Yksityiskohdat vai yleiskuva?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Nezumi-chan
Viesti:

Yksityiskohdat vai yleiskuva?

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » Pe Helmi 20, 2009 20:13

Kaikki cosplayaajat eivät ole samasta muotista tehtyjä. Mikä on tietty hyvä asia, koska kysymykseen "mikä tekee cosplay asusta hyvän/huonon?" on olemassa yhtä monta oikeata vastausta kun on harrastajaakin. Ajattelin nyt kuitenkin nostaa mahdolliseksi keskustelu aiheeksi kaksi hyvin erilaista tapaa cossata.

Eli onko siis mielestänne cosplay-asussa tärkeää juuri ne asun yksityiskohdat. Tekeekö juuri alkuperäislähteen identtinen toteutus puvusta hyvän. Että viitassa on juuri oikea määrä pallokuvioita, peruukki on juuri sen oikean sinisen sävyinen ja bootseissa on täsmälleen samanlainen kirjontakuvio.

Vai antaako asun hahmoon sopiva yleisilme ja asun hahmonmukainen kantaminen anteeksi pienet yksityiskohta virheet. Peruukki ei ehkä ihan oikean sävyinen ja bootseissa kuvio, mutta ei identtinen alkuperäisen kanssa; mutta hahmon asenne on kohdallaan ja asukokonaisuutta täydentää se jaksossa 14 näkynyt, eri vaateparteen kuulunut, ruskea laukku, jossa cossaaja tavaransa kantaa.

Eli kiinnitätkö itse loppupeleissä enemmän huomiota yksityiskohtiin vai yleiskuvaan. Kummalle antaisit ykkössijan jos tuomaroimaan joutuisit. Kumpaan itse panostat omia pukuja tehdessäsi?
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

Wemppa
Viesti:

Re: Yksityiskohdat vai yleiskuva?

Viesti Kirjoittaja Wemppa » La Helmi 21, 2009 18:23

Riippuu tilanteesta. Coneissa katson yleensä lähinnä yleisilmettä (koska en välttämättä edes muista, miltä jokin puku tarkalleen näytti), mutta valokuvista tihrustan niitä yksityiskohtia kriittisemmin. Ei puku ole mielestäni välttämättä huono jos kaikki ei ole just vaan melkein, mutta nostan kyllä hattua kaikille jotka jaksavat hioa ne yksityiskohdatkin kuntoon. Jos vertaan livenä näyttävää pukua ja in-character-käyttäytymistä astetta simppelimmällä puvulla höystettynä, pidän niitä luultavasti aika samantasoisina. Jos taas näkisin pelkän kuvan kummastakin edellä mainitusta, pitäisin varmaan ensimmäistä parempana. In-characterius kuitenkin on aika hankala tuoda kuviin muulla kuin posettamisella. Jos joutuisin tuomaroimaan ihan kisassa, ykkössija menisi varmaan sille yksityiskohtaisemmalle puvulle - riippuen siitä, kuinka suuri yksityiskohtien ero näillä kahdella loppujen lopuksi olisi.
Itse yritän panostaa yksityiskohtiin mahdollisimman paljon, mutta parin viime puvun kanssa on pitänyt joustaa vähän kun on aika loppunut kesken (...miksen ikinä opi aloittamaan ajoissa?). *köh*
| writing | to | reach | you |

majo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majo » La Helmi 21, 2009 23:02

Ahaha minkä aiheen pistitte pystyyn. :D

Itse kallistun yksityiskohtaisuuden puolelle aika reippaasti. Jos nahkahousuissa on tikkaukset, niin tikkauksista tehdään juuri sen näköiset kun pitääkin. Jos hahmolla on sormuksia, niitä on oikea määrä ja niistä tehdään oikean näköisiä ja värisiä. Omalla kohdallani uskon siihen, että jos yksityiskohtani ovat kunnossa, silloin myös muu asuni on kunnossa. Jos jaksaa puvun "pohjan" tekemisen jälkeen vielä panostaa kunnolla yksityiskohtiin, on lopputulos yleensä sitä, mitä olen hakenutkin. Eli mahdollisimman tarkkaa samannäköisyyttä esikuvaansa.
Hahmossa oleminen tulee esille eniten ehkä kisalavalla - jos kilpailija vetää loistavan lavashow'n, mutta puku ei ole esikuvansa näköinen, on tietysti mitä hienointa katsoa että joku osaa vetää roolinsa kunnolla, mutta jos puku on huono niin se on huono. Samalla tavalla silloin, jos kilpailijan puku on massiivisin ja upein ja eeppisin voitto ikinä ja se huutaa puhdasta glooriaa, mutta ilme naamalla on :| eikä hahmon luonne tule kisaajasta ulos, vie se hirvittävän ison osan viehätyksestä pois, oli puku kuinka hieno tahansa.

