AMV:n tekemisen ensikipinä

Yleistä ja vapaata keskustelua AMV:istä ja kaikista niihin liittyvistä aiheista, joille ei ole erillistä keskustelualuetta.

Valvoja: AMV.fi / Ylläpito

FoxJones

AMV:n tekemisen ensikipinä

Viesti Kirjoittaja FoxJones » To Tammi 25, 2007 20:59

Seuraillut tässä jo jonkin aikaa AMV-tuotoksia sekä amv.orgin että yuutuubin puolelta. Välillä on ollut pakko ihmetellä joidenkin teosten syntyä. Lähinnä huolestuttavin piirre on tietty kunnianhimon ja perfektionismin puute. Ihmisillä on välillä todella hyviä ideoita, mutta toteutuksessa iskee laiskuus ja AMV:hen jää piirteitä jotka valtaosa kyllä yleisesti tietää ja tunnustaa tökeröksi ja videota heikentäväksi, mutta eivät tee yksinkertaistakaan operaatiota seikkojen korjaamiseksi (Jos DivX-codecci on asennettuna niin sen logon saa pois asetuksista ottamalla ruksin pois kohdasta "show logo" tjmv.) saatikka lukea läpi ohjeita miten tämän saavuttaa. En sano tätä koska "me tosieditorit tehdään parempia videoita" vaan siksi että on sääli havaita esim. tekstitystä muuten hyvässä AMV:ssä.

Kysymykseen mihin haluaisin keskustelua ja vastauksia on että mikä saa teidät tekemään animemusavideoita?

En odottaisi vastausta muilta ellen kertoisi omaani ensin ;) Ihan ensimmäisenä oli halu yrittää että "pystynkö itse tekemään AMV:n jos yritän". Tulos ei ollut päätähuimaava, mutta toi itsevarmuutta yrittää uudestaan. Kun sitten aloitin tekemään niitä enemmän motivaationa oli yksikertainen halu tehdä AMV:itä joita itse haluaisin katsoa (ja se Hamster Dance tuntui hyvältä idealta SILLOIN) uudestaan ja uudestaan. Myönnetään että aina en itsekään siinä onnistu (Hamster Dance lisäksi), mutta silloin mietin missä meni vikaan vai muuttuiko vain mieltymykseni.
Pointtina lisättäköön että kun teen AMV:n, jota haluan itse katsoa, niin haluan samalla tehdä sen kunnolla. Yritän parhaani mukaan että musiikki ja anime toimivat keskenään, AMV sisältää jotain (esimerkiksi tarinan) johon katsojan on helppo tarttua ja että lopputulos on visuaalisesti siedettävä eikä siinä ole häiritseviä seikkoja kuten tekstitystä. Tässä välissä muistutettakoon ja myönnettäköön että olen käyttänyt (ja voi olla että joskus hädän edessä käytän edelleenkin) videomateriaalia jossa on kiinteä tekstitys. Olen nähnyt paljon vaivaa siihen ettei näitä lopullisessa videossa näy. Välillä tämä työstäminen ei ole kauhean mukavaa, mutta minusta AMV:n tekeminen kokonaisuutena ja lopputuloksesta nauttiminen on edelleen hauskaa.. ja tämä pitää minut yhä editointiohjelmiston ääressä.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

Esrhan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esrhan » La Tammi 27, 2007 19:41

Ensikipinä... Rehellisesti sanoen en muista, mikä ajoi minut tähän harrastukseen. Varmasti jotain tekemistä oli asialla, kun Arctic Tribe järjesti Turussa Animecon III:ssa AMV-shown ja pääsin tutustumaan artisteihin ja editointiin jälkeenpäin.

