Kengät

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Wemppa
Viesti:

Re: Kengät

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Ke Joulu 02, 2009 18:26

Osaisiko kukaan neuvoa, mistä materiaalista kannattaisi lähteä työstämään kengänpohjia? Olen tekemässä Persona 3:n Orpheusta ja koen päänvaivaa jalkojen kanssa. Minulla on muuten aika hyvä idea mitä olen tekemässä, mutta mittasuhteiden takia haluaisin itselleni ainakin parikymmentä senttimetriä lisäpituutta. Olen miettinyt jo ties mitä purkkijalkoja, puupölkkyjä ja tietenkin sitä helpointa vaihtoehtoa eli paksupohjaisten kenkien ostamista, mutta ajattelin vielä kysäistä, jos jollain vaikka sattuisi olemaan parempi ehdotus.
| writing | to | reach | you |

sayah_

Viesti Kirjoittaja sayah_ » Ti Joulu 08, 2009 20:38

Miulla oisi ongelmia Soran Kingdom Hearts 1 kenkien kanssa :/ kamalasti rahaa ei ole, ja mietin et voi tehdä kenkä kengän päälle-tyyliset ne kengät sitten.. Kankaasta en erityisemmin jaksais, koska mun kossipukukin repes, kun olin käsin tehny... Ja tuskin sen puvun lopullinen tekijä suostuu enää kenkiä tekeen :D Mieluiten kengät, jotka sitten maalataan tai jtn sen tapasta :mrgreen: kiitoksia
キングダムハーツ <3
ファイナルファンタジーVII <3
レノ <3
アクセル <3
すばらしきこのせかい <33

Tracon V: Naminé - Kingdom Hearts

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Su Tammi 10, 2010 23:23

En ainakaan pikaisella etsimisellä löytänyt keskustelua aiheesta kengän koron muokkaaminen.

Omistan useamman parin nilkkureita, jotka muuten soveltuisivat joihinkin cosseihin, mutta näiden kenkien korot ovat aivan liian leveät tarvittavaan verrattuna. Joten mieleeni on tullut useamman kerran, uskaltaako kenkien korkoja miten lähteä vuolemaan kapeammaksi? Lähinnä ei mietitä se miten tasaiseksi sen pinnan saisin (koska sen voi aina päällystää kankaalla) vaan se että onko tällainen korkojen kaventelu ylipäätänsä mahdollista?
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Su Tammi 10, 2010 23:29

Kenkien korot ovat yleensä onttoja, joten ihan suunnattomasti niitä ei voine kaiverrella. Korot on yleensä myös tasapainotettu, joten jos niitä kovasti ryhtyy muokkaamaan, saattaa popojen painopiste heittää volttia. Suutaritkin ovat aika nihkeitä kokonaan uusien korkojen asentamisen kanssa, sillä siinä joutuu sorkkimaan kenkien rakennetta aika rankalla kädellä. Ts. tietynlaisissa kengissä on tietynlaiset korot. Piste.

Kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla. Homma saattaa jopa toimiakin, ainakin cosplay-käytössä.

defia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja defia » Ti Tammi 12, 2010 18:47

Tällaiseen tarvitsisin apua, kun en haulla ihan vastaavaa löytänyt. Mitenkä sitten, kun hahmolla ei sitten ole niitä kenkiä, mutta itse tarvitsisi pari lisäsenttiä (sanotaan nyt vaikka että viisikin riittäisi).. ?
I'm pushing an elephant up the stairs.
Deviantart || Pukuleikkiä

kameli

Viesti Kirjoittaja kameli » Ti Tammi 12, 2010 18:55

defia kirjoitti:hahmolla ei sitten ole niitä kenkiä, mutta itse tarvitsisi pari lisäsenttiä (sanotaan nyt vaikka että viisikin riittäisi).. ?
Teatteri-ihmisenä voisin yrittää auttaa. Tällaisissa tapauksissa, joissa pituutta ei saada alhaalta lisäämällä, kannattaa
panostaa yläosaan. Eli esimerkiksi tällä hahmollasi on erinomaisesti asiaan soveltuva kampaus, jota hiukan venyttämällä (tarkoitan, että teet poninhännästä [tai tuosta kangassuikaleesta siis] mahdollisimman korkean tötterön) syntyy helposti illuusio, että olet juuri ne puuttuvat pari senttiä korkeampi. Tämäntapaiset hätäratkaisut nimenomaan toimivat, kun kyse ei ole viittä senttiä enemmästä.

