Cosplay vai crossplay?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Kumman sinä valitset?

Cosplay
79
33%
Crossplay
106
44%
En valitse kumpaakaan
55
23%

Ääniä yhteensä: 240

Hoothoot
Viesti:

Cosplay vai crossplay?

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » La Marras 15, 2008 12:10

Olen jo muutaman conin ajan miettinyt crossplayn saavuttamaa suosiota harrastuspiireissä. Animeconin jälkeen katsotuissa kuvissa crossplayn määrä on jopa suurempi kuin tavallisen cosplayn. Miksi näin on? Miksi nähdä vaivaa etumuksensa sitomiseen, jotta voisi pukeutua joksikin hahmoksi? Miksi mieshahmoiksi pukeutuminen on selvästi suositumpaa kuin naishahmoiksi pukeutuminen? Ta vaihtoehtoisesti, miksi juuri sinä cosplayaat naishahmoja, etkä välitä mieheksi pukeutumisesta? Vaikuttavatko hahmo, hahmon asu, kavereiden mieltymykset, yleiset stereotypiat tai mahdollinen fanipalvelun tarjoaminen valitsemasi hahmon sukupuoleen? Syitä on tietysti monia, mutta olisi kiva kuulla kaikenlaisten ihmisten näkemyksiä ja mielipiteitä asiasta.
Olisi myös toivottavaa, että vastaukset perustellaan hyvin. Eli ei yksirivisiä "Qosq poigana/tyttönä on givempaa!!"-vastauksia, vaan jotain vähän syvällisempää syiden ja seurauksien kera.

Jotta termistöt eivät jäisi epäselviksi, tarkoitan tässä keskustelussa cosplaylla nimenomaan omaa sukupuoltaan edustavaksi hahmoksi pukeutumista (eli jos olet tyttö, cosplayaat naishahmoja, ja jos olet poika, cosplayaat mieshahmoja) ja crossplaylla pukeutumista hahmoksi, joka on vastakkaista sukupuolta (tytöt pukeutuvat pojiksi ja pojat pukeutuvat tytöiksi).
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Lirlys

Re: Cosplay vai crossplay?

Viesti Kirjoittaja Lirlys » La Marras 15, 2008 13:20

Valitsin kolmannen vaihtoehdon, eli en kumpaakaan vaikka suurimmanltaosalta crossplayaan (olen siis tyttö, joten crossaan poikia) ja tämä johtuu melkein ja ainoastaan sellaisesta syystä, että koen sopivani kasvoiltani paremmin mies- kuin naishahmoihin.
Toki olen cossannut naisia ja tulen varmasti cossaamaankin, mutta koen puvun onnistuneemmaksi kasvojen osalta nuoremmissa mieshahmoissa, koska varsinkaan oma leukani ei ole niin siro mitä se saisi olla naispuolisiin hahmoihin, vaikka ehkä muuten sopisinkin cossaamaan naishahmoja (jos ei nyt lasketa sitä, että en omista mitään animeboobseja).
Suosin yleensä hahmoja, jotka eivät aivan selvästi ole kumpaakaan ääripäätä (eli ei sitä söpöintä tytöntylleröä tai hormoneja suoneensa pumpannutta kovanaamaa) ja iältään lähellä omaa ikääni.
Cossaamista rajoittaa myös se, että koska suosin oman ikäisiäni hahmoja cossatessa, varsinkn tytöt ovat joskus todella lyhyitä, enkä koe cosplayta onnistukeeksi jos olen 20 senttiä pidempi kuin alkuperäinen hahmo.

Fanservicellä ei ole itselleni mitään vaikutusta hahmon valintaan. En harrasta toisten cossaajien nuoleskelua vain siksi, että he sattuvat esittämään hahmoa jonka voi parittaa cossaamalleni hahmolle.
Muutenkin pidän fanserviceä ihan ok-asiana kunhan sitä ei tarvitse katsoa mihin tahansa päänsä kääntää. Myös ylenpalttinen ihkutus käy hermoille, mutta ei siitä nyt enempää koska tämä topick ei ole sen asian puimiselle ;>.

