Cosplaykateus

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

nukkelapsi

Cosplaykateus

Viesti Kirjoittaja nukkelapsi » Ma Kesä 21, 2010 22:25

Onko kukaan koskaan ollut kateellinen jollekulle toiselle cossaajalle? Ehkä jollakulla toisella on ollut samalle hahmolle parempi peruukki, hienommat kengät, takissa sisäsaumat?

Mikä aiheuttaa cosplaykateuden, millaista se on, kuinka siitä pääsee eroon, onko se kausittaista etc.

Istutko kateuden takia conipäivät kotona itkemässä vai saatko vain lisää puhtia oman pukusi parantamiseen?

Unohdatko kateuden, vain muistaaksesi sen uudestaan nähdessäsi kohteen uudemman kerran?

Tunnetko ko. tyyppiä?

Keskustelua, kiitos.

(itse kerron omista kokemuksistani heti kun väsymykseltäni ehdin)
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Mccormig

Re: Cosplaykateus

Viesti Kirjoittaja Mccormig » Ti Kesä 22, 2010 09:55

Minä ainakin olen hyvin usein. Monilla on niin komeat puvut joihin on käytetty paljon aikaa, rahaa ja vaivaa. Omat pukuni on tehty pääasiallisesti äidin avulla ja koostuvat vain kankaista. Propit sun muut sellaiset ovat nykyhetkellä ulottamattomissa, kumpikaan meistä ei omaa taitoja tai välineitä niiden tekemiseen. Kateudesta huolimatta olen pystynyt coneissa olemaan ja nauttimaan siitä, pääasiahan on (ainakin minulle) vanhojen ja uusien kavereiden tapaaminen sekä rahan tuhlaaminen kaikkeen mahdolliseen krääsään (Mangat, animet, pehmolelut, figut, jne) mikä näyttää vähänkin kiinostavalta.
Jyväskylän Anime- ja Mangaseura Tsukiai ry:n varapuheenjohtaja, Timo Nieminen (A.K.A Frett, A.K.A McCormig)
Seuran toiminnasta saa kysellä ja mesehän on McCormig (ät) hotmail.com, lisäilkää pois

Morndulin

Viesti Kirjoittaja Morndulin » Ti Kesä 22, 2010 11:57

En edes halua ajatella montako kertaa olen ollut cossikateellinen. Riittää kun menee dA:han ja katselee sieltä näitä eeppisiä ilmestyksiä niin välittömästi iskee hillitön kateus päälle. :D Toisaalta se on myös hyvä keino tavoitella aina parempaan lopputulokseen kun katselee muiden pukuja. Koska jos joku toinen on siihen pystynyt, sinullakin on periaatteessa mahdollisuus päästä samaan.

Toisaalta kateuden aiheuttama reaktio riippuu aina muutenkin mielialasta. Toisinaan siitä saa lisäpuhtia tehdä omaa pukua (ja tottakai pyrkiä vähintään yhtä hyvännäköiseen lopputulokseen) ja toisinaan se taas ajaa hirveään artistic-slumppiin jolloin makaa vaan sängyssä ja pelaa pleikkaa.

Yleensä en kohdista kateutta tuttuihin (joskin tätäkin sattuu välillä.. hävettää), vaan näihin kaukana asuviin puolijumaliin jotka näyttävät suorastaan animesta/mangasta/pelistä repäistyiltä.. toisaalta sitten muistuttaa aasialaisten photoshop-skillzeistä. Tutuille saatan korkeintaan kehua niiden eeppisyystä ja sitten kärsin päänsisäisiä henkisiä teiniangsteja kun häpeän omaa pukuani.
Homoilla on hauskempaa.

DeviantArt

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » Ti Kesä 22, 2010 13:15

Usein, usein.

Coneissa tätä käy, myös sitten cosplay.comia katsellessa.Siellö kun näkyy todella upeita pukuja, niin helposti kateudensiemen alkaa itämään. Mutta onneksi katselen kuvia etukäteen, niin ehdin nappaista kateudenaiheet korvan taakse ja suunnitella niillä sitten omaa pukua. Yleensä kateuden aihe on:
- hyvin viimeistelty puku, näyttää ihan ostetulta eikä itsetehdyltä.
- Loistavat shoecoverit, ei erota oikeasta kengästä.

