Hiukset ja niiden värjäys

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Krautertee

Hiukset ja niiden värjäys

Viesti Kirjoittaja Krautertee » Ti Touko 25, 2010 23:49

Gahika kirjoitti:Waa!~

Minulla on kamala pulma Canadan (Hetaliaa) hiusten kanssa... Tiedättehän, sen kiehkuran..
http://th03.deviantart.net/fs48/300W/i/ ... etalia.jpg

Joten siis, yhtään minkäänlaisia neuvoja tuon toteuttamiseksi? Miten/millä aineilla hiukset saa tuolla lailla fysiikan lakien vastaisiksi?
:?
muoks: Voisi lukea topicin nimenkin, jos omista hiuksista meinaat tehdä niin onnea vaan, ihan hitosti hiuslakkaa sitten mutta epäilen toimivaa lopputulosta.

Gahika

Re: Hiukset ja niiden värjäys

Viesti Kirjoittaja Gahika » Ke Touko 26, 2010 22:30

Omista hiuksista siis tosiaan olisi tarkoitus saada tehtyä... hoh~ Ehkäpä vain joudun hylkäämään kiehkuran pois canadalta... :cry:

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » To Touko 27, 2010 13:34

Gahika kirjoitti:Omista hiuksista siis tosiaan olisi tarkoitus saada tehtyä... hoh~ Ehkäpä vain joudun hylkäämään kiehkuran pois canadalta... :cry:
Kieputa hiusten ympärille rautalankaa. Laita vielä hieman limaa varmistukseksi. Liimalla se pysyy paremmin ja jos jotain halpisliimaa ostaa niin lähtee kyllä pesussa pois. Jos et kuitenkaan halua liimaa käyttää, turvaudu geeliin ja hiuslakkaan. Voit myös vaikka solmia ohuella langalla hiusten latvat rautalangan päähän tms.
Laita yläreunasta pinnillä kiinni.

Matty

Viesti Kirjoittaja Matty » To Touko 27, 2010 15:52

Holly kirjoitti:
Gahika kirjoitti:Omista hiuksista siis tosiaan olisi tarkoitus saada tehtyä... hoh~ Ehkäpä vain joudun hylkäämään kiehkuran pois canadalta... :cry:
Kieputa hiusten ympärille rautalankaa. Laita vielä hieman limaa varmistukseksi. Liimalla se pysyy paremmin ja jos jotain halpisliimaa ostaa niin lähtee kyllä pesussa pois. Jos et kuitenkaan halua liimaa käyttää, turvaudu geeliin ja hiuslakkaan. Voit myös vaikka solmia ohuella langalla hiusten latvat rautalangan päähän tms.
Laita yläreunasta pinnillä kiinni.
Itse cossasin juuri Canadaa ja sain jonkin verran kehuja juuri siitä kiuhkurastani, jonka tein ihan omiin hiuksiini.
Rautalangalle sanon kirkuvan EI koska se näyttää todella kömpelöltä ja rumalta. Liima saattaa toimia mutta itse käytin Schwarzkopfin got2b glued geeliä jota saa monista isommista marketeista ainakin. (sellainen keltainen tuubi)
Töhnä on aika liimamaista ja kestää vettä sun muuta, mutta lähtee kuitenkin suihkussa nätisti pois. : D

Itse toimin geelin kanssa niin, että olin pikkuruisen nipun hiuksia (mitä ohuempi sen paremmin pysyy) ja sivelin niihin geeliä. Sitten pidin töyhtöä ihan sormilla suoraan ylöspäin pystyssä kunnes töhnä kuivui. Jatkoi samaa rataa pari kertaa kunnes töyhtö pysyi pystyssä ilman pitämistä.
Sitten vain kiersin töyhtön pään tavallisen kynän ympärille niin että sain sen sopivalle silmukalle. :'3
Jos haluaa varmistella niin päälle voi vetää viellä vähän hiuslakkaakin.

Jos tuntuu ettei töyhtö tahdo pysyä siististi, niin sitten vaan vähän lisää töhnää sinne hiusten juureen.

En tiedä kuinka pitkää töyhtöä geeli jaksaa sitten kannatella, kun itselläni loppui hiukan hiusten pituus kesken, mutta varmaan aika pitkää, kun itselläni pysyi yön yli nukkuessakin se kiehkura ihan täydellisessä kunnossa.