Naishahmoksi pukeutumista rajoittaa myös se, että yleensä naisilla on miehiä huomattavasti paljastavammat vaatteet, sekä osassa sarjoista mielikuvituksettomat. Sillä välin kun mieshahmo x juoksee ties missä form-puvussa, naishahmo z rynnistää perässä edelleen siinä samassa kauhtuneessa koulupuvussa. Tietysti asiaan vaikuttaa se, että katson/luen paljon pojille suunnattuja sarjoja, joten fanserviceä tulee naisten osalta tietysti enemmän ja harvemmin pääosassa on nainen, joten mielummin päähenkilön vaatteisiin panostetaan enemmän kuin muiden sivuhenkilöiden.

Kavereiden mieltymykset eivät vaikuta paljoa ollenkaan pukuvalintaani. Tietysti otan kommenttia ja palautetta mitä mieltä he olisivat hahmosta x, mutta valitsen kuitenkin hahmoni loppupeleissä itse. On toki käynyt niin monta kertaa, että olen ainoa kaveriporukastani joka cossaa sarjasta z, koska en ole vain aina innostunut cossaamaan mainstream Kingdom Hearts, Final Fantasy etc. hahmoja.
Tosin suosin kyllä hahmon valinnassa vähän tunnetumpia hahmoja siitä syystä, että ei ole kuitenkaan mukavaa jos kukaan ei hahmoa tunnista; oli se sitten kuinka onnistunut puku tahansa.
Viimeksi muokannut Lirlys, La Marras 15, 2008 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Thank you and have a terrible nice day.

http://lirlys.deviantart.com/

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » La Marras 15, 2008 18:33

Kun kauan sitten hamassa menneisyydessäni ryhdyin cosplayaamaan, olin niitä ihania "mä oon siis niinq iha miäs!!!1" -lapsukaisia (anteeksi ftm:t, ottakaa huumorilla) ja jostakin kumman syystä samastuin enemmän kaksilahkeisiin hahmoihin. Ja noin ylipäänsä lempihahmoni olivat miehiä ja kaikki naishahmot siis ihan kamalia, joten yhtälö oli melkolailla selvä.

Tätä nykyä en ole ihan yhtä mustavalkoinen ja tämänvuotisista cosplaystani yli puolet on ollut ihan vaan cosplayta. Toisaalta olen kyllä cosplayurani aikana cosplayannut myös kohtuullisen usein sitä erästä hahmoa (köh, Mad Hatter, köh), joka on peräti tyystin sukupuoleton, joten tehdään tästä nyt sitten johtopäätöksiä.

Noin yleisesti ottaen en valitse systemaattisesti hahmojani sukupuolen perusteella vaan ennemminkin siksi, että pidän joko itse hahmosta tai hahmon designista. Ja kieltämättä cosplayaan ehkä aavistuksen mieluummin miehiä, sillä en siviilissä ole erityisen naisellinen, ja näin ollen tunnen itseni ehkä kuitenkin hivenen epämukavaksi femiinisempinä hahmoina. (Anekdootti; olen cosplayannut pvc-pikkumusta ylläni kahta hahmoa sekä bindattuna että bindaamatta, ja bindattu tapaus oli henkisesti paljon mukavampi, vaikka kummassakin puvussa oli yhtä paljon paljasta pintaa.)

Crossplayn yleisyyden voisin melkein julmasti veikata johtuvan siitä, että suurin osa animeharrastajista on tällä hetkellä teini-ikäisiä tyttöjä, jotka tykkäävät niistä komeista mieshahmoista. Ja yleisin peruste hahmovalinnalle tuntuu kaikesta huolimatta olevan hahmo itse, joten eiköhän yhtälö ole sillä perusteella melkolailla valmis. Tietysti asiaan vaikuttaa sekin, ettei kovin moni suomalainen teinityttö näytä animen pitkäsääriseltä sankarittarelta, ja iso osa nuoremmista tyttöhahmoista on joko yksinomaan ärsyttäviä tahi muutoin epäkivoja.
Ja ehkä sillä fanipalvelullakin saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa. Etenkin, jos kyseessä on ryhmäcosplay.

