Voiko cossata ilman peruukkia ?

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

mihoto

Voiko cossata ilman peruukkia ?

Viesti Kirjoittaja mihoto » Ke Kesä 27, 2012 19:44

Mietin tässä, että voiko hahmoa cossata ilman sen oikeaa peruukkia vaikkei hiukset vastaisikaan hahmon tukkaa ? Ihan vaan jos coniin menisi kiertelemään muuten vain cossiasu päällään, peruukittomana.

Logan

Re: Voiko cossata ilman peruukkia ?

Viesti Kirjoittaja Logan » Ke Kesä 27, 2012 19:51

Kaikkea toki voi tehdä jos huvittaa, mutta harva katsoo hyvällä. Ihan sama miten hyvin tehty pukusi on, vääränlaiset hiukset pilaavat vaikutelman harvinaisen tehokkaasti.
When in doubt, hold on to your altitude. No-one has ever collided with the sky.

Sei

Viesti Kirjoittaja Sei » Ke Kesä 27, 2012 20:07

Hiukset vaikuttavat myös aika ratkaisevasti siihen tunnistetaanko hahmoa vai ei. Jos coniin on menossa vain kiertelemään cossiasussa eikä cosplay ole pääsyy olla tapahtumassa paikalla, niin mikset valitsisi hahmoa vähän sen mukaan, minkälaiset hiukset sinulla on? Siinä voisi cossata, kierrellä eikä peruukittomuutta katsottaisi niin paljoa kieroon.

Oml

Viesti Kirjoittaja Oml » Ke Kesä 27, 2012 20:39

Peruukittomuutta todellakin katsotaan pitkälti kieroon, mikäli omat hiukset eivät vastaa cossattavan hahmon hiuksia. Puhun ihan kokemuksesta, itselläni oli joskus sama tilanne kun olin vasta aloittelija. Toki voi tehdö miten itse haluaa, mutta itte myöhemmin tajusin että jos en omista kyiseisen hahmon hiuksia ostan peruukin.
Tactical Facepalm!

FankiKitsune

Viesti Kirjoittaja FankiKitsune » To Kesä 28, 2012 21:41

Voihan sitä, itse ainakin olin Desussa Justin Law:na ihan omilla hiuksilla. Tosin Desun jälkeen totesin, että en lähde cossaamaan ilman peruukkia :D Se vaan tuntuu paljon paremmalta ratkaisulta, koska ei ole bad hair day:n vaaraa.

Edit: Niin ja toi mitä Oml sanoi.
Symmetry, that is what I enjoy aesthetically.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Pe Kesä 29, 2012 19:00

Ilman peruukkia voi cossata silloin jos oman hiuspehkon on stailannut sellaiseksi kun se on hahmollakin. Joissain tapauksissa oma tukka voi jopa näyttää paremmalta kuin peruukki (esim. siilitukka). Muussa tapauksessa... ei, ei ainakaan jos haluaa onnistuneen lopputuloksen. Tietenkään kaikille cosplay ei ole yhtä serious business, mutta itse ainakin olen sitä mieltä että jos ei viitsi laittaa tukkaansa kondikseen/pukea peruukkia niin miksi pukea sitten itse cosplayasuakaan?
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Kisame-sama

Viesti Kirjoittaja Kisame-sama » Ti Heinä 03, 2012 23:57

No itehän periaatteessa nyt "protestoin" kaikkia vastaan : D

Elikkäs itehän oon cossannu nyt kerran peruukin kanssa ja koska olen huono yleensäkkin peruukkien sun muiden hoidossa, se kusi ihan totaalisesti. Siitä lähtien oon kahessa cossissa käyttäny omia hiuksia. Eihän siitä välttämättä saa ihan vastaavaa "piikkipäätä" esimerkiksi kuin peruukissa, mutta ihan hyvin on omat hiukset riittänyt, kunhan vaan oon leikannut/värjännyt. Nytkin hiukseni olivat blondit, mutta värjäsin ne mustaksi ja pientä leikkausta yritän tehdä, koska cossaan Luffy Strong Worldia - One Piecestä (sori, en jaksa nyt laittaa linkkiä) Sitten vaan jotain geeliä ja tosi vahvaa lakkaa, ni kyllä se mun mielestä menee hyvin! Mut ei nyt sekää, että Naruto ruskeilla hiuksilla tai vaikka Ichigo blondina, se ei oo hyvä. Mut hiukan jos jaksaa hiuksiaan laittaa, niin saa hyvän lopputuloksen vaivaisella 15 eurolla (värin laadusta riippuen)

Horaaneko

Viesti Kirjoittaja Horaaneko » Ke Heinä 04, 2012 00:56

Toki sitä saa mennä ilman peruukkia, vapaa maahan tää on. Mutta onhan se vähän tylsää, tuskin tulee kuvan ottajia eikä kisoihinkaan voi oikein osallistua, niin siinä menee vähän se cossaamisen fiilis. :p Toki jos omat hiukset on kuin hahmolla, niin mikäpä siinä. Itsekin toiseen cossiini jätän omat hiukset, koska väri täsmää ja hahmolla on hattu, eli omat hiukset ei näy etuhiuksia lukuunottamatta.

