Kulmakarvat ja ripset

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Jazzu

Kulmakarvat ja ripset

Viesti Kirjoittaja Jazzu » Su Helmi 20, 2011 17:19

Ensimmäiseksi pyydän anteeksi jos aihe nähdään turhaksi, tai se on jo tehty (itse en ainakaan huomannut että tämmöinen olisi), voi sulkea jos niin parhaaksi nähdään.

Eli siis kulmiesi pitäisi olla vaaleat ja melko kapeat kuten vaikkapa D.Gray-Manin Allenilla, mutta kulmasi näyttävät enemmän Hetalian Englannin tummilta puskakulmilta. Vaaleat kulmakarvat on helppo saada tummiksi esimerkiksi kulmakynällä, mutta mitäs teette jos tummat kulmat pitäisikin saada vaaleiksi tai vaikkapa pinkeiksi? Käytettäkö kajaaleja ja/tai sotketteko niihin luomiväriä?
Minun pitäisi saada tummanruskeat kulmakarvani vihreiksi, eikä se tule olemaan helppoa..

Ja ripsistä haluan kysyä myös sen, jätättekö ripsenne coneihin sellaisenaan, vai laitatteko niihin hiukan ripsaria että ne näyttävät tuuheammilta?

Kysymykseni kuulostivat ehkä hiukan hölmöiltä, mutta aloitteva cossaaja kyllä tarvitsisi vähän neuvoja, ja kai näitä joku muukin aloittelija on joskus miettinyt? :D

Hansku
Viesti:

Re: Kulmakarvat ja ripset

Viesti Kirjoittaja Hansku » Su Helmi 20, 2011 18:07

Itse käytän kulmiin joko kajaalia, jos ne ovat mustat/ruskeat, ja jos ne ovat hieman erikoisemman väriset, niin grimasin luomiväri (tai mikä tahansa mattaväri) ja vesi/kasvovesi combo toimii loistavasti.

Ripset saavat ripsivärin+tekoripset käsittelyt.

Thalionkalwen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalionkalwen » Su Helmi 20, 2011 20:42

Muistelisin jossakin ketjussa tätä kulmakarvojen värjäämistä joskus pohditun. Siellä suositeltiin käyttämään juuri jotakin kasvoväriä kulmien maalaamiseen ja ehdotettiin hiuslakan päälle suihkuttamista värin poispyyhkiintymisen estämiseksi. Varovainen saa ainakin lakan kanssa olla.

Itse en mieshahmoja cossatessani ikinä käytä ripsiväriä, sillä se viimeistään mielestäni paljastaa kyseessä olevan crossin. Itse asiassa en muuten käytä ripsiväriä muulloinkaan, sillä en normaalielämässä meikkaa laisinkaan ja esittämäni naishahmot ovat yleensä historiallisista elokuvista ja ajoilta, jolloin ei ripsiväriä ollut.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
- Viti-Vaatturi - tilaustöitä - Tapahtumakuvia - DeviantArt -

Portugali on nyt canon Hetaliassa!

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Su Helmi 20, 2011 22:58

Thalionkalwen kirjoitti: ja esittämäni naishahmot ovat yleensä historiallisista elokuvista ja ajoilta, jolloin ei ripsiväriä ollut.
Tulin uteliaaksi: onko kyseessä tieto tai arvaus, että ripsiväri on uudehko keksintö? Kuvittelin laittavani ripsaria naamaani näyttääkseni aasialaiselta ja tehdäkseni silmille jotain (inhoan ajatusta silmien rajaamisesta) mutta...

Rajauksiahan on ainakin tehty maailman sivu? [oliks toi nyt offia sitten mutt]
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Thalionkalwen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalionkalwen » Ma Helmi 21, 2011 00:05

Lähinnä omaa arvailua tuo ripsivärin käyttöönottoaika. Kuvittelisin ainakin, ettei nykyisen kaltaisia harjajuttuja ole ollut käytössä esim. parisataa vuotta sitten. Silmien rajaaminenhan on mielestäni jo vanha keksintö ainakin Lähi-Idässä päin. Keskiajalta kuitenkin muistelisin, ettei silloin korostettu silmiä, vaan ihon vaaleutta, otsan korkeutta ja poskia ja huulia saatettiin punata.

