Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

EpikFeil

Re: Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » Pe Heinä 16, 2010 17:19

Yksi itseäni eniten huvittavista kommenteista on tullut Tampere kupliissa oleskellessani, kun pari koulukaveria (jotka eivät siis ko. tapahtumaan osallistuneet) kulkivat alueen läpi ja tulivat sanomaan että "Tosi hieno puku". Ei tämä muuten mutta kun oli ihan normi vaatteet päällä... ^^

Ja niin tottakai nää "Ootteks polttareihin menossa?" naurattaa aina.

NaruDossu

Viesti Kirjoittaja NaruDossu » Ti Heinä 27, 2010 19:42

Mä olin ekoilla mangapäivillä cossaamassa Dosu Kinutaa Narutosta. Siinä meni sitten yks muksu ohi ja kysy kauheeseen ääneen mua osoittaen ''ÄITI, ONKO TOI ELÄVÄ?'' ... jepjep

Toinen oli ku cossattiin kaverin kanssa Sukishosta Enkeliversioita ja siinä tuli yksi mummu et 'Jaha, enkeleitä... Missäs Jeesus on?''

Ja monta kertaa ollaan tultu muaki käännyttämään... 'Voit vielä parantua' on yleinen kommentti..
^^'' ehee...

Rakuen91

Viesti Kirjoittaja Rakuen91 » Ti Heinä 27, 2010 21:29

mulle tuli tänä kesäjä joku sanomaan että "jeesus rakastaa teitä! Voit vielä pelastua, niin raamatussa sanotaan"
Otin kaverin tokaisusta vaarin ja vetäisin takaisin. "Aikamme suurin fantasiakirja."
Cossaajan marinaa maailmasta ja Pukujen teosta:http://ananas-pukuilijanpivkirja.blogspot.com/

Deva säätöä -> http://www.Sesshofan.deviantart.com

Leraye

Viesti Kirjoittaja Leraye » Su Elo 01, 2010 00:57

Itse en ole koskaan vielä cossannut, mutta olen liikkunut cossaavien ystävieni kanssa pitkin coneja, ja kaikenlaista hauskaa on sattunut. Ei huutelua tai mitään, mikä on hyvä asia, sillä pelkään järkyttävän paljon että joudun idioottien huomion keskipisteeksi ja saan siitä sanomista |D

Muttamutta, aiheeseen liittyen, Bakacon 2010 junamatka oli aika mielenkiintoinen. Oli myöhäinen ilta, ja minä sekä kaksi kaveriani olimme todella väsyneitä. Ystäväni cossasivat FMAn Edwardia ja Winryä ja he istuivat toistensa sylissä että pääsisin heidän viereensä istumaan. Edessämme istui vanha pariskunta joka vilkaisi meitä aina joka toinen minuutti. Nuoria kun olemme ja liikaa sokeria nauttineet, päätimme että minulle pistetään valkoiset kissankorvat ja vaaleanpunainen rusetti päähän (ja kehtaan vielä väittää itseäni mieheksi, ahaha... noh, pojaksi). Pappa jäi tuijottamaan meitä pitkään "son i'm disappoint" -ilmeellä ja mummo vaan nauraa hihitti "voi noita nykynuoria". Silloin se nauratti, nyt on lähinnä vain että "mitä ihmettä".

Seuraavana päivänä kuljimme koko porukka aivan tavallisissa vaatteissa, ja silti mustasta bemarista vislattiin meille sillä kliseisellä flirttailutyylillä. Otakut - herätämme huomiota siellä missä ikinä liikummekaan.
I hate being bipolar. It's awesome.

Triture
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Triture » Su Elo 01, 2010 14:42

Muistan sen ihanan hetken kun olin menossa nekoconiin kissankorvien kanssa, mutta ajattelin saada conitunnelman jo matkalla. Istuskelin Junassa omalla paikallani, kunnes lipuntarkastaja tuli ja naurahti.

Lipuntarkastaja: "Eikös neiti tiedä, että tämä ei ole lemmikkivaunu ja sinun olisi varmaan pitänyt maksaa myös se pari euroa lisää." ;D
Minä: "Mitä? Häh? ai joo... no yritän muistaa ensi kerralla." ;3

Sitten hetkeä myöhemmin menin ravintolavaunuun ja se sama lipuntarkastaja istuskeli siellä ja naurahti taas.

