Lasit vs piilarit

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

sonikkumarsu

Lasit vs piilarit

Viesti Kirjoittaja sonikkumarsu » Pe Marras 16, 2012 17:26

En tällästä aihetta vielä löytänyt, (tai sitten ole vaan sokea... ) mutta mitä mieltä olette ihmisistä, jotka käyttävät silmälaseja cossatessa vaikka hahmolla ei niitä ole ? Tietenkin piilarit olisi parempi ratkaisu, mutta kaikille ei edes sovi eikä osa edes halua käyttää, vai pitäisikö siinä tilanteessa vaihtaa cossattavaa hahmoa, jos ei piilareita pysty eikä halua käyttää.
Itselläni on tämä onnellinen tilanne että vaikka lasit omistankin niin pärjään silti ilman niitäkin, joten tätä ongelmaa ei minulla ole.
Oma kantani asiaan on että mieluiten piilarit tai sitten sokeena mutta jos on oikeen kriittinen tilanne niin silloin jos sen saa mitenkään sopimaan hahmolle niin siinä tapauksessa voi soveltaa, mutta jokainenhan cossaa sitä mikä tuntuu hyvältä. Kuitenkin tarkoitushan on näyttää mahdollisimman paljon cossattavalta hahmolta, että tähä kuvaan lasit ei kuulu ellei sitten hahmo niitä omista.
Mutta kuvitellaan henkilö on paha likinäkö (-7) ja aikoo cossata hahmoa jolla laseja ei ole, eikä piilarit sovi omille silmille. Onko tälläisessä tilanteessa parempi käyttää laseja ja nähdä hyvin vai liikkua puolisokeana conissa ?
Viimeksi muokannut sonikkumarsu, Ti Marras 20, 2012 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Shiro Samurai
Viesti:

Re: Silmälasien käyttö cossatessa ?

Viesti Kirjoittaja Shiro Samurai » Pe Marras 16, 2012 17:50

My opinion on että jos on lasit ja ei osa/halua/jaksa/whatever käyttää piilareita niin on ihan ok kulkea lasit päällä conissa vaikka cossaaki hahmoa jolla laseja ei ole. Sitten jos joku haluaa ottaa kuvan niin lasit hetkeksi pois päästä niin on yees. Kuvan ottamisen jälkeen lasit taas päähän ja matka jatkuu, no problems.
★|| Facebook ||★
★|| Cosplay blog ||★
★|| World Cosplay||★

Hijiri

Viesti Kirjoittaja Hijiri » Pe Marras 16, 2012 17:51

Omasta mielestäni se, että silmälaseja käyttävä cosplayaa hahmoa, jolla ei laseja ole, ei saisi olla minkäänlainen este hahmon cosplayaamiselle. Itselläni oli ollut lasit noin viisivuotiaasta asti ja pääsin niistä eroon vajaa vuosi sitten käytyäni silmien laserleikkauksessa. Vielä silloin kun lasit omistin, cosplayasin ne parit kerrat sellaisia hahmoja, joilla ei ollut laseja, mutta hajataiton vuoksi piilolinssit eivät sopineet silmilleni enkä usko, että olisin piilareita käyttänyt, vaikka olisi ollut mahdollistakin, koska ajatus silmän sörkkimisestä pelottaa ja vähän inhottaakin. Lisäksi piilolinssit ovat omasta mielestäni sen verran kalliita, etten lähtisi parin cosplaykerran takia niitä hankkimaan.

