Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Summoner

Re: Koomisin/kamalin "normaalien" ihmisten reaktio

Viesti Kirjoittaja Summoner » Ma Touko 04, 2009 14:49

Olimme kavereiden kanssa Bakaconin aikaan syömässä Hesessä, ja paikalla oli myös muita cossaajia. Heseen tulee sisään neljä "tavistyttöä" varmaan jotain 13-15 ikäisiä, jotka tuijottelevat ihmeissään vähän aikaa värikkäästi pukeutuneita cossaajia. Sitten yksi tytöistä ilmeisesti kysyy jotain eräältä cossaajalta, kipitää kavereidensa luo ja kuuluttaa suureen ääneen " EIIII TÄÄL ON JOTAIN JAPANI V***U S****NOITA!!!1111" Oltiin viereisessä pöydässä kaverien kanssa että pitäisikö itkeä vai nauraa. Lisäksi kuulimme jotain kommenttia "mä oon niin Lady Gaga" joka ilmeisesti viittasi yhteen kaveriini, jonka cossiin kuului vaalea peruukki ja isot aurinkolasit. :'D Olisi kyllä tehnyt vähän mieli opettaa arvon pissiksille käytöstapoja.
'There are many worlds, but they all share the same sky. One sky, one destiny.'
http://www.animewatcher.net/users/1212/anime

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ti Touko 05, 2009 12:09

Summoner kirjoitti: :'D Olisi kyllä tehnyt vähän mieli opettaa arvon pissiksille käytöstapoja.
Vaikka "pikkuernujen" käytöksestä täällä aina paasataankin, itse yleistän, että pissikset ovat huomattavasti kamalampia. Haastavat riitaa aina, kun mahdollista. Selvästi jotain klikkiytymistä tapahtuu tällä hetkellä Suomessa, vaikka ollaankin puhuttu, että ei mitään samanlaista Amerikan koulukulttuuria täällä ole. Valetta. Suurta valetta. Minun mielestäni "ernuliike", on pissismin vastainen aalto, joka toivottavasti peittoaa oikeasti huonokäytöksiset ihmiset allensa. Ainakin minä näen tämän näin.

Kerran Tampereen Koskikeskuksen läpi kulkiessamme ohitimme kunnon pissisöykkäriporukan. Heti kuului ivalliseen sävyyn: "Onks nää jotkut karnevaalit, vai?", ja joku meistä meni heittämään takaisin: "Samaa voisi kysyä teiltä". Vaikka kyseessä oli pelkkä heitto takaisin, jonka oli tarkoitus hiljentää kiusaajat, heidän "pääpomonsa" tuli haistattelemaan ja haastamaan riitaa koko porukan kanssa. Kukaan meistä ei halunnut sellaista konfliktia heidän kanssaan ja onneksi lähdimmekin sieltä sitten (alistettuina) pois paikalta. Sairasta porukkaa on Suomessa todella olemassa.

Shinsei

Viesti Kirjoittaja Shinsei » La Kesä 06, 2009 20:13

Samaa on varmaankin tapahtunut jokaiselle, joka on autotien vieressä seistessään nähnyt kun jokainen ohikulkeva autoilija on lähellä ajaa kolarin/ pysähtyä/avaa ikkunan varmistaakseensa, että oli tosiaan nähnyt erikoisesti pukeutuneita cossaajia...
Mutta kerran niin monista kerroista kun Tampere on tullut anime&co. -väen invasioiduksi, minullekkin on tultu tästä puhumaan, ja kysytty, miksi pukeuduin niin valkoiseen, ja onko hiukseni oikeasti valkoiset (Near cossissa, yllätys yllätys), jolloin ihme kyllä siskoni alkaa kertoa koko animekansamme litaniaa, joka sai nämä (hiukan humaltuneet?) miehet kaikkoamaan päässään varmaan vain yksi ajatus: "Jaa.. niinku täh?"
Toivottavasti meni heille perille. :)

Rakuen91

Viesti Kirjoittaja Rakuen91 » To Kesä 11, 2009 16:22

täytyy kyllä olla samaa mieltä tässä pissis jupakassa.