adreena

Viesti Kirjoittaja adreena » La Marras 15, 2008 20:10

Vastasin cosplay, ja siihen on yksi ja tärkein syy: tissit. En yksinkertaisesti halua bindata tuhtia rintamustani, varsinkaan koska sen flättääminen vaatii niin jykevää bindausta että olen kivusta hellänä päiväkausia.
Hyvänä kakkosena listalla syistä tuleekin sitten henkilökohtainen mieltymykseni naishahmoihin ja naisten vaatteisiin. Pidän hulmuhelmoista ja isoista kaula-aukoista. Kyllä mieshahmojakin on mahtunut näihin vuosiin, mutta nykyään vaatii kyllä hyvin paljon että lähden suunnittelemaan kivojen mieshahmojen pukuilemista. Naiset vaan kiinnostavat minua enemmän siinä mielessä.

Pitää sen verran kompata Rimppua että teini-iällä on hieman jotain tekemistä crossplayn yleisyyden kanssa. Itse näkisin ilmiön yhdeksi syyksi nimenomaan sukupuolirooleilla leikkimisen. Turvallisia seksileikkejä, ja sillee. Ihan normaalia ja tervettä nuoruutta.
Ja onhan se totta että mieshahmoista löytyy edelleen paljon enemmän ihailtavia sankareita. Sankarittaria on enenevissä määrin, mutta aivan fifty-sixty ei mee tasa-arvon lahjat. Ikävä kyllä.
Olen tosin myös huomannut jonkinlaisen "hyi tyttöjä"-ilmiön, tai ainakin luulen huomanneeni. Naiset on ällöi ja miehet on niin ihkui et halutaan olla miehiä itsekin, jonka sit taas voisi tulkita jonkinlaiseksi oman naiseuden peloksi/tottumattomuudeksi siinä naiseuden kynnyksellä.
Internet-psykologiaa by Iris.
Todellisuuspakoa ompeluhuoneessa (cosplay-blogi)
World Cosplay Summit 2009 Team Finland blog

Om bhûr bhuvah svah tat savitur varçnyam bhargô dçvasya dhîmahi dhiyô yô nah pracôdayât

Biitti

Viesti Kirjoittaja Biitti » La Marras 15, 2008 20:34

Vaikka en ole pukuilua nyt niin hirveän kauan harrastanutkaan, olen kyllä huomannut omissa hahmovalinnoissani tietynlaisen mieslinjan. En kuitenkaan vastannut crossplay, koska en tee tietoisesti minkäänlaista valintaa sukupuoleen nähden. Maagisella "toivecosplay"-listallani on kyllä naishahmojakin, mutta kyllä on pakko sanoa että lista on 93% miesvaltainen.

Mielestäni mieshahmot sopivat minulle. Kasvoni ovat mielestäni sopivan androgyynit siihen hommaan, tosin kropastani en mene sanomaan samaa. Harva anime- tai mangahahmo omistaa yhtä laajan peräsimen kuin minä, oli hän sitten nainen tai mies. En kuitenkaan tiedä voinko sanoa tuntevani oloni luonnollisemmaksi miehisemmässä varustelussa, crossaamani pojat kun eivät nyt ole siitä ihan miehisimmästäkään päästä. Puvussani minua huolettaa yleensä vain se, näytänkö itse siinä hyvältä, pidänkö designista ja onko se jopa hyvällä tuurilla näyttävä. Myös haasteiden vastaanottaminen on joskus kivaa.

Toki jo aikaisemmin mainittu mieshahmojen preferointi on minullekkin tuttu juttu. Joskus vaan ei löydy hyvää naishahmoa, jonka asu peittää tissit, vatsan, peffan ja mieluusti reidetkin, puhumattakaan siitä että tämä hahmo ei olisi minusta jollakin tapaa ärsyttävä. Tottakai sitä tällainen kurja fanityttö helpommin ihkustuu niihin söpöihin 2D jätkiin kuin mimmeihin. Mieshahmoista sitä vaan tuntuu löytävän enemmän plussia kuin naisista.

