Muiden suhtautuminen

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

saino

Re: Muiden suhtautuminen

Viesti Kirjoittaja saino » La Marras 06, 2010 20:32

'ei sun kannata ostaa mitään sitä halvinta satiinia kalliimpaa kangasta'
onneksi en uskonut mummia vaan ostin 50 eurolla paksua puuvillakangasta. Mummi ei myöskään usko, että osaisin ommella yhtään mitään 'kysy kummitädiltäsi, sehän osaa ompelukset' eikä aina muukaan perhe. Coneissa ei saa käydä kaikissa, syytä ei kerrota ja 'koska sä lopetat tuon ja mitä sitten kaikille kalliille puvuille käy'... *huoh*

'ainakaan et potki mummoja kadulla' on varmaan positiivisin ja hauskinkin perheeltä saamani kommentti xD

Isältä saa myös hyviä neuvoja: 'minä en varmaan käyttäisi nuppineuloja vaan nitojaa'. Kavereissani on paljon animeharrastajia ja yllättäen koulukaverinikin suhtautuvat ihan jees. Alkuvuodesta piilottelin vielä harrastustani, mutta nyt voin ihan rauhassa selittää siitä kuinka huonosti ompelukset menivät tai kuinka paljon liikaa peruukit maksavat. Meidän koulussa riittää erottumiseen oudot silmälasit, hippivaatteet tai kettuhuppari, mutta sopivan tilaisuuden tullen voisin järkyttää kouluni rauhaa jollain oikeasti oudolla tai jopa cossilla...

Mihinkään oikeasti negatiiviseen suhtautumiseen en ole koskaan törmännyt. Helsinki on varsin suvaitsevainen tai ainakin minun piirini :D

*luokkakaveri katsoo vaatteitani*: jonain päivänä sä varmaan tulet vielä kimonossa kouluun!
minä: älä yllytä...!
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Hansku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hansku » Pe Marras 12, 2010 11:54

Äiti on musta ylpee. Tiedän sen. Ehkä. Tai sen suhtautuminen asiaan on aika kakspuolista, toisena hetkenä ei mikään kelpaa oon iha huono yms, toisena se on sillai jee katos meijän Hanskua! Ties mistä johtuu.

Iskä on kyllästänyt ainaisiin peruukkeihini (joita löytyy 13kpl, plus kaverikin peruukit jotka stailaan ja siksi ne roikkuvat meillä).

Mutta ne hyväksyy sen. Itse käyn töissä, itse maksan lukioni ja cosplayini. Nillä ei oo siihen oikein paljon sanomista. Joistain puvuista ne katsoo kieroon, mutta totean siihen että en oo ainakaan heroiini pöllyissä ojassa niin ne lopettaa.

Kaverit, noh, niitten mielestä se on kai hienoo xD jotkut arvostaa pukuja, jotkut tykkäävät siitä esityspuolesta.

Jokirapu

Viesti Kirjoittaja Jokirapu » To Marras 18, 2010 19:36

Eipä ole hirveesti tullu huudeltua cossiharrastusta, mutta kaverit suhtautuu hyvin (keidenkähän ansioista koko cossausta harrastan) eli kavereiden kanssa ei ole ongelmaa. Lupasivat jopa maksaa minulle yhden peruukin, kun vanhemmat valittaa, kun ne on niin kalliita (70€)
Vanhemmat eivät todellakaan pidä cossausharrastuksestani ("taasko niitä pukuja pitää värkätä, kun edellistäkään ei ole, kuin kerran käytetty", "Minä en rupea ympäri kaupunkia mitään kankaita metsästämään"). Kyllähän sen toki ymmärtää, että se ärsyttää, kun vain kerran käytetty asu ei enää kelpaa, mutta kun itse en voi iän puolesta vielä hirveästi rahaa itse tienata ja vanhemmat antoivat puvun tekemiseen vaivaiset 50€, joka ei sitten loppujen lopuksi riittänyt kunnon asun tekemiseen.