Lipuntarkastaja: "Tulikos kisu ostamaan kermaa?"
Minä: "En ihan, mutta maito olisi nyt kyllä poikaa."

Se ei ollut ivallusta vaan ihan vitsillä heitettyä läppää, joten en viitsinyt olla töykeä, kun kerrankin lipuntarkastajana oli joku muu, kuin mies/nainen joka vaan ottaa lipun, merkkaa ja häipyy. :D Mukava mies se oli. Menin toki selittämään, että tämä on puku ja olen menossa yhteen tapahtumaan.
"the "miracle" never happened. Meaby it was never meant to. Because the "miracle" is something that doesn't exist." ~Phoenix Wright

Hohtosusi

Viesti Kirjoittaja Hohtosusi » Ti Elo 03, 2010 00:35

ah, itselläni on tapahtunut vain pari erikoista juttua, mutta tätä "eläintarhastako oot karannu", "hui!", "äiti kato, susi!" on hirveesti tullu ton fursuitin kanssa. :'D

kerran cossasin severus kalkarosta harry potterista, kun olin conipaikalta yksin hiippailemassa hotellille päin, siinä suojatien kohdalla odottelin ihmismassan joukossa, kuului takaata hirveä huuto SEVERUS !!111 ja kun käännyn, siellä seisoo kaksi 8D- ilmeistä nuorta(n. 20v ?) tyylikästä naista. kaikki kääntyivät katsomaan heitä ja minua. virnistin siinä sitten heille ja lähdin .. takanani fanityttöni naurahtelivat ja kiljuivat. XD tsih. nauroin tälle itsekin melkoisesti jälkeenpäin. neitien ilmeet lähinnä nyt naurattivat.

toinen juttu tapahtui -10 traconissa, tai, lähellä olevassa hesburgerissa. kaverini meni odottamaan päidemme kanssa että saan tilattua meille muonat. minulla oli tietysti vielä häntä ja jalat kiinni. siellä oli se ihana pikkutyttö joka oli prinsessa-asussa ja kysyikin meiltä että ollaanko me koiria kun tultiin sisälle. :'D sitten pian siihen tuli sellainen ulkomainen nainen joka sitten kysyi asustani puhuen puoliksi suomeksi ja puoliksi englanniksi. siinä sitten änkytin nolostuksissani (oon liian ujo >:) lopulta keskustelumme aihe katosi, enkä tajunnut enää mitään. XD nyökyttelin siinä sitten vaan ja pian hän sanoi jotain tyyliin "ei kannata vegetaristi tulla hesburger..,.. hampurilaiset.." ja siinä purin huultani etten nauraisi. kuulosti tyhmältä, anteeksi. sitten hetken päästä älysin että hän oli luullut että turripukuni oli tehty oikeasta koiran turkista.. :''D onneksi hän lähti.

yksi tapaus sattui myös samassa traconissa. olimme eksyneet kiitos kuskin gps-järjestelmän ja tietämättömyydemme. menimme siinä sitten yksisuuntaista väärään suuntaan.. (alamäkeen XDD) ja sitten kutsuimme taksin. minulla ja ystävälläni oli tietysti fursuit päällä ja taksinaisen ilme oli nautittava kun hän ihmetteli pukujamme astuessamme taksiin. sitten isosiskoni selosti jotain " te viette nää elukat sinne hotelliin ja sit .. ... me seurataan teitä. " kuskin katse oli järkyttynyt. " niin, .. siis.. me ollaan eksytty. " isosisko selosti siinä.. XDD sit kuski oli vaa " ..aaaa.. "

lisäksi meitä turreja huvitti traconissa pyörineet pervot äijät jotka olivat kovasti kiinnostuneet siitä kumpaa sukupuolta olimme, ja ulkomaiset lapset jotka arvuuttelivat olimmeko oikeita. ::D ♥
dA | FA | /Dead/ blog | ♥

Michi-chan

Viesti Kirjoittaja Michi-chan » Pe Elo 06, 2010 17:52

Mummoja!

