Interview with the vampire and yaoi

Kunhan aihe jotenkin läheltä liippaa yaoita tai shounen ai:ta, sana on täällä melkoisen vapaa.

Valvoja: Yaoi.fi / aktiivit

Chobit

Interview with the vampire and yaoi

Viesti Kirjoittaja Chobit » Pe Loka 22, 2004 10:14

Kirjoitin tästä aiheesta jo animeunionin foorumeille, mutta ajattelin kirjoitella myös tänne. Olen jonkinasteinen veren vangit fani ja tässä eräänä päivänä törmäsin kysymykseen: onko aiheesta tehty mangaa? Päätin sitten hiukan tutkia asiaa ja ilokseni löysin vastauksen sivulta: http://bane-huntress.co.uk/Vampire/IwtV-Mainpage.html :D ! Jonkinlaisen käsityksen tosiaan sain (vaikka en ole mikään suurempi yaoifani...vielä...), että tämä luokitellaan yaoiksi, jonkin verran sitä sanaa sivuille hehkutetaan. Ajattelin vain kertoa tästä löydöstä, jos täällä harhailisi joku asiasta kiinnostunut.

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » Pe Loka 22, 2004 17:08

Olen itse oikea vampyyrifanaatikko. Veren vangit on sekin tuttu - varsinkin elokuvana... Jostain syystä tuo manga ei kuitenkaan sytytä, en sitten tiedä miksi. Ehkä piirrustustyyli etäännyttää liiaksi alkuperäisestä tunnelmasta.

Sekin oli mielestäni aika outoa, kun Star Wars ilmestyi mangana. Jotkin asiat vain näyttävät/maistuvat/haisevat/tuntuvat paremmilta sellaisina, kuin niihin on tottunut.

But that's just me.

Noretus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Noretus » La Loka 23, 2004 04:36

Anne Riisi vaan sattumoisin on ainakin fani-tekstien suhteen äärettömän kriittinen ja on ajanut useamman kuin yhden websivuston alas hänen hahmojen luvattoman käytön takia.
Tämmöinen käyttäytyminen saattaa vaikuttaa kyllä siihen että ihmiset eivät hirveämmin fanimateriaaleja uskalla julkaista.
Noretus

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » La Loka 23, 2004 09:22

Mutta tämä mangahan ei ole mikään "fanisivuston" tekele, vaan japanissa julkaistu pokkari, tietääkseni :? ...

kyuu
Säätäjä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kyuu » Ma Loka 25, 2004 04:58

Noretus kirjoitti:Anne Riisi vaan sattumoisin on ainakin fani-tekstien suhteen äärettömän kriittinen ja on ajanut useamman kuin yhden websivuston alas hänen hahmojen luvattoman käytön takia.
Tämmöinen käyttäytyminen saattaa vaikuttaa kyllä siihen että ihmiset eivät hirveämmin fanimateriaaleja uskalla julkaista.
Tuntematta tätä yksittäistä teosta, tämä on kyllä aika mielenkiintoinen ilmiö. Minun nähdäkseni julkisuuteen itsensä työntävä henkilö (kuten kirjailija) omaa tiettyjä oikeuksia ja velvoitteita.

Kukaan ei saisi unohtaa sanottua "imitation is the highest form of flattery". Pitkälti tämä on faktapohjaista. Julkisuuteen astuminen on kuin menisi vieraaseen maahan käymään - maassa maan tavalla. Ja julkisuudelle aika ominaista on - yllätys yllätys - isohkot ihmisjoukot. Ja se tuppaa vähän olemaan notta ihmisjoukko tarkoittaa monia - yllätys yllätys - erilaisia ihmisiä, se tarkoittaa myös erilaisia mielipiteitä. Ja erilaisia ilmaisutyylejä.

Toki rajoja on. Voiton tekeminen toisen henkilön teoksella on ongelma. Hyvin usein voittoa tavoittelevien fansubberien perään on ihan asiallistakin painua kovaa vauhtia, esimerkiksi. Ja vaikka kuinka jokin tulee julkisuuteen esille, herjaus on edelleen tuomittavaa. Osin lain ulkopuolella (markkinavaikutusten osalta lain sisäpuolella) on sitten toki hyvä maku.