Nuo mainitsemani historialliset asuthan ovat siis pääasiassa viikinki- ja keskiajalta, sekä 1700-luvun alusta ja hieman köyhempien ihmisten kuteita siis.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
- Viti-Vaatturi - tilaustöitä - Tapahtumakuvia - DeviantArt -

Portugali on nyt canon Hetaliassa!

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » Ma Helmi 21, 2011 15:03

Ekan viestin kysymykseen vastauksia: tuuheita kulmia saa vaalennettua ja häivytettyä seuraavilla keinoilla:

a) levitä valkoista kajaalia kulmiin, harjaa kulmaharjalla niin että levittyy kulmiin tasaisesti
b) harjaa kulmat ja levitä niiden päälle puikkoliimaa. Siis sellaista, mitä käytetään esim. askarteluun. Anna kuivua, levitä päälle meikkivoidetta. Tästä on youtubessa ainakin varsin valaiseva video... (jota en nyt löydä käsiini, dammit)

Kulmien värjääminen erivärisiksi taas onnistuu joko nimenomaan kasvoväreillä tai vastaavasti ihan kulmakynillä. Ne pitävät yleensä päivänmittaan parhaiten, muut vaihtoehdot voivat hieroutua pois ilman oikeanlaista päällystettä. Myös yhdistelmä erikeepperi + oikeanvärinen kajaali/huulikynä on todettu täälläpäin aika toimivaksi.

Itse olen suht. eleettömän cosplaymeikin puolestapuhuja, eli en näe siinä mitään ongelmaa, jos jättää ripsivärin pois. Itse olen crossatessani kuitenkin päätynyt crossaamaan tummahiuksisia miehiä, kun taas omat naamakarvani ovat vaaleat. Vaaleat ripset näyttävät näissä tapauksissa ainakin omassa pärstässäni varsin typerältä, joten olen joko pistänyt heikot kerrokset ripsiväriä tai yrittänyt värjätä luomiväreillä. Ripsivärit yleensä kuitenkin ovat pitäneet paremmin.

Itse koen, että kulma+silmä alue on cossissa erittäin tärkeä maskeerauksen kannalta. Mitä enemmän meikkaa kulmiaan ja silmiään erinäköiseksi, sitä vähemmän näyttää itseltään. Itse meikkaan tosiaan suht. eleettömästi, mutta kyllä siinä silti kuluu monta kerrosta meikkiä, vaikkei siltä näyttäisikään. Silmän rajaukset ja varjostukset, kulmien muoto ja koko... vaikuttavat huimasti puvun ilmeeseen ja helpottavat naaman hallintaa kuvissa jossain määrin. Suosittelen.

majo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majo » Ma Helmi 21, 2011 16:24

Olen joskus kokeillut coscomin foorumeilta löytynyttä ohjetta vesiliukoisen liiman + akryylivärien yhdistelmää, ja toimii, vaikka kuulostaakin vähän raakealta. Näin tujua yhdistelmää tuskin tarvitsee, ellei halua mustista / tummista kulmista reilusti vaaleampia tai kirkkaan värisiä. Tämä tapa toiminee parhaiten ohuiden/tarkkarajaisten kulmien värjäämiseen.