Seilailtiin isolla porukalla Jyväskylän keskustassa, olisikohan ollut Finnconin viikonloppuna.. Anyhoo, kaikki olivat ihan normikuteissaan, kuka vähemmän ja kuka enemmän erottuvampi, pari taisi olla casual-cosseissa tyyliin peruukit & bindit. Kauppakadulla tuli mummo siinä herättelemään keskustelua siitä miten verrattuna perusnykynuorisoon nämä Erilaiset Nuoret ovat niin kovin hymyileväisiä ja kohteliaita, luovia ja omaperäisiä, kuten nuoriso ennen vanhaan oli. Suloinen mummo. <3

Traconissa kaverini kävi Yugioh-cossaajien kanssa Hesessä. Hiippailipa mummeli kassajonossa ovelasti hivuttautuen cossaajien selän taakse kysymään ilmeisesti siltä porukan normaaleimman näköiseltä, että: "Ovatko nämä nyt niitä homojuttuja?"

Mummoista johonkin aivan muuhun. Itseäni hieman ahdisti kerran olla yötä ystäväni luona, koska en ollut vaihtanut vaatteita conin jälkeen ja crossplay päällä astuin taloon. kotiväki sai käsityksen että tytär toi sällin yökylään. Siinä sitä sitten todisteltiin, että tyttöhän minä olen, ei hätää..
We can all have individual holes!
Much like we have individual rooms in the castle,
we would have our individual holes in the ground.

Rime
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rime » Pe Elo 06, 2010 19:40

Onhan noita, ottaen huomioon miten vähän olen oikeastaan cossannut.

Ensimmäisiä... taisi olla ihan ensimmäisessä animeconissani, vuotta en nyt muista (saattoi olla '06), istuimme noin kahdeksan hengen porukalla siellä conipaikan puistossa nurmikolla pitämässä lounastaukoa. Joku tyyppi päätti sitten tulla siihen rinkimme reunaan puhelemaan outoja englanniksi, taisi lennellä jotain "Are you having fun in your anime?" ja sellaisia... yksi porukan vanhemmista jäsenistä sitten selvitti tilanteen, mutta olimme yhdessä hämmentyneitä ja nauroimme tapaukselle kun jätkä häipyi siitä. ^^;

Toinen minkä muistan oli viime vuoden animeconissa. Itse cossasin FFVII: Before Crisis Yuffieta (oranssit shortsit, vaaleankeltainen liivi...) ja kaverini oli Kingdom Heartsin Pence. Taisimme sitten lauantain päätteeksi olla matkalla takaisin leirintäalueelle ja metrossa päädyimme istumaan takapenkeille erään poikaporukan keskelle. Jotain alkoivat siinä sitten aukomaan, tosin yksi oli ihan järkeväkin ja kyseli että tulimmeko animeconista ja oliko kaverini tosiaan Kingdom Heartsista, toiset sitten nauraa räkättivät ja vitsillä komppasivat siinä et "joo mä tiedän sen pelin!" ja jotain... hieman oli epämukavaa. Onneksi sitten vartija tuli siihen häätämään kyseiset pojat. Oli sekin vähän huvittavaa kun sellainen iso karski mies tuli siihen nojailemaan ja kysymään tyynesti pojilta että pitikös jonkun nousta tässä pysäkillä? (Meille ei sitten sanonut mitään, seurasi vain häirikköjä laiturille...)
Ja taisipa olla vielä niinkin, että kun lauantai-aamuna menimme metroon kyseisen kaverin kanssa, tuli vaunuumme eräs rouvashenkilö, joka katsoi meitä vähän nenänvartta pitkin ja istui sitten toiselle puolelle käytävää. Ja kun vaunuun astui muita cossihenkilöitä, muistan nähneeni kyseisen rouvan tuijottaneen suu auki ihan pöyristyneenä että mitä tämä tämmöinen on... :'D

Ja sitten vielä tältä vuodelta, Desuconista. Olin siskoillani majoituksessa ja erinäisistä syistä päätimme tilata taksin matkustamista varten (yhdellä jalkavamma, siskoilla cossit päällä, olimme muutenkin myöhässä jne.) ja lauantai-aamun taksikuski olikin sitten varsin puhelias mies, kyseli että mihin olimme menossa, mikä se sellainen on ja tuli muutenkin keskustelua siinä matkan aikana kivasti.
Luodinkestävää sydäntä ei oo vielä keksitykään.