Luovuutta ei saa kieltää. Ilmaisuvapaus ulottuu mielestäni esimerkiksi fanisivustoihin. Mustavalkoinen katse näitä kohtaan voi aiheuttaa pahoja haittoja. Hollywood-firmat näistä kai pisimmälle ovat menneet, monesti aiheuttaen lopputuloksena omaan jalkaan ampumista. Esimerkkejä tulee mieleen...

Artistin ja lukijan välinen suhde on kuin mikä tahansa ihmissuhde - taitolaji.
Kyuu Eturautti - IRC:Kyuu @ irc.b2irc.net
Puheenjohtaja - Säätöyhteisö B2 ry
Varapuheenjohtaja - Tampere Kuplii ry
Valokuvaaja/roudari - Cosplay Finland Tour

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » Ma Loka 25, 2004 10:29

Olen itsekin ihmetellyt Riisin dualistista suhtautumistapaa julkisuuteen. Kauheaa kranttuilua. Mahtaakohan rouvalla sittenkään olla kaikki lautaset kaapissa...?

Elfquestia päkäävä Wendy Pini on uskoakseni hänkin näitä naisia, jotka vetävät herkästi herneen nenään tekijänoikeuksien suhteen. Tai sellaisen kuvan olen ainakin itse saanut.

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » Ma Loka 25, 2004 15:30

Sain hiukan lisätietoa tämän mangan suhteen. Tätä mangaa on painettu vain muutama tuhat kopiota, koska Anne Rice repi hiukset päästään, kun ei ollut saanut nähdä valmista työtä ennen sen levitystä. Tämän tiedon sain henkilöltä, joka itse metsästi tuota mangaa useita vuosia ja joutui maksamaan siitä mukavan suuruisen summan verrattuna siihen, mitä mangat nyt yleensä maksaa ^_^`.. No, harvinaiset mangathan maksaa nyt hiukan enemmän.

Shadow
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shadow » To Loka 28, 2004 14:33

Elokuvaversio Veren vangeista sai sentään armon rouva Riisin silmissä. Muistakaas kaikki fanit katsoa se ensi keskiviikkona SubTV:ltä. Tuo "hyytävän tehokas kauhudraama" (kuten kanava mainostaa) kestää useammankin tuijottelukerran.

Kayleigh

Viesti Kirjoittaja Kayleigh » To Marras 11, 2004 12:09

Sellainen käsitys on jäänyt päähän, että Japanissa ei pidetä mitenkään halpamaisena tehdä omia doujinshejaan tunnetuista nimikkeistä, olivatpa ne sitten animeita tai elokuvia. Kunhan painosmäärä vain pudotetaan sinne tuhannen kappaleen kieppeille niin kaikki on ok. Sitten ei muutakuin myymään suurille mangafestareille :)

Veren vangit on elokuvana ihan okei, mutta jotenkin olin siihen pettynyt kun katsoin sen subilta (odotukset pilvissä?). Noh, ainapahan sai katsella Tomppaa vampyyrinä.

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » To Marras 11, 2004 20:02

Kayleigh kirjoitti:Veren vangit on elokuvana ihan okei, mutta jotenkin olin siihen pettynyt kun katsoin sen subilta (odotukset pilvissä?). Noh, ainapahan sai katsella Tomppaa vampyyrinä.
Jos on lukenut Interview with the vampire -kirjan (itse luen paraikaa), niin ehkä elokuvaan saattaakin hiukan pettyä. Kirjassahan Louisilla on veli ja Lestatin isä on vielä hengissä, kun Louisista tehdään vampyyri. Samoin Lestat oli samaanaikaan vampyyrien teatterissa, kun Claudia surmattiin. Myöskään Louis ei ikinä mennyt tapaamaan Lestatia New Orleansissa 80-luvulla, vaan asialla oli Armand.
Elokuvassahan on hirveästi oikeastaan eroavaisuuksia, joita huomasin jo lukiessani Vampyyri Lestatia, joka kertoo koko helarimpsun Lestatin elämästä. Minua myös suututti aivan hirveästi, kun Kadotettujen Kuningattaresta oli tehty Hollywoodinmukainen versio. Lestatiahan ei luonut Marius, vaan Mangus ja Louis on kuvioissa Lestatin bändin konsertin aikoihin.
Tarkoitus olisi nyt lukea kaikki Interview with the vampire trilogiaan kuuluvat kirjat.