Cosplayatessani otin aina silmälasit pois, mikä päivän mittaan johti usein siihen, että päätäni alkoi särkeä. Tästä syystä itse ajattelisin, että sellainen henkilö, joka on käytännössä sokea ilman silmälaseja, pitäisi lasit päässään muuten, mutta ottaisi ne pois esim. cosplaykisan tai valokuvien ajaksi. Mielestäni on aivan turhaa altistaa itsensä mahdollisille päänsäryille ja huonovointisuudelle siksi, ettei esittämällään hahmolla nyt satu olemaan silmälaseja. Cosplayssa tärkeintä on kuitenkin se, että pitää hahmosta ja haluaa pitää hauskaa. Ja jos jotakuta sattuu häiritsemään se, että silmälaseja käyttämättömällä hahmon cosplayaajalla on lasit, se on heidän ongelmansa eikä asiasta kannata välittää. Piilolinssit ovat toki vaihtoehto, mutta kuten jo aiemmin mainitsin, henkilökohtaisesti en lähtisi käyttämään niitä kuin vain äärimmäisen pakon edessä.
Viimeksi muokannut Hijiri, Pe Marras 16, 2012 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Don't sweat it. It'll work out somehow." -Tatara Totsuka
Hijiri @ AnimePlanet
Hijiri @ MyAnimeList

Mourumaru
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mourumaru » Pe Marras 16, 2012 17:55

Cosplayssa pitäisi aina ensisijaisesti ajatella omaa hyvinvointiaan eikä riskeerata sitä vain sen takia että jokin sattuu olemaan "hahmouskollista". Jos piilarit eivät jollekkin sovellu, niin ei sillon sokeenakaan kannata mennä pyörimään koska se on melkein yhtä haitallista sekin, varsinkin jos on oikeesti tosi huono näkö. Itelläni on siis hyvin huono näkö ja ihan vähäinenkin näön heikkeminen aiheuttaa huonoa oloa, niin hyvä sitten kokonaan ilman. Jos cossaaja on sinut sen kanssa et joutuu pitämään laseja cossatessa, niin go for it, haters gonna hate. Ainahan ne voi kuvia ottaessa ottaa pois. Ja jos puhutaan hahmouskollisuudesta ja muusta, niin ei se lasien pitäminen sen kummempi "synti" ole kuin se että esim joku käyttää horobuutseja hahmolla kellä on sandaalit tms. (tätäkin nähny).

Eipä se ole loppupeleissä oikein kenenkään muun kuin cossaajan oma päätös mihin ratkaisuun päätyy ja siitä on sitten turha muiden hankkia itselleen päänsärkyä.

(Itse käytän aina piilareita, kunnon piilariholisti, ja oikeestaan harvoin (noei ihan mut kuitenki) on niin ettei ne vidduilisi niin maan taivaasti silmissä, mutta käytämpä silti enkä oo mitään vaurioita tässä parin vuoden aikana saanu so.... näin ohi mennen. Ehkä leikin tulella ja ehkä vaan olen niin masokisti)

Mary Leathert

Viesti Kirjoittaja Mary Leathert » La Marras 17, 2012 05:07

Harrastan myös tuota "lasit päässä kävellessä, pois kuvattaessa" -strategiaa. Ihan hyvin on toiminut. Varsinkin kun käytän vanhoja, ohutkehyksisiä lasejani, jotka eivät luo niin vahvaa kontrastia hahmon kanssa kuin paksusankaisemmat ja värikkäämmät nykyiset lasini.
"I saw so many things/but like a dream/always losing me/in a cloud" "Heaven's Not Enough", Yoko Kanno

leathert.tumblr.com Random reblogging.

silvermoon

Viesti Kirjoittaja silvermoon » La Marras 17, 2012 12:52

Itse kuulun silmälasillisiin cossaajiin. Pyrin kuitenkin pitämään laseja mahdollisimman kauan pois päästä, mutta laitan ne takaisin silloin, kun siltä tuntuu. Joten kantani on se, että käyttäkää vain laseja cossatessa. Ketä se nyt muka niin paljoa voisi haitata, että saisi siitä raivarin/elinikäisiä traumoja (tällaisiakin ihmisiä tosin saattaa olla...) Itselläni on ainakin hirveä piilolinssikammo. Silmien tökkiminen ei kovinkaan paljoa houkuttele, joten olen mielummin puolisokea. Ja jos lasit sattuu olemaan päässä silloin, kun joku haluaisi ottaa kuvan, niin lasit vain pois.