En itse tiedä onko siinä teini-iällä niin suurta merkitystä, mutta ihan järkevältähän tuo kuulostaa. Cosplaytahan ihan yleismaailmallisestikkin tupataan esittelemään sellaisena "ole joku muu yhden päivän" -juttuna, niin kyllähän se itseään etsiskelevään teiniin ja vähän vanhempaankin iskee.

Kokonhoray

Viesti Kirjoittaja Kokonhoray » Su Marras 16, 2008 18:01

Huvittaa alkaa miettimään tällaisia, koska en ole ennen ajatellut asiaa. Ja kun aloin miettimään, suunnistin suoraan cosplayhahmokuva-kansiooni ja laskeskelin, kuinka monta miestä siellä on ja kuinka monta naista. Tulos oli 16 miestä, 14 naista ja yksi sukupuoleton hahmo. Tulosta hämää se, että kaikkia näistä tulen tuskin koskaan toteuttamaan, osa on toteutettu ja ensimmäisien cossaamieni hahmojen mallikuvia ei ole.
Itselläni ei juuri koskaan varhaisimpieni teinivuosien aikana ollut sellaista "pelkästään mieshahmoja"-linjaa, vaan muistan cossaanneeni tasaisen varmasti niin mies- kuin naishahmojakin. Olisin kyllä kuvitellut, että ensi vuodeksi cosplaylistalla olisi ollut naisenemmistö, mutta kun laskin, niin se onkin selvä vähemmistö.
Kuten siis jo ilmaisin, en juurikaan erittele hahmojani sukupuolen mukaan ("no siix q emmää voi gosblayata tota ku se on tyttö ja tytöt on ärsyttävii!"). Paljastavat naishahmojen asusteet ovat yhtä kivoja kuin suoralinjaiset mieshahmojen univormut. Sukupuolta en katso muuta kuin siinä vaiheessa, jos ihoa näkyy paljon (mies ilman paitaa) tai kokoero on huomattava (lihasmassa, pituus). Yleensä mieshahmot, joita cossaan, ovatkin enemmänkin poikamaisia, pyöreäkasvoisia tai muuten pieniä. Kaikista tärkeintähän on, että puku on kiva, hahmolla on kiva design ja että se on mielenkiintoinen.

Toki itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ns. "fanityttö" cossaa helpommin mieshahmoja koska yaoi on ihqqqqqq koska tämä kenties haluaa etsiä samanhenkisiä ihmisiä ja tarjota fanipalvelua. Ja siihen nyt voin sanoa, että kyllä, se teini-ikä valitettavasti vaikuttaa tähän, kuin myös seura. Älkää lyökö, puhun vain omista kokemuksistani.

Kaverini eivät juurikaan vaikuta pukuiluuni, koska olen aikalailla se yksi sooloilija kaveripiirissäni. Tämä johtuu siitä, ettei kaveripiirissäni ole turhan paljon ihmisiä, joita kiinnostavat samat asiat. Milloin kukakin valittaa siitä, että tapa, jolla valitsen hahmoni, on väärä. Eikä minua taas innosta cossata hahmoja animesta/mangasta, koska (kauheasti yleistän nyt) yleensä hahmot ovat tylsän näköisiä. Peleissä asia on toisin. Joitain olen onneksi saanut käännytettyä "omiin" projekteihini mukaan. Ja yritän myös itse karttaa suosituimpia hahmoja ja sarjoja, koska pidän siitä, että olen uniikki ja ainoa kyseisen hahmon ja jopa mahdollisesti sarjan edustaja conissa. Ihan vain koska se on kivaa.

Tiivistettynä voi vaan todeta, että hahmovalintaani ei vaikuta sukupuoli, kaverit, fanipalvelu tai sarja (suuressa osassa tapauksia), vaan hahmo itse kokonaisuudessaan, vaatteissaan, meikeissään ja personaalisuudessaan.
Don't get worked up. Chill out and help me find a time machine.
- Gintoki

