Fursuitit

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

hepsugga96

Fursuitit

Viesti Kirjoittaja hepsugga96 » Pe Loka 01, 2010 20:08

Eli oon alkamassa tekeen itselleni fursuittia ja en oikeen saa mistää kaavoja tai löydä kankaita.
Joten päätin tulla tänne.
Eli titääks kukaan, et mistä sais siihen kaavat ja kankaat?
Tarttisin valkosta ja harmaata sekä mustaa =)
Mutta kun ei mistään meinaa löytyä =(
Ja jos joltaki sais vähän neuvoi niihin tassuihin..
Ei o0nnistu etu- eikä takatassut.. Ei kertakaikkiaan kummatkaan..
Ja mistä mä saisin vaahtomuovii? O.o Kun ei meidän talosta sellasta löydy..
Ja sit se ihmeen lateksi...
Voitteko olla nii kilttei ja jelppaa mua täs asiassa? :3

~I Love That Muffin!~

Hohtosusi

Re: Fursuitit

Viesti Kirjoittaja Hohtosusi » Ma Loka 25, 2010 10:00

mister herrasusi kusti tulee apuun auttamaan turriystäviään ! .. köh.

enpä usko että niitä kaavoja mistään löytyy, etenkään siihen päähän. se on vähän kuin muovailisi savesta jotain. itse sain vaahtomuovia ihan kangas/ompelukaupasta, kannattaa vähän kysellä. :---) vaahtomuovia saa kans vanhoista patjoista.
kankaita nyt et sitte saa ku kangaskaupoista, tietysti. netistäkin voi tilata ja näin. itelläki on hieman ongelmia tuon karvakankaan kanssa kun mistään täältä turun seudulta ei löydy valkosta kangasta. kerpele. noh.
takatassut tehdään kenkien päälle ja etutassutkin voi tehdä hanskojen päälle jos niin haluaa. (mutta totean sen erittäin vaikeaksi, kokeiltu on.)
lateksiin en oo ite tutustunu mut kirsua, kynsiä, jne varten käytän ihan muovailumassaa mikä kovettuu uunissa.

mut jos siulta löytyy mese, niin lisää minut toki ; hohtosusi@hotmail.com
autan mielelläni. :---D + tuo toimii myös sähköpostina
dA | FA | /Dead/ blog | ♥

Jalle
Viesti:

Kigurumi

Viesti Kirjoittaja Jalle » La Huhti 09, 2011 10:22

.. eli ei kigurumit.

En ole varma, onko tästä aiheesta vielä topicia luotu, ainakaan en ole otsikkojen perusteella löytänyt.

Eli tosiaan, aiheena siis sarjoissa esiintyvät eläinhahmot, jotka vaativat kokopuvun näitä cossatessa, esimerkiksi mitkä tahansa koiraeläimet (GNG & GDW ovat mainioita esimerkkejä).
Ja näihin liittyen siis pukujen valmistuksesta keskustelua, tarkennan vielä.

Itse kun rupesin tässä miettimään, miten kyseenlaisia pukuja valmistetaan jne, sillä haluaisin ensin tietää muiden kokemuksia, sillä ajattelin tehdä vastaavanlaisen cossin joskus tulevaisuudessa.
Millaista kangasta tarvitaan, kun tekee esimerkiksi juurikin koira-/kissaeläimestä(/vastaavasta)?
Onko hahmojen päiden teko kuinka vaikeaa?
Onko helpompaa tehdä 'tassut' jotka pujotetaan käsiin rannetta myöten, vai hanskamaiset?

Ajattelin itse nimenomaan jotain GNG tai GDW hahmoa, mutta en tiedä vielä mitä, tosin ei sillä ole vielä mikään kiire, kun on monta muuta suunnitelmissa ennen tätä.

Gumimon09

Kigurumi

Viesti Kirjoittaja Gumimon09 » La Huhti 09, 2011 11:00

Minulla on kokemuksia moisesta. Itse olen käyttänyt fleeceä, koska se on joustavaa, mutta joku kokeneempi voi ehkä tarjota vaihtoehtoja. Pään teko on helppoa. Ensin muotoillaan runko katiskaverkosta. Sitten päällystetään se sanomalehdillä, jotta se pysyy muodossaan ja sitten päällystetään se kankaalla. Tassujen teosta ei minulla ole kokemusta, joten siinä en osaa auttaa, mutta ehkä joku muu osaa.