Olin kamun kanssa kaupungilla cossivaatteet päällä koska teimmi photoshoottia uudella kamerallani. Omaan pukuuni kuului Kiinalainen mekko ja muita härpäkkeitä. No kuvauksien jälkeen menimme käymään syömässä ja kirjakaupassa. Piirtotarvike hyllyllä tuli sellainen 7 vuotias tyttö varmaan pari vuotta vanhemman veljensä kanssa nykimään hihasta ja kysyi "Jaatko sinä karkkia?" Naureskelin vain ja sanoin että valitettavasti en.

toinen on sattunut kyllä kun en pukuillut. olen töissä naamiohuveissa ja piirsin jotain keskeneräistä loppuun kun oli taukoni vuoro ja pomoni hoiti asiakkaita seuraavan 15 minuutin ajan. joku mukula taas äkkäsi että piirrän ja huudahti suureen ääneen. "KAto äiti! toiki piirtää mangaa!" Oli siinä vähän naurussa pitelemistä.

pelästytin tässä taannoin yhden kassaneidinkin kun totuttelin uusiin turkooseihin piilolinsseihin. Rouva hieman hypähti ja "hui kauhia kun mie pelästyin siun silmiä." Nauroin vain ja sanoin että piilarit ne ovat. Kyseinen rouva kuittailee asiasta joka kerta kun menen hänen kassalleen.
Cossaajan marinaa maailmasta ja Pukujen teosta:http://ananas-pukuilijanpivkirja.blogspot.com/

Deva säätöä -> http://www.Sesshofan.deviantart.com

Shampoo

Viesti Kirjoittaja Shampoo » To Kesä 11, 2009 18:12

Koomisin tai hämmentävin tilanne tuli vastaan noin kuukausi, pari sitten. Eikä edes liity cossaamiseen.

Täytyy heti mainita, että olen aikuinen, yli 40-v. nainen, joka on harrastanut mangaa ja animea jo vuosikausia. Olin ostamassa perheelle ruokaa ja samalla nappasin pari mangaa mukaan luettavaksi. Kassalla maksaessani ruokaostoksia minua ennen oli mummo (n. 70 v.), joka jäi odottamaan minua. Kun sain ostokseni maksettua, hän sanoi, että olen niin utelias, että on pakko kysyä, että itsekö sinä luet noita. Vastasin totuudenmukaisesti, että kyllä ne ovat minulle itselleni. Mummo ei sanonut mitään, vaan käpytteli poispäin.

En sitten oikein tiedä, oliko hän pettynyt, että aikuinen nainen lukee mangaa tai sarjakuvia. Hämmästelin eniten, että hänelle edes tuli mieleen, että kirjat olivatkin minulle. Yleensä en saa mitään kommentteja, koska kaikki kuitenkin luulevat, että ostan niitä lapsilleni. Mummo oli varsin valistunut, jos ymmärsi, että aikuisetkin voivat lukea sarjakuvia.

Eikä ulkoasussanikaan varmaan ollut mitään ihmeemmin nuorekasta. Ainoastaan ehkä pitkä nahkatakki, muutoin päälläni oli työpäivän jälkeen suorat housut ja paitapusero.

Myron

Viesti Kirjoittaja Myron » To Kesä 11, 2009 22:08

Kamalin taitaa olla se kun minua ja kaveriani heitettiin pitsalla cossaamisen takia...
Koomisia taas ei ole vielä tullut kovin paljoa, pelkästään juuri näitä kysymyksiä että "Esitättekö te jotain jossain näytelmässä?"

Koji

Viesti Kirjoittaja Koji » Pe Kesä 12, 2009 16:45

Ei tämä varsinaisesti minulle ole käynyt, mutta...
Olin kahden kamuni kanssa menossa bussilla Hesan Kirjamessuille viimevuonna. Itse olin L, toinen kamuni Piccolo ja eräs vaa random. No Kotkassa bussiin nousi pari vanhempaa rouvaa. Toinen katsoi vihreää kamuani ilmeellä o___o ja sanoi "Kiitos. Nyt oon ainaki hereillä." xD aika koomista
My Anime List || DeviantArt || Klik
Tracon V: Shun Kazami (Bakugan) & Beyond Birthday (Death Note)

Razuberitsuki

Viesti Kirjoittaja Razuberitsuki » Su Kesä 14, 2009 21:27

Koomisimpia... Hmm.

