Cosplay conien ulkopuolella

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Oletko cossannut conien ulkopuolella?

Kotona.
49
18%
Miiteissä.
39
14%
Kavereiden kanssa.
47
17%
Kaupungilla.
27
10%
Koulussa/töissä.
17
6%
Muussa tapahtumassa.
22
8%
Keskellä metsää.
17
6%
Cosplay Finlandin järjestämänä Cosplay-viikkona.
20
7%
En ole ikinä cossannut conien ulkopuolella.
19
7%
Muu.
15
6%

Ääniä yhteensä: 272

Elyse

Cosplay conien ulkopuolella

Viesti Kirjoittaja Elyse » Pe Elo 08, 2008 16:56

Tällaista aihetta olenkin jokseenkin pohtinut, vaikken sitä erityisemmin itse harjoitakkaan. Aiheen voi liittää hiukan myös Muiden suhtauminen-töpöön, mutta toivoisin, että pää-asiana pysyisi kuitenkin seuraavat aiheet(muutakin saa toki kirjoittaa, jos vain järkevää aihetta mieleen tulee):

Milloin ja missä olet pukeutunut cosplayhisi muualla kuin coneissa? Mikäli tätä et ole vielä kokeillut, niin aiotko tehdä niin tulevaisuudessa? Oletko kuullut cosplay-viikosta ja osallistuitko siihen aktiivisesti, millä hahmoilla ja minkälaisissa tilanteissa? Kuinka pitkälle on cosplay saa mennä? Kotona vai muualla? Oletko esitellyt harrastustasi pukeutumalla esim. suvullesi, tai muille tutuille/tuntemattomille? Muuta?

Omia kokemuksia... Hmm. En varsinaisesti ole cosplaynnut conien ulkopuolla. Olen osallistunut yhteen Cosplay Finlandin järjestämään cosplay-piknik miittiin Turussa puoliasuisesti; kädessäni oli Sora käsineet ja käytin myös Soran kaulakorua. Puvun jätin muuten kotiin koska oli kylmä. Olen ollut myös kotipaikkakunnallani porukalla cosplay-asuissa syömässä sushia. Kadulla sain mukavasti huomiota. CF:n järjestämään cosplay-viikoon aion osallistua vasta sitten kun omaan tarpeeksi monta käyttökelpoista asua. Joka päivänä olisi hauskaa olla eri hahmo.

Juoksuaika-tapahtumassa olin jakelemassa Oogie Boogiena Animecon VI-lehtisiä Animeconin teltan edessä pari Inuyashaa seuranani. Koska tapahtumaan osallistuivat koko Tampereen ylä-astelaiset, jonkin asteen kiusaamista esiintyi, joskaan ei se minua haitannut lainkaan. Oli oikein mukava tavata myös con-tuttuja, jotka olivat tapahtumaan pakotettu osallistumaan. Niimpä heitimme pienet Caramel Danssenit juoksuradalla jonkun suositun bändin soittaessa toisessa päässä urheilukenttää, jossa tapahtuma järjestettiin. Kyseessähän ei siis ollut minkään sortin con.

Joensuuhun matkasin junalla Tampereelta Sally-asuni päällä päästäkseni juhlistamaan Cosplay Finlandin 5-vuotis-syntymäpäiviä. Pirskeet olivat oikein mukavat. Mukaan mahtui myös Bleachiläisiä, jokunen Narutolainen, Fullmetal Alchemistiläinen, ja Chii. Loput taisivatkin olla normaali-asuisia. Tänäkin vuonna aion mennä. Toivottavasti porukkaa olisi vielä enemmän(=vielä hauskempaa ).

PikkuRotta
Viesti:

Re: Cosplay conien ulkopuolella

Viesti Kirjoittaja PikkuRotta » Pe Elo 08, 2008 21:26

Vanhana jääränä cossaaminen conien ulkopuolella ei hirveästi kiinnosta. Kerran tosin olen senkin tehnyt :) Pakotin luokkakaverini cossaamaan (toiselta henkilöltä lainatulla puvulla) Taitaja 9-kisassa, johon jouduimme pitämään animaation kilpailupistettä. Jopa yksi nuori kilpailija tunnisti cossaamamme hahmot (Kujibiki Unbalancedista). Opettajamme oli ihan innoissaan. Eli promona cossaaminen conien ulkopuolella on ihan ok varsinkin kaverin kanssa.

