"Kaappi" cossaja vai avoin tapaus?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Oletko avoimesti cosplayharrastaja?

Kyllä
104
74%
En
36
26%

Ääniä yhteensä: 140

Shiro Samurai
Viesti:

Re: "Kaappi" cossaja vai avoin tapaus?

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » La Helmi 26, 2011 21:32

Kyllähän minä ihan avoimesti cossailen. En häpeile ja jos joku kysyy niin vastaan että cossaan.
Olen mä kertonut opettajille ja koulun sairaanhoitajalleki että cossaan, he olivat kovin kiinostuneita ja tahtoivat nähdä kuvia. Kaikki kenelle olen kertonut tähän asti ovat pitäneet sitä todella makeelta jutulta.
Olenhan mä ollut lehdessäki Ichigona Bleachista ja tuskin se silloin enää mikään salaisuus on... varsinki jos joku kuka minut tuntee näki että kuvan alapuolella luki meitsin nimi. Hahah.
Niin että en häpeile, jopa äitiki hehkuttaa sitä randomeille (siis joku suvun jäsen tai mutsin hyvä kaveri) joka käy kylässä meidän luona, "no näytä niitä sinun hienoja cossipukuja!" eeei jukra. xD
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Nameless

Viesti Kirjoittaja Nameless » Su Helmi 27, 2011 12:02

Olen "kaappi" cossaaja niille jotka eivät tiedä mitä se on tai kokevat sen tyhmäksi.
Avoin cossaaja olen niille jotka tietävät mitä se on.
daa daa daa dam di dei cows eat my school today!!

http://knockout612.deviantart.com/

Kissansilmä

Viesti Kirjoittaja Kissansilmä » Su Helmi 27, 2011 15:01

Voisin sanoa itseäni avoimeksi cossaajaksi, mutta parille kaverille en ole vielä kertonut harrastavani cosplayta. Heidän reaktioistaan en edes voi olla varma olisiko positiivinen vai negatiivinen :roll:
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Juusto

Viesti Kirjoittaja Juusto » Su Helmi 27, 2011 18:22

Hieman tuolta väliltä, sanoisin. Enemmän kyllä avoimeen päin.
Jos joku kysyy tai asia tulee puheeksi, niin kerron cossaavani. Cossaamista en kyllä yleensä mainitse esimerkiksi harrastuksien yhteydessä, elleivät muut ota sitä ensin puheeksi, paitsi lähimpien kavereiden ja selkeästi samanhenkisten ihmisten parissa (cossimiittissä, conissa tms).
cheesePLAY -cosplayblog

Miss Alice

Viesti Kirjoittaja Miss Alice » Ma Maalis 14, 2011 21:30

Olen... Vähän rajatapaus. Olen hiukan varuillani ei-japsuihmisten seurassa enkä puhu asiasta muuna kuin vaateompeluna, jos kysytään harrastamisesta. Mutta jos seura vaikuttaa sallivalta, tunnustan pukuilevani häpeilemättä. Olen aika ujo ja inhoan kysymystulvia jänniin harrastuksiini liittyen, joten pidän jonkinlaista matalaa profiilia cosplaysta, en häpeä sitä, mutta en röyhistele rintaani, kilju koulussa tauotta "KAWAIII" ja heilu kissankorvissa ja japsukoulupuvuissa kesät talvet. (suokaa anteeksi epäsopivan kärjistetty esimerkki. En ole ketään tällaista vielä tavannut, luojan kiitos. Ja kyllä japsukoulupuvut on nättejä.)
Have a nice lif-
...Oh, and by the way, your father's dead.
Have a nice life~

Pataatti

Viesti Kirjoittaja Pataatti » Ma Maalis 21, 2011 20:40

Avoin. ERITTÄIN AVOIN, vaikka pian on ikääkin kaksi vuosikymmentä. En häpeile, sillä se on minusta mahtava ja omalla tavallaan karaiseva harrastus. Kaikki eivät tosin ymmärrä, joten silloin laitan opas-moodin päälle ja selitän mahdollisimman ammattimaisesti ja selkeästi. : >

Olin nimittäin viime perjantaina työhaastattelussa erään yhdistyksen lastenleirille, ja olin jopa ceeveessäni ilmoittanut olevani oman kaupunkini anime- ja mangaklubin varapuheenjohtaja. Haastattelija siitä sitten kysyikin että mitä se meinaa, ja hänkös kiinnostui, oli nuori ja aasialaisesta populaarikulttuurista kiinnostunut herra. AIKA TUURI. : D

Sain näkyvän plussan, kun ilmoitin, että minulla on leiriä varten mahdollista pukurekvisiittaa, peruukkeja sun muuta jo omasta takaa, cosplayaaja kun olen.

