"Kaappi" cossaja vai avoin tapaus?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Oletko avoimesti cosplayharrastaja?

Kyllä
104
74%
En
36
26%

Ääniä yhteensä: 140

Nezumi-chan
Viesti:

"Kaappi" cossaja vai avoin tapaus?

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » To Helmi 26, 2009 22:07

Tuli tässä vain mieleen, että kuinka moni on avoimesti cosplayharrastaja. Esim. työpaikalla kahvipöydässä viikonlopusta kysyttäessä sanoo olleensa eräässä tapahtumassa erääksi sarjakuvahahmoksi pukeutuneena. Tai koulussa pakollisessa esittelysessiossa osioon harrastukset vastaa cosplay. ja siis en tarkoita, että sitä kävelisi ympäriinsä Cosplay neonkyltti päänsä päällä, vaan yleensäkin sitä "häpeääkö" harrastustaan vai ei. Ja mikäli olet "kaappi"tapaus, niin miksi?

Itse vastasin kyllä. Syitä tähän ovat, että harrastus on vahvasti esillä kaikissa nettiprofiileissani, työpaikalla ne keiden kanssa olen läheisimmissä tekemisissä tietävät harrastuksestani päällisin puolin siinä missä koiraharrastuksestani tai elokuvaharrastuksestani ja ollessani cossissa saatan aloittaa keskustelun cosplaysta harrastuksena tuikituntemattoman kanssa.
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

Mlaa
Viesti:

Re: "Kaappi" cossaja vai avoin tapaus?

Viesti Kirjoittaja Mlaa » To Helmi 26, 2009 22:17

Vastasin kyllä, sillä töissä tiedetään armaasta harrastuksestani ja sukulaisetkin tietävät. Eli en häpeä, enkä edes ymmärrä miksi pitäisikään.
Cossiasussa liikkuessa muutama on tullut kyselemään miksi/mitä/kuka/missä/milloin/mikä, ja aina olen asiallisesti selittänyt tietämättömille asian laidan. Viimeksi Traconista palatessa joku bisnesmies kysyi junassa meidän pikkuiselta Narutoltamme esitääkö tämä kissaa. Miehelle selitettiin Naruton hahmo, mistä olimme tulossa ja mitä tapahtumassa oli. Annettiin vielä selata Traconin ohjelmalehtistä ja henkilö oli ilmeisesti kiinnostunut oppimaan uutta, sillä sanoi menevänsä katsomaan nettiin asiaa lähemmin.
Tuijottaville ihmisille täytyy hymyillä oikein ystävällisesti kadun toiselta puolelta, reaktiot ovat aina hauskoja. :D

Rora

Viesti Kirjoittaja Rora » Pe Helmi 27, 2009 09:10

Kyllähän sitä ihan avoimesti cossaa, vaikka ei sitä ehkä ihan ensimmäiseksi tuo kahvipöytäkeskusteluissa esiin. Kuitenkin edustan vanhempaa cossaajien sukupolvea, joten useimmiten ensireaktiot muilta on silmien pyörittely ja kysymykset siitä, ettenkö koskaan ajatellut kasvaa aikuiseksi ja käyttäytyä ikäni mukaisesti. No, en kyllä ajatellut. Ei se muilta pois ole ja pääasiahan jos itsellä on kivaa ja kokee siitä jotain saavansa irti.

Silloin kun asia on tullut muuten vain ilmi, on kyllä törmännyt sitten moneen sellaiseenkin ihmiseen, joka haikean tuntuisesti kadehtii, että oletpa rohkea. Haluttaisi, mutta ei jostain syystä kehtaa. Kieltämättä kurkkua kyllä kuristi Finncon/animecon 2007 kohdalla joutua myöhään illalla kävelemään jatkopaikan ja auton väli kävelykadun läpi cossissa, kun ei ollut muun massan tukea ja ihmisten tuijottaessa huomaa tosiaankin olevansa erikoisen näköinen.

