Puku vai proppi - kumpi on Sinun juttusi?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Miten on?

Puku
19
40%
Proppi
11
23%
Molemmat
6
13%
En osaa sanoa
5
10%
En pidä kummankaan teosta
0
Ei ääniä
En ole tehnyt proppeja
7
15%
En ole tehnyt pukuja
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 48

nukkelapsi

Puku vai proppi - kumpi on Sinun juttusi?

Viesti Kirjoittaja nukkelapsi » La Maalis 14, 2009 20:53

Jo vuoden harrastettuani cossaamista, huomasin että pidän jostain kumman syystä proppien tekemisestä enemmän kuin pukujen tekemisestä. Jokin viehätys siinä sahan ja hiomapaperin kanssa työstämisessä on, vaikka ompelukoneen kanssa työskentely on huomattavasti helpompaa.
Tämä kai johtuu siitä että propin tekeminen (puhun asepropista, koska olen tehnyt vain niitä) on vaikeampaa joka antaa jännityksen tunteen että onnistuuko tämä nyt vai ei, koska kangasta työstäessä voi aina virheen sattuessa ratkoa ja aloittaa alusta, kun taas esim. puuta sahatessa täytyy aloittaa kokonaan eri palasesta alusta jos sahaa liian paljon. Pidän haasteista, ja propin tekeminen on juuri sitä minulle.

Onko ero kohdallasi niin suuri että pukusi on tyrmäävän hieno, mutta miekkasi on foliopaperilla päällystetty pahvipötkö? Vai onko proppisi täydellisyyttä hipova mutta pukusi on lakanakangasta? Miten tämä ero vaikuttaa cosseissasi, vai vaikuttaako mitenkään? Näkyykö se muissa cossaajissa?

Miten tämä on muilla? Onko näiden kahden välillä selkeää eroa? Jos on, niin miksi? Jos ei, niin miksi? Vai eikö eroa ole?
Viimeksi muokannut nukkelapsi, Su Maalis 15, 2009 16:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Nezumi-chan
Viesti:

Re: Puku vai proppi - kumpi on Sinun juttusi?

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » Su Maalis 15, 2009 11:33

Vastasin että puku. Hitusen enemmän. Tämä johtuu siitä, että paras ystäväni on niin pirun taitava käsistään ja vielä kaiken lisäksi nauttii moisesta, joten miksi ei antaa hänen tehdä propit. Itsekin olen aina tykännyt askartelusta, mutta varsinkin haastavammat propit jätän suosiolla hänen työstettäväksi. Kyseessä kun kuitenkin on kouluaskartelija vs. miniatyyrimaalari/CG-artisti/bofferoija.
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

Rora

Viesti Kirjoittaja Rora » Su Maalis 15, 2009 11:41

Minulle ompelukone on aina ollut paras ystävä langan ja neulan lisäksi. Puvun valmistamisessa on toki omat pähkäilynsä ja miettimisensä, mutta siitä saa helposti taas sen, mitä halusikin. Propit sen sijaan ovat täysin oma maailmansa ja vähän pahasti näyttää siltä, että mieluummin jätän propin sitten kokonaan asusta pois kuin kikkailen siihen jonkun ö-luokan härpättimen. Tarkoitan näillä nyt lähinnä isoja proppeja; miekkoja, hämmentäviä ase- ja siipihärveltimiä.

En sano sitä, ettei niiden tekeminen kiinnostaisi, mutta perfektionistina omien pukujen suhteen, en tahdo pilata kokonaisuutta huonolla propilla. Vähemmästäkin itkee verta. Olen joskus 90-luvun alussa vääntänyt pari bofferimiekkaa ja viime aikoina maalaillut vain figuja, joten siinä on hurja kokemukseni proppien osalta. Tällä hetkellä pyrin keräämään mahdollisimman paljon tietoa materiaaleista ja niiden käytöstä, jotta pystyisin soveltamaan niitä sitten paremmin käytäntöön. Varmasti tulen kokeilemaan niiden työstöä jossain vaiheessa, mutta julkisuuteen niitä en tuo, ennen kuin olen varmasti tyytyväinen aikaansaannoksiini - mikä ei siis tarkoita foliomiekkaa. :D

Toisaalta, olen myös vähän laiskuuteen taipuvainen, joten ehkä nakitan jonkun hyvän propintekijän *huhuu, onhan teitä täällä? Onhan?* Ja sitten saisin juuri sellaisen kokonaisuuden kun haluaisin. Monessa puvussa proppi kuitenkin on varsin oleellinen osa. Pieniä proppeja, kuten koruja ja sellaisia on taas varsin mukava tehdä, vaikka aikamoista nyhertämistähän sekin on.

Mlaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mlaa » Su Maalis 15, 2009 15:42

Jaa-a. Vastasin puku, sillä niistä on huomattavan paljon enemmän kokemusta kuin propeista. Omatekemät propit ovat lähinnä siskolle tehdyt kunai-veitset, heittotähdet ja ideoiminen Demyxin sitarin kanssa... =__=
Enkä ole itse varsinaisesti cossannut mitään proppityyppiä, lähinnä siksi, ettei ison propin tekemiseen löydy välineitä eikä tiloja jossa sitä tehdä. Jos jossain päin hesaa olisi proppien työpaja esim. joka tiistai, niin kyllä sinne menisin ihan mieluusti niitä väsäämään.

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Su Maalis 15, 2009 19:39

Propit, ehdottomasti. Olen pienestä pitäen rakastanut askartelua ja kaikenlaista pikkunypertämistä ja vääntämistä, kun taas ompelu on "opeteltu" intohimo. Jokaisen puvun tekemisessä kankaiden leikkaaminen on lähes poikkeuksetta se vastenmielisin osuus, tiedä sitten miksi, vaikka ompelu itsessään onkin ihan mieluista puuhaa. Propeissa on sekin hyvä puoli, että minusta on ihanaa työstää uusia materiaaleja ja keksiä kaikenlaisia hulluja ideoita jotka saattavat kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoisilta (ruotsinkirja Keybladen täytteenä, anyone?), mutta jotka loppupeleissä näyttävät ihan vakuuttavilta (ainakin toivottavasti ''D). Viimeisimmän Traconin puvun työstäminen oli silkkaa rakkautta, kun pieniä yksityiskohtia, muovailtavaa, maalattavaa, liimattavaa ja uusia ennalta tuntemattomia materiaaleja oli niin paljon. Onhan kankaissakin toki eroja, mutta proppien materiaaleissa kirjo on huomattavasti laajempi, kun niissä voi käyttää periaatteessa mitä vain. Toki pyrin panostamaan siihen, että puku näyttäisi muutenkin katselukelpoiselta, mutta proppien teosta nautin huomattavasti enemmän.
| writing | to | reach | you |

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”