Cosplay vai crossplay?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kumman sinä valitset?

Cosplay
79
33%
Crossplay
106
44%
En valitse kumpaakaan
55
23%

Ääniä yhteensä: 240

noricore

Re: Cosplay vai crossplay?

Viesti Kirjoittaja noricore » La Touko 29, 2010 23:29

Sanon että en valitsisi kumpaakaan.

Cossattavien listalleni on kertynyt melko tasaisesti sekä naisia että miehiä. En hahmoa valitessani katso niinkään sukupuolta, vaan sitä itse hahmoa. Ulkonäköä ja luonnetta, sitä jotain mikä iskee. Usein kuitenkin minua miellyttävät sellaiset badassgirlit, joita olenkin cossaillut jo useamman puvun. Naisiin mieltymys saattaa myös johtua siitä että olen itse varsin pallonaamainen, lapsekkaat piirteet omaava neito, joten ihan niihin karskeimpiin äijiin en taivu ainakaan kovin uskottavasti. Myös pituus rajoittaa vähän, koska 162cm cooleja miehiä harvemmin pyörii sarjoissa joita luen. Mutta kyllä jos mielyttäviä miehiä tulee vastaan, niin (järjen rajojen sisällä) lisään ne listaani.

Mutjoo, kummatkin käy.
tasty one - blogini . irc-galleria . deviantart

se neljän eri puvun maka-cossaaja ~

Gumimon09

Viesti Kirjoittaja Gumimon09 » Ti Kesä 08, 2010 19:03

Vastasin crossplay. Tähän mennessä on tullut harrastettua vain sitä(Jos ilmaisu sallitaan). Hahmoa valitessa sukupuoli(jos sellaista edes hahmolla on) ei merkitse vaan itse hahmo. Tulevaisuudessakin tulen varmasti crossaamaan, koska suurin osa suosikkihahmoistani ovat miespuolisia.

Nester

Viesti Kirjoittaja Nester » Pe Kesä 11, 2010 22:56

Crossplay. Minulla ei olisi mitään cossausta vastaan, jos edes NÄYTTÄISIN tytöltä. Olen ehkä vähän jopa katkera, sillä haluaisin ihan oikeasti myös cossata, mutta kun kerta olen näin olemattomilla tisseillä siunattu ja muutenkaan en omista mitään siroja kasvoja niin anti olla, koska olen varma etten löydä mitään hahmoa, mikä kriteereihini sopisi. Henkilökohtaisista syistä en muutenkaan tykkää paljastaa liikaa selän/tissien seutua ja olen luonteeltanikin enemmän poikamainen.

Tästä saa ehkä semmoisen kuvan, että crossaan vaan koska on pakko, mutta niin se ei kuitenkaan ole. Tämä on vähän ristiriitaista, kun valitan ja otan sitten sanomisiani takaisin heti perään, mutta crossauksessa on kuitenkin niin monta hyvää puolta ja se sopii (halusin tai en) minulle lopulta paremmin kuin oman sukupuolen edustajan esittäminen.

Herran jumala tästä tulikin sekava teksti o.o Koettakaa ymmärtää ~
_L i k e______s t a r s______b u r n i n g______h o l e s______r i g h t______t h r o u g h______t h e______d a r k_

CissyDella

Viesti Kirjoittaja CissyDella » Ke Tammi 26, 2011 19:27

Itse aloitin cosplay harrastuksen ylennsäkin 2010 alkupuolella, eli noin vuosi sitten. Enemmän tykkään cosplaysta kuin crossplaysta. Omistan tällä hetkella 2 cossia ja 1 crossin. Coniin en välttämättä menisi crossi päällä(minua kun on keskivertoisen kokoisilla tisseillä siunattu, joten bindaus alkaa muutaman tunnin jälkeen jo ahdistaa. :roll: ). Kaverillani on taas pelkkää crossia ja toisella pelkkiä cosseja.
Resident Evil <3

Logan

Viesti Kirjoittaja Logan » Ke Tammi 26, 2011 19:48

Crossplay koska identiteettikriisi. Tai no, ei minulla sinänsä mitään kriisiä ole - olen sukupuolineutraali henkilö ja se siitä. Kriisi syntyy siinä vaiheessa, kun ihmiset automaattisesti olettavat minun olevan nainen koska on valitettava biologinen tosiasia, että vartaloni on naispuolinen. Minulla ei ole mitään naisia vastaan, mutta mieluummin hirttäisin itseni kuin olisin yksi heistä. Tästä seuraa sitten se, että yritän erottaa itseni kaikesta millään tavalla naisellisuuteen viittaavasta - vaikka kyseessä olisikin pelkkä roolipukeutuminen. Tämä on alkanut ärsyttää jo itseänikin, sillä haluaisin cossata muutamaa naispuolista hahmoa, mutta en vain yksinkertaisesti pysty, sillä tuntisin oloni äärettömän epämukavaksi kyseisissä puvuissa. Mukavuudesta puhuttaessa täytyy myös mainita, että bindaus crossplayta varten ei ole mikään ongelma kun omistaa kunnon binderin ja on tottunut sitä joka päivä käyttämään.