Musta on ehkä vähän typerää lähteä omia hiuksia muokkaamaan jatkuvasti hahmojen perässä. Siinä voi hiuksensa pilata aika nopeasti kun esim ensin värjää mustaks, ja sitten kun edessä on vaaleahiuksinen hahmo, odottaa pitkä ja ärsyttävä blondausprojekti joka vaurioittaa hiuksia. Helpompaa ostaa se parinkympin peruukki, josta ei loppujen lopuksi välttämättä tarvitse maksaa kuin euro tai pari, jos sen saa myytyä eteenpäin. .>
There is no spoon.

Kisame-sama

Viesti Kirjoittaja Kisame-sama » Ke Heinä 04, 2012 08:20

Horaaneko kirjoitti:Musta on ehkä vähän typerää lähteä omia hiuksia muokkaamaan jatkuvasti hahmojen perässä. Siinä voi hiuksensa pilata aika nopeasti kun esim ensin värjää mustaks, ja sitten kun edessä on vaaleahiuksinen hahmo, odottaa pitkä ja ärsyttävä blondausprojekti joka vaurioittaa hiuksia. Helpompaa ostaa se parinkympin peruukki, josta ei loppujen lopuksi välttämättä tarvitse maksaa kuin euro tai pari, jos sen saa myytyä eteenpäin. .>
Hyvä pointti! : D Ite oon kerran vähän värjännyt erisävyseksi ja nyt mustaksi. Ja hyvinhän nuo kuiteski pysyy kasassa, jopa ehkä "hehkeämpänä" ku normaalisti, hohohoohohoo : D Muuten peruukit olis ehkä, mutta oon tosiaan niin toivoton niitten kanssa : D Meen coniin, ni 145min ja peruukki on jo ihan kuolleennäköne

Pataatti

Viesti Kirjoittaja Pataatti » Pe Elo 10, 2012 01:03

Ihka ensimmäisen cossini vedin omalla tukalla.

En ollut montaa cossaajaa aiemmin nähnyt, mutta hahmontajuni oli jo silloin sen verran vahva, että tiesin puvun olevan sitä parempi, mitä enemmän hahmoa muistuttaa. Lopputulos oli onneksi se, että sain oman tukkani näyttämään täydellisesti kyseiseltä hahmolta ja yhdellä kampaamokerralla! Se tyyli jäi sen perästä noin vuodeksi päähän. : D

Sen jälkeen aloin valita kuitenkin jo niin erikoisia hahmoja, että ilman peruukkia niistä olisi monesta mennyt maku. Myöhemmin viimeisen kahden vuoden aikana olen cossannut ainakin kolmea eri hahmoa omalla tukalla (lyhyt musta), koska sen saa muotoiltua moneksi todella helposti! Nämä cossit on tosin tehty peruukkien puutteessa hätäcosseina. >v>

Suomi on vapaa maa, niinkuin joku jo sanoi, ja vaikka coniscenessä katsotaan peruukittomuutta jokseenkin kieroon, sen saa toki tehdä jos siinä onnistuu! Tosin jos hahmolla ON ne kirkkaan vihreät hiukset (mistä hahmon ehkä jopa tunnistaa), on peruukki parempi valinta kuin vaikkapa oma lyhyt blondi. : D

Se mihin cosplayssa tähdätään on muistuttaa hahmoa mahdollisimman tarkkaan, mutta pääasia cossaamisessa on se hauskuus. Se että saa olla jotain ihan muuta sen conin ajan. <3
Kaappicosplayn kiistaton ruhtinas | Valitsen sinut! - pokemonmusikaali | Jinsei ry, Porin anime- ja mangaklubi

"Tomorrow comes without prayers."

Kira

Viesti Kirjoittaja Kira » Pe Elo 10, 2012 09:52

Horaaneko kirjoitti: Musta on ehkä vähän typerää lähteä omia hiuksia muokkaamaan jatkuvasti hahmojen perässä. Siinä voi hiuksensa pilata aika nopeasti kun esim ensin värjää mustaks, ja sitten kun edessä on vaaleahiuksinen hahmo, odottaa pitkä ja ärsyttävä blondausprojekti joka vaurioittaa hiuksia. Helpompaa ostaa se parinkympin peruukki, josta ei loppujen lopuksi välttämättä tarvitse maksaa kuin euro tai pari, jos sen saa myytyä eteenpäin. .>
En halua kuulostaa nipottavalta, mutta ystäväni on kampaajaopiskelija ja mikäli oikealla tavalla värjää mustasta vaaleaan, eivät hiukset vahingoitu juuri ollenkaan. Hiukset kuitenkin muutenkin kasvaa koko ajan eli uusiutuvat. Nimimerkillä: musta-pinkistä puhtaan valkoiseen 2 kuukaudessa. Tosiaan sanotaan vaikka, että mikäli olet Animeconissa cossinut jotain hahmoa omilla hiuksilla ja aiot niin tehdä Traconissakin ja sinun pitäisi värjätä tummasta vaaleaan, jos olet cossisuunnitelmat tehnyt ajoissa ja aloitat värjäyksen heti Aconin jälkeen oikealla värjäysaikavälillä, että hiukset saa aina "rauhoittua" värjäysten välissä (en puhu muutaman päivien "rauhoittumisajasta", puhun viikoista), ei se vahingoita hiuksia.