Mutta miksi minä teen animemusiikkivideoita ylipäätänsä? Koska niiden tekeminen on hauskaa ajanvietettä ja saan mahdollisuuten käyttää mielikuvitustani ja tyydyttää sitä puolta itsessäni, joka haluaa luodan jonkinlaisia visuaalisia tarinoita. Jos meillä olisi mahdollisuus tehdä elokuva yhtä helposti kuin animemusiikkivideo, niin kyllä varmaan olisin jollain tavalla tekemisissä sen harrastuksen kanssa. Tässä editoinnissa on kylläkin se hauska puoli, että saan olla käsikirjoittaja, ohjaaja, leikkaaja, kuvaaja ja julkaisija kaikki yhdessä. Itsenäisellä työskentelyllä voin hyvin helposti muokata omaa luomustani, ilman muiden ihmisten preferenssejä.

Mitä tulee taas videon laatuun ja viimeistelyyn, niin suurin vaikuttaja on ollut Org sekä se pieni perfektionisti itsessäni. Olen nähyt kuinka hyvä animemusiikkivideo voi kaikenpuolin olla, joten miksi en käyttäisi hieman lisävaivaa siihen, että pääsen samanlaiseen tulokseen? Totuushan on, että visuaalinen laatu vaikuttaa hyvin paljon siihen, miten vaikuttava kokonaisuus amv loppujen lopuksi on ja tietynlaiset videothan ei vaan yksinkertaisesti toimisi youtubelaatuisina. Miten romanttinen tai dramaattinen kohtaus voisi olla mitenkään vakuuttava, kun tekstitys kertoo omaa tarinaa ja kuva näyttää surkealta?
Viimeksi muokannut Esrhan, Su Tammi 28, 2007 03:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zelenia

Viesti Kirjoittaja Zelenia » Su Tammi 28, 2007 02:21

//Oli aivan pakko pistää tämä viesti uusiksi. En kestänyt enää lukea siitä huokuvaa omahyväisyyttä.

Olen pohtinut pääni puhki tämän aiheen kanssa, mutten keksi vieläkään hyvää selitystä sille, mistä innostus tähän harrastukseen lähti. Lieneekö se kipinä vieläkään kytenyt kunnolla? Kunnianhimoa ja jonkinlaista kokemusta on alkanut kasaantumaan hitaasti projekti projektilta, mutta vieläkin olo on kuin täydellisellä aloittelijalla. Kuva ekasta AMV:stani! Vähän randomia. Siltä kyllä näyttääkin.

Mutta juu, alussa kunnianhimon sijasta löytyi ihan puhdasta kokeilunhalua. Tuuballa oli alkuvaiheessa hyvin vahva merkitys kiinnostukseen musavideoista, tietenkin. Tosin itse videota enemmän olin kyllä kiinnostunut siitä, millaisia kohtauksia videoon oli valittu. ;D Tulipa sekin tunnustettua. Shame on you. Oli hauskaa kokeilla, saisinko yhtään mitään aikaan ja kun kerran tuli tilaisuus... Tähän on jäänyt kiinni.

Yksi asia, joka on motivoinut minua tekemään AMV:ita alusta asti, on mahdollisuus luoda kirjoitetun tekstin sijasta jotain visuaalista (olen huono piirtämään, joten fanart ei luonnistu). Editointi tuntui alussa helpommalta kuin kirjoittaminen, johon olin ficcarina tottunut panostamaan todella paljon. Nyt panostan musavideoihin melkein yhtä paljon kuin kirjoittamiseen. AMV:iden tekeminen on paikoitellen osoittautunut jopa haastavammaksi. Haasteetkin motivoivat. On vain hauskaa kokeilla jotakin efektiä tekemällä muutaman sekunnin klipin ja hyvässä lykyssä sen ympärille voi alkaa rakentaa videota (tosin tämä on yleensä enemmän kuin huono idea). Ehkä siitä johtuu tämä newbie-tunne. Pari kuukautta vanha rojekti, joka etenee madellen.

