Se puku jäi tekemättä

Cosplayn sisimmän olemuksen pohdinnat ja kaikki muut yleisluontoiset cosplay-aiheiset keskustelut, joille ei ole omaa aluetta.

Valvoja: Cosplay.fi / Ylläpito

Hoothoot
Viesti:

Se puku jäi tekemättä

Viesti Kirjoittaja Hoothoot » To Loka 15, 2009 12:39

Kuten otsikko antaa ymmärtää, tämä on keskustelu puvuille, jotka eivät koskaan tulleet valmiiksi.

Moni cosplayer on varmasti aloittanut jonkun puvun tekemisen tai suunnittellut jonkun puvun tekemistä hyvin pitkälle, mutta lopulta puku on ehkä jäänyt kaappiin keskeneräisenä tai sitten vain kankaat on hankittu. Miksi jokin puku on joskus jäänyt tekemättä? Loppuiko aika kesken, tuliko raha eteen vai eikö puku tuntunutkaan enää omalta, kun kiinnostuksenkohteet vaihtuivat ja aika kului? Miltä tuntuu, kun puku jää kesken? Aiotko vielä joskus saada keskeneräisen puvun valmiiksi? Onko olemassa tapoja, joilla keskeneräiseksi jääviä pukuja voi välttää? Haluatko kenties kertoa pukusuunnitelmasta, joka epäonnistui täysin? Onko sinulla muuta sanottavaa aihepiirin sisältä?

Tänne voi purkaa kaiken raivon keskeneräisistä puvuista tai puvuista, joiden tekemättä jättäminen saattaa vieläkin harmittaa. Hauskoja kirjoitteluja!
Cosplay on tapa elää, koska ilman sitä ei ole elämää.

Orange and fuzzy is FOE!

Allu--

Re: Se puku jäi tekemättä

Viesti Kirjoittaja Allu-- » To Loka 15, 2009 14:18

Hmm... Mul olisi toui Naruton Haku puku kesken... Tajusin sitä tehdessä, että mä en pysty/viitti cossata Hakua ainakaan lähi vuosina... Ehkä sitten joskus, kun coneja tulee vähän enemmän ja pääsen niihin, mut niin ei varmaan tule tapahtumaan.... Onneksi en ehtiny sitä tehdä otsasuojusta pidemmälle... Ja olen tosiaanki iloinen, etten aloittanut Temarin ja Tentenin pukuja tehdä, sillä mä cossaan niitten Shippuuden versiota, ja Temarii en ehkä cossaakaan... Mut mut... Olis nyt se Haku kesken, pitäis jatkaa kyl joku vuosi... Pidän kyl hahmosta vieläkin, mutta... ;D
Master fucking spark, bitch!

Tatl

Viesti Kirjoittaja Tatl » To Loka 15, 2009 15:50

Parhaat topicit Hoothootilla :>

Eli kesken jääneitä pukuja löytyy yksi kappale, ja siihen ne toivottavasti myös jäävät. Kyseessä oli toinen pukuni ikinä, Kimimaro Kaguya Narutosta. Ensimmäisenä hankintalistalla oli valkea peruukki, ja Suomen tarjonnathan nyt kaikki tietävät. Varsinkin näissä vähän erikoisemmissa väreissä...Ulkomailta tilaaminen tuntui silloin jotenkin ylitsepääsemättömältä ongelmalta, joten ostin sen ainoan löytämäni pilailukaupan kympin peruukin. Ei varmaan tarvitse edes mainita, että verkko paistoi läpi ja itse kuitu oli kamalaa hämähäkinseittiä.

Seuraavaksi kaapu. Olin ommellut hyvin vähän, joten kangasvalinnat olivat vähän hakusessa vielä...kankaaksi valitsin paksuhkoa puuvillakangasta, joka oli muuten ihan hyvännäköistä,mutta eihän se laskeutunut tarpeeksi. Oikeaa väriä ei löytynyt (haalea sinivioletti), joten päädyin itse värjäämään valkoisen kankaan sekoittamalla hyvin vähän violettia väriä vesisankoon ja heittämällä puvun sinne. Puvun laitoin tottakai veteen kuivana, joten lopputuloskin oli hyvin epätasainen, ja kaiken lisäksi vaaleanpunainen violetin sijaan. Vaaleanpunaisuutta koitin poistaa lisäämällä sinistä väriä, ja tällä kertaa puku oli valmiiksi odottamassa sangon pohjalla. Värijauhe liukeni kuitenkin hitaammin veteen kuin muistelin, joten se ehti laskeutua osittain kankaalle.

