Hiukset ja niiden värjäys

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

NuttyNuti
Viesti:

Hiukset ja niiden värjäys

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » La Joulu 05, 2009 11:32

En löytänyt alueelta vastaavaa topicia, joten päätin pykätä oman yksilön. Tämä aihe käsitelköön siis cossihiusten muokkailua niin saksien, lakkojen kuin hiusväripurkkienkin voimin! Uskallatko vetää a'la naturelle ja hyödyntää omia kutrejasi cossissa?

Aiheen korkkaamiseksi esitän aloittelijana ja vielä cossausneitsyenä pari kysymystä aiheesta. Sitä ennen hieman mainintaa itsestäni:

Valitsin omilla hiuksilla pelaamisen, sillä haluan ainakin toistaiseksi cossata melko tavallisen näköisiä hahmoja, ei siis mitään viherpää-Yotsuboja tai painovoimaa uhmaavia kampauksia käyttäviä hahmoja. Hiukseni ovat tummanruskeat, piikkisuorat (eivät käherry muuten kuin kilolla lakkaa!) ja yltävät lapaluiden alareunaan asti. "Otsatukkani" on n. 5 senttiä leuan yli menevää. Olen erityisen tyytyväinen hiusteni itsepäiseen suoruuteen, sillä monet luonnollisen näköiset anime-/mangahahmothan ovat suorahiuksisia, Japanista kun ovat mokomat peräisin. Ajattelin, että hiuksistani saisi jo luonnostaan hyvän pohjan ei-niin-kovin-kummallisille kampauksille.

Rajoituksina ovat vain se, että en halua pätkiä hiuksiani kovinkaan paljon, ja se, että minulla ei ole kovin paljon kokemusta hiusten värjäämisestä... Olen vain kerran laittanut päähäni raitoja (kullanvärisiä), ja silloinkin tuloksen näki vain mikroskoopilla vaikka pistin ainetta (kevytväriä) maksimiajan ja siitä yli. Ilmeisesti heikko lopputulos johtuu siitä, että hiukseni eivät ole vielä "hapertuneet" värjäämisistä eivätkä siksi imeneet hyvin väriä. Lisärajoite on myös se, etten halua kestäviä (väri)muutoksia hiuksiini.

Ja kysymyksiin:

1. Sattutteko tietämään jotain hiusväriämerkkiä, jolla saisi värjättyä hiukset väliaikaisesti mustiksi? Tarkoitan siis niin, että lähtee enintään muutamalla pesulla. Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä, mutta olen saanut vastaani vain ympäripyöreitä mainoksia ja kauhukertomuksia väreistä, joiden piti kestää vain vähän aikaa mutta jotka sitten seisoivat päässä niin kauan kunnes olivat kasvaneet pois. Kauhuskenaariot välttääkseni haluaisin siis tiedustella, oletteko te käyttäneet ja hyväksi todenneet jotain mustaa kertaväriä. Vappuvärejä en haluaisi alkaa käyttää, sillä cossihajatelmieni kohteet pitävät kaikki hiuksensa auki, ja vappuväri tahmaisi hiuksia toisiinsa kiinni eikä tulos olisi kovin kaunis.

2. Edelliseen liittyen haluaisin kysellä myös erilaisia ruskeita hiussävytteitä, jotka lähtisivät mahdollisimman nopeasti lätkimään pesemällä. Hiukseni eivät ole ihan sitä mahonginruskeaa, jota tuleva cossini vaatisi, vaan enemmänkin kultaan taittavaa...

3. Harkitsin joskus myös Azumanga Daiohin Yomin cossaamista, mutta asia kaatui siihen, kun en halunnut hankkia peruukkia tai leikellä itselleni lyhyempää otsatukkaa. Siispä kysyn: onko olemassa joitain sellaisia irto-otsatukkia joilta voisi laittaa kiinni otsaan? Jos on niin kuinka helppoa sellaisia on käytellä?