SIITÄ ON JOSKUS HYÖTYÄKIN, JOPA TYÖELÄMÄSSÄ = esiintymistaito/pelottomuus/jonkin sortin käsityötaidot. <3
Kaappicosplayn kiistaton ruhtinas | Valitsen sinut! - pokemonmusikaali | Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi

"Tomorrow comes without prayers."

EpikFeil

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » Ma Maalis 21, 2011 23:12

Avoin cossaaja täällä juu hei. About kaikki jotka tunnen tietää asiasta, tai ainakin ne joiden kanssa keskustelu ohjautuu siihen suuntaan. Aina jos joku kysyy että "onkos menoa viikonlopuksi", voin ihan rehellisesti vastata että joo, semmoseen sarjakuvajuttuun menen. Tai että "mihin sä kaavoja", no cosplayhin. Että cossaamisestani tietää tällä hetkellä irl-kaverit (joista aika moni itsekin cossaa), jotkut nettitutut, äiti, sukulaiset, psykologi ja ehkä pari opettajaa ellen väärin muista. Ja pystyisin periaatteessa menemään cossissa kouluun, tai ainakin L-cossia joskus harrastin 24/7. En tiedä, ehkä tässä tapauksessa voisi vetäytyä kaapimpaan (tosin en mä enää cossi ku coneissa ja photoshooteissa... paljoa).

Eofte

Viesti Kirjoittaja Eofte » To Touko 19, 2011 18:37

Nah, en hehkuta asiasta hirveästi sellaisille, jotka eivät harrastuksesta oikein tiedä, mutta jos asia tulee puheeksi kerron cossaavani ja kertoilen ihan mielelläni millaista se on. En ole vielä "nolannut" itseäni tällä, mutta jos joku nyt rupeaisi haistattelemaan, niin eipä olisi oma vahinkoni. Loukkaannun kyllä, jos/kun minut sitten joskus leimataan täyskahjoksi ja lapselliseksi idiootiksi mutta en usko että sekään saisi minua ainakaan välttelemään aiheesta puhumista. Jos ei kerran mene järkipuhe perille, niin sitten ei mene.

Sitä paitsi, jos joku ryhtyy soittamaan suuta cossiharrastuksen takia, se vain todistaa ettei kyseinen henkilö tiedä ivailunsa kohteista tarpeeksi - ei harrastuksesta eikä etenkään ivansa kohteesta.

Mutta esimerkiksi koulussa käsityön kursseilla olen tehnyt cossiasuja pariin otteeseen ja puhunut asiasta open kanssa, joka on suhtautunut asiaan avoimesti ja mielenkiinnolla.

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Su Touko 06, 2012 01:36

Vastasin 'kyllä', vaikka tapaukseni onkin hieman monimutkainen. P:

Pukeutujana olen niin avoin kuin vain mahdollista. Olen pikkukylän ainoa vähän erilainen nuori mutta muhun on jo totuttu. (enkä ole koulukiusattu luonteeni ja ystävieni vuoksi)
Kaupunkiin mentäessä ihmiset kyllä katsoo todella pitkään, mutta se ei ole jotenkin koskaan haitannut. Revittyjä vaatteita, 'verisiä' ja piirreltyjä vaatteita, todella outoja meikkejä tai ihan mitä vaan pidänkin päällä, ihan sama. Tämän vuoksi uskoisi varmaan että cosplaysta pystyisin puhumaan avoimesti.