Amirattus

Viesti Kirjoittaja Amirattus » Ti Huhti 19, 2011 19:06

Jos suittia meinaa tehdä niin tämä sivu on paikka josta kannattaa aloittaa. Matrices on kasannut erittäin selkeät suuntaa antavat ohjeet eri tekniikoista rakentaa fursuit pää ja vähän muutakin. Jos haluat liikkuvan leuan, niin mielestäni tuo "ninja hood" tekniikka on paras. Helpoin tapa mielestäni tehdä pää taas on all-foam tekniikka, josta kannattaakin ensimmäinen pää tehdä.

Hmm.. pitäisi itse tehdä omia tutoriaaleja, sillä yllättävän paljon suomea puhuvia haluaisi oppia miten näitä tehdään... =/ Fursuit dabasesta löydät mun tekemät suitit.

Mari0nettE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mari0nettE » To Loka 06, 2011 08:56

AmiRose kirjoitti:Helpoin tapa mielestäni tehdä pää taas on all-foam tekniikka, josta kannattaakin ensimmäinen pää tehdä.
Mistäs tähän löytyisi oikeanlaista vaahtomuovia? Ymmärtääkseni ainakin Etolassa on jonkinnäköisiä vaahtomuoveja, ei vaan täällä Kuopiossa ole hirveästi mitään erikoisliikkeitä :/

Kitichan

Viesti Kirjoittaja Kitichan » To Loka 06, 2011 14:33

Itse olen ostanut 3 cm paksuista superlonia (joka käsittääkseni on lähes sama asia kuin vaahtomuovi?) ihan kangaskaupasta. En tiedä eurokankaasta, mutta kannattaa kangas- ja käsityökaupoista kysellä.

Jalle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jalle » Su Helmi 19, 2012 11:47

Itse hankin vaahtomuovini fursuitiani varten Lahdesta löytyvästä Pehmuste ja Nahka- nimisestä liikkeestä, ja sain sieltä vaahtomuovipala-nurkkauksesta, josta saa todella halvalla, nimittäin 5 € kilolta, ja olen saanut jo vaahtomuovi-osuuteni ainakin puoleen väliin saakka pelkällä kahdella eurolla, kun ostin kasan erikokoisia paloja.

>Kuva< alkuvaiheesta, kun hahmoni pää oli vielä hyvin epämääräinen.
Nykytilanteet >päällä< ja >siivillä<.

Tiedättekö muuten mitään hyviä paikkoja, joista saisi vahvaa/kestävää, suhteellisen paksua, taipuisaa mutta halpaa rautalankaa? En ole varma, saako esim. Cittarista tai Prismasta sitä, mutta uskon, ettei ihan tyyliin S-Marketista saa.

Deneb

Viesti Kirjoittaja Deneb » Ma Helmi 20, 2012 20:21

Rautalanka on yleiseti ottaen sitä jäykempää, kestävämpää ja kalliimpaa mitä paksumpaa se on. Muistan joskus törmänneeni myös johonkin paksuuteensa nähden hyvin taipuisaan lankaan, mutta se oli jotain eri metallia ja kuulemma hyvin kallista. Cittarissa ja Prismassa en ole rautalankoja nähnyt joten suosittelisin reissua rautakauppaan. Sieltä löytyy montaa eri paksuutta ja erityisesti näitä vähän vahvempia lankoja paljon paremmin kuin vaikkapa askartelukaupoista, todennäköisesti myös halvemmalla metrihinnalla. Saatat tarvita myös jonkin työkalun langan katkomiseen. Tuo oma vahvin lanka taitaa olla puolitoistamillistä ja senkin kanssa alkavat perus katkaisupihdit olla kovilla.

Minä voisin puolestani kysyä mistä ihmiset yleensä hommaavat hampaat hahmojensa suihin, mikäli suitissa on liikkuva suu. Voiko hammassettejä ostaa jostain vai askarrellaanko ne itse?