Itselläni oli ainakin joskus harrastusta aloitellessa hirveitä paineita siitä, että cossaan silmälasitonta hahmoa ja kappas vain, minullahan on kuin onkin silmälasit! Uskaltauduin kuitenkin kävelemään conialueellakin hetken lasien kanssa, eikä kukaan tuntunut sitä kovin pahalla katsovan, joten sain hieman lisää itsevarmuutta asiaan. Eri asia kuitenkin on, jos henkilö itse haluaa näyttää 24/7 hahmoltaan, eikä pistä siksi laseja päähänsä, niin siitä sitten vain. Joko sokeana tai piilareitten kanssa leikkien. Se on jokaisen oma valinta tykkääkö pitää laseja cossatessa. Mutta ei sen silti pitäisi muita ihmisiä häiritä, millaisen valinnan toinen on tehnyt.

sonikkumarsu

Viesti Kirjoittaja sonikkumarsu » La Marras 17, 2012 12:57

Kiitos kun valistatte aloittelijaa (: Olen kai tuossa tilanteessa sitten frostissa ja piti kysyä

JohGaga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JohGaga » La Marras 17, 2012 14:25

Itse olen käyttänyt laseja vain silloin kuin hahmolla on ollut erikoisemman väriset silmät ja on täytynyt laittaa päähän shokkipiilarit.... Kun itselläni on tosiaan tämä huikea -7,5 näkö, ei ilman laseja ja vahvuuksilla olevia piilareita paljon kuljeksella, kaikki todellakin on yhtä sumua.
Mutta nykyään tämäkään ei ole ongelma, kun mulle linkattiin sivusto, jossa myydään shokkipiilareita kovilla vahvuuksilla ja edullisesti :3 eli mua ei tulla enää näkemään lasit päässä cossatessani hahmoja joilla ei niitä ole.

En kuitenkaan sano, ettei muut saisi niin tehdä, eli olkaa vain lasit päässä cossatessa, ottakaa ne vain pois kun kuvataan :) (ja älkää unohtako niitä päähänne, ku menette pukukilpailun kokeneiden sarjan ryhmäkuvaan, niin ku mä onnistuin tekemään ;_;)

Mikichan

Viesti Kirjoittaja Mikichan » Ma Marras 19, 2012 14:26

Itse silmälasipäisenä en katso pahalla, jos joku on lasit päässä cossissa. Ymmärrän, että kaikki eivät voi olla ilman laseja. Itsekään en voi ilman silmälaseja kuljeskella loukkaamatta itseäni ja saamatta jumalatonta migreeniä. Minä onneksi voin piilareita käyttää ja niitä löytyy jopa suhtkoht halvalla jopa näin voimakkaalla hajataitolla. Mutta jos joskus cossaisin hahmoa jolla on jotkut todella erikoiset silmät ja haluaisin ne toteuttaa, silmälasien käyttö olisi pakko, sillä värillisiä piilareita ei saa hajataiton korjauksella ja ilman sitä tippuisin aivan varmasti portaista, sillä hajataitto aiheuttaa minulla todella pahan etäisyyksien heiton. Eli jos cossaamallani hahmolla on erokoiset silmät, koikkaroisin lasit päässä ja ottaisin ne kuviin pois.

