Muiden suhtautuminen

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Usudas
Viesti:

Muiden suhtautuminen

Viesti Kirjoittaja Usudas » Su Tammi 20, 2008 19:02

Eli miten ihmiset suhtautuvat cosplay-harrastukseenne?

Itse muistan mitä ihmiset sanoivat Cardcaptor Sakura-asustani. Joku mummo oli ihan innoissaan ja toivotteli onnea kisaan. Mutta kun menin koulupuvussa kouluun, niin eräs poika sanoi Aku Ankaksi (merimiestyylinen koulupuku totta kai):'D, ja "Taasko sulla on toi päällä!".

Shine

Viesti Kirjoittaja Shine » Su Tammi 20, 2008 19:47

Hmmh.. Minut pakotettiin laittamaan Hina Ichigo pukuni päälle serkkuni syntymäpäivälle. Niin useammat aikuiset sanoivat,että heille tuli mieleen puvustani vanhanaikainen taloudenhoitaja/siivooja ja joku vuosiluku,jolloin käytettiin paljon röyhelöitä sun muita.

Lirlys

Viesti Kirjoittaja Lirlys » Su Tammi 20, 2008 22:07

No eivätpä mitään erikoista.
Vanhemmat vain marmattavat, että rahaa menee :'D

Ja no.. On aika usea sekoittanut larppauksen cossaukseen ja olen saanut pitää puheita siitä miten nämä kaksi harrastusta eroavat toisistaan. Paljastuipa siskollenikin vasta tänä vuonna karu totuus, että en "roolipelaakkaan missään metsässä".

Ja onhan se ollut monen mielestä kummallista ja kerännyt huomiota varsinin julkisilla paikoilla (lue: cosplaymiitit + helsingin keskusta), mutta ei ihmiset sen kummemmin ole kiinnittäneet huomiota. Sen verran omituista porukkaa tuolla nykypäivänä kuljeksii.

//En siis tarkoittanut, että larppaajat olisivat alitujaan metsässä :'DD. Tuo oli vain suora lainaus siskoni sanoista.
Viimeksi muokannut Lirlys, Su Tammi 27, 2008 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Berneri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berneri » Ma Tammi 21, 2008 10:51

Alussa äiti vain tuhahteli itsekseen asialle, mutta ei sen erityisemmin välittänyt siitä. Nyt pystyn puhumaan hälle ihan normaalisti cossauksesta, vaikka vastaukset saattavatkin olla takaisin hyvin lyhytsanaisia. :D Mutta eipä ainakaan valita, kun selitän mitä tarvitsen uuteen pukuuni.. (jopa auttoi etsimään sopivaa hametta kerran, huu-uuu..)
Kaverit eivät siitä valita sitten yhtään. On niitä, jotka eivät välitä pätkääkään, ja sitten niitä jotka itsekin cossaavat joskus tai ovat harrastukseni puolella. Täällä kukaan ei ropetusta ja cossausta sekoita (=näin ei ole vielä tapahtunut), mutta larppaaminen ja cossaaminen joskus. Ja ei larppaajat ole aina "missään metässä" ;) Olipahan pakko laittaa, höhö.

Ihan hyvät suhtautumiset täältä päin siiiiis.
MINUT ON HELPPO PITÄÄ TYYTYVÄISENÄ NIIN KAUAN, KUIN SAAN TAHTONI LÄPI.

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ma Tammi 21, 2008 11:02

Miten nyt kukaan suhtautuu harrastukseen joka syö kaiken ajan ja rahat (järjestä puhumattakaan), ja jättää kämpän sellaiseen kuntoon, että vahinkojen korjaamisessa kuluu enemmän aikaa kuin niiden aiheuttamisessa. :D

Onneksi olen omavarainen aikuinen, eikä vanhemmilla pitäisi enää olla nokan koputtamista. (Mitään se ei kuitenkaan estä.) Kyllä sitä sitten onnitellaan kaikenmaailman palkintosijoista ja ihmetellään, että "teitkö sä oikeesti ton".

Jos joku ulkopuolinen asiasta kysyy, selitän cosplayn olevan "vähän kuin larppaamista, muttei yhtä surullista" (anteeksi, larppaajat; hyvällä minä vain). Aina on mennyt viesti perille.