En itsekään mikään loisto ompelija, tarvitsen edelleen apua, mutta yritän kovasti oppia. Siksi ei yleensä ei mene conifiilis pilalle, otan vaan idean korvan taakse. "Näin ensikerralla."
Ja tätä kateutta ei yleensä tule hahmoilla, joita tiedän etten voi cossata. Mutta jos tulee sama hahmo vastaan mitä on cossannut/cossaa/meinaa cossata, niin arvostelen kyllä hyvinkin eri tavalla.

Mutta ei ainakaan minulle ole mikään ongelma. Yleensä vaan ihastelen (:
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

saino

Viesti Kirjoittaja saino » Ti Kesä 22, 2010 16:57

... Minä harrastan netissä kuvia katsellessa enimmäkseen 'hahaa, tein tuon paremmin/olisin tehnyt jos cossaisin tuota' kuin kateutta. No, onhan noita cosplay.comin showcase-kuvia vähän pakko kadehtia, mutta noin keskimäärin katselen tuttujen hahmojen kuvia tuolla asenteella. Conissa en sanoisi kadehtivani, vaan mielummin ihailevani (tai vastakkaisesti sitä samaa 'hahaa sulla on vääränvärinen tikkaus ja peruukki väärinpäin'-katselua, tunnustan).

Kadehdin eniten ehkä ihmisiä joilla on rahaa ja aikaa tehdä järkyttävät määrät pukuja! En tosin tiedä, haluaisinko edes tehdä kahtakymmentä pukua vuodessa, mutta olishan se kiva... Ja niitä ihmisiä, jotka löytävät pukuihinsa jotain hämmentävän hyvää materiaalia (esim kankaan kuviot just täydelliset, keisarin puku näyttää aidolta kalliilta silkiltä jne) ja osaavat käyttää sitä.

Ja ehkä kadehdin vähän ihmisiä jotka osaavat ommella istuvia vaatteita, itseltä kun ei tunnu onnistuvan kuin kimonontapaiset ja joskus housut...
"Kai sä tiedät, että teitä pidetään friikkeinä?"

miae

Viesti Kirjoittaja miae » To Kesä 24, 2010 13:15

Pääasiallisesti ihailevaa "wau"-tyylistä kateutta minun osalta, mutta joskus etenkin niiden osalta jotka cossaavat samaa hahmoa kuin minä mutta paremmalla menestyksellä, tulee myös sellainen olo että apua piiloon tuolla on paljon hienompi asu, sopivampi peruukki ja paremmat propit :'--D mikä on tietenkin vähän typerää

Jos jollakulla on cosplayta edesauttavia kasvonpiirteitä kuten kaunis ja suora nenä tai sileä ja virheetön iho, saa se noin normaalien ulkonäköön liittyvien asioiden lisäksi herätettyä lievän cosplaykateudenkin, itsellä kun ei varsinaisesti kumpaakaan ole. Näissä tapauksissa kyse ei tosin ole mistään kovin suuresta katkeruudesta : D Enemmänkin "Hmh, olisipa minullakin"-tunteen.

Hienot peruukit kylläkin aiheuttavat erityisesti pienoista kateutta meikäläisessä. Ehkä johtaa juurensa siihen että olen toivoton peruukkien stailaamisessa ja rahat ei riitä ostaa aina hyvää ja hienoa eivätkä omat hiukset koskaan sovi niille hahmoille joita haluan cossata. Pitkähköt kiharat on vähän turhat cosplayn suhteen, kun ei nuo kuitenkaat minnekään puoleen selkään asti yllä.