Scarface

Viesti Kirjoittaja Scarface » Pe Elo 08, 2008 21:36

En näe mitään syytä, miksi cosplay pitäisi rajoittaa pelkästään coneihin.
Kaikki eivät tietenkään arjessa cospaamisesta pidä, mutta itse olen ollut ihan tyytyväinen kokemuksiini tästä. Uskon kuitenkin, että cosplay conien ulkopuolella ei toimi välttämättä työpaikalla - ei ainakaan, mikäli kyseinen paikka noudattaa jonkinlaista pukukoodia. XD Mitä vanhemmaksi ihmiset tulevat, sitä vähemmän heiltä taitaa liietä ymmärrystä uusille asioille (lukiolaisillekin se näyttää olevan jo vähän vaikeaa).
En kuitenkaan itse harrasta moista coninulkopuolispukuilua enempää kuin pari kertaa vuodesta, ettei hommasta mene maku. Conissa samanhenkisten ihmisten ja muiden pukuilijoiden kanssa on aina hauskempaa.

Itse osallistuin kuitenkin tuohon viime vuoden cosplayviikkoon. Viikon henkeä toteutin lähinnä koulussa cosplayaamalla, mutta piipahdin myös tekemässä kunniakierroksen kaupungilla. Hahmot olivat melko yksinkertaisia: One Piecen Zoro, Kingdom Hearts 1'n Riku, KH2'n Xigbar ja yksi original character.
Ensimmäisinä päivinä koulussa ihmiset tuijottivat todella epäuskoisina ja osa puolestaan nenänvarttaan pitkin, mutta pikkuhiljaa viikon edetessä alkoivat toiset oppilaat - kuin myös opettajat - kysellä mistä oikein oli kyse. Eräs opettaja ihastui asiaan niin paljon, että pisti minut pitämään englannintunnilla lyhykäisen esitelmän cosplaysta. Enimmäkseen sain siis positiivista palautetta, asuni saivat jopa muutamia minulle ennestään tuntemattomia ihmisiä lähestymään minua jutellakseen aiheesta.
Toisen kerran koulucosplayasin sitten ennen Tracon III:a kaveriporukan kanssa, sillä tarkoituksenamme oli testata Death Note - ryhmämme toimivuus. Joukkoon kuului oma asuni Ryuk ja kaverini Rem, joten emme välttämättä näyttäneet aivan niin peruslukiolaisilta kuin olisi voinut olettaa.
Näiden lisäksi olen matkannut lähes kaikki conmatkani junassa asu päällä sekä visitoinut yhdessä roolipelimiitissä puvun kera.

Cosplayviikkolle osallistumista suosittelen kaikille asiasta kiinnostuneille. Mikäli ei ole uskallusta lähteä yksin toteuttamaan ideaa omassa koulussaan/missä ikinä onkaan, kannattaa pyytää kaveria mukaan. Itsellänikin oli pieni kynnys lähteä yksin kouluun asu niskassa, mutta ensimmäisen päivän jälkeen tulin siihen tulokseen, että eihän tässä mitään pelottavaa ollutkaan. Kannattaa kuitenkin varautua myös siihen, että kaikki ihmiset eivät välttämättä suhtaudu räikeään joukosta erottautumiseen yhtä positiivisesti kuin mitä esimerkiksi minä olen kukenut.

Reaktiot ulkopuolisilta ovat yleensä kuitenkin melko positiivisia ja ne voidaan yleistää muutamalla lauseella: Pikkulapset osoittelevat, eläkeläiset tulevat kyselemään ("Oletkos sinä niitä penkkari-ihmisiä?") humalaiset saavat syyn tulla haastelemaan, turistit päätyvät juttelemaan, muut ihmiset lähinnä tuijottavat, kiertävät hivenen kauempaa tai nauravat.

Loppukevennykseksi vielä paras kuulemani keskustelu puvustani ikinä. Seison junassa, olen palaamassa Sarjakuvafestivaaleilta KH1:n Rikun puvussa, keyblade olalla.
Äiti ja lapsi keskustelevat:
Lapsi: "Äiti, miksi tolla pojalla [ suom. huom: onnistunut crossplay! :,D ] on noin iso avain?"
Äiti: "Ei se ole avain, se on kitara."