Itse haluan tehdä yksityiskohdat niin tarkkaan, kuin vain on referenssikuvien/videopätkien/figuurien pohjalta mahdollista. Jos itse tiedän, että jokin yksityiskohta uupuu edellisenä iltana ennen conia, se väännetään valmiiksi, vaikka sitä ei välttämättä puvusta huomaisikaan ellei osaa tarkemmin katsoa. Se, että itse tietää yksityiskohdan puuttumisesta, riittää.
Täällä päässä vaivaa perfektionismi, mutta onneksi kukin tyylillään.

Fukka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fukka » Ti Helmi 24, 2009 21:03

Wemppa kirjoitti:Jos vertaan livenä näyttävää pukua ja in-character-käyttäytymistä astetta simppelimmällä puvulla höystettynä, pidän niitä luultavasti aika samantasoisina. Jos taas näkisin pelkän kuvan kummastakin edellä mainitusta, pitäisin varmaan ensimmäistä parempana. In-characterius kuitenkin on aika hankala tuoda kuviin muulla kuin posettamisella.
Tarpeeksi taitava näyttelijä pystyy tuomaan hahmon koko kehollaan esiin ja sitähän se poseeraus on.

Itse näen kantajan olemuksen hyvin tärkeänä osana cossia, koska keho viestittää ihmisestä niin paljon. Se miten pukua kantaa kertoo myös siitä, miten vahvasti pystyy sen puvun takana seisomaan. Vähän kehnompikin puku voi loistaa, jos sitä kannetaan vahvasti. Ja hienokin puku voi menettää loistetaan kantajan olemuksenpuutteen tai epävarmuuden takia. Ihanteellinen yhdistelmä tietenkin olisi hieno puku + hyvin kannettu olemus, mutta joskus eivät taidot tai aika riitä kaikkeen *köhminäköh*. Jopa pikkuruisilla kehon asennon muutoksilla voi saada valtavan määrän uskottavuutta. Hahmon tarkkailu on aina hyödyllistä, jotta löytäisi juuri sen oiken pikku seikan, mikä tulee esiin esim. hahmon kävelytyylistä tai sesomisasennosta. Useimmiten jo ryhdikäs asento herättää hahmon eloon, mutta ei aina. Joskus pieni epäryhti on se jokin.

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » Ke Helmi 25, 2009 18:40

Conitilanteessa yleiskuva on se tärkein. Omasta mielestäni kun hahmona esiintyminenkin kuuluu yleiskuvaa. Mitä paremmin eläytyy niin sitä parempi ja hyvin valittu cosplay minun mielestäni. Conissa siis katson enemmän esiintymistä ja sitä hoksaanko hahmon ihmisvilinästä.

Myöhemmin voi sitten kotona katsoa, mitkä kaikki yksityiskohdat olivat kohdallaan ja niin edespäin. Pienet yksityiskohdat kruunaavat pukua, mutta oli niitä yksityiskohtia kuinka tarkasti tahansa nyplätty, eivät ne pääse loistamaan ellei kokonaisuus ole kunnossa.

Omaan pukuiluun nyt on vähän vaikea sanoa, kumpaan kiinnitän enemmän huomiota. Oikeastaan vaihtelen aika usein kantaani tähän asiaan. Yksityiskohdat ovat toki hauskoja tehdä, mutta jos asu kuhisee kaikkia pikku detaljeja ja aika loppuu kesken niin voin jättää tietyt asiat tekemättä. Jos taas asu on yksinkertaisempi, on minusta huomattavasti helpompaa ja hitusen hauskempaakin ruveta viilaamaan pilkkua sen kanssa.