Gahika

Viesti Kirjoittaja Gahika » To Kesä 24, 2010 14:07

saino kirjoitti:... Minä harrastan netissä kuvia katsellessa enimmäkseen 'hahaa, tein tuon paremmin/olisin tehnyt jos cossaisin tuota' kuin kateutta. No, onhan noita cosplay.comin showcase-kuvia vähän pakko kadehtia, mutta noin keskimäärin katselen tuttujen hahmojen kuvia tuolla asenteella. Conissa en sanoisi kadehtivani, vaan mielummin ihailevani (tai vastakkaisesti sitä samaa 'hahaa sulla on vääränvärinen tikkaus ja peruukki väärinpäin'-katselua, tunnustan).

Kadehdin eniten ehkä ihmisiä joilla on rahaa ja aikaa tehdä järkyttävät määrät pukuja! En tosin tiedä, haluaisinko edes tehdä kahtakymmentä pukua vuodessa, mutta olishan se kiva.

Ja ehkä kadehdin vähän ihmisiä jotka osaavat ommella istuvia vaatteita.
Tuolleempa minä itseänikin kommentoisin xD

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » Su Heinä 11, 2010 22:32

Jaah, kylhä se on automaattista ku on simppeli cossi pääl ja sitten näkee jonkun megahaarniskahyypiön. Ainaki Mario cossissa tuntu silt et en ollu hyvä xDD
PINEAPPLE SURPRISE!

Vyörysorakeila

Viesti Kirjoittaja Vyörysorakeila » Su Heinä 18, 2010 09:25

En ole ollut kateellinen melki yhtään. Kun monesti cossattuani/cossatessani huomaan paremmin tehtyjä samoja pukuja, niin ikävältähän se vähän tuntuu, mutta jotenkin on oppinut näkemään oman pukunsa hyvät puolet. Tiedän etten ole kovin hyvä pukujen väsääjä, joten en kai oletakaan pukujeni olevan hirmu hienoja. Välillä kyllä tulee sellainen olo että "äh, tolla on sata kertaa hienompi peruukki", ei sen kummempaa. Lähinnä ihailen :wink:

Wemppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wemppa » Su Heinä 18, 2010 13:49

Itse en tule kovin helposti kateelliseksi - ja jos tulen, se kohdistuu lähinnä työkaluihin tai materiaaleihin, joita en voi itse käyttää tai työstää (vähän paha tunkea jotain sirkkeliä tai sorvia kerrostaloasuntoon). Sen sijaan hienoja pukuja nähdessäni saan itsekin boostin jonkin hienomman ja vaikeatöisemmän tekemiseen ja jos joku tekee tai on tekemässä samaa pukua kuin itse olen, se saa minut vain yrittämään kovemmin. Ei siksi että minulla olisi tarve olla parempi, toisen työ vain inspiroi niin paljon, että tahdon itsekin laittaa parhaani peliin.
Selaan tieten tahtoen Cosplay.comin showcase-osastoa (ja nimenomaan showcase-pukuja, en kuvia) pitääkseni cosplay-intoa yllä silloin, kun en työstä mitään tai halu työstää on nollilla.

EDIT: Pakko tarkentaa vielä omaa mielipidettäni, kun se jäi häiritsemään tuon Nezumi-chanin pari viestiä alaspäin liittämän kateuden määritelmän jälkeen. 'D
Käytin näemmä termiä väärin, koska en koe että omakaan "kateuteni" olisi ihan tuon wikipediamääritelmän mukaista, vaan enemmän juuri sitä "no höh, kyllä mullekin kelpais mutta kai sitä ilmankin pärjää" -luokkaa.
Viimeksi muokannut Wemppa, Ke Syys 22, 2010 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
| writing | to | reach | you |

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Su Heinä 18, 2010 17:49

dA:n, cos.comin (jonka showcase-kuvista muuten useat eivät edes sisällä kovin kummoisia pukuja; kuvat vain ovat törkeän upeita) ja muiden nettisivujen eeppistäkin eeppisemmät cosplay-kuvat aiheuttavat allekirjoittaneessa lähinnä sellaista "vau, onpa siinä komea puku ja varsin kelvollinen kuva" -fiilistelyä, ei muuta. Olen tässä vuosien varrella oppinut, ettei kaikkea voi osata, joten on aika turhaa kadehtia pukuja, joiden valmistustavat ja materiaalit ovat kaukana omista resursseista. Parempi vain fanittaa ja ottaa oppia.