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Ma Marras 17, 2008 00:12

En valinnut kumpaakaan, vaikka mieluiten olisin klikannut vaihtoehtoa "molemmat".
Jos olisin vastannut tähän samaan kysymykseen noin vuosi takaperin, olisin miettimättä vastannut crossplay (tässäkin tapauksessa yllätys yllätys tyttö cossaamassa poikia), koska en ole aiemmin pitänyt itseäni kovin feminiinisenä. En ole koskaan jaksanut meikata säännöllisesti, ulkomuotoni ja käytökseni ei muutenkaan ole ollut kovin tyttömäistä ja hameet ja mekot olivat pitkään kauhistus. Cosplay-harrastukseni alussa olin vakaasti sitä mieltä, että minähän en koskaan naiseksi pukeudu, ja siitä päätöksestä pidin kiinni sen pari vuotta, kunnes - dundunduu - viime Animeconin sunnuntaille minut houkuteltiin Silent Hill -ryhmään Heatheriksi (kahdeskymmenes puku ja ensimmäinen nainen). Ja vaikka siinä hameessa olikin älyttömän hankala istua, bindittömyys oli siistiä ja huomasin, että naisena olikin ihan kivaa. Tällä hetkellä cossilistalta löytyy edelleen paljon miehiä, mutta naisten asema on kasvanut hiljalleen. Ihan tasoissa eivät sukupuolet vieläkään ole, mutta kasvu entiseen verraten on joka tapauksessa huomattava.
Naiseuden löytymistä viivästytti varmaan se, että minullakin cosplay ja tyttö/nainen samassa yhteydessä toi ensimmäisenä mieleen joko jonkin minihameella varustetun koulupuvun tai vaihtoehtoisesti teräsbikineissä taistelevan soturimimmin. Tässä parin menneen kuukauden aikana olen kuitenkin löytänyt muutamia kauniita ja näyttäviä prinsessamekkoja ynnä muita nättejä asusteita, jotka tekisi mieli toteuttaa.
En oikeastaan osaa kunnolla määritellä miksi valitsen juuri hahmon x enkä y:tä. Katson/luen/pelaan ja äkkiä vain tulee semmoinen "hei, tota ois kiva cossata" -välähdys, jolloin puvun ulkonäkö on varmaan aika isona vaikuttimena, mutta toinen iso syy lienee kaverit (ja sitä kautta myös fanservice), koska ainakin kolme seuraavaa pukuani olen tekemässä ryhmiin, joihin minua pyydettiin mukaan.
| writing | to | reach | you |

washi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja washi » Ti Joulu 23, 2008 21:46

Ehdoton CROSSPLAY :D !! Miksi? Koska en oikeastaan koskaan käytä mekkoja/hameita (ja tietenkin teidän kumpi tarkottaa sitä pitkää ja kumpi lyhyttä-_-)... Ja niitähän niillä mangatytöillä tuppaa olemaan kunnon roiskeläpät ja Suomen kelithän sopii tunnetusti erittäin hyvin yhteen. Sateeseen, tuuleen ja pakkaseen minimekot päällä niin johan alkaa miehiä coneista löytyä. Sitäpaitsi samastun poikamaisen luonteeni takia helpommin mieshahmoihin. :) Eikä bindauskaan ongelma ole kun ei sitä rintavarustusta löydy vaikka etsisi... eipä tosin ole haitannut...

Modemuoks: Teksiä korjattu luettavaan muotoon. Pienennys on lähinnä tarkoitettu epätarpeellisille heitoille viestien perään, eikä lauseisiin tekstin keskellä.
Viimeksi muokannut washi, La Joulu 27, 2008 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

majo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja majo » To Joulu 25, 2008 22:31

Jaa-a, ensimmäisenä lähden tietysti miettimään, miksi lähteä jaottelemaan cosplayta oman ja sen toisen sukupuolen perusteella, mutta no. Omiin pukuihini on tähän mennessä kuulunut vain miespuolisia hahmoja, mutta silti puhun vain cosplaysta, en crossplaysta, vaikka ns. kauniinpaa sukupuolta edustankin.