Chibi-chan

Viesti Kirjoittaja Chibi-chan » Ma Marras 19, 2012 17:43

Itse olen käyttänyt silmälaseja jo yläasteella ollessani siitä asti ne ovat olleet silmilläni. Ymmärän kyllä, että etteivät kaikki pysty olemaan ilman silmälaseja. Itsekään en pysty olemaan ilman silmälaseja, koska jossain vaiheessa minua alkaa koskemaan päähän. Vielä en ole kokeillut piilareiden käyttöä mutta harkinassa on. Jos cossaan jotain hahmoa jolla on erikoiset silmät ja haluan toteuttaa ne, silmälasit pysyvät päässä. sillä värillisiä piilareita ei saa sopivilla vahvuuksilla. Oli mikälaiset silmät tahansa cossattavalla hahmollani niin cossaan silmälasit päässä, mutta kuviin voin ottaa ne pois. :)
" Kun haluat jotain, koko maailmankaikkeus auttaa sinua saavuttamaan sen."
-Paulo Coelho-
Desucon 2015, cossit, Kagome Higurashi ( Inuyasha), Kikyo ( Inuyasha), Sofia ( oma hahmo)
Tracon X 2015, cossi Sailor Mars ( Sailor Moon)

JohGaga
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JohGaga » Ma Marras 19, 2012 20:30

Chibi-chan kirjoitti:Itse olen käyttänyt silmälaseja jo yläasteella ollessani siitä asti ne ovat olleet silmilläni. Ymmärän kyllä, että etteivät kaikki pysty olemaan ilman silmälaseja. Itsekään en pysty olemaan ilman silmälaseja, koska jossain vaiheessa minua alkaa koskemaan päähän. Vielä en ole kokeillut piilareiden käyttöä mutta harkinassa on. Jos cossaan jotain hahmoa jolla on erikoiset silmät ja haluan toteuttaa ne, silmälasit pysyvät päässä. sillä värillisiä piilareita ei saa sopivilla vahvuuksilla. Oli mikälaiset silmät tahansa cossattavalla hahmollani niin cossaan silmälasit päässä, mutta kuviin voin ottaa ne pois. :)
Ihan mielenkiinnosta voisin kysyä kuinka huono näkö sulla on, sillä tiedän sivuston jolla myydään piilareita jopa -10.00 asti :3 ja ne on paljon edullisempia kuin Suomessa myytävät shokkipiilarit.

Chibi-chan

Viesti Kirjoittaja Chibi-chan » To Marras 22, 2012 14:34

Yokiri kirjoitti:
Chibi-chan kirjoitti:Itse olen käyttänyt silmälaseja jo yläasteella ollessani siitä asti ne ovat olleet silmilläni. Ymmärän kyllä, että etteivät kaikki pysty olemaan ilman silmälaseja. Itsekään en pysty olemaan ilman silmälaseja, koska jossain vaiheessa minua alkaa koskemaan päähän. Vielä en ole kokeillut piilareiden käyttöä mutta harkinassa on. Jos cossaan jotain hahmoa jolla on erikoiset silmät ja haluan toteuttaa ne, silmälasit pysyvät päässä. sillä värillisiä piilareita ei saa sopivilla vahvuuksilla. Oli mikälaiset silmät tahansa cossattavalla hahmollani niin cossaan silmälasit päässä, mutta kuviin voin ottaa ne pois. :)
Ihan mielenkiinnosta voisin kysyä kuinka huono näkö sulla on, sillä tiedän sivuston jolla myydään piilareita jopa -10.00 asti :3 ja ne on paljon edullisempia kuin Suomessa myytävät shokkipiilarit.

No, lähelle näen hyvin mut sitten tekstin/kauvas näkeminen on hankalaa jos ei ole laseja päässä ja en kovin tarkkaan muista mitkä olivat ne lukuarvot näöstäni ( paperit on joissain hyvässä talessa missä luki tarkemmin miten huono näkö minulla oli) :3
" Kun haluat jotain, koko maailmankaikkeus auttaa sinua saavuttamaan sen."
-Paulo Coelho-
Desucon 2015, cossit, Kagome Higurashi ( Inuyasha), Kikyo ( Inuyasha), Sofia ( oma hahmo)
Tracon X 2015, cossi Sailor Mars ( Sailor Moon)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”