Mikä oli ensimmäinen yaoi-juttu johon törmäsit?

Kunhan aihe jotenkin läheltä liippaa yaoita tai shounen ai:ta, sana on täällä melkoisen vapaa.

Valvoja: Yaoi.fi / aktiivit

Charha
Viesti:

Mikä oli ensimmäinen yaoi-juttu johon törmäsit?

Viesti Kirjoittaja Charha » Su Elo 22, 2004 02:37

Otsikko puhuu puolestaan.

Itse kuulin Zetsuaista ihan sattumalta paikallisen animeseuran videoillassa. Olin heti korvat hörölläni kun takapenkissä pojat alkoivat nöhkiä jotain siitä, että miten sellaista homotavaraa on videokirjastoon eksynytkin. Animesta olin toki kuullut, mutta tuolloin olin melkoisen newbie näiden off-mainstream -juttujen suhteen. Nyt tuntuu melkein hassulta se ihkuinen innostus jonka vallassa kävin läpi sinä iltana netistä löytämiäni ensimmäisiä Zetsuai-gallerioita. Näin jälkeenpäin ajatellen kyseisen mangan piirrostyyli ei erityisemmin viehättänyt silmää, mutta idea tällaisista sarjakuvista oli niin wow wow, etten osannut kritisoida jälkeä lainkaan.

Omassa fantasiamaailmaprojektissani oli jo monta vuotta pyörinyt kaikenmaailman sateenkaariväkeä ja komeita miehiä vuoroin vieraissa kuka kenenkin kanssa, mutta olin aivan ihmeissäni kun tajusin että mangassa ja animessa tämä tällainen päiväuniparitus on ihan oma ilmiönsä. Allekirjoittanut koki siinä melko pervon valaistumisen.

Mitenkäs te muut? Nyt saa kertoa nolojakin muistoja, kun kerran itse näin vilpittömästi aloitin, vai mitä? :wink:

Noretus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Noretus » Su Elo 22, 2004 10:58

Hentaita kyttäillyt enemmän kuin vähän kuva-muodossa, internetissä. Väkisinkin siinä tuli yaoihin törmättyä jossain välissä mutta en sitten kuitenkaan hirveästi osannyt löytää enempää. Vasta sitten kun innostuin Trigunista vuonna eeva ja paavo, alkoi löytymään kun osasi hakea tarkemmin. Ja siinäpä se.
Onhan noita kunnon yaoi mangojakin eksynyt käteen mutta lähes kaikki ovat olleet silmittömän typeriä tai muutoin sietämättömiä. Silläpä aina pysytellyt periaatteessa het. sarjojen puolella, ja etsinyt sitten asianmukaisia doujinsheja ja semmosia. Haittapuoli tässä vain on se, että ennemin tai myöhemmin törmää näihin kovaksi keitettyihin anti-yaoi tyyppeihin, jotka ovat vähintään yhtä raivostuttavia/säälittäviä kuin kovaksikeitetyt ultra-yaoi-fanitytöt.
*agressiot nousee -> siirtyy taka-alalle*
Noretus

Peipponen

Viesti Kirjoittaja Peipponen » Ma Elo 23, 2004 20:25

Ensimmäinen artistin omaan ideaan perustuva yaoi tai ehkä oikeammin shounen-ai taisi olla omalla kohdallani Apocripha ja jos doujinshit lasketaan niin eräät tosi söpöt Legend of Zelda- ja Final Fantasy VII-yaoi doujinshit... 8)

So-chan

Viesti Kirjoittaja So-chan » Ma Elo 23, 2004 21:39

Kaikkien kauhuksi, ensimmäinen yaoi-sarja ( no.. yaoi ja yaoi, miten sen nyt ottaa.. ) johon tutustuin, oli Gravitation. Animena ensin, mangana vasta myöhemmin, kun sitä sain käsiini. Uskomattoman kauan minä jaksoin Gravitationia hehkuttaa, vaikkei se nyt tarkemmin ajatellen niin älyttömän hyvä olekaan.

Shota
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Shota » Ti Elo 24, 2004 04:27

Hmm, taisi olla Harry Potter fanficit xD
Ihastuin niihin parituksiin ja tarinoiden juoniin. Olivat paljon hienompia kuin tavalliset fanficit^_^. Taisi tekijä olla Black Rose tai joku vastaava. Niin no... sanan "yaoi" merkitys avautui minulle paljon myöhemmin. Koskettava tarina siitä, kuinka minusta tuli yaoin suurkuluttaja. Mahtavaa.
Support Shin-Ra Electric Power Company
and remember to
vote for Rufus!!
--------------------
Shotakon - It makes you better feel!

Mitral

Viesti Kirjoittaja Mitral » Ti Elo 24, 2004 16:10

Minä taisin törmätä yaoihin ihan ekaa kertaa joskus parisen vuotta sitten, kun surffailin netissä joillakin hämäräperäisillä sivuilla... Ja löysin sieltä Final Fantasy VII yaoi-doujinsheja... Naamalle ilmestynyt virne oli varmaan aika historiallinen :D Sen jälkeen olenkin sitten surffailut netissä etsien käsiini kaikkea mahdollista yaoi-aiheista. Ensimmäiset ihan originaalianimesarjat, joihin törmäsin olivat Ai no Kusabi ja Gravitation, sivut taisivat olla vielä saksankieliset...
Mutta oikeastaan homot ovat kiehtoneet minua kyllä jo kauan ennen kuin ikinä olin edes kuullut yaoista... Muistan vieläkin, kun yläasteikäisenä löysin kirjaston sarjishyllystä Tom of Finland-albumin... :oops:

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » Ke Elo 25, 2004 03:37

Mitral kirjoitti:Muistan vieläkin, kun yläasteikäisenä löysin kirjaston sarjishyllystä Tom of Finland-albumin... :oops:
Mmmh! Minä taas löysin teini-ikäni kukkeimmassa vaiheessa paksun kokoelmateoksen Tompan taidetta Stockmannin kirjakaupasta. Olin kuin joku hermostunut kojootti raadolla kun kykin siellä hyllyjen välissä; ahmin silmilläni kirjan sisältöä siihen asti kunnes myyjättärien epäilevät katseet pakottivat minut taas liikkeelle. :oops:

...Nyt vanhempana (sekä ruokottoman itsetietoisena) varmaan ostaisin kyseisien teoksen silmää räpäyttämättä, jos vain sattuisin sen jossain näkemään.

Lin

Viesti Kirjoittaja Lin » Ke Elo 25, 2004 13:35

Kuten muutama muukin minäkin tutustuin yaoihin sen jälkeen, kun innostuin Gravitationista. Eksyin netissä rämpiessäni enemmän tai vähemmän vahingossa yaoi scanlation ryhmän sivuille. Aluksi otin kevyempää materiaalia ja siitä se sitten, luonnollisestikin :D , siirryin yaoinkin puolelle. Aluksi sitä mietti (yksin, kun asian kanssa oli), että kuinka pervo sitä nyt ollaan. :wink:

Mitral

Viesti Kirjoittaja Mitral » Ke Elo 25, 2004 19:19

...Nyt vanhempana (sekä ruokottoman itsetietoisena) varmaan ostaisin kyseisien teoksen silmää räpäyttämättä, jos vain sattuisin sen jossain näkemään.
Itse asiassa käväisin juuri viime viikonloppuna Akateemisessa ja siellä oli kuin ollikin sellainen kiva puhelinluettelon paksuinen Tomppa-opus täynnä kuvia... Luultavasti samainen opus. Hintaakin oli muistaakseni 25 euroa, mikä on mielestäni varsin kohtuullista ottaen huomioon kuvien määrän :D Olisin napannut opuksen heti matkaan ellen olisi juuri laittanut kaikkia rahojani (jota oli siis hurjan paljon) sapuskaan...
Että kaikki heti huomenna pää kolmantena jalkana shoppaamaan suomalaista yaoita :lol:

Charha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Charha » Ke Elo 25, 2004 23:41

Onneksi ei asuta samassa kaupungissa, koska mä aion näköjään raidata paikallisen Akateemisen. 8)

...siellä Tomppaa ei Murphyn lakien mukaan tietenkään ole. :(

Kepab

Viesti Kirjoittaja Kepab » Ma Elo 30, 2004 01:07

On pieni lapsi, joka saa vanhemmilleen ja itselleen uskoteltua olevansa menossa katsomaan animea kauas vieraille maille, ihan turvallisten ihmisten pariin. Perille päästyään hän tyrmistyen joutuu (aluksi niin luullen) vastoin tahtoaan seuraamaan kaksiosaisen Kizuna-nimisen animeteoksen läpi, vaikkakin punastellen ja siitä vielä pitkään valittaen.

Epävarma kun on.

Noretus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Noretus » Ma Elo 30, 2004 12:56

Meinasi ihan tärkein unohtua. Ei ihan yaoita mutta kuitenkin: tietenkin yksi isoimmista vaikuttajista jo kauan ennen kuin edes tiesin mitä sana bishounen tarkoittaa shounen-ai:sta ja yaoi:sta puhumattakaan, oli Ralf König homosarjakuvineen X3
Jos joku ei tiedä herran sarjakuvista mitään niin äkkiä lähimpään kirjastoon lainaamaan ( luulisi edes jotain löytyvän ).
Aivan mahtavaa huumoria ja aina välistä myös tosi koskettavaa.
Noretus

starscream
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starscream » Ma Elo 30, 2004 22:14

En muista enää tarkkaan, että missä yhteydessä kuulin yaoista ensimmäisen kerran, mutta eiköhän se ollut pian mangaan ja animeen tutustumisen jälkeen, kun aika pitkään olen ollut asiasta tietoinen. Olisiko termi tullut vastaan jossain tietoteoksessa, vai olisikohan jossain Vizin lehdessä ollut Banana Fishin mainos ja juonikuvaus (se on ainakin ensimmäinen shounen ai-manga josta muistan kuulleeni, vaikka aloinkin lukemaan sitä vasta tänä vuonna).

Enemmän aihe alkoi kiinnostamaan vasta myöhemmin, ja reilu vuosi sitten juuri kun vihdoin suunnittelin etsiväni esim. Gravitationin käsiini eräs kirjekaveri mainitsi katsovansa Yami no Matsueita, ja se ehtikin koukuttamaan ensin.

Murzuki

Viesti Kirjoittaja Murzuki » To Syys 02, 2004 20:52

Taisi olla Gravitation joskus miekka ja mikro. Nyt ollaan oltu sen jälkeen aivan yaoi/shounen-ai koukussa. Mjämjämjäää. ^^
YnM:n Every-Lasting-Lovemaking-Boys - doujinshi on aivan ihastuttava. Kannatta lukea ^_~ Ja entäs sitten Gravitation Remixit? *vajoaa nirvanaan* ^^

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen yaoi-keskustelu”