Kuitenkin voisin omana mielipiteenä sanoa, että yleiskuva on ehkä hitusen tärkeämpi minulle kuin yksityiskohdat. Yleiskuva on kuitenkin se itse kakku, yksityiskohdat koristeluja. Plus yleiskuva on melko laaja käsite minulle. Kuinka pieni sen yksityiskohdan on oltava, ettei se enää ole osa yleiskuvaa?

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ma Huhti 20, 2009 13:03

Itse ehkä kumminkin kallistun kanssa tuohon yksityiskohtiin. Nytkin kun cosplay-pukua väkersin viikonloppuna, oli pakko tehdä siihen ne neljä taskua, koska hahmollakin haalareissa ne oli. En ole koskaan aiemmin nähnyt samaa cossia, jossa joku olivi viitsinyt (suomessa siis) haalareihin nuo taskut ommella, joten itse ompelin ne. Tosin jo ihan sekin takia, että saan tavarani taskuihin. Laukkua en suostu ottamaan, koska hahmollakaan ei ole.

Mutta tosiaan mieluummin yritän etsiä / tehdä puvusta samanlaisen kuin se on sarjassakin - yksityiskohtia myöten. Jos ei löydy samanlaisia saappaita, niin sitten yritetään säveltää itse siihen se kuvio. Jos ei onnistu, niin sitten on pakko myöntää, että yleiskuvaan pyrin sitten panostamaan. Yksityiskohtiin silloin, kun se vain on mahdollista.

Itseäni ainakin häiritsee uskomattomasti, jos hahmo on tuosta vain heitetty. Paras, tai siis pahin esimerkki löytyi usalaisesta cosplaykuva sivustolta, jossa oli eri sarjoille omat kansiot ja siellä kuvia. Dteah note kansiossa oli kuva tytöstä, joka oli olevinaan Misa Amane.

JOKU paita, JOKU hame ja JOKU laukku, ja kaiken lisäksi TYTÖLLÄ OLI MUSTAT HIUKSET! Eikä edes otsatukkaa! Ja Misaksi kehtasi itseään sanoa!
Tuo näky nostatti kyllä verenmaun suuhun, ärsytti ihan suunnattomasti. Yhtään viitsitty vaivaa nähdä, tuosta vaan lähtenyt, ei yhtään hahmon näköinen ja itseään silti Misaksi kehtasi väittää!

Joten jossain mielessä yksityiskohdilla alkaa jo olemaan väliäkin, että se yleisilme minusta enää riitä.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ti Huhti 21, 2009 17:26

Suuri määrä huolella tehtyjä yksityiskohtia on yleensä plussaa, mutta loppupeleissä minusta kuitenkin yleiskuva on se, joka ratkaisee. Esimerkiksi jo pelkkä cossaajan oma ulkonäkö voi vaikuttaa niin paljon, ettei tarkkaan kopioitu hahmo kuitenkaan näytä kovin hyvältä. Omakohtainen esimerkki: Minulla on mustat ja punaiset (punaiset. Ei Sharinganit) piilarit, ja rupesin tekemään Sasuke -cossia. Silmiksi valitsin ne punaset, vaikka oikeanlaisetkin olisi ollut saatavilla...miksi? No kun ne mustat piilarit tekee minun naamasta aivan pikkutytön näköisen. Punaisissa oli enemmän särmää, jolloin lopputulos näytti oikeammalta ja paremmalta, vaikka niistä linsseistä ne täplät puuttuikin...

Joskus se vääräkin valinta voi olla kokonaisuuden kannalta parempi. Samoin omasta mielestä värisävyjä ei kannata orjallisesti kopioida. Animehahmot tuppaa olemaan aika räikeitä välillä, mutta oikeassa elämässä vähän tummempi tai murrettu väri näyttää monesti paremmalta. Tai ainakaan ei yhtä helposti muoviselta.
Viimeksi muokannut Tatl, Ti Huhti 21, 2009 22:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » Ti Huhti 21, 2009 19:18