Fooku

Viesti Kirjoittaja Fooku » La Helmi 28, 2009 10:27

Olen rajatapaus :D

Vastasin kuitenkin en. Teen kotona aika paljon näitä "kaappi cosseja" ja en niissä ylensä mihinkään kyllä lähde. On minulla erikseen sitten tehty näitä paremman luokan cosseja joissa joko kisaan tai hengailen muuten vain coneissa. Ylensä näistä joita käytän vain kotona napsasen vain pari kuvaa laitan nettiin ja pakkaan puvun säkkiin. Voi kuullostaa vähän turhauttavalta, mutta niin minä vain teen.
Do I repulse you with my queasy smile?

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » La Helmi 28, 2009 10:49

Vastasin "en", vaikka kaikki lähipiirissäni ovatkin hyvin perillä harrastuksestani, ja mikäli joku esimerkiksi googlettaa nimeni, saa hakutuloksista aika pian selkoa siitä, mikä hippi minä olen.

Kieltävä vastaus johtuu siitä, että olen ihan tietoisesti jättänyt työ- ja opiskeluympyröissä kaiken cosplay-selostuksen väliin. Tämä siksi, että anime- ja manga-fanitus liitetään usein teini-iän hömpötyksiin ja geneerinen mielikuva animeharrastajasta on se sellainen takkutukkainen raitasukkayksilö, joka kavereidensa kanssa hengaa Kampissa tai Kompassilla. Ja koska en voi kyllä missään maailman olosuhteissa luvata lukeutuvani tuohon joukkoon, en viitsi hämmentää ihmisiä. Ja haluan pitää imagoni kunnossa.

Jos olen lähdössä johonkin tapahtumaan, kyse on yleensä "juontokeikasta" tai erinäisistä teatterihenkisistä harrastuksista. Kuten onkin; moisilla termeille ne keski-iän korvilla seikkailevat työkaveritäditkin ymmärtävät, mitä teen. Jos yrittäisin selittää, että "me pukeudutaan sarjakuvahahmoiksi ja sit me ollaan niissä puvuissa kaks päivää ja se on kivaa", saisin luultavasti osakseni Hyvin Hämmentyneitä Katseita. Pitäisivät minua vielä henkisesti heilahtaneena.

Minulla on siis selkeästi harrastuspersoona, joka saa olla olemassa kaveripiirissä ja coneissa, ja virkapersoona, jota käytän töissä ja koulussa korkeamman asteen oppilaitoksessa. Jos joku joskus kysyy tarkentavia kysymyksiä, kerron luonnollisesti oikein mieluusti, mistä on kyse. En vain omatoimisesti puhkea intohimoiseen selostukseen hahmoni sielunmaisemasta tai siitä, miten minun pitää nyt nostaa ryhtiäni, jotta olen enemmän in-character.

... Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, taidan olla sellainen "julkinen kaappi-cosplayaaja". Olen cosplay-maailman Jari Sillanpää!

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Su Maalis 01, 2009 20:09

Olen melkoisen kaappicossaaja, vaikka perhe ja pari sukulaista tietää (ja pari kaveria. Tuli spontaanisti selville, niin mitä sitä valehtemaankaan), ja naama on esillä netissäkin. Opiskelupiireissä ja töissä pidän kuitenkin aiheen mieluiten omana tietonani. Kai se on leimautumisen pelko lähinnä. Cossaamiseen on tarpeeksi pokkaa, mutta aiheesta puhumiseen ei-cossaaville toistaiseksi ei . Jos joku jossain yhteydessä bongaa, niin ok. Mutta itse en ota esille.

Conien ulkopuolella tuskin myöskään tulee hirveästi cossipuvussa liikuttua. Traconista tullessani aloin olla sen verran väsynyt, että rahtasin Gaaran hiekkasäiliön ihan sellaisenaan junaan, ja nähtävästi sekin oli tarpeeksi herättämään varsin erikoisia katseita ja kommentteja. Koko sotisovassa en sentään junaan uskaltautunut. :D
Viimeksi muokannut Tatl, To Loka 01, 2009 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Ma Maalis 02, 2009 10:18

Väitän olevani otsikossa mainittu avoin tapaus. Netissä voin täysin rinnoin sanoa, että "Hei, oon cosplayaaja" ja kaikki tuttavani lähipiirissä tietävät pikku harrastuksestani erittäin hyvin. Käytän päivittäin peruukkia (tällä hetkellä pinkkiä ja korkkiruuvikiharaista), joten eräänlainen poliittinen "ernu-kantani", on ainakin selvillä pelkästään katsomalla naamaa ja vaatteita. Japanissa käydessäni cosplay-harrastus tunnistettiin pelkästään päältä päin katsottaessa, täällä nyt ehkä ei.