Guitarblade for the win.
Viimeksi muokannut Scarface, La Elo 09, 2008 07:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Shewon

Viesti Kirjoittaja Shewon » La Elo 09, 2008 00:17

Koulussa on tullut parikin kertaa cossattua ja Narutopantoja oli mukana aina kun muistin ottaa... Ja Tentenin paitaa käytin useasti ja muita japanilais tyylisiä paitoja seiskalla. Kasilla otin koulukuvaukseen gothic lolita mekon ja siinä oli koko yläasteelle ja ala-asteelle hupia kun näkivät minut pitsimekossa. Cosplayviikolla tein koulutyttöasun. Monet opettajat ja luokkalaiset sanoivat, että näytän ihan vanhan ajan koulutytöltä. Ja myös kun olin cossanut Yondaimea Helsingin kirjamessuillaa, otin Yondaime takin mukaan ja ensimmäiset kommentit "näytät ihan lääkäriltä."

Mutta suosittelen cossaamista cosplayviikolla tai muuten vaan koska se tuo näköjään useammalle yleensä hupia arkeen- :D

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Ma Elo 11, 2008 13:33

Juu, täälläkin ollaan laajennettu harrastusta conien ulkopuolelle. Itse asiassa jo ensimmäisessä cossissani hypin pitkin koulua, koska vaihdoin sen päälle siellä (lähdettiin kaverin kanssa sieltä suoraan Japan pop -näyttelyyn). Asuja on kertynyt kaapin pohjalle jo sen verran paljon, että muutamat kerrat ollaan heitetty kavereiden kanssa hetken mielijohteesta puvut niskaan ja lähdetty joskus jopa ulos asti. Kapungilla/miiteissä tätä on harrastettu säännöllisen epäsäännöllisesti viime helmikuusta lähtien photoshoot-miittien muodossa (pari pukua olen itse asiassa tehnyt varta vasten em. miittiä, en conia varten). Koulussa uudestaan cosplay-viikon aikana, ja lopuksi vielä ainakin kahden eri kaverin synttäreillä ja viime Halloweenina. Ja tietysti coneihin lähtiessä pukeudun jo kotona, mutta lasken sen tavallaan conipukuiluksi.
Oikeastaan nyt kun tarkemmin mietin, olen tainnut käyttää joka ikistä tekemääni cossipukua myös conin ulkopuolella. Niitä on parikymmentä, joten en jaksa listata jokaista erikseen, mutta allekirjoituksesta löytyy cosplay.com-profiilini linkki jos kiinnostaa.
Minusta on hauskaa bongailla hahmoja joskus myös tapahtumien ulkopuolelta, mutta ihan hyvä ettei sitä tapahdu joka päivä (samoin kuin ei itse tarvitse joka päivä pukeutua erikoisemmin). Saattaisin vahingossa kyllästyä koko touhuun. :<
| writing | to | reach | you |

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ma Elo 11, 2008 15:04

Öh. Menimme kerran kavereiden kanssa kaupungille, yllämme Animecon V:n cossipukumme. Olimme siis Luffy, Iruka, Pel (minä olin) ja Umbreon. Olihan se ihan jännää, siis huomion keskipisteenä oleminen. Varsinkin kun joku nainen otti meistä kuvan ja joku tuntematon poika vilkutti meille auton ikkunasta. Mutta Hesburgerissa yksi pikkutyttö taisi pelästyä minua. :( Ja useimmat ihmiset katsoivat vähän muutenkin oudosti ja jotkut kiersivät kaukaa. Eikä siinä sitten kaikki... Menimme kirjakauppaan, ja siellä joku humalainen mies tuli kysymään jotain hyvin ällöttävää ja hävytöntä. Säikähdin kamalasti ja minua alkoi hävettää. En yleensä häpeä cosplayaamista, mutta siinä tilanteessa tunsin itseni huonolla tavalla huomiota herättäväksi ja oudonnäköiseksi. Onneksi kaupan myyjät saivat sen miehen lähtemään. Hän tosin vielä seurasi meitä, mutta jätti sitten rauhaan huudettuaan vielä meille jotain ja mentyään ohi. Eipä tehnyt mieli enää hengailla kaupungilla cosplay-puvussa. En usko, että cossaan enää julkisella paikalla - jos kyseessä ei ole con tai sen lähiympäristö.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Blueberry lady