Yhdyn Tatl:in vastaukseen.Yksityiskohdat ovat tervettulleita, ja ihan mielenkiinotista katsottvaa, mutta kyllä se loppujen lopuksi se kokonaisuus on se ratkaiseva piirre. Mutta mielestäni on jo liikaa, jos puvussa on liikaa yksityiskohtia, eikä itse kokonaisuus ( okei, yleensä se myös kasvattaa kokonaisuutta ) ole koossa. Mutta mielestäni mikään sinisen tietty sävy ei ole se tärkein piirre. Enkä itse tiedä silmien värinkään olevan NIIN tärkeä kun esim. Miten on hiukset ja vaatteet laitettu.
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

Mlaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mlaa » Ti Huhti 21, 2009 20:07

Yksityiskohdat. Minulla kun on jokin masokisti-vaihde pukuja tehdessäni, vaikka aikaa ei olisikaan.
Kun tein Tampereen Animeconiin Princess Princess-puvut, otin puvun muuten animesta, mutta lisäsin pitsit, jotka esiintyvät vain mangassa koska mielestäni niihin mekkoihin oli pakko änkeä sitä pitsiä aivan tolkuttomasti (nimim. ~40 metriä pitsiä kolmeen pukuun).
Lisäksi on ihanaa katsoa pukuja, joissa on paljon yksityiskohtia. Esimerkiksi juuri brodeerauksia/applikointeja, kuvioillisia nappeja, terenauhaa jne. Mutta jokainen näkee hahmon päällä olevan puvun omalla tavallaan eikä ole "sitä ainoaa oikeaa tapaa" tehdä cossipukuja.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » To Heinä 30, 2009 21:51

Kyllä se kokonaisuus ratkaisee kaikista eniten ainakin ihan tavallisen cosplayaajan kohdalla. Conit ovat kiireistä aikaa, kuvat tärähtävät ja ihmismassa häiritsee. Tuolloin yleiskuva jää parhaiten mieleen, yksityiskohdat jäävät melkoisen taka-alalle, ainakin omalta osaltani.

Poikkeuksen tässä tekee jonkinverran esimerkiksi cosplaykilpailut. Liki kaiken pitää olla tiptop, kokonaisuus aina peruukkista kenkiin harmoniassa. Yksityiskohdista usein kehutaan ja palkitaan kisoissa.
Tämäkään ei ole kuitenkaan mikään absoluuttitotuus. Eteenkin aloittelijaryhmässä on helppo päästä palkintopallille jos puku on yleiskuvallisesti hyvä ja esiintyminen toimiva. Esimerkkinä toimin minä Animecon-09 Lucy-cossissa. Pääsin osingoille vaikkeivät kengät ja sukkani (saatikka peruukkini) olleet täydelliset.

Taitaa tämäkin kysymys olla pitkälti puvun tekijästä kiinni. Itse ainakin keskityn kokonaisuuteen ja yleiskuvaan, sillä minulla ei ole kärsivällisyyttä pikkupiiperrysten väkertämiseen. Sama tulee myös muihin cossaajiin. Jos kokonaiskuva toimii en niinkään välitä yksityiskohdista. Niitä harvemmin valokuvassa näkeekään 8)
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Su Elo 02, 2009 11:24

Uhhuh, en ollutkaan vastannut tähän ketjuun vastoin käsitystäni.

Yksityiskohdat ovat ihania ja niitä on ihana toteuttaa. Minulla käy yleensä niin, että yksityiskohdat toteutan hyvin/yritän toteuttaa hyvin ja sitten ihan perusjutut jäävät huomiossa vähemmälle.

Sanoisin, että über krumeluuristen hahmojen kanssa yksityiskohdat on joka tapauksessa tärkeä toteuttaa, mutta hahmosta jää paljon puuttumaan, jos pelkkä meikkiin, tai hiuksiinkin panostaminen jää vähemmälle. Yksinkertaisemmissa asuissa olemus voikin olla se viimeinen silaus, vaikka asu ei olisikaan maailman ompeluhuippuluokkaa. Viime kädessä kummassakkin tapauksessa siis yleiskuva ratkaisee. Se antaa monelle cossaajalle paljon anteeksi. Sen sijaan cossi, jossa ei ole mitään samaa, kuin hahmossaan... Yleensä heistä ei voi sanoa muuta hyvää, kuin, että tunnisti hahmoksi. Jos taas ei millään tahtoisi jotain cossita tuntea hahmokseen, jotain on kyllä mennyt pieleen myös yleiskuvan kanssa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”