Rakuen91

Viesti Kirjoittaja Rakuen91 » Pe Elo 06, 2010 21:28

Ihania nämä vanhat mummelit. Omani (vielä elossa ollessaan) oli nähnyt jo kaikenlaista seitsemän lapsen lapsenlapsien takia niin oli minulle vain aina ihan innoissaan että "Näytäppä minulle niitä pukuilu kuvia kun on niin mukavan luovia nuo nykynuoret."
Oma äitini ja isäpuoleni eivät oikein harrastuksestani pidä ja oma isä vain naureskelee että kunhan ala ja yläpää on peitossa ja varmistettu että pysyvät piilossa niin antaa mennä. XD On se mukava että edes yksi vanhemmista ja kaverit tykkää.
Cossaajan marinaa maailmasta ja Pukujen teosta:http://ananas-pukuilijanpivkirja.blogspot.com/

Deva säätöä -> http://www.Sesshofan.deviantart.com

Volframi

Viesti Kirjoittaja Volframi » Su Elo 08, 2010 16:05

Onhan sitä ihmiset katsoneet aika pitkään aina cossatessa, mutta en jaksa välittää siitä. Jos ne haluaa katsoa tarkemmin, niin ihan vapaasti. :'D Eihän sitä koskaan voi nähdä maailmaa avarammin jos ei katso. Ilkeää kommenttia ei ole tullut päin naamaa, mutta tämän vuoden Traconiin kun oltiin hotellilta lähdössä, niin joku tyyppi ala-aulassa siskojeni mukaan sanoi "Jotaki pellejä". Niinhän se tietämätön kansa helposti luulee. :'>

Viime keväänä koulussa järjestettiin vuosittaiset "vappujuhlat", ja oppilaita ja opettajia toivottiin pukeutumaan erikoisesti. Laitoin sitten vasta valmistuneen Badou-takkini päälle ihan vain irrotellakseni ja ollakseni kavereille mieliksi, takki kun on kuulemma niin hieno. Osa porukasta saattoi jäädä tavallista pidemmäksi aikaa kyyläämään minua, mutta en usko kenenkään tunnistaneen hahmoa, eihän edes koko asu ollut päällä. Yhdessä välissä käveltiin kuitenkin kasi- tai seiskaluokkalaisten poikien ohi, ja yksi huikkasi mulle: "Hei, mistä sä oot ostanu ton takin?" Vastasin, että itse, ja se sitten sanoi että tosi hieno. Ja kiitin.

Ikävämpää sanailua olen kuullut erään ystäväni siskosta. Hän ei kai sinänsä cossaa, mutta tykkää pukeutua sellaisiin nätteihin, joskin "epätavallisiin" vaatteisiin. Lisäksi hän liittää mukaan kissankorvat ja -hännän. Yläasteluokkani pari tyttöä juorusi hänestä kaikenlaista ikävää keskenään, ja muita ihmisiä suvaitsemattomina eivät voineet ymmärtää hänen pukeutumistaan, naureskelivat kissalisäyksillekin. :<

Sadmik

Viesti Kirjoittaja Sadmik » La Syys 11, 2010 22:16

mulle tuli tänä kesäjä joku sanomaan että "jeesus rakastaa teitä! Voit vielä pelastua, niin raamatussa sanotaan"
Mä oikein odotan, että joku tulee sanomaan mulle jotain vastaavaa, kun päällä on tosi näyttävä puku (sitten kun saan sellaisen vihdoin tehtyä). Voin sitten täysin pokkana vastata ko. henkilölle opiskelevani teologiaa. :D Ilme ois varmaan aika mielenkiintoinen...