Ilman tätä sukupuolikriiseilyäkin tosin todennäköisesti cossaisin lähinnä miehiä. Olen sitä cossaajakastia, joka pukeutuu useinmiten hahmoiksi, joista oikeasti pitää ja joihin jollain tasolla samaistuu, enkä yleensä pidä naishahmoista [samaistumisesta puhumattakaan]. Valitettavan usein peleissä ja shounen-animessa naiset ovat jotain taistelukentän laidalla kitiseviä yltiökilttejä selkärangattomia healereita, joiden suurin funktio sarjassa on rakastaa ja/tai olla rakastettu ja huolehtia siitä, ettei päähenkilö joudu vaikeuksiin, eivätkä tuollaiset hahmot oikein nappaa. Ne harvat naiset, joista pidän, ovat aika lailla jätkiä muiden joukossa - rentoja tyyppejä, jotka osaavat pitää huolen itsestään korostamatta kuitenkaan sitä, että ovat vahvoja naisia jotka selviävät omillaan eivätkä mitenkään suuremmin tunteile ja itkeskele ilman erittäin pätevää syytä [eivätkä toisaalta ole mitään tunteettomia jääpatsaitakaan, "rento tyyppi" on aika avainilmaisu]. Eivätkä ole rakastuneita päähenkilöön. Kenties joskus pääsen yli ongelmistani ja pystyn muutamaa tuohon porukkaan kuuluvaa hahmoa pukuilemaan
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Shiro Samurai
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » Ke Tammi 26, 2011 20:38

Cossaan miehiä.
Viimeksi muokannut Shiro Samurai, Ke Tammi 30, 2013 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Kissansilmä

Viesti Kirjoittaja Kissansilmä » Ma Tammi 31, 2011 23:31

En valinnut kumpaakaan, tyttö olen ja olen cossannut tasan yhden kerran, jolloin cossasin mieshahmoa ja toinen crossplay olisi tulossa tänä vuonna, mutta silti voisin cossata naisiakin. Pari naispuolista hahmoa kyllä olisi, joita voisi jompaa kumpaa cossata :D
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Suiggari-Tou
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suiggari-Tou » Ma Tammi 31, 2011 23:36

Ottia tuota. Valitsin cosplayn, vaikka mieshahmoja olenkin tehnyt enemmän, mutta tyttöhahmoja on jossain mielessä mukavampaa cossia, varsinkin kun lempisarjani sisältävät runsaasti waifumateriaalia, ja kummatkin ovat suoranaisia naishahmokuvastoja! (Kyseessä siis Umineko no naku koro ni ja Touhou) Mutta miehien cossaamisessakaan ei ole mitään vikaa, Desuun olisi suunnitelmissa mennä miehekkäänä miehenä aka Uminekon Ushiromiya Battlerina, mutta loput cossit ovatkin sitten naisia. xD
Without love, it cannot be seen.

Miss Alice

Viesti Kirjoittaja Miss Alice » Ti Helmi 01, 2011 20:33

Tässäpä kerrassaan jänskä aihe! Crossplay ja cosplay, sukupuolien vastakkaisasettelu, mutta silti sama asia...

Routalempeilyt sikseen, valitsin "en kumpaakaan". Syiksi kuuluu tämä moneen kertaan luettu "välitän enemmän hahmosta itsestään kuin tämän sukupuolesta"(mikä siis on hyvä asenne, mukavaa että ihmiset ymmärtävät!) ja myös se, että rakastan mies-ja naisvartaloa tasan yhtä paljon.

Tosin naisellinen kukkani on kukkimassa. Olen alkanut nauttia meikkaamisesta, peilin edessä poseeraamisesta (söpöjä silmänvinkkauksia sun muuta hölmöä, mitä en ikinä tunnustaisi ei-anonyymisti tekeväni), ja olen oikeasti saanut itsetuntoni vahvistettua sellaiselle tasolle, että koen itseni mukiinmeneväksi. Koen, että voin cossata mitä hahmoa haluan (jos siis totta kai unohdatte kolmen metrin bodarit). Ja olen rakastunut pitsi/röyhelöunelmiin.