Viesti Kirjoittaja Blueberry lady » Ma Elo 11, 2008 15:09

Itse en ole vielä cossannut conien ulkopuolella, mutta Zero-chanin inspiroimana menen koulukuvaan the World Ends with You:n jonain hahmona(<---en ole päättänyt vielä kenenä), jos saan puvun valmiiksi :D .
Puku kun ei sinänsä herätä epäilyksiä, joten voisin huoletta cossata kaikkialla. Toinen, jota voisin (aion) cossata muuallakin kuin vain coneissa, on Air Gearin Akito/Agito :)
Muuten Tiger Claw, minä olisin tullut 100% ihkuttamaan sun asua.
A flat chest is a status symbol!!!

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » Ti Syys 23, 2008 17:18

Sakura-asussani meinasin mennä miittiin (Savonlinnaan, vaatii todellista rohkeutta) mutta huomasin, että miitti on syys-talvella ^^' (kyllähän tuon jo tiesin, en vaan tajunnut). No, jonkunlaista puolicossia/ ernu-vaatteita olen sinne ajatellut hankkia. KAverini ovat "piilocossanneet" cossiviikolla, nimittäin L:ää. Laittoivat kyllä cossit (ja söivät tikkareita ja välillä istuivat kuten L) mutta ei kukaan heitä tunnistanut :D Kyllä olen itsekkin ajatellut cossata esimerkiksi cossiviikolla, mutta kun ei ollut sellaista asua, jota ulkona viitsisi käyttää.

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ma Huhti 20, 2009 13:07

Pakko sanoa, että riippuu tilanteessa. Miiteissä, kotona ja kaverien kanssa.

Jos kyse on esim. Naruto ihmisten miitistä tai jostain Harry Potter-foorumin miitistä, niin saatan esim. Naruto-huivin tai noitahatun päähäni kiskaista. Jos kaikki ovat päätäneet, että cossaavat (tai suurin osa) niin kyllä varmaan itsekin innostun silloin enemmänkin pukemaan päälleni.

Myös kaverien kanssa joskus ollaan huvin vuoksi innostuttu cossaamaan jos on tylsää, mutta ei yleensä silloin olla lähilkauppaa pidemmälle menty ihmisten moljotettavaksi. Kotona kanssa joskus tulee cossattua huvin vuoksi, jos saan päähäni, että
"Hei, jos tälle puvulle tekisi näin, näyttäisin ihan hahmolta X", ja silloin on pakko testata, pitääkö mielenyhtymäni paikkaansa ja alan väkertämään cossia.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ke Huhti 22, 2009 08:58

Itse pyrin tekemään omat cossini mahdollisimman hyvin ja käytettäviksi (saumoroin, käytän vuoria, tukikankaita jne) ihan siksi, että minusta tuntuu pahalta käyttää järjettömästi rahaa vaatteeseen jota käytän vain kerran tai kahdesti. Olen siis useammankin kerran käyttänyt joitain vaatteita (mm. mustaa koulupuvun takkia, Code Geassin koulupukua, D.Gray manin takkeja..)

Kyllähän siinä vähän erikoista huomiota aina välillä saa, mutta koska edellämainitut näyttävät oikeasti lähinnä valtamuodista poikkeavilta, persoonallisilta vaatteilta, huomio on ollut lähinnä positiivista. Erityisesti minun opettajastani tuntuu olevan hauskaa seurata kun tunneilla teen cosseja ja käytän vieläpä niitä arkisinkin.

Myös peruukkeja on pari kertaa tullut käytettyä ihan coniajan ulkopuolellakin (lähinnä jos haluan peitellä rasvaisia hiuksia tai muuten vaan vaihtelua)... tai muuten vaan laitettua hiukset jonkun hahmon tyyliin.

Helppo keino saada vähän vaihtelua arkeen ja tuleepahan ainakin käytettyä niitä vaatteita. En oikeastaan moista laske cosplayksi, koska yleensä päälläni on vain sitten se yksi vaatekappale, omat hiukset, meikit jne, enkä todellakaan yritä esittää mitään hahmoa.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Koji

Viesti Kirjoittaja Koji » To Elo 06, 2009 11:11

(Aika vanha ketju, mutta ei voi mitään..)