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » To Helmi 11, 2010 11:00

Asiani ei ihan suoranaisesti liity kenkiin, mutta en keksinyt tälle parempaakaan paikkaa.

Eli, olen tekemässä ensi kesänä hahmon, jolla on jalkojen sijasta piikit. Olen jo keksinyt miten toteutaman tämän, mutta toteutukseen liittyy varpaillaan seisominen. Olen jo tilannut ballerinojen käyttämät koviketossut, mutta nyt mietityttää vain mitä jalan lihaksia pitäisi treenata, jotta pystyy tekemään sen ballerinoilta tutun varvasseisonnan.

Minulla on aikaa n. 5 kk aikaa oppia toteuttamaan tämä, joten kaikki vinkit tulisi tarpeeseen. :D
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Hoothoot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » To Helmi 11, 2010 12:39

Morndulin kirjoitti:Minulla on aikaa n. 5 kk aikaa oppia toteuttamaan tämä, joten kaikki vinkit tulisi tarpeeseen. :D
Viidessä kuukaudessa on mahdoton oppia seisomaan en pointe niin, että nilkat eivät murru. Oikeat ballerinat harjoittelevat juuri tätä varvasasentoa useita vuosia ja se on silti ilmeisen kivuliasta, koska ballerinoilla on mukavia mustelmia jalat täynnä ja varpaat saattavat mennä hyvinkin vereslihalle vain yhden tanssiesityksen aikana. Wikipedian artikkeli sanoo kyseisestä tanssiasennosta näin:

"Dancers must have sufficient strength in the feet, ankle, leg, knee, and abdomen, as well as strong technical skills, before beginning pointe work. This work can take anywhere from six months to more than three years. Students usually must be at least twelve years of age before going en pointe. This is because bones and growth plates in the feet are not yet fully hardened and developed prior to this age, and they can be injured very badly by pointe work, even if the student is otherwise strong and skillful. Attempting to dance en pointe before the feet and toes are fully grown can cause career-ending damage that will prevent dancing en pointe for a lifetime."

Olisi varmaan helpompi auttaa, jos tietäisi mikä hahmo on kyseessä, mutta helpoiten illuusion varpailla seisomisesta saa aikaan a) hyvin korkeilla korkokengillä b) erikoisesti rakennetuilla kengillä, jotka on tehty niin, että ne häivyttävät kantapään ja muodostavat yhden ainoan pyöreän jalkaterän. Toisaalta niitä fetissikenkiäkään ei voi suositella, koska käyttäjäkokemukset ovat nekin ilmeisesti sitä, että kenkien kanssa voi lähinnä toteuttaa istuvia asentoja ja seisominen on täysin mahdotonta.

Muistaakseni tallensin joskus jonkun tutoriaalin jänniin kaviokenkiin, joten jahka pääsen pois koululta, lisään sen mahdollisesti tähän viestiin. Sama tutoriaali on kaiketi myös deviantArtissa, jos jaksaa hakea.
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » To Helmi 11, 2010 19:53

Morndulin kirjoitti: Eli, olen tekemässä ensi kesänä hahmon, jolla on jalkojen sijasta piikit. Olen jo keksinyt miten toteutaman tämän, mutta toteutukseen liittyy varpaillaan seisominen. Olen jo tilannut ballerinojen käyttämät koviketossut, mutta nyt mietityttää vain mitä jalan lihaksia pitäisi treenata, jotta pystyy tekemään sen ballerinoilta tutun varvasseisonnan.
Tosiaan riippuen siitä minkälaiset piikit ovat kyseessä, näkisin mahdollisuutena kengistä (?) tehdä hiukan puujalkamalliset ja oikeastaan seistä viistosti hökötysten päällä. Mutta tämä riippuu tietysti täysin siitä piikin mallista.

plasticgay

Viesti Kirjoittaja plasticgay » To Helmi 11, 2010 22:00

Tässä nyt olen ruvennut miettimään, kun tarvitsisin tämän malliset kengät.
Olen jo pääni puhki miettinyt, että onnistuisiko sellainen, että ostaisin todella vahvaa ja voimakasta kangasta(keinonahkaa tms) ja vain muotoilisin tuon varren jalkaani sopivaksi ja kuumaliimaisin sen varren sitten kiinni perus avokkaisiin? En uskalla kokeilla, koska ne menee kuitenkin pilalle(itsetunto kohdallaan!) ):.
Joten osaako joku enemmän kenkiä tehnyt ihminen auttaa minua avutonta : D?