Puku oli siis loppuen lopuksi vaaleanpunainen sinisillä pilkuilla ja järkyttävällä moppiperuukilla. Tässä lievän harmistuneessa tilassa totesin, että jospa cosplayaisin Sasukea sittenkin. Nyt puolen vuoden jälkeen teen tuon puvun uudestaan, toivottavasti vahingosta viisastuneena tällä kertaa.

bulbie

Viesti Kirjoittaja bulbie » To Loka 15, 2009 23:31

Joo. Minulla on vieläkin tuo Misa-Misa-asu kesken. EHKÄ teen sen joskus valmiiksi, mutta esteenä on hillitön to-cosplay -lista ja se, että puku on ehkä HIUKAN jäänyt pieneksi. o.o''

Jos minä sen nyt saisinkin valmiiksi ja heittäisin päälle, niin ei kyllä taitaisi enää pysyä siveyden rajoissa. ^^'

nukkelapsi

Viesti Kirjoittaja nukkelapsi » Pe Loka 16, 2009 08:20

Oi, tämä listahan on pitempi kuin valmiiden cossien listani.
Eli, vuonna 2007 keväällä ajattelin cossata Edward Elriciä ihka ensimmäisenä cossinani ihka ensimmäisessä conissani. Ostin kankaat, peruukin ja kengät mutta asu jäi sellaiseksi kun eivät vanhempani tajunneet palavaa haluani matkustaa, mihin se nyt oli, Jyväskylään viikonlopuksi. Eivät antaneet kyytiä, idea jäi.

Seuraava keskeneräinen puku oli Riku KH ykkösestä. Kengät sain puolivalmiiksi, peruukki odottelee muokkaamista, ja housut olivat puolivalmiit. Mutta aika (ja raha) loppui keskein, ja cossasin jotain muuta 2008 Animeconissa (organisaatio-takki Rikua).

Seuraavat keskeneräiset puvut ovat olleet ideatasolla hyvinkin pitkälle jalostettuja, mutta kiinnostus, aika ja raha eivät olleet armollisia :< .
Zidane Tribal Final Fantasy IX (kaverilta pyyntö olla jotain muuta)
Sora Kingdom Hearts I & II (en saanut kyytiä kangaskauppaan :<)
Sebastian Michaels Kuroshitsuji (liian monta projektia samaan aikaan)
Nero Devil May Cry 4 (aika. raha)
Saïx Kingdom Hearts II (hahmo muuttui mielenkiinnottomaksi)
Kadetti-puku Final Fantasy VII: Crisis Core (kangaskauppaan en ikinä päässyt)
Sephiroth Final Fantasy VII (aika, raha, ja sama kuin yllä)
Allen Walker D.Gray-Man (en näe mitään hyvää syytä miksi tämä ei onnistunut)
Joker Kuroshitsuji (liian monta projektia samaan aikaan)

Kyllä minä nuo joskus vielä toteutan. Ainakin nuo ideapohjalla toistaiseksi olevat.
Cosplay-ryhmä Rintamasuunnan Youtube-kanava.

Shewon

Viesti Kirjoittaja Shewon » Ti Marras 03, 2009 19:56

Desuconin asut, ne jäivät kesken.

Bakura Yu-Gi-Oh:sta jäi kesken koska en ehtinyt tehdä siipiä millään. Aika ja vaiva tuli esteeksi. Peruukki on hankittu ja kankaatkin... Mutta Bakuraa tuskin teen enää.

Yami Yu-Gi-Oh:sta jäi kesken turhautumiseni takia, en jaksanut jatkaa cossin teon kanssa, joten heitin sen pois desuconin matkalaukustani.