Suostun iloiten kävelemään cosplay-asussa kaupungilla, jos kyseessä on jokin miitti tms. Täysin huvin vuoksi, ilman mitään järkevää syytä en sentään rupeaisi kävelemään kadulla yksikseni erityisen huomiota herättävässä asussa. En myöskään ihmisten kanssa, joilla ei ole mitään tekemistä Japanin popkulttuurin kanssa. Eräänlaisena poikkeuksena voisin pitää Cosplay Finlandin vuosittain järjestämään cosplay-viikkoa, jolloin viimeksi tepastelin kaupungilla ja koulussa Yuki Nagatona Suzumiya Haruhi no Yuuutsusta koulupuvussa. Samaa perinnettä aion kunnioittaa tänäkin vuonna.

Toisinaan epäröin hiukan vastaustani, kun kysytään, mitä harrastan. On mielestäni ihan okei, jos kerron kelle tahansa harrastuksestani. Mutta varsinainen häiritsevä asia on siinä, että kukaan ei koskaan muista mitä on cosplay, tai edes anime tai manga. Olen yksinkertaisesti lopen kyllästynyt kerta toisensa jälkeen selittämään pitkästi mitä se on. Eikä yleensä kukaan sen jälkeenkään tajua, vaikka mielestäni olen sen selkeästi ja yksinkertaisesti selittänyt. Eivätkä nämä ihmiset todellakaan muista sitä seuraavalla keralla kun tapaamme ja joudun jälleen uudestaan... ja uudestaan selittämään. Se on uuvuttavaa. Ihan oikeasti. Jos sitä ei muisteta kysyä, niin sitten viimeistään äiti, tai isä, tai mummi, tai joku lähisuvustani osaa muistuttaa. Myös tismalleen samanlaiset ihmisten hämmentyneet reaktiot ovat rasittavia. Toinen hiukan vastaava tilanne on kun joku tulee kadulla kysymään, että onko kyseessä penkkarit tai muuta vastaavaa. Tällöin henkilö on luultavasti juoppo, tai pervo mies. Joskus tekee mieli vastata, että kyllä, meillä on tässä meneillään penkkarit ja joskus toisinaan porukalla niin olemme tehneetkin. Yleensä tyydyn vastaamaan yksinkertaisesti, että kyseessä on harrastus.

Kääntyneet katseet ovat ihan mukavia. Liian tuttavalliset puliukot ja mummot, jotka osoittelevat sormilla ja kuiskivat jotain saatanan palvonnasta eivät. Kaikesta huolimatta olen avoin harrastaja. Se on harrastus ja jos väitän etten harrasta mitään Japaniin liittyvää, niin se olisi vale, jonka huomaa paljaalla silmälläkin, joten se ei olisi ehkä kovin kannattavaa.

Shinsei

Viesti Kirjoittaja Shinsei » To Maalis 05, 2009 16:58

Vastasin kyllä, olen Soukassa havaittu, hyperavoin, hämmästyttävä olio, joka cossaa minkä ehtii. Myös kaikki ystäväni ja tuttavani ovat saanut tietoonsa tämän ihanan asian, jota en suinkaan häpeä -Ylpeilen sillä jatkuvasti, miten sen satun tekemäänkään. :wink:

..Ja samaa mitä Waxkin kertoi, uuvuttaa varsin paljon jos pitää alkaa kertomaan, mitä cosplay, anime tai manga tarkoittaa, tai miksi teen valkoista kaulusta (Gretel-cossiinhan se) , tai mihin se tulee..varsin yksinkertainen syy miksen niin paljon koulussa siitä jaksa puhua, tai siis en ainakaan niille jotka eivät asiasta juurikaan tiedä mitään.

Tisku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tisku » To Maalis 05, 2009 18:54

Sanoin että en.