Pezzz

Viesti Kirjoittaja Pezzz » Su Touko 30, 2010 20:47

wiid kirjoitti: Hiusten vaalentamiseenkin voi käyttää vähän tujumpia aineita, etenkin jos on astetta tummammat hiukset. Näitä aineitä myydään tietyissä kampaamoliikkeissä (ainakin Tampereelta olen löytynyt). Nämä ovat valkovioletteja pakkauksia, joihin kuuluu vetyperoksidijauho ja neste (en ole kampaamoalan ammattilainen, en tiedä termejä) ja jotka sekoitetaan omatoimisesti suhteessa 3 osaa nestettä, 1 osa jauhoa. Kysymällä liikkeestä osaavat varmasti kertoa paremmin.
Hairstoresta löytyy juuri näitä valkovioletteja pakkauksia, joidenka merkki on siis Eclipse ja mömmöt ovat vaalennusjauhe ("jauho") ja 9-prosenttinen hapete ("neste"). Hairstoren nettikaupasta löytyy nimellä "Eclipse Bleaching Powder vaalennusjauhe 80 g" hinta 8.00 € / kpl ja "Eclipse Peroxide 9 % hapete 250 ml" 9.00 € / plo. Paikan päällä Haistoressa maksoin n. 9 e/tuote (Joensuun Iso-Myy kauppakeskuksen HS). Ja tuosta sekoitussuhteesta minulle myyjä sanoi, että "laitat sillee sopivasti vaan, ei mekään niitä täällä mittailla!"

Yritin ostaa näitä jo viime kesänä Kampin Hairstoresta, mutta myyjä ei suostunut myymään niitä "koska niillä polttaa vain päänahan" ja ostin silloin jonkun väripakkauksen, jonka piti vaalentaa platinablondiksi, mutta keltaisiksihan ne taas jäivät... niin kuin minulla aina. Hiuksissani on sen verran punapigmenttiä, vaikka vaaleanrusehtavat/maantienväriset luonnostaan ovatkin, että tavismarkettivaalennuspakkaukset eivät tätä pehkoa oikein valkoiseksi saa. Myös Schwarzkopfin hopeashampoon (Bonacure, Color save Silver shampoo) olen hyvin vaaleiksi vaalennettujen hiusten ystäväksi havainnut. Väitän pelkkää Schwarzkopfin hopeashampoota tehokkaammaksi kuin Hairstoresta saatavaa www-sarjan hopeashampoota JA hoitoainetta yhdessä. Ikäväkseni en vime HS-vierailullani löytänyt tuota Schwarzkopfin ihmeainetta enää, lieneekö poistunut valikoimasta.

Vaikka vaalennusaineden käytöstä varoitellaan, niin kyllä niiden kanssa pärjää kunhan pitää järjen päässä ja katselee värin kehittymistä vähän väliä värjätessä. Päänahkakin säilyy palamattomana, jos sitä värimömmöä laittaa hiuksiin. Jos vaalennusaineen levittää pitkin päänahkaa sillä mentaliteetilla, että pakko-saada-aiiivan-juuresta-jokainen-millin-sadasosakin-valkoiseksi, niin siitä voi päänahka kyllä ärsyyntyä. Itse sekoitettavissa vaalennusaineissa on myös se etu, että juurikasvun värjäily tulee halvemmaksi, kun voi sekoittaa aina justiinsa sopivan määrän aineita, eikä tarvitse käyttää koko pakkausta niinkuin markettivaalennusaineiden kanssa. (:

Rora

Viesti Kirjoittaja Rora » Su Touko 30, 2010 21:00

Pezzz kirjoitti: Myös Schwarzkopfin hopeashampoon (Bonacure, Color save Silver shampoo) olen hyvin vaaleiksi vaalennettujen hiusten ystäväksi havainnut. Väitän pelkkää Schwarzkopfin hopeashampoota tehokkaammaksi kuin Hairstoresta saatavaa www-sarjan hopeashampoota JA hoitoainetta yhdessä. Ikäväkseni en vime HS-vierailullani löytänyt tuota Schwarzkopfin ihmeainetta enää, lieneekö poistunut valikoimasta.
Itselläni on lähes valkoiset hiukset ja niihin pääsääntöisesti tungetaan vain juurikin tuota kyseistä hopeashamppoota. Tukkaa ei ole vaalennettu koskaan, juurikasvukin hoidetaan värjäämällä sitä vaaleimmalla sävyllä, koska hiukset ovat hyvin ohuet ja päänahka herkkä. Sen jälkeen hopeashampoota päähän 5-10 minuutiksi ja käsittelyä toistetaan tarvittaessa pitkin kuukautta. Poistaa hyvin keltaisuudet ja hiukset pysyvät kivan hopeisina. :) Liian pitkään ei kannata kuitenkana pitää tököttiä päässä, muuten voi olla kauniin lila tukka.