Kiitos etukäteen!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

adreena

Re: Hiukset ja niiden värjäys

Viesti Kirjoittaja adreena » La Joulu 05, 2009 15:33

Ykköseen ja kakkoseen vastauksena ovt kevytsävytteet, ns. vaahtovärit. Itse olen käyttänyt niitä lähinnä värinparanteluun kestovärjäyskertojen välillä, joten en varsinaisesti osaa sanoa kuinka nopeasti haihtuvat, mutta lupailevat pysyvyyden olevan sellaista muutamaa pesukertaa. Jos hiuksesi ovat hyväkuntoiset ja varsinkin värjäämättömät niin usein niihin ei se väri ihan hirveän helpolla jämähdäkään. Kannattaa silti tehdä kokeiluja, ostat vaikka väripurkin ja kokeilet osaan hiuksistasi hyvissä ajoin, koska koskaan ei voi arvata miten väri ja tukka reagoivat keskenään.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » To Joulu 17, 2009 20:31

Jos löydät, niin osta CRAZY COLOR-nimistä merkkiä mustaa.
Ei (ikävä kyllä) kestä kauaa päässä ainakaan itsellä, vaikka on värjäyksessä hapertuneet hiukset. 2vko jälkeen oli hiusväri lähtenyt kaikkialta muualta paitsi pari senttiä latvoista muutamasta tupsusta. Samoin kävi violetin, punaisen ja oranssin värin kanssa, eivät kahta viikkoa kauemmin kestäneet.

Eli yllämainittu kanssa noita kevytvärejä, värishampoita jotka eivät sisällä ammoniakkia ja lähtevät todella nopeasti pois. Mahdollisuushan on myös kokeilla noita Tiimarin spraymaalivärejä jotka lähtee kerran pesun jälkeen pois, mutta tulos on todella epäaito, sillä se jättää hiukset kokkareisiksi.

Noita kevytvärejä löytyy sitten ihan Liveltä, Shwarskophilta (äh, mikä onkaan), Lorealilta ja vastaavilta. Liven värit eivät ainakaan kauaa kestä, sen verran olen kanssa testannut ja kuluu nätisti pois.
Kampaamoista sitten saa myös värin poispesuainetta, joka nopeuttaa noiden kevytvärillä värjättyjen hiusten palautumista normaaleiksi. Shampoo maksaa n. 20€.
Itse silti kyllä sanon että jos peset kevytvärihiuksia normaalishampoolla, lähtee kyllä väri silläkin nopeasti päästä.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Pe Tammi 15, 2010 18:42

Heitänpäs ohimennen oman kysymyksen oman vastaukseni alle, eli kysmyksen aiheena nyt VALKEAT HIUKSET.
Kuinka tämä onnistuu?

Kaverini ehdotti täyttä värinpoistoa (Blonde väriainetta) mutta olen joskus nuorempana blondannut kyseisellä aineella 4krt peräkkäin eikä kyllä ollut lopputulos valkea, joten epäilen että ei olisi nytkään, lähinnä varmaan lähtisi hiukset päästä kun muutenkin talven takia tuntuu että välillä yrittävät pudota pois.

Onko siis olemassa kesto / kevytväriä jolla saa valkeat hiukset? Jos on, onko pohjan oltava blondi? Kampaajallahan tämä onnistuu, mutta en nyt ihan välttämättä halua lähteä kampaajalle maksamaan melkein satasta siitä ilosta, että saisin hiukseni valkeaksi. + tykkään itse värjätä hiuksiani.

Onko kellään siis kokemuksia, vinkkejä tai kuulotauteja aiheesta, täällä on vähän hakusessa kun en tuppaa löytämään ohjeistustakaan.