Hui

Viesti Kirjoittaja Hui » Su Marras 15, 2009 18:13

Minulla on joitain ikuisuusprojekteja ja haaveita, joita väännän vuosikausia. Osa on lähes valmiita, osaan on vain suunnitelmat ja kaavat, osaan on osa materiaaleista. Suurimman osan kohdalla hidas valmistumisvauhti johtuu siitä, että asut tulevat olemaan liian hankalia päällä. En oikein tiedä, missä pitäisin asua, jossa ei voi edes istua, voi vain kävellä ympyrää ja näyttää vaikuttavalta. Haluan coneissa käydä kuuntelemassa ohjelmaa ja tehdä kaikenlaista normaalia, enkä halua cossiasuni olevan normaalin tekemisen esteenä kovin pahasti. Koska en tiedä, pidänkö osaa projekteistani ikinä missään julkisesti, myös motivaatio niiden tekemiseen on vähän hukassa... huoh.

On myös jotain asuja, joiden suunnitelmat olen laittanut takaisin jäihin, koska joku muu on jo tehnyt ne niin hyvin, ettei minun enää tarvitse. :D Haluaisin periaatteessa tehdä vielä joskus Sailor Moonin, mutta asu on tehty jo niin monta kertaa hyvin, että siihen on vaikea löytää motivaatiota.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » Ma Marras 16, 2009 09:17

Olin suunnitellut cossaavani vuoden 2008 Animeconissa Dr Usodabadaa. Olin ihan innoissani Animecon V:stä ja aloitin pukuni tekemisen heti sen jälkeen. Paha virhe. Ehdin saada puvun jo lähes valmiiksi (puuttui vain päähine ja kengät), kunnes päätin yhtäkkiä etten halunnutkaan enää cossata Usodabadaa vaan Alabasta-Namia. Animecon VI oli heinäkuussa, ja sain tämän "loistavan" päähänpiston kesäkuussa. Ei ihmekään, että Nami-puvustani tuli lievästi sanottuna epäonnistunut.

No, onneksi olen ottanut opikseni.
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

Minorea
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minorea » To Joulu 17, 2009 20:58

Miksi jokin puku on joskus jäänyt tekemättä?Loppuiko aika kesken, tuliko raha eteen vai eikö puku tuntunutkaan enää omalta, kun kiinnostuksenkohteet vaihtuivat ja aika kului?
Yksinkertäisesti tämä minun pukuni kasaaminen kaatui siihen, että baretti jonka ostin, oli liian pieni. Cosplaykohteeni oli Street Fighterin Cammy http://www.gossipgamers.com/wp-content/ ... my-201.jpg
ja pakko sanoa että pettymys oli ihan uskomattoman suuri kun tämän asian tajusin. Puku oli valmis, kengät oli valmiit, olin aloittanut käsineiden tekoa. 5pvä oli aikaa ja baretti saapui todeten sen liian pieneksi. 2pvä etsin uutta kunnes tajusin, että en todellakaan saisi uutta barettia kuin vain ja ainoastaan netistä ja mistään barettia ei saisi enää lähetettyä niin, että se olisi coniin ehtinyt. Puku jäi siis tekemättä tämän järkyttävän tapauksen paljastuttua ja jäi keskeneräiseksi.

Miltä tuntuu, kun puku jää kesken?
Pahalta enkä uskonut sitä ennen kuin conista oli kulunut n. viikko.

Aiotko vielä joskus saada keskeneräisen puvun valmiiksi?
Aion! Rrrrkule! Ensi kesäksi ostan uuden baretin, niin ison että saan alle vaikka neljä pipoa!

Tämäkin olisi tottakai ehditty korjata sillä, että olisin tilannut baretin aiemmin, mutta aloin tekemään pukua vasta 2kk ennen cosplayta kun löysin hahmon sarjasta jota mieheni halusi kanssa cossata ja aika oli rajallinen. Nyt olen valinnut cossauskohteeni jo hyvissä ajoin etukäteen niin tällaista ei pitäisi sattua.
KasakuxKosupure - Kun cosplay vie voiton

sayah_

Viesti Kirjoittaja sayah_ » Pe Joulu 18, 2009 19:13

Tapahtuipa kerran niin, että oli tarkoitus mennä nyt tähän v. 2010 - Tampere Kupliiseen, Kingdom Heartsin hahmoina. Tarkoituksena olisi ollut Sora, Larx, Roxas ja Tifa ( joka ei ole virallinen hahmo )...