Ainakin se, kun koulussamme oli ns. "erilaisen pukeutumisen päivä". Päätin cossata Zabuzaa. Koko paikkakunta jossa asun, on pieni. Koulussamme on n. 400 oppilasta. Kyllä herätin katseita puvussani... Pissisten ja suoralippaisten idioottien harmiksi minulla ei ollut sitä Zabuzan miekkaa! Voi kun harmitti. Luokassa herätin huomiota. Opettajakin kysyi tunnin loputtua minulta " Eiks sulla oo vaikee hengittää ton maskin läpi? " ja toinen mokoma " Kas, enpäs tunnistanut sua edes Emmaksi. " ja sitten eräät luokkamme suoralippaiset... öhh, liian rajua kieltä, enpä taida siitä sen enempää... No kuitenkin " OLETSÄÄ OIKEEST MUKA OLLUT TOLLASES ASUSSA TAMPEREELLA?! " ja toinen " Emma näyttää ihan terroristilta ". Juu oli muuten ihan mukava päivä, ainakin otaku-ystävieni kanssa <3

Ja Traconissa kun menimme porukkamme kanssa kauppaan. Tapasimme PISSIKSIÄ! Tekstiä tuli niittenkin suusta tähän tapaan " EI V***U MITÄ IDIOOTTEJA." " S**T*N*N PELLET... MENIS HOITOON. " Ja me naurettiin niiiiin makeasti. :mrgreen:

Tai, en tiedä onko tämä koomista vai kamalaa...
Ja sitten Tampere kupliin jälkeen, kun tulimme sitten bussilla kotiin, ihmiset tuijottivat silmät pyöreinä minua mahtavassa Turles-puvussani(kaikki muut paitsi kuski, joka oli sattumoisin isäni). Ja olin lopen uupunut koko päivästä ja lysähdin penkille istumaan. Samassa jotkin pikkupojat, ehkä jotain 8-vuotiaita, naureskelivat ja kuiskivat ja tuijottivat minua. Sitten ne vetivät minua hännästä. :evil: Mulkkasin niitä erittäin vihaisena(Olin todella uupunut ja kärsin ikävästä kaveriani kohtaan) ja lysähdin sitten taas. Kakarat repivät jopa uudestaan. Olisi tehnyt mieli huutaa niille, mutten jaksanut. Kaverini kuitenkin kehottivat lapsia olemaan nätisti... :)

Kaze No Kizu

Viesti Kirjoittaja Kaze No Kizu » To Kesä 18, 2009 14:00

Mie olen vissiin aika pelottavan näköinen kun minulle ei ole tultu koskaan vielä haistattelemaan tai mitään sellaista. XD

Hauskoja juttuja. 1.
Olin ensimmäisessä Animeconissani helsingissä ja cossasin Kougaa Inuyashasta. Kaverini kanssa käveltiin kaupungilla etsimässä jotain ruokapaikkaa ja ohitettiin pieni tie työn tapainen jossa oli sellainen kiva tie sulku puomi. Vastaan käveli nuori mies joka meidän jälkeemme vihelsi silleen flirtti tyylillä, mistä emme välittäneet ennen kuin kuului kaamea rysähdys! ja sitten kun käännyimme niin kyseinen nuorukainen kömpi ylös tiesulun päältä nauraen... Tästä päätellen olimme ihan katsomisen arvoisia?

2.
Olin viimevuonna Animeconissa pukeutunut Roy Mustangiksi ja seisoin sisarusteni ja kaverini kanssa odottamassa taksia. Ohi menevässä autossa oli tyttöjä jotka kiljahtivat (meidät nähdessään) ja tuijottivat suunnilleen nenä kiinni ikkunassa. No ajattelin ettei asiaa ainakaan pahenna jos hymyilen ja vilkutan heille, mutta siitäpä sitten seurasikin hirveä huiskutus ja kiljuminen. :D No minulla oli ainakin hauskaa kun äitini totesi tyynesti "varmaan luulivat sinua pojaksi."