// Tuotah, lueskelin noita alempia viestejä ja pistän tähän offina väliin: Oman käsitykseni mukaan RAW:t ovat nimensä mukaisesti raakileita. Fansub-ryhmät sitten lisäävät Japanissa nauhoitettuihin raakileisiin tekstityksensä ja muun ylimääräisen.
Viimeksi muokannut Zelenia, Pe Kesä 13, 2008 23:47. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Mazappi

Viesti Kirjoittaja Mazappi » Ke Heinä 18, 2007 21:26

Minun ensikipinä oli aivan puhdasta kokeilun halua. Se vain iski yllättäen sellainen idea että pakko kokeilla tuota. Noh tein sitten windows movie makerin vanhemmalla versiolla jonkun räpellyksen joka oli aivan kamala. Sen jälkeen on vain aina silloin tällöin tullut halu tehdä jotain ja siten niitä videoita on sitten muutama tullut kyhättyä. Ja nyt sitten rohkaistuin ja tein videon kisaankin. Ja kisa vain lisäsi innostustani, alan jo suunnitella tästä ihan harrastusta.

Se on kai se sisäinen taiteilija, mikä minua ajaa näitä tekemään. Piirtää kun en osaa ollenkaan ja kirjoittaminenkaan ei tunnu ollenkaan omalta niin päästän sen sitten tällä puolella irti.

Janzki

Viesti Kirjoittaja Janzki » Ke Heinä 18, 2007 21:52

Mazappi kirjoitti:Piirtää kun en osaa ollenkaan ja kirjoittaminenkaan ei tunnu ollenkaan omalta niin päästän sen sitten tällä puolella irti.
Siinä oli aika hyvä tiivistelmä minunkin tapauksestani... :P
Piroriparopirirora

Esrhan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Esrhan » To Heinä 19, 2007 00:44

Janzki kirjoitti:
Mazappi kirjoitti:Piirtää kun en osaa ollenkaan ja kirjoittaminenkaan ei tunnu ollenkaan omalta niin päästän sen sitten tällä puolella irti.
Siinä oli aika hyvä tiivistelmä minunkin tapauksestani... :P
Paneelipuheessani taisi olla sentään ripaus totuuttakin.

Paha sotaherra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Paha sotaherra » To Marras 01, 2007 20:05

Näin vuonna geisha ja katana pari (aikas huonoa, täytyy kyllä sanoa) Sailor Moon-AMV:tä --> innostuin --> huomasin koneellamme olevan Windows Movie Makerin --> rupesin hommiin. Tuloksena lukemattomia (sikasurkeita!) Sailor Moon-AMV:tä. Mutta tekemällähän sitä oppii, ja pian tein jo ei-niin-surkeita Sailor Moon-AMV:tä. Sitten tutustuin One Pieceen, ja nykyään en mistään muusta sarjasta AMV:tä teekään. :D Julkaisen suurimman osan videoistani Youtubessa, ja olen saanut paljon mukavaa palautetta. Saan usein ihan sekopäisiä ideoita, ja repeilen joskus itsekseni AMV:tä tehdessä. Olen kehittynyt (vaikka itse sanonkin) huimasti parin vuoden aikana. Nyt on vielä editointiohjelmana MAGIX Movie Edit Pro 11 (tosin käytän Möykk- tai siis Movie Makeria apuna).
Sisko: "Mitä sä teet?"
Minä: "Yritän tässä näyttää ruotsalaiselta kreiviltä."

Cosplayshogunaatti eli lyhyemmin Naatti

KaraokeHusky

Viesti Kirjoittaja KaraokeHusky » To Joulu 20, 2007 11:16

AMV:n kautta on helppoa esitellä muille itseä kiinnostaneet sarjat ja yrittää saada ihmisiä kiinnostumaan niistä. Positiivista on myös, jos edes muutaman ihmisen saa hyvälle tuulelle ja nauttimaan vapaa-ajastaan näitä videoita katsellessa. Lisäksi täytyy sanoa, että parempi tämäkin harraste on kuin peukaloiden pyörittäminen ja kattoon tuijottelu :lol:

janny
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janny » Pe Tammi 18, 2008 17:45

Hmm. Ai mistä se sitten lähti? Kaverilta voisin sanoa, en koskaan ole myöskään osannut piirtää, kirjoittaa joten kuten joten pitäähän minunkin tuoda itseäni esiin jotenkin. Kiinnostuin muokkailusta alunperin kauan aikaa sitten, ekoja videoita nähdessäni, mutta silloin innostus loppui heti kun Movie Maker kaatui 10 sekunnin jälkeen. Näin ollen se jäi, kunnes sitten kaveri kannusti minut kokeilemaan uudelleen, hankin paremmat ohjelmat auttamaan Movie Makeriä pysymään pystyssä ja siinä sitten harjoiteltiin monie videoiden kautta täydellisyyttä kohti.