Peltiruusu

Viesti Kirjoittaja Peltiruusu » Pe Tammi 15, 2010 19:50

Itse sanoisin, että aivan valkoisia hiuksia ei kyllä saa mitenkään värjäämällä. Korkeintaan platinablondit, eikä niitäkään nykyään helposti (paitsi tietysti se kampaaja). Kaupoissa kuulemma oli joskus vuonna Elvis (äiti kertoi) platinablondiksi blondaavaa ainetta, mutta se poitettiin markkinoilta myrkkyjen vuoksi, tai jotain.
Jos vaalentamaan alkaa, niin hiukset kyllä hyvin äkkiä palavat päästä, että en missään nimessä sitä sinulle suosittele!
Minä henk.koht. suosittelen hankkimaan cossia varten peruukin, enkä rupeaisi omia hiuksia tuhoamaan. Sitäpaitsi peruukkia voi käyttää useamminkin ja eri cosseihin, jos hyvä mäihä käy.
Minorea kirjoitti:Kaverini ehdotti täyttä värinpoistoa (Blonde väriainetta) mutta olen joskus nuorempana blondannut kyseisellä aineella 4krt peräkkäin eikä kyllä ollut lopputulos valkea, joten epäilen että ei olisi nytkään.
Luulenpa, että jokaisella ihmisellä on se tietty "vaaleuspiste", johon hiukset vaalenevat blondauksessa. Itselläni ei esim. blondauksessa hiukset vaalene yhtään sen tietyn sävyn tultua. Saan sellaiset söpöt blondit, mutta sitten väri ei enää vaihdu, hiukset alkavat sitten palaa. Vaalennus ei kyllä ole terveellistä hiuksille tehdä kovin montaa kertaa peräkkäin. Ei kyllä värinpoisto ja värjäyskään.
Olen siis vahvasti sen peruukin kannalla. Eikä se olisi edes niin kallis kuin kamapaajalla käynti, paitsi jos aitoa ihmishiusta ajattelet, en kyllä tiedä.. Sellaisiakaan ei taida olla valkoisia??
Very cat. Much purrs.
Tumblr
MAL
Skypeä saa kysellä.

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Pe Tammi 15, 2010 20:17

Itse asiassa nyt kun aihe vaan oli täällä niin kyselin apua. Ei mihinkään cossiin ole tulossa tämä hiusväri. Törkeästi vain tätä palstaa käytin hyväkseni jotta löytäisi mahdollisuus värjätä hiukset valkeaksi (: Minulla on nyt ollut yli piolisen vuotta vihreät/mustat hiukset, ja koska olen vaihteleva ihminen ajattelin taas testata jotain uutta. Näin joskus aiemmin tytön, jolla oli valkeat hiukset niin päähän iski idea, että olisi itsekin hieno kokeilla kyseistä väriä.

NuttyNutille on tässä osoite http://www.villikihara.fi/cat/product_catalog.php?c=87 josta löytyy noita pari kertaa pesussa kestäviä värejä. Eivät tosin hirveän hyvin tartu ei-vaalennettuun pohjaan, riippuen hiuksesta niin ei tartu ollenkaan.
Itsellä mm. on sellainen hiusrakenne, että tuo ei tarttunut omaan hiukseen, piti väkisinkin blondata.
Kaverilla sitten tarttui keskiruskeaan hiukseen ihan jees, kyllä se väri sinertävä silloin oli.

Noita StarGazer värejä saa myös vähän erikoisemmista "nuorten" parturikampaamoista sekä erikoisvaateliikkeistä mm. Morticia, UnderGround, Backstreet, Leather Heaven yms. Jos on mahdollisesti paikkakunnalla näitä kauppoja kannattaa käytä kurkkimassa, tulee halvemmaksi ostaa se 12€ puteli kuin alkaa tilailemaan netistä, jolloin postikulujen kansas tulee yleensä se 15-20e hintaa yhdelle putelille.

