ReiEnna kirjoitti:Tarkoituksena olisi nähdäkseni rohkaista ihmisiä näkemään "efektien läpi", ja tuoda perustekniikat perusjampan ulottuville. Efektit kuitenkin perustuvat yleensä muutamien perustekniikoiden luovaan yhdistelyyn.
Jahaa, voisipa sitä näyttää muille mallia keskustelun aloituksesta. En tiedä, ovatko kaikki seuraavat jo tiedossa, mutta vaikka olisivatkin, tuodaan ne esiin, niin keskustelua ehditään vielä käydäkin, toivottavasti myös sieltä ns. aloittelevalta rintamalta.
Nykyskenen tasosta; Fanivideoita usein tekevät juuri ne fanit. Fani harvoin hankkii AE:tä ihan vain editoidakseen amv:tä (vaikka heitäkin löytyy). Movie Makerilla efektien taso on vain lähinnä naurettavaa, ja jos omistaa paremman softan, on sille usein myös oikeasti käyttöä jossain muussakin, joka johtaa siihen, että sitä on varmasti jo oppinut käyttämään, jollei kaikki irti repimällä niin ainakin siinä välttävän ja hyvän välimaastossa. Tavalliselle Naruto/Movie Maker -combolle luento pelkkänä efektien ilotulitteena tuskin tarjoaa mitään.
Kohderyhmä; Vaikkakin hyvin samanlaisia efektejä voi tehdä monella eri ohjelmalla, minkä softan omistajilla olisi prioriteetti? Olisikovatko ne nämä yleisimmät kuten Vegas ja Premiere? Vai jotain rintamalta Ulead, Magix ja Pinnacle? Minä olen saanut omaa silmää miellyttäviä efektejä tehtyä ihan pelkällä combolla Movie Maker + Virtual Dub Mod. Olisiko esityksessä mukana ohjeet vain yhdellä ohjelmalla vai olisiko ainakin parin koulukunnan edustajaa softineen paikalla?
Halutaanko opastava vai puhtaasti viihteellinen luento efekteistä; Minä myönnän, että kun eteen tulee Daydream, sitä on jo vain ilo ihastellakin. Mutta haluaisiko perusjamppa tosiaan oppia 3d-mallinnusta, jos hän ei ole tietokone ihmisiä? Itse vastaisin kyllä, mutta katsotaan, mitä kansa sanoo, jos sanoo. Koska uskokaa minua, jollei puolet varatusta salista ole mukana vain katsomassa wow-videoita, olen aika hämmästynyt. Ja jos aletaan opastamaan efektien tekoa, se tehdään sitten kunnolla, ettei kenellekään tule vain ja ainoastaan paha mieli "Tuo osaa ja minä en!".
Aika; Ehkä en sano tähän mitään. Jokainen kuitenkin tajuaa, että opastavassa luennossa ei pieneen aikaan mitään kovin kummoista saa mahtumaan.
Perustaidot; Kuka tietää, mitä tarkoittaa anamorfinen video? Tai miten Avisynth toimii? Kuten aina, kaikki eivät opiskele näitä asioita, koska ei ole tarvetta. Kokemuksesta: Movie Maker pystyy editoimaan videota xviD kodekki päällä, sekoittaen resoluutioita 848x480 ja 856x480 ja fps:llä 120. Se muuntaa sen kauniiksi 640x480, 24 fps:n wmv:ksi, ilman turhaa Avisynth-kikkailua. Toista sama Premierellä.
Movie Maker ei vaadi tietoa, en tiedä, onko se tietoisesti rakennettu ominaisuus, mutta se tietenkin syö kapasiteettia muulta toiminnalta. Sävy kiertää koko väriasteikon. Jos siis luento olisi nimellä tekninen luento, pitäisi muutamia perusasioita väkisinkin selvittää katsojille. Meidän Kettumme Mistä on pienet AMV:t tehty? -luento oli tasoa ihan hyvä, mutta tekniseltä puolelta se ontui. Minä vaadin enemmän perusasioiden selvittämistä, ihan todellakin framerateista, aspect ratioista ja uusimmista videonpakkauskikoista. Lisäksi voin sanoa, että jollei tietoa ole hakenut Avisynthistä, VDubista (johon jotain apua on täällä amv.fi -sivustollakin) ja vaikka jopa perus Audacity-toiminnoista jo muualta englannin kielellä, voisi sitäkin tarjota kansalle luennolla suomeksi ja livenä, jolloin epäselvyyksissä selityksenkin saisi ääneen kysymällä.
Tässä kohtaa tietenkin kannattaa myös kysyä, kannattaako aivan perusasioita käsitellä samassa luennossa vaikka sen liikkeen interpoloinnin kanssa. Olisiko mahdollista jakaa sisältö vaikka kahdelle päivälle, kuten alkeet lauantaina ja hardcore sunnuntaina (= lisää ohjelmaa?), ja sitten nimetä ne tyyliin "Luento X osa 1/2" ja Luento X osa 2/2"?
Maalaisjärki; Onko efektivideo aina se paras video? Onko huulisynkka vaikeaa tehdä? Miten perusefektin saa näyttämään hienolta? Miten hienon efektin saa näyttämään perukselta? Ihan yleisiä tosiasioita olisi hyvä olla yhteenvedossa. Efektit eivät ole itseisarvo, ne ovat välinearvo. Miten tietyt efektit voisivat tukea tiettyjä arvoja, teemoja tai juonellisia seikkoja videoissa? Saa käyttää myös maalaisjärkeä; ostamalla kovalla rahalla AE:n, mitä se ostajalleen antaa?
tl;dr: Tämä ketju tarvitsisi aloittelijan näkökulmaa. Itse liityn siihen varsinaiseen keskusteluun joskus. Discuss.
Hah.