Tuota Schwarzkopfin tuotetta olen ostanut yleensä Tallinnasta halvemmalla useamman purkin, mutta kotimaan kamaralta löytyy pikkuisen tyyriimmällä myös Joicolta oma sarja. Tsekkailkaa kampaamoista.

meyvn MaRa

Viesti Kirjoittaja meyvn MaRa » Ti Heinä 13, 2010 19:20

Ketju saattaa olla jo wanha, mutta kysynpä silti:

Cossaisin Teddietä/Kumaa ihmismuodossaan, joka on tälläinen, ja haluaisin käyttää mieluummin omia hiuksiani. Eli, tarvitsisin vaalean blondin värin, joka pysyy vain muutaman pesun ajan. Tämä tulee olemaan eka cossini, joten suunnittelen jo varhain toteutusta. :D
Chocobo wa sanjoo desu~

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Su Heinä 18, 2010 13:40

Hiuksia ei voi vaalentaa muuten kuin pysyvästi. Ilkeää mutta totta.

Oma kymysykseni: Jos värjään hiukseni '24 pesua kestävällä' ruskealla värillä ja pesen hiukseni kahdesti viikossa, kestääkö väri muka oikeasti 12 viikkoa? Siinähän ehtii tulla jo juurikasvuakin?! Niitä muutaman pesun kestäviä värejä saa nykyään etsimällä etsiä (itse en ole koskaan nähnyt ja sisko joka värjäilisi mielelään niillä, sanoo ettei niitä meinaa saada enää mistään)
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Su Heinä 18, 2010 20:56

Edelliseen en osaa vastata, mutta heitän perään oman kysymykseni.

Olen brunette, hiusten sävynä tumma kellanruskea, mutta haluaisin paria cossiani varten värjätä hiukseni väliaikaisesti mustiksi. Ajattelin käyttää asiassa nk. vaahtovärejä, jollaisella olen aiemmin sävyttänyt hiuksiani suklaanruskeaksi (Wella-sarjan Viva-tuotesarja). Väriero oli kuitenkin niin pieni, että en ole varma, missä ajassa väri lähti päästäni.

Asiaan. Mustaa hiusväriä miettiessäni kuulin kuitenkin kaveriltani kauhujuttua siitä, miten hän (hiukset luonnostaan maantienväriset) käytti punaista kertaväriä joka ei kuitenkaan lähtenyt muuten kuin kasvamalla pois (onneksi hänellä oli muutenkin lyhyt kampaus). En halua olla mustahiuksinen kovin kauaa conin jälkeen, joten minua alkoi hieman hirvittää tuo värin käyttö.

Mitä kokemuksia teillä on asiasta? Onko mitään mustaa hiusväriä, joka näyttäisi hyvältä ja lähtisi varmasti päästäni? Hiukseni on käsittelemättämät, piikkisuorat ja lapaluumittaiset, tosin latvat kuivuvat helposti ja niihin saattaa takertua väriä. Ja kuten sanottu, hiukseni ovat luonnostaankin aika tummat, joten pieni värijämä ei haittaa.
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

bulbie

Viesti Kirjoittaja bulbie » Ma Heinä 19, 2010 01:21

^ Mie värjäsin tukkani Marluxia-cossiin vaaleanpunaiseksi sellaisella 3 kk- värillä joskus viime vuoden syksyllä (Päivää ennen Tsukiconia) ja miun luonnostaan blondeissa hiuksissani on vieläkin valeanpunaista monissa kohtaa. Joten sellainen "puolikestoväri", tai miksi sitä kutsutaankaan, ei ihan heti lähde. Tosin olen kuullut, että jostakin saa jonkinlaista värinpoistoainetta, mutta en tiedä millaista myrkkytököttiä se sitten on..

Toisaalta, ei tuo pinkki näytä yhtään pahalta. Ei ainakaan miun silmään.

Tarkoitus olisi joskus tulevaisuudessa värjätä blondit hiukseni mustiksi ja se voi jämien kanssa olla aikas karun näköistä. o.o Onneksi sen jälkeen pitäisi tehdä asu, johon kuuluu irokeesi, joten sekään ei kauaa ehdi vaivata, kun musta väri leikataankin pois. 8'D

