Peruukeista vol. 3

Kokemuksia ja neuvoja cosplayn teknillisemmästä puolesta. Pukujen ompelua, proppeja, peruukkien modausta yms. käsittevät aiheet tänne.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Vivilan

Re: Peruukeista vol. 3

Viesti Kirjoittaja Vivilan » Su Marras 14, 2010 00:47

Kadajj - Yksi mieleeni tullut tapa pienentää ison kasan hankkimista kuituja on jonkin rakennelman virittäminen tuon 'piikin sisään' (esim. retkipatjasta muotoiltu pitkä kartio?), sen liittäminen verkkoon ja koko häkkyrän päällystäminen kuiduilla. Tällöin onglemia olisi ainakin:
- Kartion sisään jäävän verkon riittävyys. Päässä ei liian tiukka tai löysä pitää.
- Kartion kiinnitys; ompelu, kuumaliimaus? Yhdistelmä näitä vai jokin muu lähestymistapa?

Plussana olisi se, että kartion sisällä olevat kuidut voitaisiin ottaa hyötykäyttöön, eli esimerkiksi sivuista näkyviin verkon osiin voitaisiin ommella lisää kuituja. Osaa kuiduista voitaisiin varmaankin liimata kokonaan kartion päälle, jolloin ei tarvitsisi etsiä metrihirmu-kuituja, vaan voitaisiin käyttää normipituisiakin osia. Rakennelma pysyisi kenties suht hyvin muodossaan ja olisi kepeähkö.

Teoriassa tuo saattaisi toimia, en voi taata käytäntöä. ^^" Mutta kenties tuosta saa ideoita.

Ao-chan

Viesti Kirjoittaja Ao-chan » La Joulu 04, 2010 10:14

Moih :3
elikkäs mulla on tuollainen kihara,tuuhea hiuslisäke, jonka sittemmin harjasin, pesin ja suoristin. Nyt se näyttää muuten tosi hyvältä, mutta latvat on vähän "pilvimäiset". tietääkö kukaan miten niitä sais vähän "piikitettyä" tai vähemmän tuuheiks?

ps.(onko peruukin värjäämiseen muitakin keinoi kun copic-täyttöpakkaukset? ikäni takia en voi tilata netistä ja lähin Tempera on n.300 kilsan päässä..)

ronja

Viesti Kirjoittaja ronja » Su Joulu 05, 2010 22:43

Ao-chan kirjoitti:Moih :3
elikkäs mulla on tuollainen kihara,tuuhea hiuslisäke, jonka sittemmin harjasin, pesin ja suoristin. Nyt se näyttää muuten tosi hyvältä, mutta latvat on vähän "pilvimäiset". tietääkö kukaan miten niitä sais vähän "piikitettyä" tai vähemmän tuuheiks?

ps.(onko peruukin värjäämiseen muitakin keinoi kun copic-täyttöpakkaukset? ikäni takia en voi tilata netistä ja lähin Tempera on n.300 kilsan päässä..)
Hiusvahalla tai jollain muulla tökötillä pitäisi pysyä
Mitä materiaalia peruukkisi on?

Ao-chan

Viesti Kirjoittaja Ao-chan » Ma Joulu 06, 2010 11:04

ronja kirjoitti:
Ao-chan kirjoitti:Moih :3

Hiusvahalla tai jollain muulla tökötillä pitäisi pysyä
Mitä materiaalia peruukkisi on?
en oo varma D: pakkaukses ei mainita sen materiaalia (mikä on sinänsä hieman epäilyttävää >_>)
Da-sivunih
you look fabulous my dear

Juusto

Viesti Kirjoittaja Juusto » To Joulu 16, 2010 23:34

En muista onko kukaan tällaista pohdiskellut, joku heittää kivellä päähän jos tästä on jauhettu. ,:D

Onko kenelläkään kokemuksia peruukin värjäämisestä kaksiväriseksi? Suunnittelen kaverin peruukin muokkaamista niin, että vaaleansiniseen peruukkiin värjäisin sivut tummemmansävyisiksi, jolloin keskelle jäisi irokeesin muotoinen vaalea kaistale. Värjäystutoja ja muita selailemalla päädyin tulokseen että periaatteessa mahdollista, mutta olisin iloinen jos jollakulla on kokemusta mitä kannattaa/ei kannata tehdä, etten päädy tekemään kaikkia mahdollisia virheitä ja värjäämään kylppäriä siniseksi sekä tuhoamaan peruukkia. :>
cheesePLAY -cosplayblog