Myöhemmin sitten testailin eriohjelmia, kunnes löysin itselleni oman ja se on Sony Vegas. Nyt sitten olen alkanut opetella erinlaisten efektien käyttämistä mahdollisimman monipuolisesti ja olen harjoitellut tarinan luomista musiikkivideon ympärille kun ennen aina laitoin vain pätkiä sen mukaan miten se sopi siihen mielestäni - välittämättä suurinpiirtein miltä kokonaisuus näyttäisi sitten.

Olen vasta aloitellut (vuoden harrastanut tätä), joten en vielä kovinkaan hyvää jälkeä saa, mutta silti tämä pitää otteessaan. Se on hauskaa, voit luoda oman tarinasi ja siihen kuluu tosiaan tehokkaasti aikaa. Hauskaa miten musiikkivideoissa puhutaan sekunneista, eikä minuuteista kun niitä tehdään.

Kyllä se tästä lähtee sitten ylöspäin nousemaan. Harmikseni nyt amvien tekeminen on jäänyt, koska Vegakseni ei lataa sisälleen animejaksoja, joissa on subsit ja RAW jaksot ovat harvassa, ainakin sarjoista joihin ne tarvitsisin. Pyh. Teenpä sitten erinlaisista elokuvista tai tylsiä iänikuisia Final Fantasy videoita harjoitukseksi. T___T

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » To Helmi 21, 2008 03:48

Kun just alotin ja tein ekan, niin ei pitäisi olla vaikea muistaa... Eli... Ööh... :lol:

Mesessä yhen kaverin kaa juteltiin eräästä hahmosta, Heistä, Darker Than Black sarjana siis. Sitte se laitto linkin erääseen AMV:hen, jossa kyseinen hahmo esiintyi. Sitte siinä naureskeltiin sen videon melkoisen heikkoa tasoa, ja päätin itse koittaa tehdä, että näkee saanko parempaa aikaseks. Siinä se tarina...
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

Tonishi

Viesti Kirjoittaja Tonishi » Ma Huhti 21, 2008 19:05

RevyFan kirjoitti:Kun just alotin ja tein ekan, niin ei pitäisi olla vaikea muistaa... Eli... Ööh... :lol:

Mesessä yhen kaverin kaa juteltiin eräästä hahmosta, Heistä, Darker Than Black sarjana siis. Sitte se laitto linkin erääseen AMV:hen, jossa kyseinen hahmo esiintyi. Sitte siinä naureskeltiin sen videon melkoisen heikkoa tasoa, ja päätin itse koittaa tehdä, että näkee saanko parempaa aikaseks. Siinä se tarina...
Jaa'a, itse ainakin olen tehnyt Darker Than Blackista amvin... Tiedä sitten puhutko minun videostani. :)

Ensikipinä tuli oikeastaan siitä, kun kaverini näytti itse omia amvejaan. Innoistuin ja päätin kokeilla itse. En todellakaan osannut käyttää edes windows movie makeria silloin. Mutta yritin ja opin aina lisää. Tulihan sillä tehtyä vuosi nuita AMVeja.. Pääosin Bleach aiheisia. *ysk* Nytkin kyllä teen lähinnä bleach aiheisia. Pitäisi enemmän tehdä muista sarjoista, kun tulisi nyt joku hyvä vastaan (onhan hyviä sarjoja toki tullut, eri asia olenko saanut niistä mitään aikaiseksi).