Kyllä siis koko perhe tietää tästä ja kaikki nettikaverini ja monta henkilöä suvustani. Mutta koulussa siitä en jaksa kavereille puhua. En ole kertonu mitään mistään coneista tai cossaamisesta koska sitten pitäis selittää kaikki ja pitäisivät miua ihan täysin kajahtaneena. X'D Että hiljaa siitä olen ollut ihan suosiolla. 8'D
Ei siinä muuta, uskallan kyllä liikkua vaikka missä cossipuku päällä conia ennen, conissa ja conin jälkeen~ Ja olisihan se kiva pyöriä muuten cossipuku päällä jos siihen on syytä ja on sellaisessa seurassa jolle ei tarvi selittää miksi pukeutuu näin. 8'3

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Su Maalis 15, 2009 12:49

Avoin tapaus löytyy täältä.
Teen pukuja, käyn niissä pyörähtelemässä coneissa. Perhe ja kaverit tietävät turhankin hyvin tästä harrastuksesta.
Minun on siis vaikeaa pitää suutani kiinni, ja heti kun kyse on jostakin niinkin kiinnostavasta kuin harrastukset, lipsahtaa tuo sana cosplay esiin. ( Kyllä, kuulun niihin, jotka kirjoittavat sarakkeen "harrastukset" kohdalle cosplayn [vaikkakin usein sinne jonon viimeisimmäksi] )

Ikävä kyllä juuri tämän takia tulee helposti leimatuksi, ja imago rapisee silmissä lattialle. En kuitenkaan anna sen häiritä, olenhan oma itseni. Ihmiset saavat ajatella minusta mitä haluavat, kunhan eivät tule päätään aukomaan. Pääasia, että pystyn olemaan oma itseni, vaikka sen häpeänkin uhalla.

Ehkäpä pitäisi opetella olemaan hiljaa, ja pitää niitä cosplay-suunnitelmiani visusti piirongin laatikossa.
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

washi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja washi » Ti Huhti 07, 2009 21:50

Avoin cossaaja, en ole hiljaisimmasta päästä muutenkaan, ja rupean käyttämään rin-cossiani julkisesti muuallakin kuin coneissa heti kun se valmistuu, rinillä kun on kivat vaatteet. ^^ Jos joku kysyy mikä se cossaus oikeen on, jaksan kyllä selittää tarvittaessa tarkkaan oman mielipiteen ja muut pilkunviilaukset, kivaahan se on. Vanhemmat tietää, vaikkei ne oo oikeen ilahtuneita kun siihen menee aika paljon rahaa mutta iteppähän nekin rahat ansaitsen töissä käymällä. En muutenkaan osaa pitää suuta kiinni kun kysytään mangasta, animesta tai muusta kivasta, joten kaikki tietää sen puolen. Esimerkkinä, luen avoimesti koulun käytävillä yaoita ja kaikki tietää mitä se on ja jos ei ni sitten se täytyy selittää, maine ei ole vaarassa kun kaikki tietää valmiiksi että oon friikki ja joko hyväksyy sen tai ei, jollon ne ei ehkä oo huomionarvosia muutenkaan. Ei mun tarttee olla jotain vaan sen takia että se niitä miellyttäis...

Hui

Viesti Kirjoittaja Hui » Ma Huhti 13, 2009 01:22

Vastasin "kyllä", vaikka minut voisi lukea kaappicossaajaksikin. En mainosta harrastustani tai kerro siitä heti ensimmäiseksi vieraille ihmisille. CV:ssäni lukee harrastuksina "Japanin popkulttuuri" ja "ompelu", tosin ompelen arkivaatteitakin cossiasujen lisäksi. En halua ehdoin tahdoin leimautua hörhöksi, mutta jos joku kysyy, miksi haluan viikonlopun vapaaksi tai miksi olen menossa kangaskauppaan kolmatta kertaa samalla viikolla tai mitä ikinä, kerron ensin peruslitanian j-harrastamisesta Suomessa ja jos kyselijä vaikuttaa edelleen kiinnostuneelta, saatan kertoa cosplaysta - selitän sen yleensä larppauksen kautta "paitsi että meillä on vaan ne puvut eikä ihmiset esitä mitään tarinaa", koska larppauksen suunnilleen kaikki ne tietävät, joita läpinäni j-harrastuksesta edes kiinnostaa.

