Kankaan värjäys deco textil-kangasmaalilla.

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Luci333

Kankaan värjäys deco textil-kangasmaalilla.

Viesti Kirjoittaja Luci333 » To Elo 15, 2013 19:55

Eli mun pitäis värjätä perus puuvillakangasta noin 3 neliömetrii joka on noin puolet mun puvusta. Mull on purkki tota deco textil-kandasmaalii ja meitin et voiko/kannattaako sitä ohentaa vedellä.
PS: Saa myös antaa vikkei kankaan värjäyksest ja ton kyseisen maalin käytös (kun en oo ennen kangasta värännyt) :oops:

FankiKitsune

Re: Kankaan värjäys deco textil-kangasmaalilla.

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » To Elo 15, 2013 22:08

Siiiiis... meinaatsä värjätä ison kankaan jollain deco textil -kangasvärillä, mikä on tarkotettu kangaspainatuksiin, eikä kankaan värjäämiseen? O.o Jos oot isoakin kangasta värjäämässä niin kannattaa suosiolla käydä ostamassa kaupasta ihan kankaiden ja tekstiilien värjäämiseen tarkoitettua ainetta. Sitä voi käyttää esim pesukoneessa silloin, kun värjää. Koska rupesin miettimään, että jos sulla on 3 neliömetriä (eli 3 jotain 1 x 1, ihan niistä mitoista riippuen) nii se on aika iso pala. Sit jos sul on sellain pieni Tiimarista saatava deco textil -purkki, mitä mulla on, nii ei ne kyllä kankaiden värjäämiseen sovellu, vaan nimenomaan kangaspainatuksiin.
Symmetry, that is what I enjoy aesthetically.

Kaeru

Viesti Kirjoittaja Kaeru » Pe Elo 16, 2013 16:24

Kuvioiden maalaamisen isollekin kankaalle ymmärrän, mutta sanon suoraan, että koko kankaan värjääminen ei onnistu. Jos on tarkoitus koko homma saada tietyn väriseksi, suosittelen Dylon värejä (meillä ainakin saa ihan tavarataloista, Anttilasta, Tiimarista...). Niitä löytyy ihan pesukoneessa käytettäviksi ja sitten niitä, joissa se jauhe kaadetaan vesisankoon ja kangas heitetään sinne.

Luci333

Viesti Kirjoittaja Luci333 » Ti Elo 20, 2013 08:57

Siis ongelma on siinä kun vaan puolet siit koko puvusta pitää värjätä, eli jos käytän sitä väriä joka laitetaan pesukoneeseen niin minun pitäisi jotenkin suojata puolet kankaasta, mutta miten??

Mikichan

Viesti Kirjoittaja Mikichan » Ti Elo 20, 2013 17:23

Leikkaat varmaan kankaasta osat pukuasia varten? Siinä tapauksessa ennen värjäystä leikkaat palat ja värjäät vain ne palat, jotka väriä tarttee. Näin ei koko kangasta tarvitse värjätä ja homma helpottuu huomattavasti.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”