Uke vai seme, onko sillä niin väliä?

Kunhan aihe jotenkin läheltä liippaa yaoita tai shounen ai:ta, sana on täällä melkoisen vapaa.

Valvoja: Yaoi.fi / aktiivit

zirro

Uke vai seme, onko sillä niin väliä?

Viesti Kirjoittaja zirro » Pe Touko 11, 2007 18:22

Ajattelin että tällainen keskustelu sopisi yleisiin parhaiten, mutta jos moderaattorit kokevat aiheen olevan väärässä paikassa, tai jopa pitävät sitä sopimattomana, tai muuten sääntöjen vastaisena, niin varmaan osaatte tämän keskustelun hoidella päiviltä...

Mielestäni aihe kuitenkin on, jos nyt ei suoraan liitoksissa animeen ja mangaan, niin ainakin fanfictioniin ja fanartiin. Wikipediasta ei löytynyt termeille suomenkielisiä kuvauksia, mutta tässä linkit englanninkielisiin wikipedian selityksiin:
Uke:http://en.wikipedia.org/wiki/Uke_%28manga%29
Seme:http://en.wikipedia.org/wiki/Seme
Lyhyesti suomeksi: seme on suhteessa se dominoiva puoli ja uke taas alistuvampi.Voiko sen yksinkertaisemmin sanoa?

Mielestäni vallitsevat seme ja uke asetelmat ovat yleistyneet liian kärjistettyihin muotoihin. Seme nähdään yleensä jopa sadistisena ja säälimättömänä suhteen dominoijana, ja uke taas hiljaa alistuvana maan matosena. Mihin ovat fanfictionista unohtuneet ne välimaaston tyypit, jotka eivät erityisemmin semetä tai uketa? Tarvitseeko hahmoista edes etsiä näitä erityis piirteitä? Ja miksi semet nähdään yleensä parempina kuin uket, tai ainakaan kukaan ei tahdo tulle leimatuksi ukeksi, vaikka eiväthän semet olisi mitään ilman ukeja.
Olen eri mieltä monista uke ja seme asetelmien stereotypioista, kuten tuosta pituus säännöstä, semen paremmuudesta sekä siitä, että makuuhuoneessa seme olisi välttämättä aina päällä.Nämä ovat tietenkin mielipide asioita, joista olisi kiinnostavaa kuulla muiden näkemyksiä.

Vielä tiedoksi niin moderaattoreille kuin muillekkin foorumilaisille ettei keskustelun ole tarkoitus mennä graafisuuksiin, vaan pidetään se esimerkkien, mielipiteiden sun muun yleisen tasolla.Tarkoitus ei myöskään ole puhua eri sarjoissa esiintyvien parien suhteista sen syvemmin, vaikka nämä ovat tietenkin oivia esimerkkejä ja kiinnsotavia keskustelun aiheita.
Viimeksi muokannut Hoothoot, La Tammi 01, 2011 02:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Hop hop, tämä ketju yaoi-alueelle mars.
anti-hero, and proud of it.

Oriveden Opiston Sarjakuvalinjan (2008-09) improsarjakuvaa --> http://pilvessa.livejournal.com/

VampireNaomi

Viesti Kirjoittaja VampireNaomi » Pe Touko 11, 2007 19:20

Olen hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi. Luen hirveästi fanfictionia ja minua suorastaan häiritsee se tapa, jolla monet kirjoittajat vääntävät hahmot teennäisiin seme/uke-rooleihin. Esimerkiksi Naruto kuvataan todella usein heiveröiseksi itkupilliksi, joka viiltelee itseään jos Sasuke ei rakasta häntä, ja itkee sitten ilosta kun rakastaakin ja heittää rajusti sänkyyn. En vain tajua, mitä ihmettä tällaisten ihmisten päässä liikkuu, sillä Naruto (vaikken sarjaa mitenkään kauheasti seuraakaan) ei ikimaailmassa käyttäytyisi noin.

Tiivistettynä olen siis sitä mieltä, että jos äärimmäinen semen/uken rooli sopii kyseessä olevalle hahmolle kaanonissa havaitun käytöksen pohjalta, niin siitä vaan. Valitettavasti suurin osa hahmoista ei kuitenkaan liiku niissä ääripäissä, mitä ihmiset tuntuvat fantasioissaan kuvittelevan, joten maailma on täynnä surkeasti kirjoitettua slashia.