En itse oikein minkään Conin ulkopuolella ole vielä cossannut, vaikka olen ajatellut asiaa. Olen kaverini kanssa (MissBakura) suunnitellut, jos joskus menisimme hillumaan kaupungille joissain cosseissa. Saa nähdä toteutuuko se... Kumminkaan en ihan viitsisi laittaa niskaan hurjaa määrää kangasta ja en niin pahasti huomiota tahtoisi herättää. Ei olisi kovinkaan mukavaa, jos kaikkien rakastamat pissikset huutelisivat perään.
Kotona tosin olen välillä pitänyt jotain yhtä osaa asuistani tyyliin Grellin takkia, mutta sitä tuskin ihan varsinaisesti lasketaan. Olen joskus ajatellut tulevani kouluun L cossissa, kun se olisi kohtuun normaali. Mutta on jotenkin vain jäänyt väliin, ehkä tulevaisuudessa.
My Anime List || DeviantArt || Klik
Tracon V: Shun Kazami (Bakugan) & Beyond Birthday (Death Note)

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » To Elo 06, 2009 19:44

(Ei sillä vanhojen ketjujen nostamisella ole mitään väliä, jos aihe on "aina ajankohtainen")

Enpä ole pahemmin cossaillut conien ulkopuolella, ellei lasketa cossiasussa toikkarointia kaupungilla coniaikaan ja erinäiset pukujen sovittamiset kotona. Tai no...onhan noita photoshootteja pari pidetty. Harmillista rajoittaa mukava ajanviete coneihin, mutta ei sitä yleensä muuten voi järkevästi toteuttaa muualla. Kouluun/töihin en cossia pistä O.o. Kaupungillekaan en normioloissa viitsi laittaa. Eikä se niin hauskaa ole tuijotella omaa cossipukua peilistä, että huvittaisi kotonakaan cossailla, joten coneihinhan tuo jää.

Ja omat puvuthan on yleensä sen verran erikoisen näköisiä, että huomaamattomasta piilocossista ne ei tasan tarkkaan mene, jos ihan arkielämän cossausta ajatellaan.

saino

Viesti Kirjoittaja saino » La Elo 08, 2009 17:54

Minä olen cossaillut photoshootin tapaisissa (ts. mennään metrolla metsään ja kaveri kantajaksi ja napsimaan kuvia). Toinen cossini on sen verta 'normaali' [Hauru, Liikkuvasta linnasta] että siinä kehtaa kulkea kaupungilla muutenkin. Aion esim. mennä elokuviin siinä asussa, ja kahvilassakin on tullut käytyä...

Tänä vuonna ei kai ole 'oikeaa' cosplayviikkoa? Aion kyllä nakittaa oman luokan harrastajat mukaan ja jonakin iloisena koulupäivänä pistää cossit päälle kouluunkin. Viikoksi ei kyllä minun kaksi 'oikeaa' cossia ja pari vähän-kuin vaatetta taida riittää...
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Holly

Viesti Kirjoittaja Holly » Su Elo 09, 2009 18:11

saino kirjoitti: Tänä vuonna ei kai ole 'oikeaa' cosplayviikkoa? Aion kyllä nakittaa oman luokan harrastajat mukaan ja jonakin iloisena koulupäivänä pistää cossit päälle kouluunkin. Viikoksi ei kyllä minun kaksi 'oikeaa' cossia ja pari vähän-kuin vaatetta taida riittää...
Mitäh?! Eikö cossiviikkoa ole? T__T Olen missannut edelliset, ja toivoin tänä vuonna cossaavani jotain... Mutta olen kyllä luvannut mennä kouluun cossi päällä, että ei kai sitä cossiviikkoa siihen tarvita. Olisi kyllä kivempaa, jos cossiviikko olisi, mutta jos ei ole niin eipä sille mitään mahda...

Niinsiis. Itse olen cossannut parissa cosplay-miitissä savonlinnassa, ihan muuten vaan kylällä ihmetyttämässä mummoja, ja tietenkin coneissa. Itseasiassa minulla on nytkin uusimman cossin housut jalassa "testauksessa" :'D
Tarkoituksena on lähteä huomenna kävelemään cossipuku päällä kauppaan ja ottamaan valokuvia metsässä... ^^

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”