Vielä näin aiheeseen palatakseni pakko sanoa, että ottaa se vähän päähän, kun tekee vaivalla asun ja sitten ainoa kommentti, jonka vanhemmilta saa on jotain tyyliin "onhan se ihan hieno, mutta mitä tuollakaan tekee". Toisinaan vanhemmat myös bindaamisesta valittavat, kun eivät oikein tuota cossauksen 'näytetään mahdollisimman paljon cossattavalta tyypiltä' ideaa tajua. Ja samalla itse pakottavat bindaamaan, kun eivät anna lyhyttä hametta/minisortseja käyttää ja kun suurimmalla osalla anime/mangahamoista joku tällainen on.

mijummi

Viesti Kirjoittaja mijummi » Ke Marras 24, 2010 22:42

Tietämättömyys on ongelma. Tapaus tänään:

"Ai sinä siis harrastat cossplayta?"
"Kyllä"
"Oh man siis säki pukeudut niihin hiton seksiasuihin"

...
Jotkut leikkaavat kinkkua, jotkut päitä

Batsy

Viesti Kirjoittaja Batsy » Ti Joulu 21, 2010 18:34

Sanotaanko vaikka niin että koska olen "hieman" varttuneempaa ikäpolvea niin on tuota joutunut jokusen kerran ihan selittämään että
a) mistä ihmeestä on kyse ja b) miksi ihmeessä harrastan sitä.

Mutta vaikka moni on sanonut että ei ymmärrä niin varsinaisesti ei ole pahaakaan sanottu ...

Kissansilmä

Viesti Kirjoittaja Kissansilmä » Ma Tammi 31, 2011 22:21

Iskä tuntuu olevan kiinnostunut/iloinen cosplay -harrastuksestani. Kysyi jopa miksi hahmoksi aion seuraavaksi pukeutua, kun puhuttiin ensi kesän Desusta viime syksynä :D Ja hän auttoi minua myös ensimmäisen cossini tekemisessä viime Desuun. Nyt olisi toinen asu sitten ensi tapahtumaa varten valmisteilla.
Äidin mielipide vähän vaihtelee, viimeksi päivitteli sitä että "miksi minun pitää hankkia peruukki seuraavaan cossiin ulkomaisesta nettikaupasta" (äiti on aina epäileväinen nettikauppoihin, jotka eivät ole kotimaisia). Hän ei kuitenkaan vastusta sitä että cossaan, kuitenkin sanoi että "et sitten pukeudu miksikään animehahmoksi penkkaripäivänä ensi vuonna", oli hieman huvittava kommentti xD Silloin meinaan kyllä pukeutua joksikin ihan muuksi.
Suurin osa kavereistani ei ole kiinnostunut animesta tai mangasta tai muustakaan Japaniin liittyvästä, mutta he kuitenkin ovat hieman kiinnostuneita kun kerron cosplaysuunnitelmistani.
Pari kaveriani kuitenkin pitää animesta ja mangasta, mutta eivät ole kiinnostuneet cossaamisesta ollenkaan. Yksi kaveri taas aikoo cossata ensimmäistä kertaa ensi kesänä.
Viimeksi muokannut Kissansilmä, To Touko 05, 2011 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
He takes on the world all in a stride, and your wounds will be his scars
So won't you remember when the night comes
He will need your open arms
For to be invincible, he needs your love

Gahika

Viesti Kirjoittaja Gahika » Ma Tammi 31, 2011 22:56

Miun perheen suhtautuminen on muuten positiivistä, sanovat vaan et kunhan kaiken maksan ite nii ei heillä oo mitää cossaamista vastaan... ~_~''
No jaa, en valita, antaahan ne coneihin lähteä ja isä lupas jopa auttaa proppien teossa *Yay, ite oon surkee kaikessa sellasessa...~*
Kaverit on jakautunu kahteen, toinen puoli ei välitä mangasta/animesta/japanista/cossauksesta yhtään ja toiset on taas täysillä mukana xD Ihania kaikki~
Peruukkien tms. tilaaminen minkäänlaisesta ulkomaisesta nettikaupasta on silleen, et jos saan jonkun kaverin kautta tilattuu niin OK, mut ei miun vanhukset uskalla rahojaan minnekään paypaliin tai vastaavaan luottaa~ Piilareiden ostoo ne ei taas salli missään muodossa... VARSINKAAN netistä D:

CissyDella

Viesti Kirjoittaja CissyDella » Ke Helmi 02, 2011 19:17

No, kaverit on innoissaan siitä, kun ne cossaavat itsekin. Mummo ja pappa eivät tiedä edes. No äiti kyllä kuuntelee, kun saatan parikin tuntia putkeen selittää näitä mun pukuvalinta suunnitelmia ja valmiita pukuja, mutta se menee tyyliin korvasta sisään ja toisesta ulos. Elikkä huomenna se ei muista mitään, esim. minkä puvun haluan tehdä seuraavaksi. :roll: Ja Iskä taas ei ymmärrä, että miksi minä haluan olla jokin muu, kuin minä olen. Ainiin. Veli pitää koko hommaa ihan älyttömänä. :D
Resident Evil <3