Riyoko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riyoko » Su Joulu 26, 2010 21:48

Olen tekemässä tässä ensi vuodeksi Vergilin cossia ja nyt olisi peruukin oston vuoro. Olen miettinyt punky wig -tyylistä peruukkia (huom! linkin myyjä ei myy suomeen) pohjana josta sitten muokkaan piikikkään. Miltä kuullostaa? Vai onko fiksumpaa ostaa vain peruslättänä peruukki ja muokata siitä?

Jos punky wig nyt on parempi vaihtoehto niin onko tietoa mistä niitä saa? Netistä olen yrittänyt etsiä, mutta en kunnollisia löydä. Jollakin sivustoille linkkejä?

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » Su Joulu 26, 2010 22:14

Riyoko kirjoitti:Olen tekemässä tässä ensi vuodeksi Vergilin cossia ja nyt olisi peruukin oston vuoro. Olen miettinyt punky wig -tyylistä peruukkia (huom! linkin myyjä ei myy suomeen) pohjana josta sitten muokkaan piikikkään. Miltä kuullostaa? Vai onko fiksumpaa ostaa vain peruslättänä peruukki ja muokata siitä?

Jos punky wig nyt on parempi vaihtoehto niin onko tietoa mistä niitä saa? Netistä olen yrittänyt etsiä, mutta en kunnollisia löydä. Jollakin sivustoille linkkejä?
Punkyistä tehdään aika paljon nimenomaan piikkitukkia, koska niissä ei tarvitse yrittää nostaa sitä kuitua itse, vaan sen on jo nostettu mm. kreppaamalla juurta. Että ihan oikeilla jäljillä olet! Punkyjä myy Cosplay.com shopping, eli shop.cosplay.com. Jos niiden systeemit on suurinpiirtein samat kuin aiemmin CosWorxilla, postikulut on noin 20 dollaria eli vähän hintavat, mutta Cosplay.comilla on usein alekuponkeja joilla saa muutamia taaloja pois peruukin hinnasta. New Lookin peruukkeja kyllä myydään muuallakin, mutta Punky taitaa olla vähän harvinaisempi malli kun on vähän karnevaalihenkinen taviksille.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Sora-sama

Viesti Kirjoittaja Sora-sama » Pe Joulu 31, 2010 00:45

Öhm. Näin ensikertalaisena ajattelin kysyä vinkkiä tämän peruukkiasian kanssa ennenkuin aion tehdä mitään.

Suunnitelmissani on cossata vuoden 2011 Desuconissa Hetaliasta tuttua Englantia, naamioituna Italialaiseksi. Tarkoitus on saada peruukki näyttämään tältä, kun hahmo normaalisti näyttää siis tältä. Ongelmana on se, millainen peruukki näyttäisi hyvältä, kun kaikki hiukset vetää taaksepäin. Nyt kun olen lukenut kaikki kolme peruukkikeskustelua (samana iltana, liikaa tietoa! @__@) olen kuullut paljon niistä keskijakausmalleista ja etuhiuksien kanssa tulevista malleista. Mutta mikä olisi paras tähän tarkoitukseen ja mistä niitä löytyisi? Koska olen vasta 15-vuotias, jolla on tiukat vanhemmat, ulkomailta tilaaminen on vähän epävarmaa. Mieluiten siis havittelisin hyvälaatuista, hinnaltaan keskitasoa olevaa peruukkia, jonka saisi Suomesta. (Vaikka nyt olen kuullut paljon kauhutarinoita Suomi-peruukkien laadusta.) Lisäksi melkolailla viimeisen kuvan kaltainen peruukki olisi hyvän mallinen, vaikka kaverini, joilla on kokemusta hiusten leikkelystä voivat siinäkin varmasti auttaa.

Osaisiko joku ehdottaa minulle sopivaa sivua tai jopa ehdottaa sopivan kaltaista peruukkia? Kaikki vinkit olisi kivoja.

