oikeasti riskialttiit, ellei ole sattunut harjoittelemaan niillä luistelua pidemmän aikaa, mitä tuskin kukaan täällä on tehnyt, ellei ole moisia aiemmin rakentanut.

Nykyään rullaluistimet, mallista riippuen, ovat jo aika pitkälti urheilutossujen mallisia, eli modaaminenkin on aika pitkälti mahdollista. Aika monen hahmon luistimissa kenkäosa jatkuu rullien "päälle", peittäen sen, että siellä on vaihtoehtoisesti joko neljä tai kaksi rullaa.
Itse olen sitä mieltä, että hyvännäköisistä rullaluistimista saa oikein hyvin modattua (ja nimenomaan jos niitä jaksaa modata, eikä vain heitä vääränvärisia rullaluistimia jalkaan) oman hahmonsa näköiset, väreillä jne., kun vaan osaa hommansa. Kukin tietysti tietää itse, riittävätkö omat taidot siihen, että saa tehtyä omatekoisista AT:sta paremmat kuin modatuista rullaluistimista.
Kuitenkin laittaisin mieluummin luistimet, ellei ole tekemässä hahmoa, jolla on asu, johon kuuluvat itsessään jotkin kengät. Mieluummin rullat kuin ei rullia ollenkaan, mutta kukin tavallaan. Photoshoottiin tietysti omatekoisetkin kaksipyöräiset ovat kätevät, jos niistä saa hyvännäköiset, mutta itse modaan rullaluistimista, sillä tarkoituksena on kyetä luistelemaan puvussa, ja kovaa.

Toinenkin ohje on olemassa, mutten enää sitä kätköistäni löytänyt. Lisään tänne, jos tulee vastaan.

Jyutta

Viesti Kirjoittaja Jyutta » Ti Maalis 10, 2009 21:54

Tarvisin apua KH:n Oleten kengissä. Olen tässä nyt jo jonkin aikaa yrittänyt miettiä, miten ne saisi tehtyä. Neuvoja? Kuva: http://userimages01.imvu.com/productdat ... d55e28.jpg (vähän pieni..?)
ja toinen: http://www.geocities.com/ninetysixs/kh2ucr03.jpg
(ex. Yoshima)
Hallituksen jäsen - Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ti Maalis 10, 2009 23:34

Yoshima kirjoitti:Tarvisin apua KH:n Oleten kengissä. Olen tässä nyt jo jonkin aikaa yrittänyt miettiä, miten ne saisi tehtyä. Neuvoja? Kuva: http://userimages01.imvu.com/productdat ... d55e28.jpg (vähän pieni..?)
ja toinen: http://www.geocities.com/ninetysixs/kh2ucr03.jpg

Hanki tavalliset valkoiset canvas-kengät, jotka maalaat keltaiseksi, tai ompelet senväriset kaistaleet. Jos pohjien samannäköisyys on tärkeää, kannattaa etsiä jostain vaikka vähän isot vanhat kengät joissa on samanvärinen pohja ja ompelet/naulaat/niittaat/liimaat ne kiinni.

Twilighter

Viesti Kirjoittaja Twilighter » To Huhti 02, 2009 10:42

Jej :) Tämmönen keskustelu löyty ^^ Mun kaverilla on vakavia ongelmia Yuffien kenkien kanssa x__x kuvaa ois täääsää -> http://www.freewebs.com/foxyvulpixie/Yuffie.png
Ja tässä -> http://origin.arstechnica.com/journals/ ... yuffie.JPG
Kaupoista ollaan etitty ikuisuus muttei missään näy, joten onko ketään nähnyt tälläisiä tai tietäis miten tehdään ?
http://baka-oneesan.blogspot.com/
So Small, But so Hugely Annoying

washi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja washi » Ma Huhti 06, 2009 21:33

Mun pitäis saada tehtyä kengät togainu no chi sarjan rinille, mahdollisimman paljon ite kun budjetti ei oikeen anna periks enää kauheesti. Kuva:http://media.photobucket.com/image/rin% ... 1.jpg?o=12
Pahoittelen kuvaa joo mut tossa sen kengät näkyy parhaiten mun mielestä...
Löysin aika hyvän pohjan tosta yhestä linkistä (kiitos sille joka sen pisti!)
http://www.joyboots.fi/PublishedService ... 2%2FB%2FPU
Noihin vois tehä ite pääliset ja etua on siitä kans et voisin alkuun ostaa ne ihan normikäyttöön ja laittaa mun isän maksamaan ne sen takia. Mielipiteitä?? (ja siis noita sandaaleita oli aika montaa eri laatua et niistä voi sitten valita, tasapohjia vaan ei löytyny...)

