Fansubit

Keskustelua pintaa syvemmältä.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Arcadia-aktiivit

Avatar
FreakyM
Viestit: 183
Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Fansubit

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Pe Helmi 29, 2008 11:51

Erään blogin lukaistuani mieleeni heräsi ajatus että täällä Arcadian puolellahan ei olekaan vielä ollut ketjua kaikkein rakastetuimmasta keskustelunaiheesta joka animeharrastuksen yhteydessä nousee esiin: Fansubbaus.

Mikä on henkilökohtainen kantanne aiheeseen?
Onko aihe lyksinkertaisesti liian arka täällä käsiteltäväksi?
Saanko nyt kirvestä mainittuani aiheen?

Se jää nähtäväksi. Kerron kuitenkin oman kantani, tai oikeastaan oman tarinani.

Pyöritin vuosina 05- 07 Kuusamon Anime- ja MangasEuraa, "KAME"a, joka kokoontui kerran viikossa Kuusamon lukion tiloihin tunniksi-pariksi , no, lähinnä katsomaan animea. Ensimmäiset vuodet (04-alkuvuosi 05) katsoimme sarjat pääsääntöisesti DVD:ltä, so far so good. Tässä kohtaa kuitenkin ilmeni nopeasti, että suurin osa materiaalista, joka DVD:llä oli käytössämme, oli sellaista jonka kaikki olivat nähneet, ja yleensä useaan kertaan. Vuoden 05 alussa tapahtui sitten eräs pieni muutos, joka johti siihen että minä, tuolloin aloitteleva animeharrastaja, huomasin yllättäen olevani käytännössä vastuussa koko toimintamme jatkumisesta. Päätin hetken pohtimisen jälkeen että nyt saa riittää, aletaan tuijottaa tuoretta tavaraa. Kysyin seuraavalla viikolla jäseniltä, joita tuolloin oli vielä noin 20, jotta haittaako ketään jos tästä eteenpäin katsoisimme tuoreempia sarjoja, sellaisia joita kukaan ei ollut vielä ehtinyt näkemään, ja "yllättäen" kaikkien mielestä tämä oli hyvä idea. Jatkokysymyksenä ilmoitin että tällöin sarjat tulisivat olemaan ns. "vähemmän laillisia"- kaikki ymmärsivät kyllä, ja suostuivat. Näin ollen jatkoimme toimintaamme seuraavat kaksi vuotta, iloisesti fansubattua animea tuijotellen, kunnes porukka sitten vain hajosi siihen että ihmiset alkoivat muuttaa kuka minnekkin pois paikkakunnalta.

Ja mikäkö on kantani fanisubbauksiin? Tuen täysillä.
EDIT: Viesti kirjoitettu melko kiireellä pakkaamisen ohessa, palaan asiaan viikonlopun aikana.. edessä matka halki suomen ->
Viimeksi muokannut FreakyM, Pe Helmi 29, 2008 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When I gaze the man who is gazing at me
when I stare into the looking-glass
when I ask what he sees
Then I'm asking for more, and the more that I want to know, I'll know what I'll never know
http://urborg.wordpress.com/

Avatar
madu
Viestit: 1442
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Pe Helmi 29, 2008 12:33

Vaikka sainkin ylläpidolta vaisun vihreän valon aluetta perustaessa fansubeista puhumiseen, otetaan ainakin alkuunsa aika iisisti koska edustetaan kuitenkin animeunionia. Minun henkilökohtainen kantani alueen vastuuhenkilönä on, että homma on OK niin pitkään kuin linkkejä ei lentele, ryhmien nimistä puhuminen taas meneekin senverran harmaaksi alueeksi että jätetään se väliin. Pyydän asiaan selvitystä illemmalla (AU:n modet saa lähettää privaviestiäkin asiasta jos bongaatte tämän ennen kuin ehdin irkkiin).

Okei, eli homma selvitetty, puhukaa vapaasti kunhan ette linkitä mihinkään laittomaan. ps. lisätkää yliviivaus-tagit foorumisoftaan

Nyt kun tuo on saatu alta pois, pääsenkin itse aiheeseen. Fansubit on periaatteessa aika kaksipiippuinen juttu - tykkään ja katson itse, juu, mutta toisaalta ne varmasti syövät animeteollisuudelta budjettia. Tähän haluaisinkin selvennystä, kiinnostaa tietää miten paljon fansubien lataaminen vaikuttaa Japanin päässä firmojen rahoitukseen.

Kun sarja lisensoidaan länsimaihin, maksetaanko tästä Japaniin joku könttäsumma vai korvataanko lisenssikulut provikkana jokaisesta myydystä DVD:stä?

Mikäli asiat tapahtuvat tuolla ensimmäisellä tavalla, fansubit toimisivat myös tehokkaana protestina dubbien laatua ja editontia kohtaan ja muutenkin tuo jenkkimeininki tuntuu menevän aika perseilyksi, miettii nyt vaikkapa niitä tulevia Shigofumin ja True Tearsin jaksojen hintoja. Toisaalta taas korkeat hinnat, huono laatu ja firmojen kaatumiset todennäköisesti johtuvat juuri siitä, että kansa lataa mieluummin fansubit kuin ostaa kökkö-DVD:itä. Lisäksi vaikka lisensoiti hoidettaisiinkin könttäsummalla eli sarjojen tekijät saavat ihan yhtä paljon rahaa riippumatta siitä, miten paljon jenkki-DVD:t myyvät, fansubien lataaminen varmaan heikentää sarjojen lisensointimahdollisuuksia - jos jenkkifirmat huomaavat että aikaisempienkin sarjojen myyntiluvut ovat alhaalla, miksi ottaa enää lisää sarjoja tuottamaan tappiota.