Nykyään sitten teen Vegas-nimisellä ohjelmalla näitä. En ole vielä montaa tehnyt, mutta kaippa niitäkin useanpi tulee olemaan.

Ja omasta AMV tyylistä... Yritän useasti saada kohtaukset sopimaan biisin sanoihin (mikä saattaa tehdä itse videosta sitten hieman sekavan välillä, vääränlainen kohtaus väärään kohtaan, vaikka sanoihin sopisikin). Minä toki aina katson videoita myöhemmin (näitä vegasilla tehtyjä oikeastaan, movie makerin aikaiset ovat aika kauheita), joten teen videot niin hyvin kun osaan. Joskus toki iskeytyy laiskuus ja "pakko saada tämä joskus pois alta". Silloin kyllä pitäisi vain sulkea ohjelma ja odottaa, että into taas herää jatkaa videota... Mutta, eipä niin aina käy.

Ennen käytin tekstitettyjä jaksoja. Nykyään etsin RAW-jaksot käsiini ja alan tekemään niiden kautta.
Happiness is a great thing.

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » Ke Touko 14, 2008 22:23

No juu, hiuka off topiciksi menee, mutta RAWit tosiaan kivoja, vaikka saahan ne subit cropattua pois. Pienen siivun ruutua tietenkin menettää sitten. = /
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

Gradevor

Re: AMV:n tekemisen ensikipinä

Viesti Kirjoittaja Gradevor » Pe Touko 23, 2008 22:03

Höm höm.... ensikipinä...
Kun olin huvin vuoksi tehnyt aluksi jonkun yhtyeen musavideoiden materiaaleja käyttäen tehnyt musiikkivideon.. Ensimmäinen yhtye-tapaus olikin Nightwish. ^^ Siinä sitten vähän sen jälkeen, eli lähempänä vuoden 2006 huhtikuuta tutustuin animeen, ensimmäisenä Fullmetal Alchemistiin. Tykästyin sarjaan ja halusin tehdä siitä samalla lailla musiikkivideon kuten olin aiemmin tehenyt... jah. Siitä se oikeastaan lähtiki se AMV-rumba :D Teen niitä ihan omaksi ilokseni ja voisin jopa väittää että olen tietyllä tasolla jäänyt koukkuun siihen hommaan ^^'
"Ihan Setä-Samuli vaan"

Jussi Remastered
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi Remastered » La Touko 24, 2008 18:45

Ei kyllä muista enää. Kai sitä tuli nähtyä hienoja DBZ-musavideoita netistä (jotka ovat nykyään aika paljon vähemmän hienoja). Joten siis ensimmäiset musavideoni olivat kaikki Dragonball Z:taa ja musiikkina yleensä Linkin Parkkia...

En ole mikään innokas AMV-tekijä. Tykkään tehdä lyhkäisempiä pätkiä esim. monen hengen projekteihin, mutta kokonaisen biisin kestävät projektit jäävät usein kesken. Innostus ei riitä yleensä loppuun asti, tai ideat loppuvat kesken.

Valkoinenhai

Viesti Kirjoittaja Valkoinenhai » Su Heinä 13, 2008 18:57

Varmaankin Tubessa näkemäni videot innostivat minut tekemään ensimmäiset videoni, jotka tosin olivat Slideshow-videoita. Myöhemmin kun sain ladattua hieman suosikkianimeani koneelle, sain tehtyä myös ensimmäiset ja itse asiassa erittäin onnistuneet AMVeeni (!) .
Ja kuten jo yllä jo mainittiinkin, AMV on oiva tapa tutustuttaa tuttuja suosikki animeensa tai vaikka vain musiikkiin, jota tykkää kuunnella. Osittain se voi olla myöskin jokin tunteiden purkaus viideo, aina siitä romanttisesta videosta hullunhauskaan kohellukseen ja siitä sitten surullisempiin ja rankempiin videoihin. Se on omanlaistaan terapiaa. :-)
Jos jokin voi mennä pieleen, niin se menee pieleen. -Murphyn laki

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen AMV-keskustelu”