Cosplay-mustasukkaisuutta poden sen sijaan aina silloin tällöin. Se tosin kohdistuu vain muutamiin harvoihin ja valittuihin hahmoihin, joiden pukuja olen itse tehnyt. Mikäli näen saman hahmon jonkun muun tekemänä suomalaisessa conissa (netillä ei ole väliä, koska netti on taikamaailma, jota ei oikeasti ole olemassa), ryhdyn välittömästi arvioimaan, onko tekele parempi kuin omani (yleensä ei ole, tietenkään, duh - olenhan paras ja kaunein ja säteilevin, jne.). Cosplayaan onneksi niin mystillisiä hahmoja mystillisistä ug-sarjoista, ettei tätä tapahdu kovin usein. On kuitenkin melko naurettavaa pälyillä koko con-viikonlopun ajan jonkun tyypin suuntaan ja miettiä jatkuvasti, miten minun pukuni oli kyllä tasan varmasti enemmän musta kuin tuo, ja saumatkin ovat suoremmat.

Nezumi-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nezumi-chan » To Heinä 29, 2010 16:12

Nykysuomen sanakirjan mukaan kateus liittyy ihmiseen, joka ei suo toiselle hyvää ja haluaa itselleen hyvän, joka toisella on. [wikipedia quote]

Tällaista kateutta en ole koskaan kokenut ja toivottavasti en koskaan koekaan.

Sen sijaan erinäistä ihq-fanittamista höystettynä ajatuksella "kumpa mäkin" tulee harrastettua päivittäin - myöskin cosplayauksessa siis. Cosplay on kuitenkin aika pitkälle puhtaasti taitoharrastus minkä vuoksi en itke itseäni uneen siksi että Kikuconin Rossiulla oli paremmat kengät ja istuvampi puku kuin minulla. Jos nimittäin viitsisin opetella kenkien päällystämisen ja olisin pessyt pukuni kankaan etukäteen (enkä vasta kun naapurin koira jätti valmiin asun etumukseen kuolarajat - kuka idiootti menee silittämään bokseria valkoisessa cossissa?) olisi minulla ollut aivan yhtä hieno puku kuin hänellä. Oma vika siis, ensi kerralla paremmin. Ehkä.

On tietenkin hetkiä jolloin pieni "se että haluaa toisen, mutta antaa sen toisenkin saada sen" iskee. Tuolloin on kyse aina asioista jolle en itse voi mitään. Maailmassa ei ole tarpeeksi taitoa photoshopata meikäläistä näyttämään 12 vuotiaalta pojalta ihoa myötäilevässä puvussa, ei sitten millään. Noh, elämässä ei saa aina mitä haluaa, mutta onneksi joskus saa sitä mitä tarvitsee [krhmn... House maraton menossa ^^;]

Itse pidän vain terveenä verrata omaa cossia toisen samanlaiseen. Kerrankin voin oikeasti arvostella asun yksityiskohtia. Kaikki Cloudit joilla on pysty tukka näyttävät silmääni hienoilta, mutta odotappas vain jos Irukalta puuttuu persus-laukku niin IIIIISO miinus. Yksityiskohtien oikeellisuuden asussa näkee vasta kun on itse tuijottanut referenssi kuvaa viisi tuntia ja toteuttanutkin vielä mokoman.
Only dead fish go with the flow

DeviantArt
Team108 - Suomen Suikoden Cosplayaajat
Conikuva galleria 2006-->

Kadajj

Viesti Kirjoittaja Kadajj » To Heinä 29, 2010 22:34

Joo kyllä tunnistan itseni.... mutta en ole kateellinen kaikille, ihailen ehkä Jack Sparrown mahtavia rastoja ja mietin ehkä kuinka kevyttä materiaalia Vincent Valentinen käsi onkaan kun se liikkuu niin helposti...
Se on tietenki vaan ihkutusta, mutta jos joku muukin cossaa Edward Elriciä niin heti kauhee arvostelu...mulla on hienompi vyö ja ei noi kengät ny niin hienot oo vaikka ne onki täysin oikean malliset.... mutta tietenkin otan opikseni jos huomaan että toisen cossi on hienompi kuin omani...
Arvostelen myös tarkasti hahmot joita aion cossata, kaikki pienetkin yksityiskohdat pitää painaa mieleen että ne saa totteuttaa tulevassa cossissa....