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Ma Heinä 19, 2010 10:06

NuttyNuti kirjoitti: Asiaan. Mustaa hiusväriä miettiessäni kuulin kuitenkin kaveriltani kauhujuttua siitä, miten hän (hiukset luonnostaan maantienväriset) käytti punaista kertaväriä joka ei kuitenkaan lähtenyt muuten kuin kasvamalla pois (onneksi hänellä oli muutenkin lyhyt kampaus). En halua olla mustahiuksinen kovin kauaa conin jälkeen, joten minua alkoi hieman hirvittää tuo värin käyttö.
No, punainen on ilmeisesti väreistä pahin kun hiuksista puhutaan. Aikoinaan kaverini värjäsi hiuksensa mustiksi punaisen jälkeen, ja mustan haalentuessa se punainen alkoi paistaa sieltä alta iloisesti.
Musta (ja itseasiassa punainen) on niitä pahimpia haalistujia (riippuen tietty hiuksista ja värin merkistä), joten uskoisin että etköhän voi värjätä noilla Wellan Viva-väreillä. Ne ovat tosiaankin melkoisen äkäisesti lähteviä, viimeksi kellotin punaisen häviämisen todellakin kuuteen pesukertaan punaisissakin hiuksissa.
Mitään taettahan näistä ei ole koska kaikkien tukka on erilainen. Voit tietty ostaa sellaisen väripurkin jo etukäteen (siis tarkoitan vähintään kaksi viikkoa etukäteen) ja testata vaikka yhteen hiustupsuun. Näetpä sitten kuinka kauan haalistumiseen menee.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ma Heinä 19, 2010 13:13

NuttyNuti kirjoitti:Asiaan. Mustaa hiusväriä miettiessäni kuulin kuitenkin kaveriltani kauhujuttua siitä, miten hän (hiukset luonnostaan maantienväriset) käytti punaista kertaväriä joka ei kuitenkaan lähtenyt muuten kuin kasvamalla pois (onneksi hänellä oli muutenkin lyhyt kampaus). En halua olla mustahiuksinen kovin kauaa conin jälkeen, joten minua alkoi hieman hirvittää tuo värin käyttö.
Jos värjää mustaksi on hyvin todennäköistä että kun värjäät seuraavan kerran jollain muulla värillä niin siitä tulee hiukan tummempi. Mustan pigmentti tekee sen, että usein siihen on vaikea värjätä päälle vaikka viime värjäyksestä olisikin kulunut aikaa. Yksi vaihtoehto on ostaa värinpoistoaine, mutta itse en ole koskaan kokeillut niin en tiedä toimiiko se...

NuttyNuti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ma Heinä 19, 2010 17:14

Kiitos vastauksista, taidan käyttää tuota tupsutestimetodia. Ja uudelleenvärjäyksistä ei tarvitse huolehtia, en värjäile hiuksiani kuin vain erittäin harvakseltaan. Kiitos neuvoista, tämä tampio lähtee väripurkkikauppaan!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Inami-sama
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Inami-sama » Ti Elo 17, 2010 14:57

Iihanaa, tällainen topicci! Nyt, kysyisin minäkin! Ajattelin Cossata Leaa Kingdom Hearts Birth by Sleepistä (<- ainakin siinä se on...) ja en millään viitsisi hankkia peruukkia, koska omat hiuksen ovat muutenkin sopivan väriset. Nyt vain mietin ,millä ihmeen konstilla onnistuisin saamaan hiukseni samalla tavalla...??? Itselläni on hieman olkapäiden yli ulottuvat hiukset, ja sen lyhyemmiksi en niitä mielellään leikkaisi (on nääs työn alla tulevaisuuteen nähden Vanille-cossi FF XIII:stä työn alla...) Että, apua tarvitisisi... Ja varmaan apua saankin! ^^ http://images3.wikia.nocookie.net/__cb2 ... ea_bbs.png
Kunnioittakaa neiti Presidenttiä! :mrgreen:
Of course not. Not... not at all. I was just admiring your , uh , appearence is all....not n-n-not any particular PART of your appearence , much- arrgh uhh....Leg cramp!
-Laguna

Sync
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sync » La Elo 28, 2010 03:21

saino kirjoitti: Oma kymysykseni: Jos värjään hiukseni '24 pesua kestävällä' ruskealla värillä ja pesen hiukseni kahdesti viikossa, kestääkö väri muka oikeasti 12 viikkoa?
Oman kokemukseni mukaan voin sanoa, että ei kestä. Pitää kuitenkin muistaa, että värin kesto on sidonnainen shamppoon käyttöön (ja määrään), mekaaniseen hiusten hoitoon (harjaus suihkussa sekä kuivana) ja siihen minkä väriset hiukset on värjäyksen pohjana.

Itse joskus värjäilin tummanruskeita hiuksiani mustaksi samanlaisella värillä, ja meni viemäriin kirjaimellisesti se väri lukuunottamatta hiuslatvoja joissa väri pysyi vähän pidempään. Toisella kertaa värjäilin hiukseni tummanpunaiseksi, ja suihkussa shamppoota käyttäessäni sekä hiuksia hangatessani todistin livenä kuinka lattia maalautui kauniin pinkiksi.

Vaihdoin kestäviin väreihin :mrgreen:
"The bird of Hermes is my name, eating my wings to make me tame"

WCS 2010 - Suomen edustajien toinen puolisko

http://wcs2010finland.livejournal.com/ < - - - blogi WCS-osallistumisesta

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”