Suiggari-Tou
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suiggari-Tou » Ke Helmi 02, 2011 19:38

Noooh... Suhtautuminen on aika monipuolista. Kaverit ovat jees sen asian kanssa että Suige pukeutuu hassuihin asuihin hassuissa tapahtumissa, joissa on hassuja ihmisiä. Animuu ja mangoo seuraavat kaikki lukiosta tutut kamut ainakin jossain mielessä, mutta eivät ole aivan niin conihenkisiä joten niihin eivät eksy.
Sitten on erikseen ne coneista tutut, tai muuten vaan animupiireistä tutut kaverit, jotka ovat ihan yhtä hulluja asian suhteen kuin minäkin, mikä on aika jees, varsinkin kun oma kulta harrastaa kanssa joten yhdessä voi aina miettiä miten kannattaisi tehdä sekin asu ja mikä kangas olisi parhainta (tosin hän on kyllä parempi ompelija kuin minä, ja käynyt sentään yläasteen pitkän kässän joten itse pitää opetella vielä alkeetkin kun en v-mäisen open takia viitsinyt... ^^').

No mites ne vanhemmat? Isä arvostaa harrastusta, kuten äitipuoli, ja kaksoissisko joka harrastaa vielä samaa harrastusta! Kätevää kun aina on joku jolle jutella asiasta ja jolla on samanlainen hahmotuntemus, ja käy myös makutuomarina eri asioiden suhteen. Pienemmistä siskoista en tiedä kun ovat vielä alle viiden vuoden kaikki xD Isoimman pienen siskon mielestä se vaan on hassua nähdä siskot kummallisissa asuissa ja tukkakin ihan eri näköisenä (peruukit ftw).
Sitten se äidin suhtautuminen... Nooooo, periaatteessa myönteinen mutta sitten taas ei oikein, lähinnä kustannuksien takia, ja hän ei näe hirveästi mitään järkeä siinä että tehdään monia asuja eikä niitä sitten käytetä jälkeenpäin enää. Tämä ei kyllä pidä omalla kohdallani paikkaansa, jos asu on onnistunut hyvin niin käytän sitä myöhemminkin jossain pikkutapahtumassa jonne en muuten uutta asua jaksaisi väsäillä.
Kustannuksista vielä, että rahat joudun hankkimaan itse, isä ei oikein kykene rahoittamaan koska pikkusiskoja on, ja äiti ei vain suostu koska rahat menevät "tärkeämpiinkin tarkoituksiin". Mikä äidin tapauksessa on kaiken turhan pikkukrääsän ostelua, ja kirpputoreilla kiertelyä, ja sieltä löytyy taas lisää tarpeetonta krääsää. Juuuuuuust.

tl;dr; köyhä opiskelija, jolla on muksasti cossaajakavereita ja vanhemmatkin suhtautuu ihan kivasti.
Without love, it cannot be seen.

Mourumaru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mourumaru » La Helmi 05, 2011 14:10

Mm, perheeni, lähinnä vanhempani, on kyllä hyvin suhtautuvia mun pukuiluun. Hassua kyllä ne ei oo koskaan silleen varsinaisesti ihmetelleet tai mitään, ainoa kerta millon ne on enemmän ääneen ihmetelly tätä mun touhua oli just ennen viime Animeconia, sekin että mikä tän homman pointti sit on. Olen siis aika alottelija vielä tässä cossaamisessa. Nyt kun on pari asua työnalla niin saan äidiltäni ihan tajuttomasti apua ompelussa ja kankaiden valinnoissa sun muissa, hän kun teki meille lapsena kaikki vaatteet ja tietää muutenkin aika paljon ompelusta. Ja hittovie hän melkeen ompeli kokonaan viimesimmän asuni ja sai ylpeillä sillä sitte. Ikinä hän ei ole tarkemmin kyselly mitään kun näytän reffejä ja kysyn miten tollanen tehdään jne. Hän vaan on mukana tekemässä sitä kuin olis ihan arkisesta asiasta kyse. Mitään sen suurempaa mielenkiintoa hänellä ei kyllä ole ite harrastukseen ja välillä ihmettelee miksi tuhlaan lähes kaikki rahani koko touhuun (tai nalkuttaa), mutta loppujenlopuksi sujut homman kanssa. Isä taas on myös neutraali, mutta innostuu herkemmin kun kyseessä on pieni avunanto proppien kohdalla tai kun on asu päällä niin kameran kanssa hän on heti häärimässä. Eli oikeastaan kaikki lähipiirissä ketkä mun harrastuksesta tietää on hyyvin neutraaleja asian kanssa, kuin ois jostain tosi normista kyse, ilman mitään suurempaa mielenkiintoa. Aivan mahtavaa. Rahotustaki saan suht helpolla tiettyyn pisteeseen asti.