Sitten aiheeseen; olen myöskin samoilla linjoilla kuten useimmat. Cosplayata voi omilla hiuksilla ja se voi näyttää jopa paremmalta kuin peruukin kanssa (erityisesti oikein lyhyet hiukset omaavilla hahmoilla). Mutta mikäli et ole valmis värjäämään ja leikkauttamaan hiuksiasi cossin vuoksi, ei mielestäni ole järkeä laittaa päälle pukuakaan, koska ihmiset eivät tule kuvaamaan, monet katsovat kieroon ja hahmo ei välttämättä ole enää tunnistettavissa. Toki ihmiset ovat kuitenkin kaikki erilaisia. Tällaisena cosplayn himoharrastajana yritän aina parhaani, että cosplayini olisivat mahdollisimman uskollisia hahmolle ja sarjalle, joten siksi mielipiteenikin näin jyrkkä.
Give me the power to regain pages of memories I lost in the past.
A heart that believes pierces through the darkness searching for the place where its soul sleeps.
The two hearts of light and shadow now head towards the future that is reflected in crystal

awkward

Viesti Kirjoittaja awkward » Ke Elo 15, 2012 14:19

Mullaki on ny hirveä miettiminen, koska en oo cossannu aikasemmin ja seukki vuonna aattelin jonnekki lähtä, en oo viel päättäny minne nuihi coneihi. Aattelin cossata siis Tanskaa, nii en tiä että kannattaisko peruukki vai ei. Sillä itse blondaan hiukset muutenki pois nyt näistä punasista ja on lyhyet hiukset, niin sais tuon kampauksenki jotenki tehtyä.
Nii en tiä lähenkö yrittämää omilla hiuksilla vai sitte peruukin kans :'D
if you don't live for something, you'll die for nothing

Luova Hullu

Viesti Kirjoittaja Luova Hullu » Pe Helmi 15, 2013 18:40

Totta mooses voi cossata ilman peruukkia, mutta se sitten tarkoittaa että omat hiukset ovat hahmolle sopivat. Hienokin asu voi kärsiä huonoista hiuksista!
http://iEevee.deviantart.com

Tracon 2013 (hope so) - Amanecer (oma hahmo)
Tracon 2014 (again, Hope So) - Inuyasha

maitovalas

Viesti Kirjoittaja maitovalas » La Helmi 16, 2013 14:40

Voi cossata ilman peruukkia ja joissain tapauksissa se peruukittomuus on jopa parempi. Jos hahmo on jostain näytellystä sarjasta/elokuvasta tai vaikka ihan Oikea Ihminen, niin musta se näyttää uskottavammalta jos on omat hiukset, onhan niillä useimmiten niissä sarjoissakin. Mutta toki tää tarkoittaa sitä että hiusten pitää olla samanlaiset kuin hahmolla. Tai no pitää ja pitää, vapaa maa ja saa tehdä mitä tahtoo mutta itte kattosin kyllä aika kieroon jos conissa kävelis vastaan blondi Sherlock tms.

Piirroshahmoilla sitten taas ite suosin peruukkeja, koska useammin ne nyt vaan näyttää paremmilta kuin ne omat hiukset. Toki jos tosissaan näkee niihin hiuksiinsa vaivaa, värjää ja muotoilee ja kaikkea niin joo, mutta kun niillä animehahmoilla usein tuppaa olemaan tosi tuuheat ja isot hiukset, niin omista on aika hankala välttämättä saada sellaisia, ja musta se näyttää aika ikävältä jos ne omat hiukset on sitten tosi luirut verrattuna hahmon hiuksiin. Ja sitten kun tosi usein blondi on animessa kirkkaankeltainen, eikä se oo sama kuin maantienharmaa.

Toki saa tehdä miten tahtoo ja tärkeintä on se että cosplayatessa on hauskaa, mutta mulle ei-sopivat hiukset saattaa tuhota totaalisesti vaikutelman vaikka ois kuinka taidokkaasti väsätty puku. Vaikka onhan se niinkin että ei tällasten nillittäjien mielipiteistä kai tarvi paljoa välittää ja saa tehdä ihan omalla tyylillään. :---D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”