3. Tämä sattui viimevuoden puolella tsukicon reissulla jossa olin Fma:n Mustang, silmälapun kanssa tosin. Menimme junaan ja istuin siinä pienikokoisen sisareni kanssa juttelemassa kun lipunmyyjä tuli vaunuun. odotimme kiltisti vuoroamme ja kun se tuli olin pyysin kaksi lippua. "Ai kaksi nuorten lippua, selvä." Myyjä vastasi ja minä häkeltyneenä jumituin tuijottamaan miestä hetkeksi ennen kuin jouduin toteamaan että: "Jos vaikka ihan yksi aikuisten ja yksi lasten lippu, kiitos." Minua kyllä tuijoteltiin aika pitkään ennen kuin sain lippuni... puku vissiin siis nuorentaa minua n.viisi vuotta, hyvä pitää mielessä nee?

4. Tämä sattui siskolleni, en muista milloin. Istuimme junassa kun vanha mummeli tuli kyselemään meiltä kuulummeko uskoon jne. Siskoni rupesi kaverinsa kanssa hihittämään ja mummohan se suivaantui ja alkoi jankuttaa siitä miten he eivät pääsisi taivaaseen ja sellaista... XD Harmi vaan että siskoni vaikka lävistyksiä on hankkinutkin ja pukeutui todella räväkästi silloinkin on todellisuudessa aika uskonnollinen ja tykkää olla ripareilla isosena. Minua mummo vain katsoi ja sanoi jotain puvustani, heh. Ihme kun en cossissani ollut pahempi silmätikku.
~Elä jokaista päivää kuin se olisi viimeisesi~
FMA rope vailla pelaajia! http://www.geocities.com/kizu_the_wind
Oletko Armeijan koira vai Liekki joka puhdistaa korruptoituneen maan?

Avanta

Viesti Kirjoittaja Avanta » Pe Kesä 19, 2009 20:24

Minä cossasin viime vuoden Animeconissa Lady Oscaria ja jäi pari juttua pysyvästi mieleen : D

Bussiasemalle mentäessä yhden laiturin luona seisoi yli 10 ruotsalaista, todella epäilyttävän näköistä ja kovaäänistä hevimiestä. Kaikilla rähjäiset niittikuteet, tatuointeja, tupakat suussa ja olivat varmaan vielä kännissä. Menin sivummalle odottelemaan bussia ja toivoin, etteivät he tulisi samaan bussiin (olin varma, että he räjäyttäisivä bussin) . Valitettavasti he valtasivat laiturin, jolle bussini saapuisi. Sitten kun heidän peräänsä kerääntyi jono ihmisiä, niin uskaltauduin jonoon. Ääh, kuulostan kamalalta pelkurilta, mutta asuni oli kuitenkin huomiota herättävä ja epäilin heidän nostavan minusta meteliä (myönnettäköön, että pelkään humalaisia ihmisiä).
Kun bussi saapui ja päästiin menemään autoon niin yksi pelottavimman näköisistä ukoista kysyi englanniksi, että olenko ruotsalainen sotilas. // XDDDDD Vastasin, että olen ranskalainen sotilas ja, että olin juuri Animeconissa. Niin missä? tyyppi kysyi ja selitin, että se on anime/manga tapahtuma.
Sitten tämän kaveri kysyi ruotsiksi onko päässäni peruukki ja koski peruukkiani. Bussimatka sujui loistavasti, sillä koko porukka oli aivan hiljaa.

Ikimuistoisin juttu tapahtui kuitenkin conin läheisessä ruokakaupassa. Mennessäni kauppaan muutama conilainen oli ihan, että "Iih, Lady Oscar!" ja kun olin laittamassa ostoksiani laukkuun tuli joku tyttö (ei tainnut cossata ketään) aivan haltioissaan luokseni ja sanoi jotain tyyliin "Oih, Lady Oscar! Aivan, ihana, ihana asu! Saanko kätellä sinua? " *hehkutusta*
Kerron tuon jutun aina kaikille ja minusta se oli niin loistava hetki, tunsin itseni ihan piirroshahmoksi :mrgreen: Vielä kun olisi pyytänyt nimmarin. Piristi hurjasti päivää.