Ja ainakin noissa minulla on omien hiusten pituuksien mukaan mennyt pullot näin:
- Lyhyet hiukset, puolipäätä 1pullo http://kiksu.irc-galleria.net/b/images0 ... 1264075034
- Vyötärölle, puoli päätä, 4,5 pulloa http://kiksu.irc-galleria.net/b/images0 ... 1264154257

Väri on haalistunut minulla yleensä n. 10 perukerran jälkeen, mutta koska minulla on jokaisessa ollut pohjavärinä jo saman tapainen väri, niin värin vaalentuessa ei ole tullut täysi blondi vastaan. Pinkki kyllä haalistui 3vko jälkeen (eli käyn 3-4krt hiustenpesulla viikossa) http://kiksu.irc-galleria.net/b/images0 ... 1264603674 tuollaiseksi ihan noiden kampaamoiden värishampoilla, jos pesi jollain muulla niin haalistui sitten yleensä nopeamminkin.

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Pe Tammi 15, 2010 22:07

Valkoiset hiukset on mahdollista saada värinpoistotököttien, valkoisen kevytvärin ja hopeashampoon kanssa pelleilemällä. Mikäli itse askartelee, touhussa kuluu kuukausi jos toinenkin (itselläni ollut valkoinen tukka työn alla syyskuun puolivälistä asti, enkä vieläkään ole tyytyväinen), kampaaja saattaa tässä onnistua huomattavasti nopeammin. Kampaaja tosin tekee monta värinpoistoa peräkkäin, joten päänahka on koetuksella.

Omaa tukkaani olen valkaissut tosiaan värinpoistoaineella, jonka jälkeen olen noin kahden viikon välein iskenyt puoleksi tunniksi päähäni valkoista sävytettä (nimenomaan tuota Backstreetin ainetta). Pesen myös päivittäin kuontaloni hopeashampoolla, jonka annan vaikuttaa tavallista shampoota pidempään. Tukkaputiikeista on saatavilla myös vaalentavaa hoitoainetta, mutta olen pihi, enkä ole sellaiseen vielä investoinut.
Ja jos ihan tarkkoja ollaan, olen vaalentanut tukkaani systemaattisesti nyt vuoden; viime tammikuussa poistin mustan värin ensimmäisen kerran. Totaalivalkaisu ei siis todellakaan ole mikään yhden illan taikatemppu (ellei käy siellä kampaajalla, ja sittenkin mustasta valkeaksi värjääminen on aikamoisen työn takana).

Olen huomannut, että mitä kehnommassa kunnossa hius on, sen paremmin se valkaistuu. Hiukseni ovat siis juuresta keltaisemmat kuin latvoista. Ja kun tähän päälle lisää iloisen juurikasvun, on tukkani oikeastaan harmaa-kelta-valkea. Tässä jonkinlaista havainnekuvaa siitä, millainen moppi päässäni asuu.

Jos siis valkoista tukkaa halajaa, kannattaa valmistautua siihen, että sitä saa koko ajan olla värjäämässä. Ei siis todellakaan ole mikään maailman helpoiten ylläpidettävä hiusväri.

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Pe Tammi 15, 2010 22:55

Komppaan Rimppua. Koko tukka ei ole itselläni valkoinen, mutta otsatukan toisella puolelle on värjätty muutaman sentin levyinen hopeablondi palkki. Itse värjäämisestä en tiedä, koska kampaaja tuon pisti. Oma hiusväri on vaaleahko oranssi, joten haluttu lopputulos tuli kyllä kerralla, mutta kuten kampaaja varoitteli, ei se aavemaisen räikeä valkoinen kovin kauaa pysynyt. Muistuttaa perusblondia nyt.

majo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majo » Pe Tammi 15, 2010 23:07

En juuri tiedä hiusten valkaisemisesta omin päin, mutta voin suositella lämpimästä kääntymistä osaavan kampaajan puoleen. Oma kuontaloni on tummanruskea, ja siitä saatiin yhdellä värinpoistolla + sävyte päälle täysin valkoinen. Hinta taisi olla n. 50 e ilman leikkausta, kyseessä oli tosin monisävyvärjäys, ja hintataso on kaakkoisen Suomen.
Kampaajani ja omien kokemuksieni mukaan valkoisen saa kaikkein parhaiten silloin, kun valkaistava hius on luonnollisessa tilassaan eli sitä ei ole värjätty. Vaikeinta tukkaa on kuulemma, kuultu kampaajan suusta, valkaista kun se on värjätty punaiseksi (allekirjoitan omasta kokemuksesta), varsinkin jos on värjätty isoilla hapettimilla. Punainen väri kuulemma imeytyy hiukseen jotenkin muita värejä tiukemmin ja lopputulos jää helposti kellertäväksi.