Tässä keskustelussa hermoilleni on muuten käynyt muutaman kerran toistunut mielipide: "en cossaa koska en omista isoja rintoja/en ole hoikka/liian iso peräsin/ruma/ei ihQkapoinen nassu." Tässä voisi olla yksi syy crossaamisen yleisyyteen: "kauniimman" sukupuolen ulkonäköpaineet. Animen ja mangan tytöt ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta hyvin kauniita, ja itseluottamustaan etsivät nuoret kokevat olevansa aivan liian kammottavan näköisiä sellaisia varten.Mukavampaa on turvautua siis housuihin, joissa ei tarvitse esitellä reisiä ja saat olla vapaa ulkonäköpaineista(ei aina silloinkaan). HARMITTAA TUOLLAINEN. Se, ettei ole mikään em. Kipi-söpöläinen ei tarkoita, ettei ihanien tyttöjen/kauniiden naisten cossaaminen luonnistuisi. Itseluottamusta, kiitos! Tissit voi topata(vaikka onkin vaivalloista) ja meikkiä voi laittaa nassuun hallitun määrän, mitä vain, jos et muuten koe olevasi hahmon oloinen! Ei ulkonäön pitäisi cosplayssa eniten merkitä, kaikista tärkein on asu ja sen kantajan asenne itseensä, eikä se, onko nenä suora ja ovatko silmät suuret ja kosteat.

Mutta painotan sitä, että jos koet crossplayn omaksi jutuksesi ihan vain siksi, että se tuntuu parhaalta, ei tuolle mussutukselle ollut mitään tarvetta.
Have a nice lif-
...Oh, and by the way, your father's dead.
Have a nice life~

EpikFeil

Viesti Kirjoittaja EpikFeil » To Helmi 03, 2011 00:35

En valitse tässä tapauksessa kumpaakaan, tai periaatteessa voisin valita cosplayn, koska en itse tee juurikaan eroa cossaamisen ja crossaamisen välille. Tai en mä koskaan sano että "tartten kankaita crossiin" vaan cossi se on oli kyseessä minkä sukupuolen hahmo tahansa. Periaatteessa voisin valita cosplay-vaihtoehdon siitäkin syystä, että enemmän olen pukuillut nais... Ei vaan hetkonen, nyt kun seuraava valmistuu, on tilanne tasan. Ja tällä hetkellä mieshahmot ovat voitolla. Oh mi god. Joten siis tuota, periaatteessa voisin sen perusteella valitakin crossplayn. Cosplay tulisi siksi, että suurin osa hahmoista jota haluaisin cossata ja luultavasti tulevaisuudessa tulen cossaamaan, on naisia. Huvittavaa tässä se, että mietin juuri samaa perustetta, miksi valitsisin crossplayn. Mutta kun mietin, animen puolella pidän enemmän naikkosista, etenkin kun olen löytänyt Touhoun ja muutenkin tajunnut että animetytöt on ihkumpii kun animepojat. Kai tuo siitä tuli mieleeni, että muuten sitten fanitan enemmän mieshahmoja, joo. Jännä sekin, että vaikka en suostu mekkoja pitämään sitten millään ja että kaikki käyttövaatteet ovat miesten osastolta, kiehtoo cosplayssa enemmän tehdä ihania röyhelöisiä hameita, ja sellaisia söpöjä juttuja. Onpas taas selkeästi selitetty, mutta menenpäs painamaan sitä "en kommentoi"-nappia, kun se tuossa unohtui kun kiiruhdin kirjoittamaan viestiä.

Chiruka

Viesti Kirjoittaja Chiruka » To Helmi 10, 2011 21:44

Itse valitsin cosplayn, koska se vaan tuntuu itselleni luontaisemmalta.

To do -listalle ei ole ainakaan toistaiseksi vielä eksynyt ainuttakaan mieshahmoa muutamastakin syystä, joista yksi on se, etten vaan koe crossplayta itselleni sopivaksi. Ei, en omista animebeibemäisiä jättitissejä, enkä muutenkaan ole kehoni puolesta pakotettu oman sukupuolen säilyttämiseen cosplaykentällä, en vaan voi kuvitella itseäni toisen sukupuolen edustajana. Esimerkiksi miehekäs 164cm pituuteni ja kohtuullisen kapeat ja tyttömäiset kasvoni ovat sellaisia juttuja jotka eivät ehkä mieshahmoille sovi, mutta toki monet kaltaiseni crossplayaavatkin, en vain itselleni sitä roolia tahdo ottaa.