Muoks. Olipas taas kirjoitusvirheitä.
Viimeksi muokannut VampireNaomi, Pe Touko 11, 2007 20:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatarini liittyy aina siihen animeen, jota tällä hetkellä katson. [Eat-Man 4/12]
Anime- ja mangablogini

MortalPride

Viesti Kirjoittaja MortalPride » Pe Touko 11, 2007 19:59

Totta totta. Ei seme nyt välttämättä ole pitempi. mutta jotenkin minusta astelma Hiei/Kurama (yu yu hakusho) on jo vähän liikaa :D

Minunkaan mielestäni pikkumaiset asiat kuten hiusten väri, silmien koko tai vaikka kävely tyyli ei tee semeä tai ukea. Luonne sen tekee! \o/ Seme must not always be on top. Se on vain useammin. ;3 Joistakin pareista ei edes huomaa kumpi on seme!Uket minun ajatus maailmassani eivät ole maanmatosia. Niilläkin on valtaa semensä yli, kuten semeilläkin heidän, se on vain erinlaista. Oikeassa parisuhteessa ei sillä ole hölkäsen väliä kuka on seme. Näin voisi aina välillä olla tarinoissakin.

Mutta toisaalta on ihanaa välillä lukea klassisia seme/uke asetelmia. :D Kunhan muistetaan nyt kohtuus.

zirro: kokeileppa joskus kirjoittaa tarina itse. se on hauskaa ja saat juuri haluamasi tarinan. ;3
NoCanDo

Yoosei

Viesti Kirjoittaja Yoosei » La Touko 12, 2007 15:51

Minusta täytyisi olla tietty seme ja tietty uke, mutta olisi hyvä, jos nämä kaksi voisivat joskus vaihtaa keskenään paikkoja. Ei ukejen tarvitse olla täyttä hattaraa, voi ne joskus päätyä päällekkin.

Olen minäkin miettinyt tuota, että semet olisi parempia. Itse tykkään yleensä ukeista enemmän, en tosin tiedä, miksi. Kyllähän semet on yleensä ehkä hieman kauniimpia, mutta uket on yleensä aika söpöjä. :P

Mutta kuten MortlaPride sanoi, on kiva lukea välillä klassisia seme/uke asetelmia. Minusta kuitenkin niiden hahmojen luonteet pitäisi pitää niissä fanficeissä vaikka kuinka semejä tai ukeja olisi! Itse tykkään kyllä siitä, kun semet semettää, mutta jos uke on liian alistuva, ei homma ole enää niin hauskaa...

Se on muuten kivaa, jos ei ole selvää semeä tai ukea. Se riippuu sitten ihan päivästä ja mielentilasta, kumpi on päällä...

Uni.

Sitä samaa..

Viesti Kirjoittaja Uni. » La Touko 12, 2007 17:14

Aika samaa mieltä olen. Olen kuitenkin onnistunut löytämään myös välimaastossa olevia. Ärsyttää, jos piirtää tyyliin kaksi vain suutelevaa poikaa, niin joku kysyy, että kumpi nyt on se seme. Ihan sama. Päättäkää itse, jos se on niin tärkeää... :D Omaperäisyys on aina hyvä asia. Ja vaikka piirtäisikin ihan "perus" seme, uke asetelmia, niin ei sitä tarvitsisi ottaa niin tosissaan..
Eräs viisas poika kerran sanoi: -Kaikki on turhaa! Hän kiipesi luumupuuhun ja että hänen heittelemänsä kovat, vasta vihertävät luumut sattuivat. Osittain siksi, että väite oli totta.

Migata-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Migata-chan » La Touko 12, 2007 18:41

Minusta seme+uke asetelma jotenkin kuuluu yaoihin. Mitä sen on väliä kumpi on päällä? Ei mitään. Semehän on siis se joka on (edelleenkin) dominoivampi , oli sitten päällä tai alla. Itse kuitenkin tykkään enemmän semeistä kuin ukeista, koska itse tykkään pitkistä ja hieman "rajuista" miehistä (semeistä kun nyt on yleisesti ottaen sellainen stereotypia).

Tsubasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » La Touko 12, 2007 19:33

Siteeraanpa hieman.

"Yaoissa on tiettyjä vakiintuneita rakenteita, jotka ovat läsnä suurimmassa osassa tarinoita. Yksi tärkeimpiä ja tunnistettavimpia on hahmojen välinen hierarkkinen suhde, jossa toisella on aktiivisen ja maskuliinisen semen (semeru, ”hyökätä”) ja toisella passiivisen ja feminiinisen uken (ukeru, ”vastaanottaa”) rooli. Seme esitetään vanhempana, suurempana ja kokeneempana, jota nuorempi ja pienempi uke katsoo ylöspäin. Yleensä roolit pysyvät samanlaisina läpi koko tarinan. Joidenkin tutkijoiden mukaan seme-uke -asetelma on yksinkertaisin tapa saavuttaa heteroseksuaalisen romanssin tarinarakenne heteronaislukijoita varten.