Kävipä niin, että alotin kaikkia noita pukuja tarkasti kaikki mittaillen, omilla kustannuksilla jne.. Sitten nyt joulun alla nyo kaksi vikaa ilmoittaa, etteivät tahdo tulla Kupliiseen, koska "ei ole aikaa" ja "ei oo kiinnostuneita".. Aiemmin vaan oli ihan että jippii, Tampere Kuplii! -.-'' Jäi nyt siihen vaiheeseen ja kyllä toivon, että joku vielä suostuis oleen Tifa ja Roxas, ettei tältä tyhjätaskulta ois viety viimesien kuukausin ruokia!
キングダムハーツ <3
ファイナルファンタジーVII <3
レノ <3
アクセル <3
すばらしきこのせかい <33

Tracon V: Naminé - Kingdom Hearts

EgoLogical

Viesti Kirjoittaja EgoLogical » To Helmi 18, 2010 19:12

Naamapalmulla totean että kahden viimeisen conin aikana (Tsukicon ja CosplayGaala [Lasken coniksi]) piti tehä tää Yoshimitsu cossi Soul Caliburista, mutta ylläriylläri, ei ollut kauheest aikaa eikä rahaa, mutta nytten totean et kamat on, ja Bakaan valmistan sen puvun x] mukaanlukien Cossi nro 2 joka on Shinigami-Sama, joka on aika simppelihköä...
[EDIT]
Hmjaah Yoshimitsuu en pysty tekeen (hiivatun mekaanisen puukäden takia...) mut teen tavis samurain sen sijasta sitte x]
Viimeksi muokannut EgoLogical, Pe Maalis 26, 2010 07:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PINEAPPLE SURPRISE!

milzux
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milzux » La Maalis 20, 2010 14:26

Itelläni on kaapissa keskeneräsiä cosseja enemmän kuin valmiita....

Project Zero 3:n Brushing Womania piti joskus syksyllä cossata. Vaivalla tein kimonon mutta se obi jäi liian lyhyeksi (mittausvirhe), joten pistin kimonon henkariin ja nätisti kaappiin ja vielä se ei ole päivänvaloa nähnyt. Jos joskus satun cossaamaan jotakuta jolla on musta kimono niin onpahan ainakin se melkein valmiina.

Hetalian Saksacossi. Muuten täysin valmis, mutta en ole jaksanut ommella takin taskuihin nappeja ja kauluksen rautaristinkin hävitin, pitäisi tehdä uusi. Ajattelin cossata ihan omilla hiuksilla mutta sitten jos joskus innostun tekemään takin valmiiksi, omat hiukseni ovat jo sen verran pitkät että ei kyllä onnistu. Ja Hetaliainnostuskin on mennyt ohi.

Ouran High School Host Clubin Haruhi. Täysin valmis, kunhan vain ompelisin siihen koulupuvun takkiin napit. (Täytyykin varmistaa että seuraavassa cossissani ei ole nappeja kun kaikki mun työt tuntuu kaatuvan niihin. :''D) Tosin silloin kun tein tätä, meinaisin cossia taas omilla hiuksillani jotka olivat vielä silloin ruskeat ja sopivan pituiset, tällä hetkellä pehkoni muistuttaa enemmän Honey-sempaita kuin Haruhia...

Myös Edward Elricin punainen takki (ilman kuvioita selässä), täysin failannut Organisaatio XIII -takki (materiaali muistuttaa enemmän lateksia kuin nahkaa) ja Sasuken musta t-paita (se joka on oikeasti haalari ja jossa on pingismaila selässä :D) pyörivät myös kaapissa.