Rakuen91

Viesti Kirjoittaja Rakuen91 » Pe Kesä 19, 2009 22:03

Huvittavia tapahtui tämän vuoden London Expossa englannissa.

Oltiin tulossa kotiin (serkkuni asuntoon) Kaverini kanssa ekana conipäivänä. Kaverini oli Reno ja itse olin Organisaatio 13 takki niskassa ja kuuluisat turkoosit piilarit päässä. Mukanamme oli kyltti jossa luki englanniksi "olemme suomesta, tulkaa sanomaan moi." Aika moni tokaisikin meille moi ja mies joka näki meidät Bussissa kadulta oli ihan peukalot pystyssä ja hymy huulella. Vastapäätä istuva nuori mies kysyi miksi kannoimme kylttiä ja kerroimme tulevamme Exposta. Puhelimme niitä näitä ja kyseinen herra tulee juoksemaan ruotsin ja suomen ympäri ensi vuonna. on se kiva sanoa että tunnen tyypin jos uutisiin pääsee. :mrgreen:

toinen oli kun tulimme kotiin toisena päivänä. tulimme ulos juna-asemalta vaihtaaksemme metroon. Kolme kaverusta tuli mikin ja videokameran kanssa kyselemään että olimmeko tulossa Exposta. He sitten kysyivät ketkä ovat lempi peli hahmojamme. Kamuni sanoi Reno ja Itse sanoin Sephiroth. keskustelu meni suurin piirtein näin.

tyyppi 1:"Do you like his big sword?"
Minä:"Yeah I like his big sword."
Tyyppi 2:"Does the size of the sword matter?"
Minä: "It's not about the size it's how you use it."

Siinä kohtaa koko porukka räjähti nauramaan ja kiitteli kovasti ennen kuin jatkoi matkaansa.

bussiin vaihdettaessa (lontoossa välimatkat on kolme kertaa pidempiä kuin suomessa joten..) pysäkkien edessä on kioski. päätin ostaa hyviä pullia joita olimme hankkineet myös eilen ja leide joka kioskia piti kysyi että "Kuinkas te sanotta suomessa kiitos? Bashiba?" olimme hieman että ei ja sanoimme kiitos suomekksi johon leidi naurahti ja matki "Kiitush." kuukaan ei ihme kyllä tullu haistattelemaan, mutta pysäkin ohittavista autoista sai joko :shock: tai peukut pystyssä ilmeitä. yksi nuori mies yritti tulla iskemään minua metroasemalla...johtui varmaan korsetista ja silinteristä... XD
Cossaajan marinaa maailmasta ja Pukujen teosta:http://ananas-pukuilijanpivkirja.blogspot.com/

Deva säätöä -> http://www.Sesshofan.deviantart.com

Tawe

Viesti Kirjoittaja Tawe » Ti Kesä 23, 2009 21:00

Minulla on ollut vain yksi mainittavan arvoinen kohtaaminen "normaalien" ihmisten kanssa. Onnekseni olen saanut kulkea rauhassa ja välttynyt ikävemmiltä tapaamisilta.

Vuoden -07 aconissa olimme menossa kavereiden kanssa ruokatauolle, ja lähdin automaatille nostamaan rahaa. Siihen sitten viereen tuli vanhempi pariskunta hämmästelemään yli-isoa vaaleanpunaista kimonoani. Mies vain hymyili ja tokaisi että "Kylläpäs nykyään pidetään paljon näitä karnevaaleja." Muori sensijaan nyrpisteli ja mainitsi, ettei laisinkaan pidä tällätavoin pukeutuneista liikkumassa julkisesti. Ympärillä siis tosiaan pörräsi muitakin cossareita.
If it's worth doing it's worth overdoing.

Fukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fukka » Pe Kesä 26, 2009 23:25

Piilari jutut on kivoja.

