Se uusi tekijänoikeus laki homma

Kunhan aihe jotenkin läheltä liippaa yaoita tai shounen ai:ta, sana on täällä melkoisen vapaa.

Valvoja: Yaoi.fi / aktiivit

Noretus
Viesti:

Se uusi tekijänoikeus laki homma

Viesti Kirjoittaja Noretus » To Loka 06, 2005 19:25

Hieman OT mutta here goes...

Sanokaa joku, olenko väärässä... mutta tahtooko se sanoa, että en esim. voi ostaa doujinsheja enää Japanista?

( http://masinointi.solitudo.net/ kun ei nyt muuta jaksa äkkiseltään keksiä )
Noretus

Peipponen

Viesti Kirjoittaja Peipponen » To Loka 06, 2005 21:23

Ei tarkoita. Yksityisenä henkilönä sie saat kyllä ihan tilata ulkomailta tavaraa.
Se laki tahtoo sanoa, että esim. Fantasiapelit ja Fennica Comics ei sais tilata tukuittain tuotteita myyntiin, jos niillä ei ole julkaisijan lupaa, tai jotain erikoislisenssiä. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Koko laki on yhtä suurta aukkoa...

Radiation
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Radiation » To Loka 06, 2005 21:43

Mutta/eli tarkoittaako se sitä, että esim. videodivarit sun muut kaupat eivät saa tilata valikoimiinsa R1 levyjä, tehden näin meidän, pienten, alaikäisten, luottokortittomien elokuvaharrastajien elämän tarpeettoman vaikeaksi? Mitähän tuolla mahdetaan voittaa?
Helvetisti järkee!
Wings of my soul turn into leather

Noretus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Noretus » To Loka 06, 2005 22:29

Juu, vähän sen jälkeen kun tämän posititn, aloin löytämään vähän valaisua noihinkin juttuihin ( kaikki vaan hehkuttaa CD/.mp3 jutuista ).

Kiitos kuitenkin.

Radiation: noin minun käsittääkseni :/ Kait ne tarttis just sen jonkun lisenssin, johon niillä todennäköisesti ei ole varaa.
Noretus

Radiation
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Radiation » To Loka 06, 2005 22:59

Poltetaanko hei Karpelan talo ja kissa? Toivottavasti ei ole akka pilaamassa elämiä enää seuraavalla kaudella... Rumakin on! Prkl!

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » To Loka 06, 2005 23:49

Ei polteta sitä kissaa. Tuskin sillä on mitään tekemistä sen kanssa, ettei sen omistaja erota persettä kädestään.
It's not the size, it's how much you use it.

kipupiste

Viesti Kirjoittaja kipupiste » Pe Loka 07, 2005 16:27

Joo, ilmeisesti tästä lähin ETA-alueen ulkopuolelta pitäisi jälleenmyyjien tilata myyntiartikkelit pelkästään kustantajalta, tai hankkia tältä joku ihmeen lisenssi, jotta voi myydä tavaraa täällä. (Tilaustahan ei voi ees aina tehdä kustantajalle, koska kustantaja saattaa olla myynyt yksinoikeuden jollekin tukkukauppiaalle. Lisäksi tilauksia tehdään ainakin muilla aloilla usein bulkkina välittäjille. Läheppä siinä sitten suomalaisena pienyrittäjänä metsästämään lisenssiä joka ikiselle nimekkeelle. Ihan kuin ei yrittäjien elämää olis täällä jo ennestään tehty liian vaikeaksi.)

Ote http://ww.tanjakarpela.net -saitin elämää suuremmista viisauksista: "Direktiivin mukaisesta lainsäädännöstä seuraa, että harvinaisten tai harvinaisilla kielillä kirjoitettujen kirjojen edelleenmyynti Suomessa hankaloituu. Jos haluaa varmistua edelleenmyynnin laillisuudesta, Euroopan talousalueen ulkopuolella yleisölle myydyt kirjat pitää hankkia niiden kustantajalta tai muulta oikeudenhaltijalta. Vähittäismyynnistä hankitun kirjan osalta pitää erikseen selvittää, saako kirjaa levittää Suomessa tai muualla ETA-alueella."

Kantsii muuten muutenkin tsekata toi sivu läpi, siellä Karpela ihan kirjaimellisesti kehottaa kansalaisia laittomuuksiin: "Laittomasti tarjolla olevien aineistojen kopionnista yksityiseen käyttöön ei kuitenkaan rangaista. ... Koska kyseessä on asianomistajarikos, on hyvin epätodennäköistä, että yksittäiselle kuluttajalle tulee mitään seuraamusta, jos aineisto todella pysyy yksityisessä käytössä."