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » Ma Helmi 15, 2010 16:46

plasticgay kirjoitti: ...Joten osaako joku enemmän kenkiä tehnyt ihminen auttaa minua avutonta : D?
Olisiko Threadbangerin tutoriaalista mitään hyötyä? Toimisi varmaan ainakin jos löytäisit jostain oikean malliset kengät.

BloodTears

Viesti Kirjoittaja BloodTears » To Huhti 15, 2010 16:48

Olen siis tekemässä Sailor Saturnusta, sarjasta nimeltä Sailor Moon. (jos ette arvanneet :P)
Kengät vaan tuottaa päänvaivaa... En ole koskaan tehnyt kenkiä, en tiedä edes osaisinko, enkä ole löytänyt oikeianlaisia... Onko jollakulla vinkkejä tai paikkaa mistä voi suht. halvalla ostaa? (katsoin E-baystä, löytyi mutta maksoi noin. 200 dollaria..) Kuva: http://www.blog-city.info/en/img1/1127_sm20.jpg
Viimeksi muokannut BloodTears, Su Huhti 18, 2010 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kamikaze Kaitou

Viesti Kirjoittaja Kamikaze Kaitou » To Huhti 15, 2010 20:19

Itse etsiskelen Kusumi Koharun Koi kana- biisin kenkiä.. tietäisikö kukaan miten semmoset sais valmistettua tai mistä sellasia voisi ostaa?
Hassua. Aivan luulin että se olin minä.

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » To Touko 20, 2010 18:29

http://animeartbooks.net/viewimage/5584/

tuossa olisi Misa Misan puku, mitä olen miettinyt. Nyt mietin, kun kisaan olen ilmoittautunut, onko tuo kenkämalli ihan 100% samanlainen oltava, vai pystyykö pieniä muunnoksia antamaan anteeksi? Mm. tuossa on 5 remmiä, pitääkö olla kanssa 5 remmiä vai meneekö nyt miinukseksi, jos remmejä onkin melkein 10?

Minulla on kyseiset kengät ufoversiona, eli hopeisena ja mietin, että niistä voisi päällytämällä saada mustat. Remmejä niissä vaan tuppaa olemaan melkein 10kipaletta, niin onko nyt maatakaatava asia?

Mietin kanssa sitä, että kun noissa kilpailuissa vaaditaan, että puku on itse tehty, entä kengät? Tarvitseeko olla itse tehdyt shoecoverit, vai onko se nyt ok, jos ostaa samanlaiset kengät / omistaa jo valmiiksi kyseiseen cossiin sopivat, samanlaiset kengät eikä näinollen tarvitse alkaa päällystä rakentamaan?
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Su Touko 30, 2010 09:32

Olen tekemässä kenkiä, joiden pohja muistuttaa geta-sandaalia. Eli sellaiset puupohjat missä on puupalikat alla. Kengät olen vääntämässä normitennareiden päälle ja puupohjat olen tekemässä jostain sopivasta laudasta.

Kysymys kuuluukin, että kuinka ihmeessä kiinnitän puiset pohjat tennareihin niin, että ne pysyvät mukana koko conipäivän. Keksin että kengän voisi sitoa jalkapöydän päältä puupohjan pohjaan leveällä teipillä tai kangaskaistaleella, mutta se ei välttämättä ole kaunein ratkaisu, koska puuosa jää puun väriseksi ja teippi/kangas näkyisi. Liimaan en oikein osaa luottaa, koska normaalisti kenkä taipuu kävellessä niin luulen että liimaus pettäisi ennen pitkää.

Kuva kengistä.

Kenkien puuosa tosin ei ole kovin paksu, joten yksi mahdollisuus olisi jättää puuosa kokonaan pois eli tekisin vain shoecoverin. Puupohjaa käyttäessä shocoverin reunat olisi helppo liimata puupohjan ja tennarin pohjan väliin, mutta miten liimata ne nätisti ilman puupohjaa? Tennaria on nimittäin hieman levennettävä vaahtomuovilevyllä, joten kankaan liimaaminen suoraan tennarin pintaan ei oikein ole mahdollista...
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”