Pari vuotta sitten olin aivan satavarma, ettei tummanruskeasta tukasta voi saada valkoista, onneksi olin väärässä. Pitkästä tukasta en tosin osaa sanoa, kuvittelisi että yhtään pidemmästä olisi vaikea saada todella tasaista lopputulosta. Mutta kuten Rimppu jo sanoikin, valkoista on aika työlästä pitää yllä varsinkin pidempään, hopeashampoot, sävytteet ja värinpoistot käyttöön.

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » La Tammi 16, 2010 01:58

Mitenköhän hiuksista saisi kotikonstein kunnolla violetit? Tätä hahmoa olisi tarkoitus ensi Traconissa esittää: http://www.giantitp.com/comics/oots0003.html (No yllättäen, sitä niistä jonka hiukset ovat violetit.)
Kun kerran yritin yhdistelmällä kertavalkaisu suht vaaleista hiuksista + ihan marketista ostettu hiusväri, jonka piti olla selkeän violetti, hiuksista tuli violettiin taittavat punaiset. Kampaamoonkin voisin mennä, lähinnä on kustannuskysymys.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

wiid

Viesti Kirjoittaja wiid » La Tammi 16, 2010 02:23

Kauppojen violetit ja punaiset värit eivät ole parhaimmasta päästä, vaan suosittelisin vaalennettuihin hiuksiin (mitä vaaleampi ja tasainen sävy, sitä parempi) käytettävän ns. suoravärejä, joita myydään muunmuassa Backstreetillä, Cybershopissa, Morticiassa sekä ihan normaaleissa kampaamotarvikeliikkeissä kuten Hairlekiinissa. Hairlekiineissa myytävät suoravärit (en valitettavasti merkkiä muista) ovat minun henkilökohtaisia suosikkejani, olen saanut niiden ansiosta niin kirkkaanpunaisen, pinkin, vihreän kuin sinisen sävyn pysymään hiuksissani todella hyvin - jopa paremmin kuin joiden kampaamojen shokkivärjäykset. Suoravärit ovat myös siinä mielessä hyviä, että jos on lyhyt tukka, väriä ei tarvitse käyttää paljon ja sen voi säästää huoletta seuraavaan käyttökertaan!

Hiusten vaalentamiseenkin voi käyttää vähän tujumpia aineita, etenkin jos on astetta tummammat hiukset. Näitä aineitä myydään tietyissä kampaamoliikkeissä (ainakin Tampereelta olen löytynyt). Nämä ovat valkovioletteja pakkauksia, joihin kuuluu vetyperoksidijauho ja neste (en ole kampaamoalan ammattilainen, en tiedä termejä) ja jotka sekoitetaan omatoimisesti suhteessa 3 osaa nestettä, 1 osa jauhoa. Kysymällä liikkeestä osaavat varmasti kertoa paremmin.

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » La Tammi 16, 2010 15:33

Majo, ongelmanahan tuossa kampaajalla onkin juurikin se hinta. Minusta tuo 60€ on liikaa, mitä täällä pyydetään vähimmäismääränä.