Lähisukulaiseni tietävät touhusta, samoin avokkini vanhemmat ja lähes koko kaveripiirini. En häpeä harrastustani, mutta en viitsi turhaan leimautua ikävästi (animeharrastus kun yhdistetään riehuviin, piikkitukkaisiin teineihin), joten otan asian yleensä esiin vasta, kun vastapuoli tuntee minut jo melko hyvin muutenkin. Cosplay kun on sellainen asia, joka kuuluu niin sanotusti yksityiseen minääni, joten en koe, että se edes millekään hyvänpäiväntutuille kuuluisi.

Kotikaupungissa cossiasussa kulkeminen on aina vähän hasardia toimintaa. En muutenkaan pidä cossiasussa kulkemisesta ihan julkisella paikalla muutenkaan (se tuntuu jotenkin epäkohteliaalta), mutta tutuissa nurkissa mahdollisuus siihen, että joku opiskelupuolituttu näkee, on aika iso. En haluaisi, että minusta kiertää mitään kummallasia huhuja. Onneksi hullut vaatteet voi aina laittaa vaikka villin opiskelijaelämän piikkiin.

Shwap

Viesti Kirjoittaja Shwap » Ma Huhti 13, 2009 15:12

Voisin nyt tulla täysin kaapistani ulos, sillä olen ns. koticossaaja. Edes oma äitini, jonka kanssa elän kahdestaan ahtaassa kämpässä, ei ole asiaa noteerannut. Minä rakastan pukeutumista ja laittautumista, mutta en yksinkertaisesti kehtaa näyttäytyä muille. Saatan heti koulusta tultuani laittaa päälleni koulupukuni (aito, nipponista niinq!!1) ja vedän moe-vivusta, tai vaihtoehtoisesti urheilurintaliivit päälle tissejä litistämään ja olen hetken fail-äLlä. Kyllä, koen cosplayksi myös sen, että yksinkertaisesti pukeudun joksikin sellaiseksi, mitä en ole (tosin kytköstän cosplay-sanaan sen, että pukeudun kuitenkin Japani-teeman sisällä). Kokeilen usein ganguro-meikkejä tai pelkkää gyaruilua, unohtamatta käyttäytyä "tyylien mukaisesti".

Tällainen hassu oman itseni pakoiluleikki siis vain, kun ei tätä fetissiksikään voi kutsua. :)

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ti Huhti 14, 2009 11:12

Hyvinkin avoimesti, vaikka joskus hieman nolottaakin enkä kehtaa näyttäytyä. Harvemmin kyllä.

Ja kuten ylhäällä Shwap sanoi, rakastaa pukeutumista ja laittautumista ja saattaa koulusta tultuaan vetää koulupuvun päälleen. Minulla on samanlaisia harrastuksia, eli joskus koulusta / töistä kotiuduttua saatan sitten alkaa meikkailemaan ihan huvin vuoksi (jos en minnekään ole menossa) hieman erilaisesti ja vetää joitakin vastaavanlaisia asuja päälle. Mm. olen nyt kasaillut ihan omaksi ilokseni Misa Amane pukua, ehkä joskus voisi jopa cossatakin Misaa kun puku kerta huvin vuoksi kasattu (:
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

CissyDella

Viesti Kirjoittaja CissyDella » La Helmi 26, 2011 18:44

Ihan avoimesti cossailen. Pari kaveria on ihan täysillä mukana ja monet katsoo oudoksuen minun touhuja. Perheessäkin miettivät, onko minun harrastuksessani järkeä. Olen oppinut cosplayn kautta pitämään itsestäni sellaisena kuin olen ja näyttämään muille mistä pidän, mitä tykkään tehdä ja mitä olen. Minua ei häiritse, vaikka monet oudoksuvat harrastustani ja katsovat niin kuin eivät ennen ihmistä olisi nähnyt. Mutta minä olen sitä tyyppiä, joka uskaltaa sanoa suoraan asiat, häpeilemättä. :D
Resident Evil <3

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”