Realistinen yaoi?

Kunhan aihe jotenkin läheltä liippaa yaoita tai shounen ai:ta, sana on täällä melkoisen vapaa.

Valvoja: Yaoi.fi / aktiivit

Asagi

Realistinen yaoi?

Viesti Kirjoittaja Asagi » Pe Joulu 17, 2010 21:42

Päätin nyt vihdoin pistää topikin asiasta joka on mietityttänyt. Joskus yaoikansan keskuudessa kuulee puhuttavan realistisesta yaoista. Kuitenkin suurin osa faneista on tyttöjä, mikä pistää miettimään että millä perusteella he tietävät mikä on realismin rajoissa toteutettua homostelua ja mikä ei. Esim. minä en menisi missään yhteydessä vannomaan mikä on shoujo-ain/yurin suhteen realistista koska en naisten välisistä suhde yms. asioista tiedä mitään eikä edes kiinnosta tietää.
Eli kysymys on, millä perusteella luokittelette onko jokin sarja/teos realistinen vai ei? Sen perusteella että siinä on jotain muutakin sisältöä kuin pelkkää jyystöä, vai jonkun muun asian takia? Ja mitä tarkemmin ottaen tarkoitatte realistisella yaoilla? Sitäkö että se on yksi yhteen verrattavissa oikeaan elämään, vaiko sitä että siinä on ripaus oikeaa elämää, mutta loppu kuitenkin fantasiaa?

Bijou

Re: Realistinen yaoi?

Viesti Kirjoittaja Bijou » Su Joulu 19, 2010 19:53

Hmm. Laitatpa ajattelemaan vaikeita... Näin nopeasti ajateltuna, realistisuus ainakin rajaa kaiken fantasian pois ja bishit, ainakin yaoit, joissa kaikki ovat aina bishejä.

Ja sitä vaikeampaa ajattelua: Lisää todellisuutta ainakin tuo myös miljööstä ja taustasta enemmän kertominen. Siis, että annetaan lukijalle joku realistinen maailma pohjaksi. Myös realistiset ja arkipäiväiset tapahtumat tuovat sitä lisää kuten vaikkapa riitely siivoamisesta tai ostoksilla käynti (joita löytyi muistaakseni Prince Charmingista.) Tietysti Prince Charmingista löytyy paljon epärealististakin.

Todellisuutta lisää ei niin selkeät Seme ja Uke-asetelmat, joita löytää usein. Esimerkiksi Okane Ga Naissa seme on alistujaa puolet pidempi. Monesti yaoi, jossa osat ovat vähemmän selvät (niitä ei huomaa heti ulkonäöstä), niitä vaihdellaan, tai niistä riidellään; koetaan realistisemmiksi. Minä ainakin koen.

Sitten, tuli myös mieleen, että yaoit, jotka näyttävät aikuismaisemmilta, tuntuvat myös realistisimmilta. Aikuismaisemmalta tarkoitan lähinnä piirrostyyliä, joka on lähentelee realismia (mangan/animen tasolla). Myös erilaiset huumorikevennykset vievät välillä realistisuutta. Tietysti, mitä enemmän näytetään, sen aikuismaisempaa. Ja samalla realistisempaa?

Tuskimpa mikään yaoi on kuitenkaan täysin realistista ja oikeiden homoseksuaalien välisiä suhteita kuvaavaa, sillä yaoihan on periaatteessa fanserviceä ja vielä pääasiassa tytöille. Joten, realistisuus on aina koetuksella. Ja niin, en minäkään fanityttönä voi turvautua kuin maalaisjärkeeni miettiessäni mikä on realistista ja mikä ei...

Siinä oli ainakin jotain :)

Asagi

Viesti Kirjoittaja Asagi » Su Tammi 09, 2011 18:31

Itsehän olen siis vakaasti sitä mieltä, ettei realistista yaoita ole edes olemassa koska koko yaoin pointti on se, että poika/miespariskunta laitetaan hyvin stereotyyppiseen heteron oloiseen asetelmaan (heikko, hauras ja suojelusta tarvitseva uke =nainen sekä hallitseva, voimakas ja toisen osapuolen "omistava" seme=mies). Joten ihan siltäkin pohjalta pistin topikin pystyyn koska minua oikeasti kiinnostaa tietää toisen laidan mielipiteet.

Bijou

Viesti Kirjoittaja Bijou » Su Tammi 09, 2011 21:50

Asagi kirjoitti:Itsehän olen siis vakaasti sitä mieltä, ettei realistista yaoita ole edes olemassa koska koko yaoin pointti on se, että poika/miespariskunta laitetaan hyvin stereotyyppiseen heteron oloiseen asetelmaan (heikko, hauras ja suojelusta tarvitseva uke =nainen sekä hallitseva, voimakas ja toisen osapuolen "omistava" seme=mies). Joten ihan siltäkin pohjalta pistin topikin pystyyn koska minua oikeasti kiinnostaa tietää toisen laidan mielipiteet.
Mitä itse olen kokenut, on jokaisessa suhteessa se, joka vetää ja se joka seuraa, enemmän tai vähemmän. En usko, että se pelkästään koskisi heterosuhteita, etenkään nyt tasa-arvoisuuden aikakautena. Pikemminkin, on ihmisiä, jotka haluavat olla suojeltavana ja ihmisiä, jotka haluavat hallita.

Myönnän kyllä, että "Uke" ja "seme" -termit tuntuvat epärealistisilta, sillä ihmisistä yleensä löytyy kummankin ominaisuuksia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen yaoi-keskustelu”