Eli ei sillä, ettenkö pitäisi mieshahmoista jne, löytyy niitä kivoja ja mielenkiintoisia mieshahmojakin vaikka kuinka paljon, mutta en vain katso itse soveltuvani heidän rooleihinsa. Pikemminkin tuntuu, että jos crossplaykentälle hyppäisin, feilaisin varmaan aika hyvin ja raiskaisin hahmon, enkä tuntisi oloani puvussa hyväksi, vaan ahdistavaksi, ja jotenkin sellaiseksi, että minun pitäisi miettiä kaikkea mitä teen ja miten sen teen, sillä nyt olen olevinani mies. Mielummin vain tyydyn ihailemaan niitä jotka näitä ihailemiani mieshahmoja cossaavat. Ja mielestäni tämä harrastus on kuitenkin sen verran vapaaehtoista, ettei sitä turhaan kannata heittäytyä mihinkään sellaiseen, mitä ei oikeasti halua.

Naishahmojen suosimiseen on sekin yksinkertainen syy, että pidän yleisestikin naishahmojen vaatetuksesta enemmän, ja toisinaan tulee sellainen "wau, tollaset vaatteet voisin ottaa itsellenikin" -fiilis, joka lienee ihan hyvä silta cosplaypuvun tekemisen pariin. Hameet, värit ja hörhelöt ovat olleet pienestä asti omassa suosiossani, ja pienenä leikityt prinsessaleikit voikin nyt vanhempana toteuttaa cosplayn muodossa. Olen muutenkin enemmän sellainen tyttömäinen tyttö, vaikken ihan ääripäästä kuitenkaan, joten kovinkaan äijämäisten mieshahmojen cossaamiseen ei oma uskottavuuteni riittäisi. Eniten vaakakupissa tosin painaa se hahmon luonne, ja itse oikeastaan samaistunkin paljon useammin naishahmoihin kuin miehiin, syystä x tai y.
Viimeksi muokannut Chiruka, To Maalis 15, 2012 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

greenwombat

Viesti Kirjoittaja greenwombat » Ke Helmi 23, 2011 21:15

Vastasinpa että en kumpaakaan. Tähän mennessä olen cossannut vain kahdesti, ja molemmat hahmot ovat olleet naispuoleisia. Molemmat hahmot ovat olleet mieluisia ja sattuivat molemmilla kerroilla olemaan naispuoleisia. Crossplay kuitenkin kiehtoo itseäni kovasti jo sen takia koska niitä mielenkiintoisia mieshahmoja olisi niin paljon. Kyllä varmaan joskus tulenkin crossplayaamaan, vaikka minulla tällaiset naisellisen pyöreät kasvot hieman onkin... Onhan meikit keksitty.

Pataatti

Viesti Kirjoittaja Pataatti » Ma Maalis 28, 2011 14:01

Crossplay.

Suurimmaksi syykseni sanon ulkonäköni, olen suhteellisen androgyyni (kuinka se nyt edes kirjoitetaan), jopa maskuliininen nainen ja tissit ovat pienet = en voi cossata sarjoissa yleisesti nähtyjä povekkaita neitoja. Yleensä kaikki naishahmot joista pidän, ovat hyvin varustettuja, eikä toppaus näytä aidolta tai fiksulta minun vartalollani. Tämä on yksi syy miksi on helpompaa crossata, kun ei ole paljon bindattavaa ja kasvonpiirteistä saan helposti muokattua itsestäni miehen.

Toinen on hahmojen persoonallisuus/paljonko hahmosta pidän. Jostain syystä koen suurimman osan naishahmoista harvinaisen ärsyttäviksi tai tylsiksi, enkä siis koe mitään suurta AHH, TUOTA HALUAN COSSATA-fiilistä vaikkapa nähdessäni Inuyashan Kikiyon. Huono esimerkki, mutta luen muutenkin mieluummin miehille tarkoitettuja sarjoja (joissa naiset ovat stereotypisia tai povekkaita), joten samaistun miehiin helpommin. Jälleen kummallinen selitys.

Tai vaikkapa naishahmon ulkonäkö muuten: tukanväri, jollaista peruukkia en vain halua laittaa päähäni (vältän keltaista ja blondia, ei vain sovi), eli jos vaihtoehtona on yhtä kiva mieshahmo, jolla on kivempi tukkaa, teen mieluummin sen. TJTN. Huh-huh.