Ja sit ne mun harvat kaverit on ihan yhtä hulluna koko hommaan kun minäkin (ehkei ihan niin paljoa koska oon ihan totaalihulluna, mut anygays..) niin en oikeastaan oo koskaan kokenu mitään ihmetyksiä tai mitään vastaavaa "huonompaa" asennoutumista. Kai sekin että kun olen "taiteilija" niin muhun varmasti asennoutuvat vähän eritavalla muutenkin XD.

milzux
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milzux » Ke Touko 04, 2011 19:51

Porukoiden mielestä cosplay on harrastus siinä missä pikkusiskoilla ratsastus ja viulunsoitto. Keskimmäisen pikkusisaren olen jopa saanut innostumaan coneista niin paljon että hän lähti viime Desuconiin mukaan. En ole koskaan ollut mikään himocossaaja, käyn ainoastaan Desuissa koska se on lähellä ja toissakesänä olin Animeconissa. Jos iskä näkee minut tekemässä pukua, hän kyselee jotain niistä ja siinä se. Maksaisi varmaan kaikki tarvikkeetkin jos pyytäisin. Äiti asuu eri osoitteessa ja hänen mielestään cossaajat ovat örkkejä ja viimevuonnakin kun valmistelin lähtöä Desuun äiti vain nauroi ja käski 2-vuotiaan pikkusiskon katsomaan pukuani.

Kategorioin kaiffarini ernuihin ja normaaleihin. Ernuille ei tarvitse cosplaytä hirveästi selitellä ja voitte arvata kaksi kertaa miten he suhtautuvat asiaan. Normi-ihmisistä ainoastaan koulukaverini tietävät piiloernuilustani. Olen kasiluokkalaiselta näyttävä 18-vuotias nahkatakkinen itserakas vittuileva horo, joka ajaa pillurallia ja ruttaa peltiä amispopit täysillä, aurinkolasit päässä ja sätkä huulessa. Silti olen monta kertaa saanut kuulla valitusta siitä että selostan tuntikausia jostain pelistä, selaan välitunneilla animekuvia netissä, huoneeni kaapissa pölyttyy varmaan miljoonan euron bensarahan verran mangaa ja autossani soi joskus k-poppia. Heitä kiinnostaa cosplay sun muu yhtä paljon kuin kilo kakkaa, mutta ovat ok sen faktan kanssa että kesäloman ekalla viikolla ei ajella millään muulla kuin ompelukoneella. Joskus jotkut uteliaammat toverit ovat kyselleet cosplaystä ja coneista jos olen ohimennen sattunut jotain mainitsemaan. En ole kohdannut minkäänlaista syrjintää ernuilusta vaikka keskityn satunnaisesti tunneilla mangan lukemiseen derivaattojen sijaan ja että yhtenä päivänä minulla on päälläni nahkarotsi, pillifarkut ja korkokengät, naaman pakkelikerrosta unohtamatta, ja seuraavana päivänä vekkihame, kauluspaita, kraka ja koppalakki. Söpöksi ovat aina sanoneet jos siltä yritän näyttää. Ganguromeikkejä on kielletty laittamasta ( :cry: ) mutta muuten saan ihan vapaasti näyttää niin retardilta kuin haluan.

Oho meni ehkä hieman ot:ksi mutta ehkä saan tämän kerran anteeksi. Kiitos.

Oml

Viesti Kirjoittaja Oml » To Touko 05, 2011 11:23

Noooh, minulla ainakin mun luokkalaiset koulussa on ihan hirveen uteliaita cosplayn suhteen. Kun otin ensimmäisen kerran puheeksi cosplayn niin koko luokka oli tälle sanalle selitystä vailla. Selitin mistä oli kyse ja sanoin että olen ji hankkinut yhden cosplay puvun. Osa luokkalaisistani halusi nähdä kuvat puvusta mutta minulla ei niitä vielä ole. Mutta luokkailset ovat ihan ok tuon mun harrastuksen suhteen.

Mummini taas on melko innoissaan aina auttamassa minua tekemään cosplay pukuja ja olen siitä hyvin ylpeä. Ukkini auttaa yleensä proppien tekemisessä. Nytkin hän on korjannut minulle rikkinäisen viulun ja tehnyt kanssasi Cielin cossiin kävelykepin.