Henkilökohtaisesti olen sitä porukkaa, joka valitsee pukunsa nimenomaan hahmon puolesta. Jos pidän hahmosta, teen puvun, sukupuolesta riippumatta (ja tässä vaiheessa voin jo kätevästi puhua itseni pussiin, koska en ole koskaan tehnyt yhtään naishahmoa). Kuitenkin kun cosplaykansioitani selaan (menneitä ja tulevia), on naisten osuus melko vähäinen - yhtään en ole vielä tehnyt, muutama on ehkä tulossa joskus.
Syy tähän lienee kaiken filosofisen pohdinnan jälkeen a.) tykästyminen hahmoon ja b.) naama. Animaation hahmonkaartien sukupuolijakauma ei edes ruohonjuuritasolla mene tasan, puhumattakaan sitten hahmojen ns. kiinnostavuudesta, ja puhun nyt omista standardeistani. Mieshahmoista on tähän mennessä yksinkertaisesti löytynyt vain mielenkiintoisempia/samaistuttavampia hahmoja, joihin olen sitten loppupeileissä tarttunut. Sillä en kuitenkaan tahdo rajata mahdollisia eeppisen hienoja naishahmoja pois - odotan edelleen törmääväni siihen perkeleen upeaan naishahmoon jonka tekemiseen tunnen palavan halun ja joku päivä tohkeissani sen toteutan - en ole vain vielä kaikessa nirsoudessani törmännyt em. tapaukseen.
Toiseksi se naama-aspekti - kun naama on tähän mennessä sopeutunut paremmin mieshahmoihin kuin naishahmoihin, pakollisia poikkeuksia lukuunottamatta, on sitä helpommin taipunut niihin enemmän omaan naamaan sattuviin hahmoihin. Mieluummin näytän puvussa sen hahmon sukupuolelta, jolta minun kuuluisi näyttää, kuin siltä, että naama olisi väärässä ruumiissa. Tähän mennessä tosin sitä ongelmaa ei ole ylitsepääsemättömästi tullut vastaan, kun naamaa melkoisen androgyyniksi sanotaan.
Myönnettävä kuitenkin on, kun on vuosia vain miesten vermeissä cosplayn suhteen kulkenut, ja kohdalle on osunut potentiaalinen naishahmo, tuntuu ajatus naishahmosta (prinsessa, ja vielä mekossa! Ennenkuulumatonta.) hieman, no, ahdistavalta, kaikessa koomisuudessaan. :D
Bindaaminen on itsetuhoista ja koskee pidemmän päälle enemmän kuin ..mikä tahansa, mutta kun bindattavaa ei niin hirveästi ole, selviää siitä coniviikonlopun yli tuskaillen ihan vain sen hahmon takia. Siinä vaiheessa kun pyörryn bindauksien takia, lopetan sen touhun.
Ehkä. Eli luultavasti en. :D

Komppaan Rimppua ja adreenaa tuossa teini-iän merkityksessä, joka lienee jo kaikille tullut aika selväksi. Paljon näkee sitä "yh en varmasti cosplayaa mitään tyttöä koska se on tyttö hyi DD:" -ongelmaa, mikä on paitsi melkoisen surullista, myös valitettavan yleistä ja luultavasti jotain, mitä ei voi näissä porukoissa välttää.

Taiki

Viesti Kirjoittaja Taiki » La Joulu 27, 2008 00:47

Hahmon sukupuolella ei ole mitään seksuaalista merkitystä!
...Luulisin.

Naishahmoja on kiva cossia, kun ei tarvitse kärsiä bindauksesta. Totuus on kuitenkin se, että en siedä paljastavia asuja enkä laita hametta päälleni ellei se suurinpiirtein laahaa maata. Olenkin löytänyt vain muutaman potentiaalisen naishahmon, joiden asut sopisivat minulle. Miesvaltaista siis kuitenkin on. Katson enimmäkseen shounen-sarjoja, joiden naishahmot nyt tunnetusti sangen harvoin miellyttävät. On minulla siltikin useita naispuolisia suosikkeja, varsinkin peleistä, mutta sitten palataankin niihin asuihin. Tyttöinhosta sen verran, että loppujen lopuksi on vain pari hahmoa, joita voin sanoa vihaavani. Muuten se on vain sitä, että niille neidoille hädässä ei ole aina jaksettu antaa minkäänmoista persoonallisuutta, ei mitään uniikkia -toisaalta monet ns. yksityiskohdat ja "viat" toimivat huomattavasti paremmin poikahahmoilla, mistä lie johtuman.
Motto tonde miso?

Mlaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mlaa » Su Joulu 28, 2008 20:25

Klikkasin 'Crossplay', mutta kumpikin menee. Tähän mennessä olen ollut poika joka on välillä tyttö, poika joka puetaan tytöksi ja toinen poika joka puetaan tytöksi. ^^'' Mekot on kivoja, rinnat ei.

Jerosu

Viesti Kirjoittaja Jerosu » Pe Tammi 09, 2009 23:27

Aikasta suurella todennäköisyydellä crossplay, ja syyt löytyy ihan itsestä. Ensinnäkin sitä rintavarustusta ei löydy vaikka kuinka etsisi, ja sehän sitten vain on inhottavaa jos sillä cossattavalla hahmolla sellaiset löytyy. Lisäksi kaikki nämä naishahmot ovat kaikin puolin vaikeasti samaistuttavia mekoissaan ja hamosissaan, joita minulta löytyy pyöreät nolla kappaletta. Lisäksi miellän kasvoni enemmän poikamaiseksi kuin naiselliseksi, niin siinä sitten lisäsyytä.
Mitkään fanservicet eivät ole syynä crossplay-intoiluun vaikka sen suuri fani olenkin, pojan/miehen cossaus tuntuu jotenkin paljon, paljon luontevammalta. Lisäksi tykästyn yleensä enemmän mieshahmoihin, ja sehän se siinä loppupeleissä päättää mitä/ketä cossaan.
Ai niin ja sitten siinä on vielä se, että katson shounen-valtaisesti sarjoja, eli naiset on ikään kuin taka-alalla ja he eivät erotu mitenkään mukavasti taustasta.

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » Ti Tammi 20, 2009 22:32

En erottele hahmoja sukupuolen mukaan, vaan tosiaankin sen perusteella, kuinka paljon hahmoista itsestään pidän ja mitkä niistä olisivat jollain tavalla minun fysiikalla mahdollisia. Niinhän siinä kuitenkin kävi, että "tahdon toteuttaa" -listallani on enemmän mies- kuin naishahmoja. Listan mieshahmot ovat enemmän tai vähemmän bishounen -tyyppisiä, ja naisissa taas on havaittavissa jonkinlaista poikamaisuutta. Ei minusta ole cossaamaan söpöjä pikkutyttöjä tai raavaita miehiä sentään.

Syynä todennäköisesti on aika pitkälti se, että katsomissani sarjoissa naiset ovat tylsemmän näköisiä ja muutenkin vähemmän mielenkiintoisia.

Lisäksi minullakin on jokseenkin sukupuolettoman näköinen pärstä, ja sellainen nyt vaan yleensä näyttää paremmalta mies- kuin naishahmolla (ei meillä kaikilla ole naamaa tyyliin Kipi/vast). Kapeat kasvot, kapeat silmät ja sellaista. Jostain syystä tytön näköisenä poikana ei tunne olevansa niin epic fail kuin semirumana naishahmona. Yhden kerran olen tähän mennessä cossinut naishahmoa, ja silmiä sai repiä päästään conikuvia katsoessaan hieman enemmän kuin muulloin. Mitä tulee siihen kuppikokoon, ihmettelin jonkin verran sitä yleistä mielipidettä, ettei voi lättärintaisena cossata sitä 60E tissit omistavaa naishahmoa. No...oli se sitten vähän vaikeampaa kuin oletin. Helpompaa on flätätä kokonaan pois kuin rakentaa luonnollisen näköiset toppaukset.
Viimeksi muokannut Tatl, La Loka 10, 2009 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ti Tammi 20, 2009 22:46

Laitoin kyllä itsekin tuon crossplay, vaikka on hamaassa menneisyydessä tullut cosplayattua naishahmojakin.