Kioko_

Viesti Kirjoittaja Kioko_ » Ti Tammi 22, 2008 12:45

vanhemmat ovat ainoat jotka valittavat, muilta saan kehuja. vanhempienkin valitus keskittyy siihen, että rahaa menee, ja eikö jo pari pukua riittäisi.. (pah, eivät ymmärrä oikein..). Siinä sitä sitten selittelee, että no kun anime hahmoja on tuhansia ja pari cosplayta on aika pieni määrä ja kun haluaisi aina tehdä vain hienompia. Noh kumminkin, sukulaisista pari on kehunut ja kaveritkin kehuu (ja muutama opettaja koulussa, joka on nähnyt miut asu päällä xP )

Meralia

Viesti Kirjoittaja Meralia » Su Tammi 27, 2008 17:52

Kavereilta tulee vain positiivista palautetta ja apua, samoin isosiskolta. Porukat on ollut vähän nihkeinä ja ymmärtämättömiä, mutta siskon avulla olen saanut ne hitaasti tajuamaan, kuinka paljon vaivaa pukuihin menee, ja että on oikeasti ihan hieno asia osata tehdä jotain.

Viime Animecon oli kätevästi kotikaupungissa, niin sain jopa innostettua ne käymään alueella. Sain näytettyä pukuni, satoja muita harrastajia, ja selitettyä samalla vähän mikä siinä on niin kivaa, että sitä vaivautuu aina vain uudestaan ja vaikeampia pukuja tekemään.

Hitaasti kehittyvää hyväksyntää. On se kumma miten paljon se vaikuttaa, että vanhemmat ainakin yrittää tajuta itselle tärkeää harrastusta. Vaikka kuinka onkin itsenäinen aikuinen ja niin pois päin, oli heti conissa parempi olo, kun sai vähän avattua omaa maailmaa niille.

Rala =)

Viesti Kirjoittaja Rala =) » Ti Helmi 05, 2008 20:00

Äitini on innoissaan, että olen alkanut ompelemaan (hän itse haaveili puvustajan ammatista..) ja vaikka ihan aluksi sanoi, ettei minua auta, niin tekikin melkein koko puvun, kun huomasi, etten pääse puusta pitkälle =)

Täällä helsinkiläisessä lähiössä kukaan ei ole sanonut mitään, jotkut vain tuijottaneet suut auki, mutta mikäs siinä =)

Kaze No Kizu

Viesti Kirjoittaja Kaze No Kizu » To Maalis 27, 2008 19:47

Nooh.. Kaverini ymmärtävät minua koska hekin ovat cosplayereita... Pikkusisko ja veli ymmärtää, kun (pakotan) pyydän niitä osallistumaan harrastukseeni pukemalla ne anime hahmoiksi. Heh, Armstrong oli ainakin suosittu. :oops: Ne kyllä itsekkin tekee jo joskus jotain pikku juttuja pukuihinsa, mutta minä olen edelleen pääompelija.

Äiti suhtautuu cosplayhun aika lailla myönteisesti. Auttaa aina kun aikaa on ja minulla on ongelmia (romun) ompelukoneen kanssa.
Iskäkin tuli viime vuonna Animeconiin kiertelemään sunnuntaina :lol: Se ihmetteli ja hyvä ettei pökrännyt kun hoksasi pojan joka oli pukeutunut tytöksi.. :oops: Äiti oli kanssa mukana ja ihaili lolita tyttöjen pukuja, sanoi jopa harkitsevansa cossaamista... :shock:

Mummo ja muut sukulaiset katsovat vaan että minulla on hauska harrastus, eivätkä ole vielä iskeneet kynsiään siihen tosi asiaan että olen jo kaksi kertaa pukeutunut pojaksi/mieheksi... Mummo varsinkin vaikuttaa suhtautuvan mukavasti. Vaikka olenkin neulatuholainen hänen ompelukoneelleen... Mutta huh, ihan myönteisesti minuun suhtaudutaan vaikka cossaankin. :wink:
~Elä jokaista päivää kuin se olisi viimeisesi~
FMA rope vailla pelaajia! http://www.geocities.com/kizu_the_wind
Oletko Armeijan koira vai Liekki joka puhdistaa korruptoituneen maan?