Kyllä siinä Jaappanissa ja Yhdysvalloissa porukka pyörittelee päätään kun rupeaa tulemaan Suomesta anomuksia kaikenlaisille vessapapereille. Voi vaan kuvitella miten paljon tää auttaa ja elvyttää ETA-alueen omaa mangakustannustoimintaa. Ehe ehe. En jaksa toivoa kuin että tästä tulee alusta alkaen lakiin kuollut kirjain, en mä tajua millä instanssilla Suomessa on varaa lähteä tarkistelemaan onko kaikilla miljoonalla pikkukaupalla lisenssit joka ikiseen marginaaliroinaan mitä ne hyllyllään myy. Ehkä tän valvonta tulee sitten tullin hommaksi tai jotain? Tullillahan tunnetusti on niin helvetin paljon ylimääräistä väkeä valmiina hoitamaan moisia hommia...

Vituttaa.

Radiation
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Radiation » Pe Loka 07, 2005 16:50

No nii just vittu!
Eikä tuo laki ole reilu ketään muita kuin liitä pahoja levy-yhtiön pamppuja kohtaan. No ainakin he säästävät muutamia dollareita. Jos artisti saa, mitä, 2% levyn tms. jälleenmyynti hinnasta niin tuskin he nyt siitä paljon kostuvat. Ei suomessa ole niin isot bisnekset että joku Mikko Alatalo siitä paskan vertaa hyötyisi.
Asiasta innostuneena kirjoitin kulttuuriministerillemme laulun. Aina olen kyllä epäillyt, että miss Karpela olisi idiotti mutta c'mon! Kannattaa muuten checkata nuo karpelan kirjoitukset. Miten minä muistelin että kirjoitin vähän tuolla tavalla ala-asteella... Ei sillä! Ei mustakaan waretus ole kovin kunnioitettavaa. Eniten huolestuttaa, että mistä minä ne gravit sitten ostan jos niitä ei yllätäen enää saakaan helposti filmifriikistä tahi kukunorista.

Candace

Viesti Kirjoittaja Candace » Pe Loka 07, 2005 16:59

Radiation kirjoitti:Eniten huolestuttaa, että mistä minä ne gravit sitten ostan jos niitä ei yllätäen enää saakaan helposti filmifriikistä tahi kukunorista.
Ensin kauhistelin kansan kielenkäyttöä tällä sivustolla, mutta nyt alkaa itselläkin nousta pintaan muutamia ärräpäitä... minä ostan mangan fantasia pelit-liikkeestä Joensuussa....... en oikein usko, että heillä on mitään lisenssiä tai mitä ikinä se sitten pitääkään olla!!!!!!

Olen aina ollut sitä mieltä, että Karpela on lehmä (kyllä, rumakin on), mutta tuo on loukkaus kaikkia lehmiä kohtaan, jotka eivät vaikeuta ihmisten elämää, joka on muutenkin vaikeaa!! Minä olen tällä hetkellä kuntoutus tuella, tuskin näillä ansioilla suodaan luottokorttia, puhumattakaan että taloudellinen tilanteeni antaisi myötä lähteä tilaamaan mangaa jostain etempää..... olisi pitänyt seurata uutisia tarkemmin, nyt se tuli niin yllättäen, ettei ole kuin äitiä ikävä tässä kauheassa hullunmyllyssä......... :(

kipupiste

Viesti Kirjoittaja kipupiste » La Loka 08, 2005 00:47

Kyllä mää luulisin että gravit saa vielä jatkossakin, kun tietääkseni ainakin Fantsu hankkii tavaraa suoraan Tokyopopilta... Enemmän mua huolestuttaa, että vähempilevikkiset ja Tokyopopia pienempien kustantajien julkaisemat opukset saattaa hävitä kauppojen hyllyiltä, jos homma tehdään yrittäjälle liian vaikeaksi.

leonichan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leonichan » La Loka 08, 2005 03:15

Minä nyt en hirmuisesti ymmärrä tuosta uudesta laista, liian monimutkaisia miulle nuo jutut, mutta tuli kuitenkin sellainen tunne, että tulisipa joulukuun veronpalautus pian niin pääsisi haalimaan tietyt sarjikset talteen liikkeiden hyllyltä ennen kuin on liian myöhäistä o.O Mangan osalta taasen en kyllä olisi niin huolissani, kyllä ne jotenkin sitä aina saa, varsinkin juuri noita Tokyopopeja ja kyllä varmaan muitakin.
leonichan - Saradan... joku. Se kuka saa nakittaa muut tekemään kaikkea <3

"The Boy's High School Love Situation is Comparatively Often"

Lilith

Viesti Kirjoittaja Lilith » Ma Loka 10, 2005 11:29

Että näin

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » Ma Loka 10, 2005 21:06

Ja jottei totuus unohtuisi:

http://www.24.fi/gimbo/suoja.jpg
It's not the size, it's how much you use it.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen yaoi-keskustelu”