Ei niinkään mikään cosplay-juttu taaskaan. Tapana on ollut käyttää punasia piilareita aina pirskeissä sen jälkeen, kun ne cosplay-tarkoitukseen ostin. Joskus tuossa talvella oltiin kaverin tupareissa ja sitten yöllä erään kaverini kanssa kotimatkalla päätimme pysähtyä grillillä ostamassa yöpalaa. Piilarithan minulla oli päässä ja kaverini hyvin juotettuna. Siinä sitten grillin sisällä jonoteltiin ja sattui siihen yks yläaste aikanen tuttu paikalle ja se mun silmistä sitten puheli. Vieressä seisoskeli joku 40v. mies ja katteli mua ja tirsku siinä sitten. Ei selvinpäin. Siihen sitten sattui joku teinipoika (myös hyvässä maistissa) ja tokaisi minulle päin naamaa: "*ittu, sää näytät ihan demonilta." Minä sitten siihen iloisesti totesin että: "Kiitos, otan tuon kohteliaisuutena." Tämä vanhempi hihitellyt mies sitten autuuaala äänellä sanoi: "Jos kaikki demonit ois ton näkösiä, niin niihinhän vois vaikka rakastua." Siinä vaiheessa minulla oli puota silmät päästä, mutta tämä juopunut ystäväni (myös tyttö) sitten "pelasti tilanteen". Suunnilleen kietoutui muhun ja työnsi kielensä kurkkuuni. Teinipojan silmät laajeni ihan lautasen kokoisiksi ja tämä vanhempi mies vain jatkoi hihittelyä.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ti Kesä 30, 2009 20:12

Viime viikolla meillä oli cosplay-miitti täällä Savonlinnassa. Miitti oli vasta alkanut ja leikimme alkuun hedelmäsalaatin tyyppistä leikkiä torisillan vieressä. Cosplay-teemasta huolimatta vain muutamalla oli cosplay-asu, mutta lähes kaikilla oli yllään jotain animeen ja mangaan liittyvää. Siellä me sitten kovaan ääneen huutelimme ringin keskelle joutuessamme anime- ja manga-aiheeseen liittyviä kysymyksiä ("Kuka tykkää Kaminasta?", "Kuka EI tykkää Sasukesta?"). Jonkun ajan päästä satuin vilkaisemaan sillalle. Siellä seisoi n. viisi ala-asteikäistä poikaa jotka nauroivat ja osoittelivat meitä. Pari muutakin miittiläistä vilkaisi sillalle, jolloin pari poikaa rupesi hihkumaan "Naruto! Naruto!". Pojat nauroivat aikansa ja läksivät sitten pois. Minua ainakin nauratti... Muutkin ihmiset kyllä pysähtyivät sillalle katsomaan, mutta nuo pojat reagoivat parhaiten. Vaikka en Narutosta tykkääkään.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » Ti Heinä 14, 2009 12:06

Nyt on tullut tämäkin sitten koettua Animeconin jäljiltä.

Perjantaina jouduin tulemaan yksin metrolla Ruoholahdesta Itäkeskukseen, mistä kaveriporukan piti sitten hakea minut autolla conkotiimme. Noh, cossasin Yamamoto Takeshia Katekyô Hitman Rebornista, eli selässäni roikkui puinen katanankorvike. Eräs lievästi epäilyttävän näköinen mieshenkilö kilisevä muovipussi kädessään tuli sitten siihen kyselemään mikä minulla on selässäni. Vastasin ensin vitsikkäästi että se on itsepuolustusväline, mutta tämä tyyppi jatkoi kyselyjään ja kun myönsin sen "miekaksi" alkoi hän kyselemään aseenkantolupaa ja ties mitä. Siinä vaiheessa olin väsynyt, kipeäjalkainen ja yksin Helsingissä ja lievästi sanottuna tämä neiti alkoi kangistua kauhusta kun sydän tykytti bindejä vasten vähän kovempaa. Ei tässä muuten, mutta semmoinen yhtäjaksoinen tuijotus ja vaatiminen miekan näyttämisestä ei tuntunut yhtään ystävälliseltä.
Lähdin sitten vetämään kun en jaksanut kuunnella tätä herrashenkilöä enempää. Sydän hyppäsi kurkkuun kun äijä alkoi huutaa kovaan ääneen pysähtymään, onneksi allekirjoittanut törmäsikin sitten kavereihinsa Itäkeskuksen oviaukossa. Ja väsyneenä myönnän sortuneeni haistattelemaan.

Parempia "siviilien" kohtaamisia odotellessa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”