Sitten olis viel hirveä lista cosseja mitä on suunniteltu vaikka kuinka pitkälle ja kankaat hankittu mutta ovat jääneet tekemättä, mutta en todellakaan muista niitä. :D

plasticgay

Viesti Kirjoittaja plasticgay » Ke Maalis 31, 2010 15:23

No tuota, ei nyt sinäänsä jäänyt kesken, mutta taukoa on ollu melkein vuosi puvun tekemisen suhteen.
Ostin siis kankaan ja peruukin, silkkinauhat ja napit noin vuosi sitten. No eipä se mitään muuten haittaisi, mutta koko satsin hinnaksi tulee yli 100e, peruukki oli ehdottomasti kallein, eikä sille olis mitään muuta käyttöä. Ja olen ihan hirvittävän tarkka omasta rahan käytöstäni, ja ärsytti ihan hirvittävästi se, etten ole vain yksin kertaisesti jaksanyt tehdä tuota pukua!
Kyseessä on lord Beckett PotC:stä. Eli 1700-luvun miehen aatelispuku.

ONNEKSI olen taas jaksanut panostaa vähän enemmän ja teen juurikin tällä hetkellä pukuun takkia.

Rimppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rimppu » Ke Maalis 31, 2010 16:47

Kerran kauan sitten päätin vakaasti, että teen vielä jonakin päivänä Piedmonin yläasteaamujani piristäneestä Digimonista. Tein suuria suunnitelmia painovoimaa uhmaavista huiveista ja sairaista vyötärö-hartiat -mittasuhteista, ja ryhdyin sitten intoa puhkuen työstämään pukuani. Kuuden tunnin antoisan hinkkaamisen jälkeen sain valmiiksi kengän. Yhden. Toisen pohja ja korko on maalattu, mutten koskaan onnistunut tekemään siihen bootcoveria. Ja tämä tapahtui vuonna 2006.

Harkitsen puvun jatkamista vähintään kerran vuodessa, mutta minulla on aina olevinaan muita, siistimpiä suunnitelmia tai päätän vain olla laiska. Tai että en halua nyt syytää rahaa niin moneen pukuun. Tai että ei sitä pukua kuitenkaan voisi missään käyttää. Tai tai tai. Voi olla, että päätän vielä joskus olla hyvin aikaansaava ja askartelen tuon valmiiksi. Ehkä.

Toinen kaapissani keskeneräisenä hengaileva puku on peräisin alkuvuodelta 2008, ja siitä puuttuu vuori ja muutama nappi. Kyseessä on d'Eon sarjasta Le Chevalier d'Eon, ja puvun takki on kesken siitä yksinkertaisesta syystä, että vihaan halkioden vuorittamista enemmän kuin pvc-hanskojen ompelemista käsin. Eli hyvin paljon. D'Eon olisi kovin mukava puku käyttää, ja voi olla, että mikäli löytäisin jostakin muita samasta sarjasta cosplayaavia ihmisiä, voisin saada itseni motivoitua vuorittamaan sen typerän takin. (Vink vink.) Ehkä sitten joskus.

Kolmantena ja traagisimpana yksilönä kaapissani hengailee Rosielin liivi + takki -kombo (liivistä uupuu vielä kiinnitysmekanismi). Olen hyvin vakaasti päättänyt vielä joskus kyetä esiintymään tuo puku päälläni jossakin tapahtumassa, mutta kun sitä varten pitäisi tehdä pari vatsalihasliikettä. Ja olla syömättä. Noin kuukausi. Ei tuo vatsa siitä nyt niin pahasti paista, mutten haluaisi olla sellainen itähelsinkiläinen Irmeli, jonka lantiofarkkujen ja alimittaisen paidan välistä vilkkuu kauniin kalpea kessi.
Rosse on tainnut chillailla komerossani reilut kolme vuotta. Alku aina hankalaa, jne.

Toisin sanoen minun pitäisi lakata olemasta laiska pummi, hankkia kavereita ja mennä salille. Ongelma ratkaistu!

Töttöröö

Viesti Kirjoittaja Töttöröö » To Heinä 22, 2010 15:31

Ikuisuuden jo on ollut kesken tuo Silk spectre II Watchmenista. Mutta ihan VARMASTI teen sen valmiiksi joskus vielä! Into palaa aina kun kuulee kappaleen Times they are a changin'. :D Mutta SILTI, tää on ihan HULLU projekti voi herranjumala en voi kenellekkään suunnitella tiukan latex-puvun tekemista jossa on vielä latex hanskat!!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen cosplay-keskustelu”