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » Pe Maalis 28, 2008 16:43

Kaze No Kizu kirjoitti: Äiti oli kanssa mukana ja ihaili lolita tyttöjen pukuja, sanoi jopa harkitsevansa cossaamista... :shock:
Nyt kyllä sanon, että AWWW. Pistäkää ne äidit cossamaan! Omalta äidiltäni, en tuollaista ole päässyt vielä kuulemaan. Äiti pitää harrastustani ymmärrettävänä ja on aina mukana auttamassa hankalissa tilanteissa, muttei ole sanonut juuta, eikä jaata, lukuun ottamatta pukujen valmistamiseen kuluvien varojen käytöstä. Äidin miesystävä, joka asuu meillä, on hiukan vanhemmanpuolinen, eikä pidä harrastuksestani, koska se ei ole kuulemma normaalia. Hän vertaa niitä naamiaisiin ja transuparaateihin, joita järjestetään etelässä. Tuota jälkimmäistä pidän huvittavana, koska se on osin samaa - crossplayhän on aika suosittua. En itse kuitenkaan vertaisi cosplaytä naamiaisiin, se on kaikkea muuta kuin sitä.

Koulusta en ole vielä kertaakaan saanut kuin pilkkaa osakseni, lukuun ottamatta kavereitani ja opettajia. Erään mukaan cosplay pitäisi kieltää lailla. Suksikoon kuuseen sanon minä. Hän on semmoinen Sinkku elämää-ihquttaja, joten pidän tätä kuitenkin ymmärrettävänä reaktiona. Enpä sen enempää rupea kapinoimaan tuota kommenttia vastaan. Eräs lapsuuden kaverini, joka on aika massanuori, aivan omasta tahdostaan tahtoi cossata Final Fantasyn Rikkua, mikä on mielestäni tosi hieno hahmo kaiken lisäksi, vaikka onkin melko paljastava. Kaverini on muutenkin juuri sopiva muodoiltaan tähän cossiin. Sitten hän jostain syystä perui puheensa. :cry:

Sukulaisten kommentit ovat yleensä kisojen voittamisesta, että hyvä, tai sehän meni hyvin ilman huutomerkkiä. Vähän värikkäämpi vastaanotto saisi minut iloiseksi. Oikeastaan ainut, joka on erityisen kiinostunut cossaamisesta, on juuri kuusi vuotta täyttänyt serkkuni, joka tykkäisi cossata Naapurini Totoron Satsukia, tai Disney prinsessoja. Olisipa se söpöä, mutta en usko, että se on mahdollista. Isovanhempani olivat viime Traconissa katsomassa minua cospalykisassa, koska tapahtuma järjestettiin samalla paikkakunnalla. Minulla oli kuulemma hienoin puku kaikista osallistujista.

Kaikki ovat reagoineet keskimäärin melko ristiriitaisesti harrastukseeni ja muutenkin otakujen maailmaan. He kehuvat neutraalein elein jne., mutteivät sano OIKEAA mielipidettään, mikä olisi luultavasti jotain NÖRTTIIN ja OUTOON päin. Minusta ei kyllä tunnu kovin nörtiltä. Outoa tämä saattaa kyllä monen mielestä olla, mutta se on vain kivaa. :)

Furijami

Viesti Kirjoittaja Furijami » Pe Maalis 28, 2008 17:12

Sain tässä pari päivää sitten naurut kun kerroin cosplay kiinnostuksesta luokkalaisilleni.
Mun luokalla kaikki muut on poikia jotka ei ymmärrä asiasta mitään niin he sitten kuulivat että aion mennä cosplayjaamaan seuraavaan animeconiin. He ihmettelivät suu auki mistä on kysymys ja halusivat nähdä minkälaiseen pukuun aion oikein pukeutua. Noh sattumalta aion mennä Lovelessin Soubina niin he vaatimalla vaativat nähdä kuvia kun eivät sarjaa tiedä. Kun googlessa hakee kuvia, siinä tulee monta kuvaa kun Soubi suutelee Ritsukaa niin voisi sanoa että pojat menivät äkkiä hiljasiksi.. ;)

Tuijottivat hetken aikaa ruutua kunnes sen suljin ja äkkiä rupesivat tekemään mitä tekivät aikaisemmin. ;) Luokkalaiseni ovat toki olleet aika kiinnostuneita muuten että mikä minua näissä jutuissa kiinnostaa ja jos minulla on jotain asiaan viittaavaa, vaikka kuten joku lehti niin he haluavat heti nähdä sen.

Sisko on kanssa kiinnostunut cosplayjaamisesta ni se nyt suhtautuu aika hyvin :) Muu perhe on vähän sellain että ne ei välitä ja pari kaveria on kanssa kiinnostunu anime manga jutuista ni nekään ei ihmeemmin välitä...