Erikeeperiä (tai muuta vesiliukoista liimaa) kannattaa levittää kulmiin todella ohut kerros, sillä kulmakarva kökköytyvät helposti rumannäköisiksi, mikä näkyy etenkin lähikuvissa. Kannattaa siis levittää liima harjalla sekä myötä- että vastakarvaan. Liima toimii eristeenä kulmakarvojen ja akryylivärin välillä jottei akryyli jumahda kulmakarvoihin kiinni, siksi kannattaa varmistaa että sitä liimaa on joka karvassa. Liiman päälle sudin ohuen kerroksen akryylimaalia (painotan jälleen ohuen, jotta kulmista ei tule möykkyisen näköisiä) ja luonnostaan mustissa kulmissa tulos oli tällainen. Eikä muuten väri varissut tai lähtenyt irti kesken conin.
Värin poistaminen hoitui helposti kuumalla ja kostealla rätillä kulmaa hetken painamalla ja sitten pyyhkimällä värit napakasti pois. Yhtään karvaa ei prosessissa menetetty. : D

AG

Viesti Kirjoittaja AG » Ma Helmi 21, 2011 19:19

Tässä erittäin hyvä video Majon ja Biitin mainitsemasta kulmakarvojen peittämisestä vesiliukoisella liimalla. Videossa näytetään myös miten spirit gumilla ja vahalla voi peittää kulmat. Kyseisen tutoriaalin tekijältä löytyy muutenkin hyviä neuvoja meikkeihin, joten kannattaa katsella hänen videoitaan cosplayta silmällä pitäen.

Olen käyttänyt ripsiväriä crossatessa ihan siitäkin syystä, että monet tapaamani miehet omistavat luonnostaan pitkät, tummat ja tuuheat silmäripset, joita moni nainen katselee kateellisena, joten en pidä ripsivärillä saman efektin tavoittelemista kovin ihmeellisenä asiana. Sen lisäksi ripsiväri korostaa silmiä, mikä on varsin mukava asia ja varsin tärkeää ainakin valokuvia ottaessa.
Sen lisäksi olen myös rajannut silmiäni vaaleanruskealla kynällä muuttaakseni silmieni muotoa hahmon mukaan, sillä rajaus tekee silmistä, meikistä riippuen, joko isot, kapeat, kissamaiset, terävät, laiskat, alaspäin kaartuvat ja niin edelleen.
Kannattaa katsoa miltä hahmon silmät näyttävät ja sitten verrata niitä omiinsa ja päätellä sen jälkeen kuinka paljon meikkiä tarvitsee näyttääkseen hahmolta. Joskus sitä tarvitsee paljon, joskus taas vähän.
Tohtorit ne vaan on sitä jotain.

Pullasuttu

Viesti Kirjoittaja Pullasuttu » Ma Tammi 28, 2013 14:08

Cossatessa käytän ripsiväriä ja rajaan silmät niin, että saan vaikutelman suuremmista silmistä, koska hahmoilla tuppaa olemaan jumalattoman kokoiset silmät. Mutta poikkeuksena tietenkin jos mieheksi pukeutuisin, jättäisin suosiolla silmien ehostamisen vähemmälle. :3
When I grasp roses they bloom madly and die

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » La Tammi 03, 2015 02:20

Suosittelen viiksivahaa kulmien peittoon. Cosplayblogista tämän hienon neuvon nappasin ja on toiminut paremmin kuin liima. Ripsiväriä voi mun mielestä aivan hyvin tunkea sekä mies- että naishahmoille, muttei mitään älyttömiä maskaramöykkyjä miehille jos hahmolla ei niitä ole, koska ne meikatut silmät kuitenkin korostaa vahvasti feminiinisiä piirteitä. :)
There is no spoon.

arsenic

Viesti Kirjoittaja arsenic » Su Tammi 18, 2015 18:02

AG kirjoitti:. Sen lisäksi ripsiväri korostaa silmiä, mikä on varsin mukava asia ja varsin tärkeää ainakin valokuvia ottaessa.
Tämä on syy miksi itse käytän myös crossatessa ripsaria. Varsinkin jos omat ripset ovat vaaleat/harvat/erittäin lyhyet niin pieni sivallis ripsiväriä ei ole pahitteeksi. Käytän myös rajauksia kun haluan tuoda hahmon silmien muotoa esiin.

Mä en oo koskaan saanut tota liima kulmakarvajuttua toimimaan :D Ehkä oon liian huolimaton tai sitten mun pitäisi raa'asti nyppiä ohuemmaksi omia kulmia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”