Konno

Viesti Kirjoittaja Konno » Su Huhti 12, 2009 14:26

Tällaiset kengät olisi tarkoitus saada aikaan. Lähdenkö maalaamaan jotain tämänmoisia, vaiko tekemään bootcovereita? Entä nuo metalliosat, maalaanko vain yksinkertaisesti hopeaksi ja ignoraan kuviot, vai kiinnitänkö jotain materiaalia, mitä? Entä miten saan aikaan nuo kultaiset cowboy-jutut, vai onko tämä oikea paikka kysyä vain kiinnityksestä? Suositteletteko muuten pitkä- vai lyhytvartisia, onko sillä väliä kun housut peittävät suurimman osan? Entäs muuten tuo kledju, joka näkyy ylemmästä kuvasta?

Olen ihan hukassa, kuten näkyy. Ensimmäistä kertaa kenkiä millään tavalla muokkaamassa, kyllä. Rukoilen vastausta ainakin ensimmäiseen kysymykseeni, kun en nyt tiedä edes, mistä lähteä toteuttamaan. Yksityiskohtia voinen miettiä myöhemminkin, en kamala perfektionisti ole, mutta jos vain voin niin toteutan metalliosien kuvioinnit ja muut klipsut mahdollisimman hyvin.

//Kiitos kovasti adreena, kun jaksoit tyhmää neuvoa. Niin tuollaiset bootsit minulla jo tosiaankin oli, mutta jätänkin ne suosiolla kaappiin. Toteutan huolella, huomaan itsekin että ei ehkä ensimmäiseksi kenkäprojektiksi, mutta ei loppujen lopuksi niin vaikeat kuitenkaan. Vastauksena kysymykseesi, Hwoarang pelisarjasta Tekken.
Viimeksi muokannut Konno, Su Huhti 12, 2009 19:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Su Huhti 12, 2009 15:46

Konno kirjoitti:Tällaiset kengät olisi tarkoitus saada aikaan. Lähdenkö maalaamaan jotain tämänmoisia, vaiko tekemään bootcovereita?
Suosittelisin pikemminkin etsimään ihan tavalliset ruskeat traktoripohjaiset kengät. Varren pituudella ei ole väliä koska lahkeet peittävät suurimman osan popoista. Tuollaisia kenkiä näkyy kirppareilla kilokaupalla. Jos väri on väärä niin aina voi värjätä tai tehdä simppelin bootcoverin.
Nuo hillittömät bootsit ovat väärän malliset ja täynnä turhia härpäkkeitä. Ellei sinulla satu olemaan moiset nurkissasi lojumassa käyttämättömänä niin älä missään nimessä tuhlaa niihin rahaa vain tämän cosplayn tähden.
Konno kirjoitti:Entä nuo metalliosat, maalaanko vain yksinkertaisesti hopeaksi ja ignoraan kuviot, vai kiinnitänkö jotain materiaalia, mitä? Entä miten saan aikaan nuo kultaiset cowboy-jutut, vai onko tämä oikea paikka kysyä vain kiinnityksestä?
Selkeästihän tuossa on kengän päälle kiinnitetty metallikärki, joten autenttisuuden nimissä se hopeinen osa kannattaa tehdä jostain muusta materiaalista. Esimerkiksi softiksesta voisi saada moiset aikaiseksi, ellei keksi mitään muuta. Silloin siihen voisi tehdä ne kuviotkin. Ilmakuivettuvalla askartelumassallakin voisi saada melko päheän tuloksen, joka olisi vähän jytkympi kuin softis.
"Kultaiset cowboy-jutut" ovat nimeltään kannukset, ja googlailemalla saat varmasti moisien kapistuksien anatomiasta selkeyttä. Askartelumassat olisi varmaan suht asiaa niidenkin tekemiseen. Tietty kannukset voisi saada ostamallakin, mutta en osaa sanoa mikä paikka möisi noita "cowboy-versioita". Ratsastustarvikeliikkeet tuskin muuhun kuin koristetarkoituksiin, koska nuo tuppaavat olemaan monien mielestä pikemminkin kidutusvälineitä. Mutta askartelumassalla ja nahkaremmeillä saat sellaiset tehtyäkin.