Valtavirtaisimmassa yaoissa konventioita ei rikota, mutta toisaalta konventioiden vakiintuneisuudella myös leikitellään. Esimerkiksi Maki Murakamin
Gravitation-mangassa animesovituksineen seme-uke-suhdetta on liioiteltu äärimmäisyyksiin asti: Eiri Yuki on täydellisen cool seme, joka harvoin näyttää tunteitaan, kun taas Shuichi Sendoo on lapsellinen ja Yukin huomiosta riippuvainen. Gravitationin huumorissa seme-uke-suhteella revittely on hyvin tärkeässä osassa.

---

Yaoi ei tietenkään ole irrallaan heteroseksuaalisen suhteen rakenteesta - toteuttavathan yaoi-suhteen osapuolet kuitenkin maskuliinisen ja feminiinisen, passiivisen ja aktiivisen välistä stereotyyppisen heteroista dynamiikkaa. Semen ja uken välinen suhde ei kuitenkaan ole pelkkää heterosuhteen toistoa, vaan suhteessa säilyy ainakin periaatteessa mahdollisuus siitä, että roolit voisivatkin kääntyä. Siinä missä heterosuhteessa mies ja nainen ovat suljettuja ruumiisiinsa ja niiden mukana rooleihinsa, semen ja uken välisessä suhteessa säilyy mahdollisuus roolinvaihdokseen, tai vähintäänkin uken kehittymiseen semeksi ajan ja useampien rakkaussuhteiden myötä. Lisäksi stereotyyppisellä semen ja uken suhteella voidaan pelailla: kun näennäisen vahva, perinteinen machomies joutuukin päällekäyvän ja androgyynisen bishounenin viettelemäksi luodaan sekä huumoria, himoa että kutkuttavaa vaihtelua."

Katkelmat ovat Jenny Kangasvuon artikkelista Lopeta, takapuoleen sattuu - yaoin saloja tutkimassa, joka on julkaistu Otakussa 3/2006.

zirro

Viesti Kirjoittaja zirro » Su Touko 13, 2007 15:02

En tiedä kuulostinko jossain vaiheessa siltä, etten yhtään välitä seme uke asetelmista, mutta ei se ihan niinkään ole. Esimerkiksi juuri Gravitation on yksi lempi mangoistani, koska se toimii niin hyvin kärjistetyillä asetelmilla, ja itse ironisella huumorilla. (Oli muuten aivan loistava siteeraus Tsubasa :)
Joidenkin tutkijoiden mukaan seme-uke -asetelma on yksinkertaisin tapa saavuttaa heteroseksuaalisen romanssin tarinarakenne heteronaislukijoita varten.
Ehkä se on ihmisille luontaista, siis etsiä suhteesta/parista niitä nais ja mies-rooleja.Ukeksihan yleensä asettuu juuri se hennompi ja "tyttömäisempi" osapuoli.

MortalPride: Onhan niitä tarinoita itsellä kaksi työn alla :]
anti-hero, and proud of it.

Oriveden Opiston Sarjakuvalinjan (2008-09) improsarjakuvaa --> http://pilvessa.livejournal.com/

Kappa

Viesti Kirjoittaja Kappa » Su Touko 13, 2007 20:19

Tähän aiheeseen on jo monessa topicissa viitattu ja siihen eksytty, hyvä että tuli nyt ihan oma topic.

Itse olen niitä ihmisiä, jotka eivät paljon piittaa näistä uke-seme-asetteluista. Pidän paljon enemmän siitä, kun suhteen osapuolet ovat saman vertaisia, eikä ole tällaisia kärjistettyjä stereoptypioita (á la Gravitation). Ei mitään tiettyä jakoa, että sinä olet seme ja sinä uke, nyt ja aina, ja sillä selvää. Enemmän pidän sellaisesta parista, josta ei aina oikein ota selvää, että kumpi se nyt loppujen lopuksi olikaan se dominoivampi osapuoli ja saa pohtia, että mitenhän päin ne tällä kertaa sinne sänkyyn asettuvat.