Vanhempani eivät ole sillein innoissaan tästä mun pukuharrastuksesta koska siihen menee rahaa, mutta silti ovat iloisia siitä että olen löytänyt harrastuksen minkä parissa viihdyn paljon. Eli lähes kaikki tuttavani ja sukulaiseni ovat ymmärtäneet minua.

Olin viime perjantaina koululla vetämässä vappuhulinoita luokkani kanssa. Sinne tuli tarha ikäisiä lapsi joidenka kanssa alettiin koristella kruunuja. Minulla oli päälläni Inuyashasta tutun Kagomen koulupuku(ei tosin ollut perukkia päässä, ihan omilla punaisilla hiuksilla mentiin). Eräs tyttö katsoi minua hetken ja kysyi sitten ''Ootko sää prinsessa?'' Olin katsonut lasta hetken kunnes vastasin että ''E...en ole, ikävä kyllä''
Ystäväni joka on lastenohjaaja kaustisilla vain nauroi kun tilanne oli niin suloinen kuulemma.
Tactical Facepalm!

Daiki

Viesti Kirjoittaja Daiki » To Touko 05, 2011 15:23

En ole saanut kovin äänekästä suhtautumista asiaan, isä ei ole puhua pukahtanut sanaakaan asian suhteen, mummokaan ei sen kummemmin kommentoinut ja äiti? Hänen kanssaan yhdessä ompelen, sillä kotona edelleen asun.
Sen verran onnekas olen että koska työpaikkaa minulla ei ole (20-vuotias, opiskelen), niin äiti kustantaa asioita - tiettyyn tappiin asti. Kaikkein kalleinta kangasta/peruukkia ei osteta ja joskus pitää ne peruukit/muut jutut ostaa niillä vähäisillä rahoilla jotka toivon mukaan minulla on.

Netistä tilaaminen ei ole koskaan ollut ongelma tässä perheessä sillä äitinikin ostaa ulkomailta joskus. Siksipä jo ensimmäinen peruukkin on ostettu Ebaystä.

Eofte

Viesti Kirjoittaja Eofte » To Touko 19, 2011 18:26

Yllättävän hyvin on lähisuku suhtautunut... Tosin, vain muutamat edes tietävät koko jutusta^^" En nyt varsinaisesti välttele aihetta, mutta eipä ole tullut puheenaiheeksi.

Vanhemmat suhtautuvat todella hyvin. Eivät pidä lapsellisena tai mitään. Issee meinasi aluksi hiukan kauhistella kun kokeilin bindaamista teippaamalla ilmastointiteippiä topin päälle mutta tyyntyi kun sanoin että saan kyllä hengitettyä ihan normaalisti, vaikken kovin syvään. Ovat myös ihastelleet asuja kun olen kysellyt mielipidettä.
Äitee ja issee tarjoutuvat joskus myös kustantamaan kankaita, mutta koska niiden tilistä menevät jo koulukirjat (olen siis lukiossa) niin pyrin kustantamaan kankaat itse mahdollisimman pitkälle.

paradesan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paradesan » To Touko 19, 2011 20:32

Perheeni ei ole kovin positiivisella mielellä cosplayharrastukseni suhteen. Heitä lähinnä ärsyttää kun puhun cosplaysta (tosin se saattaa johtua siitäkin, että puhun siitä turhan paljon). Äiti ja isä eivät myöskään ole lainkaan mielissään, jos pyydän apua heiltä. Äitini kyllä auttoi minua taannoisessa Goku-cossissani varsin paljon, mutta ehkä juuri sen kokemuksen takia hän ei enää tahdo olla millään muotoa mukana. Vanhempani eivät myöskään pidä ajatuksesta, että joutuisivat tilaamaan minulle vaikkapa peruukkeja ulkomailta. 13-vuotias pikkuveljeni taas - noh, luulen että hän vain häpeää minua, tai ainakin häpeäisi jos hänen kaverinsa tietäisivät cossaamisistani.

Sen sijaan muut tuttuni ovat varsin myönteisiä cosplayni suhteen. Esimerkiksi kässänopettajani pelasti tämänhetkisen pukuni tekemättä jäämiseltä ja erääseen toiseen cosplayhin, jonka teen loppuun joskun tulevaisuudessa, tulevan puseron. Hän myös sanoi, että hänestä on hienoa kun uskallan tehdä vaativampiakin projekteja ja harrastaa tätä. Tätini puolestaan kyselee kiinnostuneena, miten pukuni edistyvät.
I have no body and I feel no pain, for I am no longer here again

Princess of the insane

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”