Konno kirjoitti:Entäs muuten tuo kledju, joka näkyy ylemmästä kuvasta?
Tarkoitatko nyt sitä nahkaremmiä joka menee kenkien ympäri? Se on kannusten kiinnitysremmi.

Melko kunnianhimoinen ensimmäinen kenkäprojekti. Aika upeat monot kuitenkin, mikähän hahmo ja sarja on kyseessä? Toivottavasti jaksat nähdä hieman vaivaa, koska nuo eivät ole erityisen vaikeat tehdä, vaativat vain hieman aikaa ja kärsivällisyyttä.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Ti Touko 05, 2009 19:41

En tiedä onko tätä jo kysytty, mutta~
Elikkäs siis mitenkä toteutetaan hahmon "jalkineet" jos niitä ei ole? Hahmolla jonka ajattelin toteuttaa, ei ole minkäänlaista kenkävarustusta ja avojaloin conissa kulkeminen ei kuulosta järjin herkulta. En muutenkaan usko edes avojaloin kulkemisen toimivan tässä cossissa, sillä hahmo jota ajattelin cossia omaa harmaan ihon, joten joutuisin käyttämään vähintäänkin harmaita sukkahousuja ja karhealla asfaltilla tepastellessa ne luonnollisesti hajoaiaivat.
Mikä siis olisi paras tapa välttää avojaloin tallustaminen ja tehdä se vielä niin, että sitä ei välttämättä edes huomaa? Kun kerran hahmo on avojaloin niin sen pitäisi myös siltä näyttää esim. kuvissa.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Krimosa

Re:

Viesti Kirjoittaja Krimosa » La Touko 09, 2009 16:56

Holly kirjoitti:Kysymys olisi Sakura Harunon ninjasandaaleista, sarjasta Naruto. Mistä sellaiset saa?? Olen katsonut Blipposta, sieltä löytyi, mutta jotkut ovat sanoneet, ettei kyseisillä kengillä voi kävellä kunnolla. Pitäisikö siis ostaa sandaalit Blipposta vai värkätä omat??? (Ulkomailta en käy tilaamaan)
Näihin on tehty ihan oma sivunsakin. Tässä linkki: http://liz.spain.googlepages.com/narutosandaltutorial.

EDIT: Jos ei englannin kielen taitotaso riitä, kysykää isältä ja äidiltä apua.

Tisku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tisku » La Touko 23, 2009 16:03

Luinpas topicin läpi ja en löytänyt vastausta kysymykseeni, joten kysytäänpä sitten~~

Elikkäs, tarkoitus olisi tehdä Hatsune Miku-cossi ja kenkiä mietin. (Kuva 1 & Kuva 2) Ajattelin tehdä sellaisen ratkaisun että hankin oikein pitkät sukat, joihin lisäilen kaiken tarvittavan ja mustat kengät, jotka muuntelen oikean näköisiksi. Tuli vain sellainen ongelma nyt vastaan, että onnistuisiko kenkien pohjien värjäys, miten, ja millä, vai pitäisikö luovuttaa sen suhteen jo heti kättelyssä? Kuten kuvista näkee, Mikun kenkien pohjat ovat tuollaisen vihertävän turkoosin väriset (en keksinyt värille parempaakaan nimeä) ja tuon värisiä kenkiä ei nyt mistään oikein löydä. Äiti väitti että ei kenkien pohjia pysty värjäämään, mutta en suostunut uskomaan tätä vaan nyt pitää kysyä mielipidettä joltakin joka tietää. 8'D Niin ja tietenkin voi myös kertoa jos olisi parempia ideoita kenkien toteuttamiseen, kaikenlaisia ideoita otetaan mielellään vastaan.

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » La Touko 23, 2009 16:53

Tokihan nyt pohjat pystyy värjäämään, mutta värin pysyminen kulutuskohdissa saattaa olla ongelmallista. Akryylimaalit tarttuu kiinni ihan kohtalaisesti, ja ainakin tuossa pohjan sivussa luulisi pysyvän. Toinen vaihtoehto on liimata pohjan sivuihin oikean väristä tekonahkaa/kangasta. Kolmas vaihtoehto on koko pohjan päällystys joustavalla tekonahkalla. Itse olen tapaa 3 käyttänyt, ja vielä on hyvässä kuosissa kahden conipäivän jälkeen.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”