Joulupukki vastaan animehahmo - Cosplayn määritelmä?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

NuttyNuti
Viesti:

Joulupukki vastaan animehahmo - Cosplayn määritelmä?

Viesti Kirjoittaja NuttyNuti » Ma Marras 05, 2012 18:50

En pikaisesti löytänyt tästä aihetta, joten aloitin tämän.

Elikkäs, mieleeni pötkähti miete kun satuin bongaamaan veljeni kuvan hänen ollessaan erään Star Wars -hahmon asussa viimeisimmissä Halloween-juhlissa (yksityisyyden salaamiseksi en tarkenna mikä hahmo oli kyseessä). Facebookin kautta vitsailin veljelleni siitä, että mokoma on viimeinkin syyllistynyt cosplayhin, mihin taas velipojan kaveri totesi että ei ollut ensimmäinen kerta (tämä cosplay). Kelailin siinä vähän ja totesin, että onhan velipoika aiemminkin pukeutunut... joulupukiksi... viikatemieheksi... erilaisten tapahtumien maskoteiksi... mutta en jostain kumman syystä osaa kutsua hänen aiempia asujaan cosplayasuiksi. Vasta tämä Star Wars -asu on minun mittapuullani sellainen.

Siispä! Mikä erottaa cosplayasun muista naamiaisasuista? Miksi esimerkiksi aattoiltana joulupukin asun päälle vetäissyttä isiä ei tavallisesti pidetä cosplayaajana, mutta vaikkapa tietyiksi animehahmoiksi pukeutuneita veijareita pidetään sellaisina? Tai jos pääsiäispupusta tehtäisiin elokuva, pitääkö pääsiäispupuasun muistuttaa tämän elokuvan designiä, jotta se olisi cosplay? Tulisiko geneerisistä tonttuasuisista sedistä cosplayaajia, jos geneerisestä joulupukista tehtäisiin manga? Jos joku pukeutuu tietyn kirjan hahmoksi ilman, että tästä kirjasta on tehty elokuvaa/muuta visuaalista (malli)materiaalia, onko hän cosplayaaja vai ei?

Keskustelua!
"Maailmamme ei ole lahja vanhemmiltamme vaan lainassa lapsiltamme."
-- Intiaanien sananlasku

Rochun

Re: Joulupukki vastaan animehahmo - Cosplayn määritelmä?

Viesti Kirjoittaja Rochun » Ma Marras 05, 2012 21:43

Noh, omasta mielestäni cosplayssa on paljon enemmänkin kuin vain kyseinen puku. Siinä on tarkoitus näyttää täysin valitsemaltaan hahmolta, eikä vain etäisesti muistuttaa sellaista. Kun esimerkiksi ns. normaalit ihmiset pukeutuvat, he käyttävät mahdollisesti kaupasta ostettua valmista pukua, tai väsäävät itse jotain taitojensa mukaan. Cosplayhin minun mielestäni kuuluu myös muutakin, kuten ne pienet yksityiskohdat mitä ei välttämättä muuten huomaisi kuin pukuun tutustumalla, peruukki, oikeanlainen meikki, mahdolliset piilolinssit ja ainaisena plussana muunlainenkin fyysinen muistuttavuus.

Eli toisin sanoen, siinä vaiheessa kun satunnainen ihminen pukeutuu hahmoksi päästä varpaisiin, voisin sitä kutsua cosplayksi. Kun taas jos näen jonkun halloweenina kadulla kävelemässä kaapu päällä ja valomiekka kädessä, toteaisin vain että tämä pukeutuu hassusti ihan muuten vain.
Mutta eniten on kuitenkin varmaan kyse siitä, pitääkö puvun kantaja itse kyseistä asua cosplayna. Minusta cosplayn tekee kokonaisuus, mutta jollekin toiselle se saattaa olla pelkästään puku ja hahmon tunteminen joka naamiaisleikeistä tekee cosplayta.

Toki tämä on vain minun mielipiteeni, ja olisi hauska kuulla mitä muut ajattelevat. :3

sonikkumarsu

Viesti Kirjoittaja sonikkumarsu » Su Marras 11, 2012 15:30

Omasta mielestäni cosplayin pitäisi olla kuitenkin hauskaa eikä pakkomielle näyttää joltain hahmolta. Mutta tosiaan halloween asuja en luokittelisi cosplayks, ellei sitten hahmon vaatetus ole halloween aiheinen. En kuitenkaan vetäisi rajaa pelkkän animeen ,vaan voi olla vaikka tv-sarja, elokuva tai sotilas. (: Coneissa pukeutumista pelkkään japanilaiseen katumuotivaatteisiin kuten lolitaan ei voisi luokitella myöskään cosplayksi, sillä tämähän on ihan normaali vaatetus ellei sitten hahmo satu pukeutumaan niin. Piilolinssejä en pakottaisi ketään käyttämään, sillä nämähän eivät edes joidenkin silmille sovi. Mutta oikeanlainen meikki, peruukki ja asu joka näyttää hyvältä ja mahdollisimman hyvältä kuuluu asiaan, kuitenkin jokainen tekee omien taitojen mukaan ja jopa casual voi näyttää hyvältä jos on panostanut tarpeeksi asiaan. Kuitenkin jos aloittaa cosplay asun tekemisen niin pitäis vetää se kunnialla loppuun (:

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ti Marras 13, 2012 15:10

Itse olen taas erotellut cosplaykaverini ja naamiaisiin/muuten pukeutuvat kaverini (vaikka pukuja itse tekisivätkin) ihan vain aihepiirin ja yleisen harrastuskiinnostuksen takia. En esimerkiksi osaa ajatella Ropeconiin pukuja tekeviä kavereitani cossaajina millään lailla, vaikka näyttäisivät 100% Star wars-hahmoilta tai sitten Star Trekin henkilöiltä. He eivät mielestäni harrasta cosplayta, koska eivät ole kiinnostuneet aihealueesta muuten millään lailla. (heidän kohdallaan on helppo erotella myös sillä, että kutsumalla heitä cosplayaajiksi saa pian veitsestä ohtaansa.)

Jos sitten kaverini lähtee hyppimään Sailor moonina Ropeconiin ja suuttuu, jos sanon häntä cossaajaksi, niin hän saa suuttua ja lyödä veitsen ohtaani. Minusta hän on tuolloin cosplayaaja, koska hahmo liitetään niin voimakkaasti animeen, mangaan, otakuihin ja yleisesti japanin oheiskulttuuriin.

Jos nyt yritän tätä postausta yhtään tiivistää, niin yleinen asenne harrastukseen ja mukana tulevat "oheistoiminnat" määrittelevät minusta, mikä on cosplayta ja mikä pukeutumista muuten.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

saino

Viesti Kirjoittaja saino » To Marras 22, 2012 20:15

Koska kukaan ei ole vielä maininnut "omaa" määritelmääni, niin mm. asiasta kirjoitetun tieteellishenkisen kirjallisuuden nojalla (Valaskivi, Nikunen, Sormunen) väitän, että

cosplay on populaarikulttuurin hahmojen pukujen tekemistä ja niihin pukeutumista.

Eli: joulupukkipuku ei ole cossi, ellei se ole esim. juuri tämän vuoden coca-cola-mainoksen pukin puku. Pukujen tekemisellä en välttämättä tarkoita ompelua alusta asti, mutta cossin hankkimiseen pitää minusta mennä enemmän vaivaa kuin että osaa pilailupuodista kokonaisen noitapuvun peruukkeineen. Myöskään mainoshahmot (plussapallo yms maskotit) eivät ole cosseja, koska cossit tehdään vapaa-aikana omasta tahdosta, eikä vaikka pelkkiä töitä varten.

Tuo on määritelmä nro 1. Toinen määritelmä, jota osa keskustelun osallistujista on käyttänyt, lisää edelliseen että hahmojen pitää olla japanilaista alkuperää. Cosplayn syvimmät juurethan eivät ole Japanissa, mutta nykymuodossaan harrastus on tullut sieltä, ja esim. tällä foorumilla on ihan luontevaa puhua cosplaysta nimenomaan manga/anime/jpop jne -kontekstissa.
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

Kaeru

Viesti Kirjoittaja Kaeru » Su Marras 25, 2012 12:31

Itse en niinkään vedä rajaa Japani vs. länsimaa erottelulla.

Ensimmäinen syy sanoa jotain cosplayksi on tosiaankin se, että asun eteen nähdään vaivaa hieman enemmän kuin se, että kävellään lähimpään pilailukauppaan. Lisäksi cosplayn suhteen minä vaadin jonkinlaisen lähdekuvan tai sitten kirjojen suhteen sen, että on tosiaan kirjannut ylös kaiken mikä hahmon ulkonäöstä sanotaan - ja hyvällä tuurilla näiden pohjalta piirretty kuvakin. Tämän varjolla siis myös oman hahmon pukuilu on cosplayta olettaen, että hahmo on tarkkaan pohdittu, siihen on tunneside ja jonkinmoinen, vaikka sitten itse piirretty, lähdekuva. Se, että vetää kaapista mekon päälle, laittaa vähän hiuksia ja päättää että hahmon nimi on Hikari ei oikein riitä.

Toiseksi se, että tietoisesti pitää pukuiluaan cosplayna. Jos kaverini pukeutuu Halloweenia varten jediritariksi mutta ajattelee sen tosiaan vain halloweenpukuna ei todellakaan ole sama kuin se, että toinen kaverini pukeutuu jediksi coniin ja oikeasti sanoo että ''tää on mun cossi''.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”