Samalla kyselisin vielä, miten pitkät hiukset olisi paras laittaa kiinni peruuki alle tasaisesti, ilman kertymiä yhteen kohtaan. Kun hiukseni ovat pitkät, melko paksuhkot ja mustat, haluaisin että saisin ne hyvin piiloon, hahmon hiukset kun tosiaan ovat tummahkon blondit. Jossain päin ehdotettiin niitä myssyjä, jollaiseen varmaan hankin jos sellaisen saan. Mutta enemmän kiinnostaa, millainen kampaus niihin pitäisi väkertää.

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu auttamaan aloittelijaa ^^
No, minä olen juonittelija. Kuuluu työnkuvaan epäillä jäätelöäkin tappajaksi.

MAO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAO » Pe Joulu 31, 2010 01:10

Sora-sama kirjoitti: Koska olen vasta 15-vuotias, jolla on tiukat vanhemmat, ulkomailta tilaaminen on vähän epävarmaa. Mieluiten siis havittelisin hyvälaatuista, hinnaltaan keskitasoa olevaa peruukkia, jonka saisi Suomesta. (Vaikka nyt olen kuullut paljon kauhutarinoita Suomi-peruukkien laadusta.) Lisäksi melkolailla viimeisen kuvan kaltainen peruukki olisi hyvän mallinen, vaikka kaverini, joilla on kokemusta hiusten leikkelystä voivat siinäkin varmasti auttaa.

Osaisiko joku ehdottaa minulle sopivaa sivua tai jopa ehdottaa sopivan kaltaista peruukkia? Kaikki vinkit olisi kivoja.

Samalla kyselisin vielä, miten pitkät hiukset olisi paras laittaa kiinni peruuki alle tasaisesti, ilman kertymiä yhteen kohtaan. Kun hiukseni ovat pitkät, melko paksuhkot ja mustat, haluaisin että saisin ne hyvin piiloon, hahmon hiukset kun tosiaan ovat tummahkon blondit. Jossain päin ehdotettiin niitä myssyjä, jollaiseen varmaan hankin jos sellaisen saan. Mutta enemmän kiinnostaa, millainen kampaus niihin pitäisi väkertää.

Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu auttamaan aloittelijaa ^^
Hahmosta en paljon ole niinkään kiinnostunut, mutta tässä pientä apua sinulle. Olin nimittäin samassa tilaanteessa kuin sinä tuossa pari kuukautta sitten. Pilapuodit ovat ihan hyviä paikkoja hankkia peruukkeja. Tässä olisi yksi vaihtoehto: http://punanaamio.fi/ tai http://www.pilailupuoti.com/ Itse löysin oman peruukkini Oulusta pilapuodista.

Ja sitten se pitkä hiukset ongelma. Minulla itsellä on samanlaiset hiukset kuin sinulla, mutta ruskeat. Suosittelen ostamaan semmoisen sukan, joka on tarkoitettu peruukin alle. Ja sen alle sitten yrittää laittaa hiukset silleen "suikaleissa"/"tupsuissa" kerroksittain päähän pinneillä kiinni. Ja jos se ei onnistu niin sitten mahdollisimman taakse takaraivoon eniten hiuksia. Niin ja se sukka, joka kannattaa ostaa, niin kannattaa ostaa semmoinen missä on reikä takana, niin voi laittaa hiukset reijästä läpi ja sitten asetella hiukset sukan sisään ja sitten vasta laittaa kiinni. Kaikkea kannattaa yrittää. Itse en ole vielä sukkaa ostanut mutta käyn ostamassa tai teen itse jotenkin. ^^``

Tämä peruukki mikä minulla on nytten on ensimmäinen peruukkini, joten olemme molemmat samassa pisteessä ja toivon, että voit auttaa minua pitkien hiusten kiinni laittamisen kanssa, jos keksit jonkin kätevämmän keinon kuin mitä minä olen ajatellut. :) Että yritettään parhaamme mukaan auttaa toinen toisiamme niin kuin kaikki cossaajat varmaan muutenkin tekevät, kun kirjoittavat esimerkiksi tänne. :) tietoa on hyvä jakaa ja pitääkin. ^^