Ja sitten on se ianikuinen kysymys, että kun tehdään yaoita, miksi ihmeessä toisesta osapuolesta, ukesta, täytyy tehdä tyttö ilman rintoja? Isoja glitterisiä silmiä, isoja päitä, pieniä kehoja ja mitä vielä. Miksi, kun kuitenkin yaoissa on kysymys kahdesta miehestä/pojasta yhdessä, miksi toisesta täytyy tehdä niin kovin feminiininen? Jos joku haluaa hetero-meininkiä, hän ei lue yaoita. Toki, ovathan semetkin joskus, yleensä, naisten näköisiä bishouneja, mutta he sentään käyttäytyvät suhteellisen maskuliinisesti. Näin on harmittavan usein, mutta onneksi on myös lukuisia poikkeuksia.

Sitten on omana lukunaan vielä nämä pahis!semet, joista on kyllä kieltämättä vaikea löytää ukemaisia piirteitä, koska ovat niin sadistisia etc. Heidät minä useasti hyväksyn sellaisenaan koska he nyt vaan ovat niin cooleja, enkä edes vaivaudu heistä mitään sisäistä ukea etsimään. Esimerkkinä tällä kertaa Muraki Yami no Matsueista. Mutta olen kyllä löytänyt tähän mennessä yhden fanfictionin -ainakaan ei muista muita- jossa hän uketti ja se jopa vaikutti hyvin järkeenkäypältä. Joten en vielä ole menettänyt toivoani kokonaan.

Joten tiivistettynä, minusta näistä uke-seme-stereotypioista saisi päästää irti. Minusta esim. juuri Gravitationin Tohma on hahmona paljon herkullisempi kuin Shuichi, koska hän näyttää perus-ukelta, mutta onkin aivan selvä seme, toisin kuin Shu, jota ukempaa millään muotoa on vaikea löytää. (Sekin oli niin harmillista, kun Remixeissä oli Tohmaa niin kovin vähän... *suree*) Ja toisena esimerkkinä otetaan vaikka nyt Gojyo ja Hakkai Saiyukista, heistä nyt ei ainakaan osaa päättää kumpi on seme ja kumpi uke, heistä kumpikin käy kumpanakin. Siis hehän eivät ole oikea pari, mutta näin fanfictionissa, ennen kuin Minekura vahvistaa heidän avioliittonsa. Juu, menipä taas vähän ohi aiheen.

Tällaista tällä kertaa.

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » Ma Touko 14, 2007 09:36

OMAKEn videoillassa kateltiin Hyper Policea, ja siinä nauratti uke-seme asetelma jossa naisihminen sanoo koirahirviölle (tms. en muista nimiä): "Istu, anna tassu, toinen tassu..." :lol:

tellie

Viesti Kirjoittaja tellie » Ke Touko 16, 2007 00:17

Enpä nyt tiedä tuoko tämä viesti keskusteluun mitään uutta, mutta pitääpähän kuitenkin päästä kirjoittamaan. Kiitos tämän ketjun, nyt huvittaisi lukea Trigun-fanficciä niin paljon että ei mitään järkeä, siitä nimittäin oli muutama niin helmi että huh. Mutta joo.

Tuohon miksi semet yleensä nähdään ukeja kiinnostavampina, on ainakin minun kohdallani syy siinä tavassa, jolla uket monestii esitetään, ärsyttävinä mää tarviin et mua raQsutetaan, stereotyyppisinä epävarmoina teinityttöinä, joiden itsekunnioituksessa, omanarvotunnossa ja etenkin ylpeydessä puuttuu joitakin olennaisia osasia. Ei niin että valittaisin teinitytöistä, mutta tsiisus sentään, MIEHEN ei tarvitse käyttäytyä kuin teinityttö ja hypätä rakkautensa kohteen jokaisesta pyynnöstä juuri niin korkealle kuin tämä toivoo. Eikä kyllä teinityttöjenkään, sen puoleen. Ylpeys se miehen (ja naisen ja tytön ja muutkin) tiellä pitää.

Tietenkään tähän sudenkuoppaan ei aina langeta, mutta silloin kun langetaan, niin ei juuri hyvin mene. Miehet miehinä, stereotyyppiset tepävarmat teinitytöt stereotyyppisinä epävarmoina teinityttöinä, kiitos.

Ehkäpä kiinnostavin asetelma on minusta sellainen, jossa on jonkinlaiset uke- ja semeroolit, mutta uke esitetään joustavana, hieman ehkä uhrautuvanakin persoonana, mutta jos liiallisuuksiin mennään, niin sitten koittaa kurjuuden aika semelle. Tai tahtooko noita nyt ukena ja semenä nähdä mitenkään erityisesti, useinhan myös ystävyyssuhteissa toinen määrää pitkälti tahdin ja suunnan ja toinen tulee perässä ("joo mulla käy") sen mukaan miten parhaaksi katsoo, mutta jos tarmokkaampi, dominoivampi, osapuoli lähtee tyhmyyksiin, niin tavallisesti alistuvanampi osapuoli tulee ja pistää kuriin ja herran nuhteeseen moisen tyypin.