No jaa. En pysty. Olen todella huono pukemaan ajatuksiani sanoiksi: voisin kirjoittaa cosplay-harrastuksestani viiskyt sivua tekstiä ja antaa sen jollekin luettavaksi, mutta puhuminen on paljon vaikeampaa. (luultavasti jos joku kysyisi multa irl tän kysymyksen, vastaisin jotain tyyliin "No en tiiä" tai "Joo oon avoin, tai jotain..." mikä kertoo paljon siitä miten hyvä oon tässä asiassa. :D)
Vaan parhaalle kaverilleni pystyn oikeastaan suoraan puhumaan kaikesta harrastuksessani. Siskokin tietää, koska auttaa mua puvuissa, ja hän on muutenkin niin avoin ihminen että on helppo puhua. Äiti tietää ehkä, mutta hänelle en ole voinut asiasta suoraan kertoa. En tiedä oikeastaan miksi näin... Isää ei kiinnosta, joten ei tule puhuttua.
Koulukavereista olen puhunut kahdelle, joista toinen on aina kiinnostunut kun otan asian esiin, ja toinen tykkää auttaa etsimään piilareita ja muuta sälää netistä kun niitä itse ahkerasti tilailee.
Siihen ne sitten jääkin. :P Mulla ei ole paljon näitä kunnon animeharrastajakavereita, joten siksi varmaan vaan kolme kaveria edes ylipäätään tietää koko jutusta. Toivottavasti asia korjaantuu kesän conien aikana. :>

Muttamutta. Oon muutenkin aika huono puhumaan sellaisista asioista, joista muut ei ole ihan niin superkiinnostuneita. (oikeasti, mulla meni pari kuukautta saada sanotuksi kaverilleni että palvon erästä artistia, koska tämä ei siitä pidä.)

Mutta pääpiirteittäin, kyllä. x)
There is no spoon.

Kaeru

Viesti Kirjoittaja Kaeru » Su Touko 06, 2012 13:49

No minä nyt taidan olla kaukana kaappicossaajasta : D

Aluksi pysyin asiasta hiljaa, jos joku kysyi missä oon viikonloppua niin sanoin vaan että ''Kävin Tampereella shoppailemassa'' tai jotain. Sitten kun eräs cossaava kaverini pyysi, laitoin yhden cosplay kuvan facenbookiin ja kone ilmeisesti lagitti ja pahasti, koska vain cossausta harrastaville tutuille tarkoitettu kuva näkyikin kaikille : D Noh, ei sen puoleen, kyllähän kaikki jo minun ''japanihullutuksestani'' tiesi.

Sitten sain kuulla siitä pari vuotta vähän kaikkea epämääräistä, mutta aloin kuitenkin puhumaan muutaman tärkeämmän ''normaalin'' kaverin kanssa asiasta puhumaan, ohi mennen aina jotain mainittin. Sitten sen jatkuva huutelu etenkin luokkalaisten osalta kävi sietämättömäksi. Vähän aikaa sitten otin itteä niskasta kiinni ja käytin hyväksi äikän esitelmää, jossa sattui olemaan vapaa-aihe. Vedin ennen sitä tuntia peruukin päähän ja cossin päälle. Pidin sitten parinkymmenen minsan selostuksen cossauksesta ja johan loppui huutelu. Opettaja ja muutama luokkatoveri tulivat vielä sanomaan että mä sain sen kuulostamaan yllättävän normaalilta.

Noh, nyt on yksi oppilaskunnan jäsen jo tullut pyytelemään, että lähtisinkö mukaan niiden pukeutumistempauksiin ja yksi ei-vois-vähempää-kiinnostaa kaveri on tullut pari kertaa kysymään että onko mulla mitään tekeillä : D

Tuiksu

Viesti Kirjoittaja Tuiksu » Ti Touko 22, 2012 18:47

Vastasin kyllä koska avoimesti kerron kaikille että harrastan cosplayta tänäänkin koulun kyselyssä kysyttiin harrastuksia laitoin cosplay minusta siinä ei ole mitään hävettävää ymmärrän kyllä jos ei ole yhtä avoin kuin esim minä peruukki minulla on päässä ainakin kerran viikossa ihan ilman syytä ja miitteihin mennessä en pelkää näyttäytyä kaduilla tai mitään netissäkin huomaa helposti että olen cossari mutta kyllä sitä kiusaamista on ollut jonkin verran ja nyt taas varmastikkin alkaa sillä siirryn syksyllä yläasteelle eli ymmärrän jos ei halua kailottaa kaikille olevansa cossari eikä siinä mielestäni ole mitään väärää~

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”