Crossplay on myös cosplayta aivan uudella asteella, tarkoitan, että kun joutuu vaihtamaan sukupuolta, se on aivan uudenlainen pukuilukokemus. Jotenkin jännempää.

Eli suurimmaksi osaksi crossaan käytännön ja ulkonäköni vuoksi, seuraavaksi vaikuttaa mieltymys hahmoihin ja inho stereotypioihin. Eöh, olipa nyt typerä selitys, koetan joskus paremmalla ajalla muotoilla ajatukseni paremmin. xD
Kaappicosplayn kiistaton ruhtinas | Valitsen sinut! - pokemonmusikaali | Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi

"Tomorrow comes without prayers."

Rochun

Viesti Kirjoittaja Rochun » Ma Maalis 28, 2011 18:40

Valitsin "crossplay".

Tähän mennessä olen vain crossannut. Syynä se, että pukeudun vain hahmoiksi joista pidän. Ja koska shonen sarjoja luen, niin miehiin olen sitten päätynyt.
Ja olenpa myös huomannut että crossaaminen on oikeastaan helpompaa. Rintoja minulla ei ole nimeksikään, ja kasvojeni puolesta voisin olla poikakin. Käyttäydynkin välillä poikamaisemmin, ja tytöt (2D tai eivät) vaikuttavat omasta mielestäni osaksi ärsyttävämmiltä kuin pojat. (Tämä on tosin karkea yleistys.)

Mutta en kuitenkaan aio hylätä naisia cosplayn suhteen kokonaan. Nytkin olen jo erittäin innoissani alkanut suunnitelemaan kaavoja mekkoon, koska se kyseinen cossattava on yksi maailman ihanimmista tyttö hahmoista ja kyseinen puku on erittäin hyvän näköinen. Ja nyt kun alkoi referenssi kansiota täyttämään, on sinne tullut pari naispuolista hahmoa lisää sitten viime näkemän.

Muutama crossplay takana, ja lisää tulossa sitä ensimmäistä cosplayta odotellessa.

shii-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shii-chan » Su Touko 08, 2011 03:09

Valitsin itselleni cossplay, mutta yleisesti en kumpaakaan.
Itselleni cosplay, koska:
-Vaikka mulla ei isoa rintavarustusta olekaan, ni kaupoista saa kaikennäkösiä täyteratkaisuja, ja jos se sitten ärsyttää, että se hahmo on Ö-kuppileidi, ni ei sit tartte cossata moista, löytyy niitä muitakin hahmoja, koska oon kattonu paljon eri sarjoja eri genreistä, enkä pelkästään niitä ikuisuus-shouneneita, tai ah niin yaoi-sarjoja kuten hetaliaa, ja johan se ois upeeta, jos joku tulis ja sanois et hieno puku, voitko kertoo mistä sarjasta toi on? Eikä sillee et taas Ällä taas Naruto... (OnneX nää hahmot on ihan selvästi vähentyny.)
-Olen melko lyhyt (164), joten ei näyttäis yhtään uskottavalta kossata mitään axua kh:sta, vaikka se onkin *cool tyyppi iik*
-Vaikka mulla onkin pieni lantio ja leveät hartiat, tylli hameen alla ja illuusio on luotu.
-Vaikka mulla onkin pitkähköt kasvot ja huomattavan terävä leuka, ja pienet silmät ja lyhyet ripset ja huomaamattomat poskipäät, meikeillä saa ihmeitä aikaan.
-Vaikka hahmolla sattuu olemaan ylipitkät sääret ja minimaalinen roiskeläppä, voi hameen tehä ihan hyvin sinne puoleen reiteen saakka, eikä kukaan tuu valittaa, että hame on liian pitkä. Ja alle voi pistää mustat pyöräilyshortsit, jos on kova tarve päästä riehumaan.

Yleisesti en kumpaakaan koska näin viimeksi suomen eurocosplay karsinnassa aivan mahtavat puvut jotka teki suuren vaikutuksen ja sai mut uskomaan, että kyllä jotkut ihan tosissaan tietää, että saa ittensä näyttämään vastakkaisen sukupuolen edustajalta ja jaksaa nähäki vielä suuren vaivan sen eteen.

Shii lopettaa takoen päähänsä, että nukkuminen on arvokasta, ja pahoittelee hieman provosoivaa tekstiään, jossa on lievä vivahde yliväsymyksestä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”