Kayleigh

Viesti Kirjoittaja Kayleigh » To Marras 11, 2004 23:59

Jos on lukenut Interview with the vampire -kirjan (itse luen paraikaa), niin ehkä elokuvaan saattaakin hiukan pettyä.
Enpä ole ehtinyt kyseistä kirjaa lukemaan, mutta odotukset olivat silti korkealla. Eihän se elokuva nyt huono ollut, mutta...

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » Pe Marras 12, 2004 08:46

Aivan! Ei elokuva mikään huono tosiaankaan ole! Yksi lempielokuvistani :roll: .. Mutta kyllä silti ainakin tähän asti voin suositella Vampyyri Lestatin lukemista. Se jo selvittää myös elokuvan asioista paljon. Interview with the vampire -kirjasta puhun vasta, kun sen olen lukenut ^_^.

Vinkkinä voin kertoa, että suomenkielisiä painoksia Veren Vankeja, Vampyyri Lestatia ja Kadotettujen Kuningatarta saattaa olla vaikea löytää kirjastoista (itse löysin hyvällä onnella Vampyyri Lestatin), kirjakaupoista on turha etsiä. Kirjamessuilla löysin Lestatin ja Kadotetut jopa suomeksi muutamasta divarikojusta, mutta hintahaarukka oli 30-55 euroa. Minun mielestä se nyt on aika paljon käytetystä kirjasta (okei, onhan nuo kulttikirjoja), mutta tuolla rahalla saa kaksi, kolme noista kirjoista englanniksi! Fantsusta ostin omani (Interview with the vampire taskari) alle kympillä.

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » Pe Marras 12, 2004 14:13

Ja ovathan kirjat yleensäkin parhaimpia luettuina sillä kielellä, jolle ne on kirjoitettu. Käännöksissä auttamatta katoaa aina jotain.

Shadow
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shadow » Pe Marras 12, 2004 16:19

Itse luin Vampyyri Lestatin ruotsiksi... Se olikin vinkeä kokemus, kouluruotsin pohjalta. Joku voi tästä päätellä, että kotikaupunkini kirjasto ei ole turhan hyvin varustettu.

Kirjasta sai silti selvän ja henkilökohtaisesti pidin siitä oikeastaan enemmän kuin Veren vangeista. Ensimmäisessä osassa Lestat oli mielestäni jotenkin ärsyttävä. Ehkä se johtui siitä, että Louis oli kertojana ja hänellä selvästi oli jäänyt asioita hampaankoloon entistä kumppaniaan vastaan.

Chobit

Viesti Kirjoittaja Chobit » Pe Marras 12, 2004 20:04

Itse olen nyt tuota Veren Vankeja lukenut ja huomasin myös, että Lestatista on siinä tehty suurenluokan k*sipää :? . Itse sivuutan asian sillä, että Löuis on nyt vähän nuiva tyyppi ja jos nyt sattunut lukemaan Vampyyri Lestatin, niin ehkä ymmärtää, miksi Lestat on koko ajan niin pirun pahalla ja v:mäisellä päällä :P .. Liittyisikö siihen muutama epäonnistunut "sielunkumppani", aika karu elämä muutenkin ja Varjeltavat..? En itsekään ehkä tuolloin jaksaisi jotakin hölömöä (jolla on aika pahoja tunnevammoja) pitää, kuin kukkaa kämmenellä :P ..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen yaoi-keskustelu”