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Pe Joulu 31, 2010 13:43

Minusta peruukkisukan eli alle tulevan myssyn ostaminen on rahan tuhlausta. Sukkahousut päähän ja menoksi. (Joku kai tunkee päänsä lahkeeseenkin, minun myssyni ovat olleet siitä yläosasta tehtyjä. Olen kursinut aukinaisen yläosan kokoon ja heittänyt päähän. Yläosan kuminauha siis myssyn alaosaksi, lahkeiden suunnasta kokoon)

Oman kokemukseni mukaan pitkät hiukset (lettipituiset ja yli) kannattaa letittää. Ranskalaiselle letille, yhdelle tai kahdelle, tai jos ei se luonnistu, ei jaksa tai ehdi, tavalliselle. Minä laitan omat lettini usein 'risteämään' takaraivolla, tai sitten teen yhden letin ja koitan asetella sen fiksuun paikkaan. Ja koska minulla on sekä otsatukkaa että muuten lyhempiä etuhiuksiä, kiinnitän ne pinneillä. Yksi asia joka kannattaa huomioida, liittyy otsatukkaan: sitä EI kannata vetää suoraa taakse, vaan sivuun. Ainakin minulla muuten avaamisvaiheessa sattuu (hiukset olleet vedettynä eri suuntaan kuin yleensä, niin päänahka kärsii.. tai jotain)
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Thalionkalwen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalionkalwen » Ma Tammi 03, 2011 03:17

2 kpl paketti peruukisukkia maksaa vain 2,90 € Punanaamiossa, ei siis iso sijoitus.

Itse letitän hiukset taakse ja kierrän sitten pään ympäri kiinnittäen pinneillä paikoilleen ennen sukan laittoa.

Suosittelin ennemmin Pilailupuotia kuin Punanaamiota. Käy ihmeessä paikan päällä katsomassa ja jos mahdollista sovittamassa peruukkia, kuvista kun saa aina vähän väärän kuvan peruukin laadusta ja mahdollisuuksista.
Itse ostin Tallinnasta satamasta peruukin, jota voi muotoilla suuntaan jos toiseenkin ilman, että peruukin pohjaverkko pahemmin näkyy. Maksoi tosin kaksisävyisenä 40€ :(. 20 eurolla tosin sieltä saa yksisävyisiä ja hieman lyhyempiä blondeja peruukkeja. (Keskiviikkona pitäisi taas Tallinnaan mennä :D .)

DeviantArtissa muuten kuvia peruukistani Venäjänä ja Tanskana.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
- Viti-Vaatturi - tilaustöitä - Tapahtumakuvia - DeviantArt -

Portugali on nyt canon Hetaliassa!

Meeppa

Viesti Kirjoittaja Meeppa » To Tammi 06, 2011 18:51

Allen Walker cossini peruukkia ajattelin lähteä tekemään tälläisestä valkoisesta punky wigistä. Onko se järkevää? Vai pitäisikö vaihtaa peruukki tyyppiä?
~Ketsuekigata~

"Tyyppi vaan hengannu tollasen jätkälauman kanssa pukeutuneena lolitaks!!!:DDDDD"

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Pe Tammi 07, 2011 02:16

Chira kirjoitti:Allen Walker cossini peruukkia ajattelin lähteä tekemään tälläisestä valkoisesta punky wigistä. Onko se järkevää? Vai pitäisikö vaihtaa peruukki tyyppiä?
Vaihda ihmeessä. Punkysta tulisi turhan pörheä Allen. Veikkaan, että parempi vaihtoehto olisi joku valkea otsatukaton semi-polkka, jota voisi sievästi leikellä oikeampaan muotoon.

Thaki

Viesti Kirjoittaja Thaki » Ti Tammi 11, 2011 10:47

Heih. Olen tekemässä Animecon 2011 Gajeelia Fairy Tailista ja olen miettinyt eri peruukki vaihtoehtoja. Eniten olen miettinyt punky tyylisiä peruukkeja, kuten tätä. Eli kannatteeko punky-peruukista lähteä muokkaamaan Gajeelille sopivaa peruukkia?

kameli

Viesti Kirjoittaja kameli » Ke Tammi 12, 2011 21:56

Hejsan alla,

voisikohan tätä tai tätä peruukkia soveltaa tähän tutoriaaliin? En viitsisi turhaan lähteä rapakon takaa tilailemaan. Mitäs luulette?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pukujen tekeminen”