Suiggari-Tou
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suiggari-Tou » Su Helmi 06, 2011 17:24

Hmmmmmmm... Tiettyä kateutta toki esiintyy, mutta otan siitä mahtavuudesta vain oppia! Ja jos mahdollista, niin kyselen tältä mr./ms. Mahtavalta miten se ja se yksityiskohta onnistuu näyttämään niin yksinkertaisen loistavalta, jos meinaan cossata samaa hahmoa/muuten vain uteliaisuudesta. Muutenkin ne eeppiset ja onnistuneet asut vain inspiroivat ylittämään itsensä enemmänkin kuin ylittämään se random cossaaja sieltä netin ihmemaasta/jopa Suomesta! Myös kuvien laadusta saattaa tulla pientä kateutta kamerani *köh* laadun takia ja kadehdin niitä jotka saavat erikseen kuvaajia mukaan, mutta se onkin eri juttu ja taitaa mennä aiheen vierestä.

Tietenkin silloin kun näkee samaa hahmoa cossaavan hyypiön, alkaa heti armoton vertailu, ja toki pientä vahingoniloa tulee jos on onnistunut tekemään komeamman asun, mutta sen olen huomannut että cosplayssa ei kannata ylpistyä ihan liikaa: aina on joku joka on jossain osa-alueella parempi, tai kenties parempi sillä samalla osa-alueella missä sinäkin. Se ei tosin estä paranemisyrityksiä!
Without love, it cannot be seen.

Elyse

Viesti Kirjoittaja Elyse » To Huhti 28, 2011 08:07

Oi, oi. Kyllähän sitä varmaan kateellinen joskus tulee oltua. Tai en nyt tiedä suorasta kateudesta. Olen sen verran ylpistynyt yksilö, että kehtaan sanoa tai ajatella sellaisia asioita vasta, kun olen itse tekemässä saman puvun/olen tehnyt jo saman puvun. Noh. Jos sitten satun olemaan selkeästi "huonompi", kieltämättä tulee sellainen lievästi inhottava fiilis. Tarkkailen, mitä asioita kyseinen ihminen on tehnyt paremmin tai jotenkin nerokkaasti ja mahdollisesti seuraavalla kerralla olen ottanut oppia ja teenkin paremmin tai jotakuinkin yhtä hyvin. En näe siis mitään parempaa pukua tarkkaan ottaen uhkauksena psyykkeelleni, kunhan parannan sitten seuraavaan kertaan. Muuten inho kohdistuu omaan napaani. Niin se kateus osa? Keskittyy sellaisiin asioihin, mitä en itse koskaan voisi saada. Nätit cosplaykasvot, upea vartalo, jolla kehtaa pukuilla vaikka mitä upeita hahmoja. Niitä ei välttämättä kuitenkaan koskaan voi tavoittaa. Niitäkin siis lähinnä ihailen. Huoh.

Varsinaista, niin kuin sellaista ihan oikeaa kateutta tai mustasukkaisuutta kohtaan, kun tuntemani pukuilija tekee jonkun puvun, jota olen suunnitellut ennen häntä. Vielä pahempaa, jos kyseinen henkilö on tiennyt suunnitelmistani eikä vielä tuolloin ollut tehnyt kyseistä päätöstä ja kaiken päälle on oikein oiva pukuilija. Sitten olen mielessäni totaalisen mur. Mutta en ole pitkävihainen, kyseessä on vain omituinen omistuksenhalu tiettyjä hahmoja kohtaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”