TwoPartedMe

Re: Uke vai seme, onko sillä niin väliä?

Viesti Kirjoittaja TwoPartedMe » Ma Elo 25, 2008 18:41

Olen samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa näistä kärjistyneistä mielipiteistä. Semellä ja ukellahan tarkoitetaan vain yleistä seksuaalista asemaa suhteessa, ei se heti tarkoita että semen luonne on kauhea sadistipaska ja uke on masokisti ja hyväksikäytetty. Onhan asemasta huolimatta suhteen osapuolet ihmisiä, joilla on eri mielihyvän kohteet ja toisille alistaminen on kamala tabu ja egon kuolema, toiset eivät ole niin moksiskaan jos uke vähän semettää, oikeastaan vain monipuolista vaihtelua. Ja jos nimenomaan animesarjojen homopareista puhutaan: miksei ne koskaan suostu peilaamaan todelliseen elämään edes vähän? Minusta on ainakin yleisempää että semen ja uken paikat vaihtelevat juuri monipuolisuuden nimissä, eikä siitä kuitenkaan horju se käsitys kumpi loppupeleissä on uke ja kumpi seme. Onko tämä ilmiö liian monimutkaista toteuttaa animessa? Ei se minusta vaikealta kuulosta.
Eikä ukenkaan tarvitse aina välttämättä olla niin tavattoman naisellinen otus, voihan se ihan selkeä poikamieskin olla, joka nyt vaan tykkää olla se pienempi osapuoli.
"Nousin kerran ylös portaita, tapaamaan miestä olematonta. Hän ei ollut siellä tänäänkään, toivon etten häntä näekkään."

Ofoli~

Viesti Kirjoittaja Ofoli~ » To Elo 28, 2008 13:16

Se on totta, niin kuin Kappa sanoi: "miksi ihmeessä toisesta osapuolesta, ukesta, täytyy tehdä tyttö ilman rintoja?" Onko siinä enää mitään väliä mitä ukella jalkojenvälissä on, jos erot tehdään liian rajuiksi. Pitemmän päälle menee jo maku siinä kun katselee tämäntyyppistä yaoita jossa on aina selvä seme ja uke, 'nuorempi' tai nuoremmannäköinen tulee aina alle ja 'vanhaemman' dominoimaksi. Erojen suurentaminen alkaa hiljalleen näyttää hyväksikäytöltä jossa tämä, voi melkein sanoa 'lapsi' kiemurtelee lakanoissa ja 'aikuinen' ei koskaan näytä edes nauttivan touhusta. 'D
Ja se että pitää nämä erotella jotta tulee mieleen 'heteroparitus', onko tässä poikarakkaudessa enää siinä vaiheessa heteroihin verratessa mitään iloa? Toki se on ymmärrettävää että se on kiinnostavempaa nähdä kaksi miestä kietoutuneena toisiinsa, sen voisi silti tehdä realistisemmaksi, tuskin sitä todellisuudessakaan homot päätä että on seme ja etsii itselleen uken tai toisinpäin.
En itse välitä näistä erotteluista paitsi harvoissa ja niissäkin uke pääsee semen rooliin, jos niin haluaa. En ainakaan heti katso, kumpi on kumpi, varsinkaan silloin jos hahmot sattuvat olemaan vähemmän näihin rooleihin eroteltuja, on mukavempaa että parit saisivat mahdollisuuden olla kumpaakin. Ja ne missä eron heti huomaa, ei edes jaksa miettiä asiaa, koska sehän on jo selvää.
Semet ja uket on tarkoitettu lähinnä niille joilla ei ole mielikuvitusta näiden suhteen, anteeksi näin suoraan sanottuna :D en toki väitä ettenkö pidä tästä seme-uke erottelusta mutta kiinnostavempaa se lisi ilman ^^
ò__ó

OlenKukka

Viesti Kirjoittaja OlenKukka » La Tammi 01, 2011 01:18

Mielestäni yaoi-sarjassa Koisuru Boukun seme ja uke -suhde ei ole kovin selvä. Toinen on määräilevämpi päivällä ja häntä luulisi usein semeksi, mutta sängyssä "uke" hoitaa homman ja toinen hokee nimeä :lol: (kannatan koko sarjan lukemista, sillä siitä on tehty vain muutama OVA).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen yaoi-keskustelu”