Jalle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jalle » Ke Helmi 22, 2012 09:33

Tilautin kaverini kautta tähän fursuitiin hampaat, pienet sarvet ja kynnet, koska itselläni ei ole vielä mahdollisuuksia tehdä niitä itse. Hän sanoi, että tekee Fimosta ja laittaa uuniin 110 asteeseen (en tiedä kuinka pitkäksi aikaa) kovettumaan, ja ne on periaatteessa sen jälkeen liimausta vaille valmis. En tiedä, mitä tuo Fimo on, mutta jos tuo suht. helppo toimintatapa kiinnostaa, niin kannattaa ottaa selvää tarkemmin siitä~ ^^ Itse otan sitten myöhemmin vasta selvää tarkemmin~

Deneb

Viesti Kirjoittaja Deneb » Pe Helmi 24, 2012 21:40

Olen joskus askarrellutkin fimosta, se on muistaakseni polyvinyylikloridipohjainen massa joka kovetetaan paistamalla. Pakkauksessa on tarkemmat ohjeet. En tiedä onko eri massalaaduissa kuinka paljon eroja, omani vaikutti kyllä melko hauraalta. Enemmänkin olen käyttänyt hieman lujempaa cernit-massaa. Se toimii melko samalla tavalla, joskin pienet ja ohuet kappaleet saattavat löpsähtää uunissa jos niitä ei tueta. Fursuitteja ei toistaiseksi ainakaan cossirepertuaariini kuulu, mutta tästä on tullut tehtyä esimerkiksi silmät ja hampaat Death Noten Sidohille ja sormus Naruton Deidaralle. Ihan näppärä materiaali juurikin tuommoisten pikkujuttujen tekoon. Kovin voimakasta vääntöä sekään ei kuitenkaan kestä. Fimon liimautuvuudesta en osaa sanoa, mutta cernitissä on se huono puoli ettei sitä ole kokemukseni mukaan oikein helppo liimailla. Pinnan sileys voi vaikuttaa asiaan. Esimerkiksi upottamalla kappaleeseen tekovaiheessa rautalankalenkkejä kiinnitys kuitenkin hoituu, vaikka vaatiikin hiukan harjoittelua.

katkarapusalaatti

Viesti Kirjoittaja katkarapusalaatti » Pe Elo 24, 2012 13:52

Jee ihanaa saanko minäkin teidän apujanne? :) Miten onnistuu fursuit-kankaan värjääminen, vai onko se edes mahdollista? Amatöörinä en osaa sanoa millaista kangas on, mutta pitkäkarvaista kangasta.

http://www.linnan-pala.fi/index.php?siv ... 1345805187 tän tyylistä.
Eli lähtökohtana on valkoinen karvakangas, josta olisi tarkoitus saada harmaa-turkoosi raidallinen.

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » Pe Elo 24, 2012 16:52

Kangasväreillä ei todennäköisesti, kun karvakankaat ovat keinokuitua, johon perus kangasvärit eivät tartu.

Muutenkin tasaisen värjäysjäljen saaminen voi olla aika haastavaa, kun karvat liikkuvat ja paakkuntuvat.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Amirattus

Viesti Kirjoittaja Amirattus » La Syys 01, 2012 10:20

Koko karvakankaan uudelleenvärjäys on erittäin vaikeaa, sillä sitä ei voi värjätä kangasväreillä. Sen sijaan merkkien (esimerkiksi juuri raitojen) tekeminen on huomattavasti helpompaa. Ammattilaiset tekevät sen airbrush -nimisellä maaliruiskulla, mutta myös ns. drybrushing on suosittua (itse käytän tätä).

Drybrushingissä sekoitetaan akryylimaaliin hieman vettä ja halutessaan voi laittaa sekaan myös hieman painokangasväriä (sellaista jota tuputetaan yleensä sienellä sabluunan läpi, mutta tää ei oo pakollinen, pehmentää vain maalia). Ideana siis on, että maalia levitetää varovaisesti haluttuun kohtaan (esim sienellä tai pensselillä) ja sitten se hangataan karvoihin, niin että kaikki ylimääräinen on varmasti poissa (itse teen tämän hankauksen vanhalla hammasharjalla). Karva jaa värjäyskohdasta aavistuksen verran karheammmaksi, mitä ei värjätty. Suosittelen kokeilemaan hukkapalaan ensin. =)
Jos halutut kuviot ovat todella pieniä tai esim. vain varjostat päätä, niin hommaan käy myös tussit (esim. permanenttitussi, ProMarkers tai Copic-tussit)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”