Pahoittelen offia, mutta oli aivan pakko. :D

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » La Syys 11, 2010 22:40

Minulla ja kavereillani on tapana värkätä cosseja koulun materiaaleista [yleisesti ottaen luvallisesti]. Viime keväänä kaverini oli tehnyt itseään pidemmän miekan, ja pitihän leipäveitsi kotiin saada. Lähdettiin aseen kanssa kävelemään ja heti pihalla tuli kommentiksi "Kyllä se anime pistää päät sekasin!" joltain yläasteen tietäväiseltä opiskelijalta. Vähän matkan päässä käveltiin parvekkeen ali kun reunalle ilmestyi nopeaan tahtiin kolme hölmistyneillä ilmeillä varustettua päätä töllistelemään ja kyselemään miekan materiaaleista, käyttötarkoituksesta ja elämästä yleensä. Muutenkin keräsimme jonkin verran katseita, mutta syytä olikin, oli komia miekka.

Itselle on tullut kaikenlaista kommenttia, koomisin ehkä jonkun alle kouluikäisen nappulan äärettömän haltioitunut "KATO ÄITI, VELHO!" [en ollut velhoksi pukeutunut, mutta kaapu ja hattu hämäsivät kenties] ja toisen penskan "Onko toi oikee ihminen?" Ilmeisesti olen jotenkin helposti lähestyttävän näköinen, koska ei tarvitse olla kuin peruukki päässä sen litistymisen välttämiseksi ja heti joku paheksuva täti tai huvittunut puliukko tulee tiedustelemaan syytä asustukselleni. Puhumattakaan esmes siitä kerrasta, kun odotin kavereitani photoshoottiin ja istuin parikymmentä minuuttia julkisella paikalla puhvussa, ilmaantui kyll jos jonkinlaista mummoa kyselemään, mitä nykynuoriso oikein puuhaa. Edellisen mummon lähdettyä ehti sellaiset viisitoista sekuntia odottaa seuraavaa tiedustelijaa, cosplay-infotiskinä toimin siinä.

Ja tietysti kaikki normaalit "vittu mitä pellejä" hihkunnat, mutta nuo nyt on jokainen cossaaja kuullut niin monesti.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Lapini

Viesti Kirjoittaja Lapini » Pe Syys 17, 2010 19:10

Olin elokuun alussa yhdessä cosplay-miitissä Kuopiossa. En viitsinyt pistää cossiani päälle koko matkan ajaksi, joten vaihdoin puvun (meikkejä ja peruukkia lukuunottamatta) päälleni junan vessassa. En vielä siinä vaiheessa kerännyt kamalasti katseita junan muilta matkustajilta, mutta sitten kun aloin meikkaamaan Kuopion asemalla oudoissa vaatteissa ja pitkä, tummanvihreä peruukki päässä... Pari ihmistä tuli ihmettelemään tilannetta siihen, eivät kommentoineet mitenkään, mutta ihmettelivät silti. Paras oli kyllä eräs nainen, joka hetken tuijottamisen jälkeen kaivoi kameran esiin, istahti minua vastapäätä ja aloi ottamaan minusta kuvia samalla kun meikkasin ja yritin pitää naamani peruslukemilla.

Siis niistä meikeistä sen verran, että näytän niissä suunnilleen siltä, että olisin ollut viikon ilman unta ja saanut sen lisäksi vielä pahasti turpaani.
The Enrichment Center reminds you that the Weighted Companion Cube will never threaten to stab you and, in fact, cannot speak.

Nekoliini

Viesti Kirjoittaja Nekoliini » Ma Syys 20, 2010 01:30

Ensimmäistä kertaa kaverini kanssa cossattiin Animecon V:ssä Jyväskylässä. Olimme kävelemässä conipaikalta keskustaan päin ja ohitsemme käveli pari suomalaista perus-jannua, about kolmenkympin kieppeillä. Kun olivat menneet ohi, kuulimme toisen toteavan kaverilleen "jotain larppaajia". Oli meillä kyllä naurussa pidettelemistä, sillä olemme kumpikin kaverini kanssa myös larppaajia, ja ensimmäinen larppi-kokemus oli juuri conia edeltävänä keväänä :'D
Oon söpö :3

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » Su Loka 03, 2010 17:53

En varsinaisesti kossannut, Mutta minulla oli yksi päivä "veriset" vaatteet ja paksut mustat meikit ja sain joiltain mummoilta siunausta ja kysymyksiä :D
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”