Mary Leather, melkein kaikissa shokkiväreissä (StarGazer, Grazy color, Manic Panic) löytyy violetti. Kuten wiid jo mainitsi, noita kyseisiä värejä löytyy mm. Cybershopista, Morticiasta, Back streetistä, Under Groundista yms. Shokkivärit ovat yleensä kevytsävytteitä, eli tarvitsevat vaalean pohjan ja pysyvät sitten jonkin aikaa kirkkaina, kunnes alkavat haalistua ja katoavat olemattomiin.

http://www.morticia.com/tuotteet/101/hiusvrit/ Morticia, violettia
http://www.cybershop.fi/category/239/hi ... Zwodu1D80Q Cybershop, violettia
http://www.undergroundstore.fi/ paikkakunnat missä liikkeitä
http://www.backstreet.fi/shop/product_catalog.php?c=182 Backstreet, violettia
http://www.villikihara.fi/cat/product_catalog.php?c=87 Villikihara, violettia

itselläni oli aikoinani (2v sitten) violetit hiukset, värjätty tuolla Drazy colorilla, itse olin hyvin tyytyväinen ja pidin todella paljon väristä. Maksoi JKL 1€/tuubi. Harmi ettei myydä enää... Mutta myös tuo Manic Panic sekä StarGazer on hyvä värejä, eivät vaan itsellä ehkä niin kauan päässä pysy. Noista kahdesta StarGazer pysyy pidempään, Manic Panic sitten putoaa nopeammin päästä. Mutta täällä löydän ky. väriä puolet halvemmalla niin siksi ostelen mieluummin sitä purkkia (:

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » Su Tammi 17, 2010 00:42

Joo, no eipä sillä kestolla niin väliä ole, kun cossiin on tulossa, niin riittää, että pari päivää pysyy päässä, sitten saakin alkaa haalistua, mutta ei haittaa, vaikka jotain "jäämiä" jäisikin.

Täytyy siis tutkia kampaamojen värivalikoimia. Kiits.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

Jfer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jfer » Su Tammi 17, 2010 13:00

Viime kesänä värjäsin cossia varten hiukset ruokakaupasta saatavalla Color Pulse -sarjan mustalla värillä. Lähtötilanteessa hiukset olivat tumman suklaan ruskeat suunnilleen mutta lopputulos ei siltikään ollut ihan riittävän musta, vaan ennemminkin violettiin taittuva tumma ruskea.Violetti erottui etenkin juuressa, missä oli juurikasvuna värjäämätöntä perussuomalaista maantienväristä hiusta. Kovin vaaleisiin hiuksiin kauppojen mustat suoravärit eivät siis kovin hyvin tehoa.

Punaisen päälle värjäsin monta vuotta sitten mustalla jonkun muun merkkisellä suoravärillä, mistä lopputulos violettiin taittuva tumma ruskea. Kirkkaan punaista en sen päälle koskaan saanut uudelleen värjättyä kunnolla, sillä sen verran tummaa pigmenttiä suoraväristä hiuksiin jämähti.

Siten vielä sellainen huomio että ainakin Color Pulsen suoravärit tarttuvat paremmin käsiteltyyn kuin käsittelemättömään hiuksiin. Tämän olen huomannut kun kestovärjättyä hieman kulahtanutta punaista olen punaisella suoravärillä piristänyt. Värjätyn päällä punainen todella hehkuu, mutta juurikasvussa väri jää todella kauas siitä mitä purkki lupailee.
Jfer aka Jenni Lindqvist, Tsukiain sihteeri ja nettivastaava
Jennin.Ikioma.Org | POLOinen | Cosplaylab profile

siryan

Viesti Kirjoittaja siryan » To Touko 06, 2010 00:29

Apuaa, en ollut varma ihan mille alueelle tämä tulisi (peruukit vai joku muu?) mutta siis, mikä ihme on tuon samuraiden hiustupsun nimi joka tässä> http://gallery.minitokyo.net/view/382668 näkyy vasemmassa ylälaidassa? Tarvitsin tietoa siihen että voin etsiä ohjeen miten tuommoisen saisi tehtyä, kun varmasti siihen olisi joku ns. oikea tai fiksu toteutustapa olemassa..? Olisin kiitollinen jos joku voisi minua auttaa :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”