BakaNeko

Viesti Kirjoittaja BakaNeko » Ke Huhti 09, 2008 16:15

Perheenjäseneni pitävät cosplay harrastustani ihan ok juttuna, paitsi silloin kun joutuvat itsekin osallistumaan pukujen tekoon (yleensä proppien). Silloin he saattavat sanoa jotain tyyliin "etkö sä helpompaa asua löytäny". :D

Kaverit sitten taas ovat innokkaina mukana. Kyselevät aina seuraavasta puvustani ja suunnitelmistani sekä tietty kilpailuista. Läheisimmistä kavereista kyllä vain yksi on itsekin innostunut cossaamaan ja tämä kaveri onkin minun cosplay-buddyni, eli cossaamme yleensä yhdessä. ^-^

Koulussa taas, noh, minua ja kavereitani kiusataan tämän harrastuksen takia. Huudellaan, nimitellään ja sen sellaista. Yleensä nämä kiusaajat ovat jotain hiukan vanhempia tai samanikäisiä idiootteja, jotka ryyppäävät vain kaikki päivät eikä heillä ole elämää. Jotenka en välitä heistä. ^^;
The last love song on this little planet ❤

Urara-senpai

Re: Muiden suhtautuminen

Viesti Kirjoittaja Urara-senpai » To Huhti 24, 2008 12:35

Usudas kirjoitti:Mutta kun menin koulupuvussa kouluun, niin eräs poika sanoi Aku Ankaksi (merimiestyylinen koulupuku totta kai):'D, ja "Taasko sulla on toi päällä!".
Sama juttu! Mullakin oli merimieskoulupuku päällä kun yks idiootti 9-vee sano Aku Ankaksi! Ja yks luokalainen sano et sen äidillä oli samanlainen koulussa (huom! Vanha äiti)...
Ja sit kun cossasin halloween Soraa ja mentiin ravintolaan (otin takin ja aseen ja hanskat pois) niin ihmiset katto mun IHANAAA punkari kampausta! XD

Mutta cossaamista ei tarvitse hävetä! Se on just parasta kun ihmiset kattelee!
Haliminen. FFFight ja itse cosplay on vuosien koho kohta!

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » La Heinä 12, 2008 17:42

Aika positiivisesti nuo läheiset ja ystävät ovat suhtautuneet tähän uuteen harrastukseeni (vuosi sitten kun aloitin). Tosin kun olen vasta amatööri enkä vielä pärjää käsityötaidoillani yksinäni (tarvitsen äitini ja siskopuolteni apua pukujen tekemisessä), niin äidiltä oeln pari kertaa kuullut kommentin: "Kyllähän tuo sinne "pippaloihin" käy, mutta älä silti julkisilla käytä."
(T___T)''' Jep. Reilua. Ei se puku nyt niiiin hirveä ollut. :oops:
Tässä ihan vähän aikaa sitten kävin kaverilleni näyttämässä uusinta asuani. Parin sadan metrin kävelyreissusta tuli melkoinen seikkailu, kun ihmiset kääntyivät katsoa toljottamaan vaaleanpunaista pitsi-ihmettä. Eräs pyöräilijäkin katsoi minua hämmästyksissään suu auki, siis SUU AUKI! XDD
Sydän ihan jyskytti ja olin vähällä nauraa ääneen! Mutta minkäs teet, kun sellainen pukeutuminen herättää huomiota. Onneksi coneissa sulautuu massaan. :-)
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Yashura-chan

Viesti Kirjoittaja Yashura-chan » La Elo 02, 2008 14:50

Toistaiseksi olen vain kerran cossinut (Tampereen Animecon VI:ssä), enkä silloinkaan varsinaisesti mitään hahmoa cossinut. Oltiin kaverin kanssa kissatyttöjä. Päitä käännettiin siitä huolimatta ja Tammelan K-Market Mestarissa myyjä kysyi että "Mikä ihmeen tapahtuma täällä on?". Ei taidettu olla ensimmäisiä Animeconin kävijöitä siinä kaupassa. xD

Mutta äitini suhtautuu ainakin myönteisesti, kun on lupautunut auttamaan asujen teossakin. Tuijotukseen en oo ihan vielä niin tottunut, mutta kun kerta teatterilainenkin olen niin kyllä tässä tottuu. xD
On olemassa kolmenlaisia matemaatikkoja: niitä, jotka osaavat laskea ja niitä, jotka eivät.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”