Pääasiallinen syy on juuri tuo aiemminkin mainittu hahmoihin samastuminen ja niistä pitäminen. Yleensä cossaan/crossaan hahmoja joihin samaistun itse ja joita "fanitan" ja suurimmassa osassa nämä vain sattuvat olemaan miehiä. En ole vartaloltani mitenkään siro ja sekin osittain vaikuttaa hahmovalintaan. (Sain traumatisoitua itseni katsomalla sailor-cossistani otettuja kuvia) Ja tietysti myös se on osasyy, että mieshahmona on yleensä "vapaampaa" eli saa riehua paljon enemmän, ilman pelkoa vilauttelusta suunnasta ja toisesta.

Kuka sitä tietää kehen hahmoon sitä vielä tulevaisuuedsas ihastuu ja ainakin yksi nainen on edelleen cosplay-listallani, mutta tämän vuoden puolella ainakin pitäydyn miehenä ihan mieshahmojen mielenkiintoisuuden takia.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Hui

Viesti Kirjoittaja Hui » To Tammi 22, 2009 22:04

Ehdottomasti cosplay. Vaikka olenkin aika lauta ja vartaloni ei ole muutenkaan äärinaisellinen (pitkät raajat, ei vyötäröä, olen aika suoralinjainen tapaus), sopii se hyvin nuorehkojen animetyttöjen pukuiluun. Siviilissä olen hameihminen enkä pidä housuja kovinkaan usein, lähinnä vedän housut jalkaan vain käytännön syistä. Animessa naispuolisten hahmojen vaatteet ovat usein mielikuvituksellisia, täynnä röyhelöä ja rimssua ja yksityiskohtaa, ne oikein kerjäävät "tee minut!". Koska en katso tai lue oikeastaan ollenkaan shounensarjoja, en myöskään "altistu" niille tissibeibehahmoille lyhyissä hameissa - niissä sarjoissa joita itse katson tai luen, on kyllä runsain mitoin kivoja naishahmoja, joilla on kivat ei-paljastavat vaatteet. Kasvojenikin puolesta sovin paremmin nuorehkoksi tytöksi kuin aikuiseksi naiseksi tai mieshahmoksi, minulla on hyvin pyöreät kasvot ja korkeat poskipäät, sellainen lolinaama.

En kuitenkaan valitse hahmoja vain sukupuolen mukaan, jakauma on tällä hetkellä (jos laskee keskeneräisetkin asut) 14 tyttöä / 2 poikaa. Useammin sarjojen naispuoliset hahmot vetoavat minuun enemmän kuin miespuoliset, mutta nuo pari poikkeustakin on. Itse conpäivänä kuitenkin crossatessa oloni on aina hiukan epämukava, koska joudun koko ajan miettimään, mitä teen. Kävelen luonnostaan nykyisin melko naisellisesti ja eleeni ovat tytön, joten crossatessa pitää koko ajan toitottaa itselleen "SEISO PAINO MOLEMMILLA JALOILLA, ÄLÄ PIDÄ KÄTTÄ LANTEILLA, ÄLÄ KIKATA KÄSI SUUN EDESSÄ", jne. Käytöksensä jatkuva miettiminen 8 h putkeen on aika raskasta, ja yritän kuitenkin aina eläytyä hahmooni, koska en halua näyttää siltä, että yritän projisoida kuvaa ko. miespuolisesta hahmosta yyberstereotyyppisenä homona, kuten käy yhdistelmällä feminiininen käytös + mieshahmo :D

Aloitin cosplayn turvallisesti teini-iän toisella puolen ja olen myös sitä mieltä, että crossplayn yleisyys ja yaoifanservice ovat turvallisempi vastine niille 15-vuotiaiden kotibileille, jossa hässitään kännissä ristiin rastiin ja seuraavana aamuna mennään hakemaan katumuspillereitä. Nuoret ovat nuoria, kaipa se con on turvallisempi ympäristö heräävän seksuaalisuuden aiheuttamille mielihaluille kuin jokin muu vaihtoehto. Omalta "i ship it"-listaltani läytyy niin yuria, hetskua kuin yaoitakin, mutta en ikinä ole kokenut erityistä intoa heittäytyä johonkin seksifantasiaani julkisesti conissa... olen "fiksun" fanipalvelun kannalla, tietynlaiset eleet ja katseet kuvissa ovat parempia kuin kielen tunkeminen toisen kurkkuun.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”