Toisaalta en välttämättä panisi pahakseni jos tuo ylimääräinen lenkki animen jakeluketjussa Japanista Suomalaiselle TV-ruudulle tippuisi kokonaan pois. Mikäli kehitettäisiin joku keino jolla sarjat ja elokuvat saisi enkkutekstein varustettuna suoraan Japanista ulos maailmalle ilman turhia välikäsiä, se saattaisikin olla tukemisen arvoista. Se on kuitenkin ehkä vähän liian radikaali utopia. Toimivampi ratkaisu DVD-julkaisujen ostamisen innoittamiseen onkin kaikkien rakastama iki-ihana sälä. Nykyteknologia ei ihan vielä ole niin khuul ja oossom että pystyisit varettamaan itsellesi tosi-ihkun Haruhi-tyynyliinan, mutta jos ostat DVD:n, sen saa kivasti mukana. Tähän sälään tulisikin painottaa, kaikennäköinen pikkukiva niinkuin DVD-ekslusiivinen figuurisarja, joku T-paita tai jotain saattaisi hyvinkin kasvattaa ostohaluja. Tässäkin tottakai on se varjopuoli että sälä ei ole ilmaista, ja sen standardisointi nostaisi hintoja ainakin vähän.

Siinä siis vähän spekulaatiota mieheltä, joka ei tiedä mistään mitään. Ottakaa kantaan, korjatkaa asiavirheitä, valottakaa asiaa.

Virallisissa yhteyksissä kuitenkaan en ihan heti lähtisi tukemaan fansubeja. Yhdistystoiminnan tulisi kestää päivänvaloa sen verran, että jatkuva tekijänoikeusrikosten suorittaminen ei inspaa, vaikka siitä ei ikinä joutuisikaan vastuuseen. Tottakai fansubien katsominen laajentaa valikoimaa valtavasti, mutta ainakin meillä KUMAssa on jäseniä joilla on niin isot DVD-kirjastot että tekeminen ei lopu ihan heti kesken, fansubeja voi sitten jokainen katsoa kotonaan keskenään tai pienemmällä porukalla. Kiinnostaisi kuitenkin kuulla, miten fansubeja näyttävät yhdistykset perustelee toimintansa (vai perusteleeko ollenkaan?), kun välillä on mietityttänyt että pelkästään DVD:iden näyttäminen liian monelle ihmiselle samaan aikaan menee lainopillisesti aika harmaaksi.

Eli siis tl;dr - yksityishenkilönä tuen fansubeja mutta niiden vaikutus animeteollisuuteen mietityttää, yhdistyksen vara-pj:nä näytän tilaisuuksissamme vain virallisia DVD-julkaisuja.

Muoks: Sattuupa silleen että Tsubasa ja niidel molemmat ovat jauhaneet aiheesta blogeissaan, ja sieltä löytyi ainakin jonkunverran vastauksia omaa päätäni vaivaaviin asioihin, joten kannattaa tutustua jos askarruttaa, saa ainakin yhden näkökulman aiheeseen varsin hyvin perusteltuna ja mietittynä. Kuitenkin kiinnostaisi lukea myös fansubien vastaista tekstiä, ts. onko niiden vastustamiseen mitään muuta hyvää syytä kuin se, että se on lievästi (kukaan tietääkseni ei ole joutunut animen latailusta vastuuseen Suomessa, mites maailmalla) laitonta?

Avatar
Bitten
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 13:47

Viesti Kirjoittaja Bitten » Pe Helmi 29, 2008 17:34

madu kirjoitti:toisaalta ne varmasti syövät animeteollisuudelta budjettia.
Jos fansubit nyt yhtäkkiä häviäisivät internetin syvyyksistä, kuinka moni siinä tapauksessa siirtyisi virallisiin julkaisuihin? Sitä on vaikea sanoa, mutta itse veikkaisin määrän olevan suht. pieni. Mutta entä jos fansubbeja ei olisi ollut alunperinkään? Kuinka moni olisi siinä tapauksessa alkanut ostaa virallisia julkaisuja? No, jos otetaan huomioon se, että - kuten Tsubasakin sanoi Animen fansub-artikkelissaan - animen suosio länsimaissa on täysin fansubbien ansiota, niin siitä voi varmaan päätellä, että ei varmaan kovin moni.

Mutta fansubit eivät olekaan se ongelma, jonka takia animeteollisuudella menee niin huonosti. Se ongelma on ihmisluonto. Ja mitä ihmisluonnolle voi tehdä? Ei mitään. Mutta jos vuori ei tule Muhammedin luo, Muhammed voi mennä vuoren luo. Tätä ongelmaa pitää siis alkaa ratkaisemaan toiselta kantilta.

Itse kirjoitin blogiini vähän aikaa sitten ehkä hiukan utopistisen ratkaisuvaihtoehdon tälle ongelmalle. Jos et jaksa blogimerkintää lukea, lyhyesti sanottuna ehdotin fansubbaajien ja animeteollisuuden yhteistyötä (minähän sanoin, että se on utopistinen näkemys) sekä välikäsien selventämistä (katso tuolla blogimerkinnässä oleva kuvio).

Itse siis suhtaudun fansubbeihin myönteisesti. Ne eivät ole ongelma, vaan ihmisten konservatiivinen luonne. Toki haluan tukea animeteollisuutta, mutta voisi se tukeminen olla helpompaakin (ja halvempaa).
Viimeksi muokannut Bitten, Pe Helmi 29, 2008 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kunimura
Viestit: 301
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 18:47
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja Kunimura » Pe Helmi 29, 2008 17:47

Anime on kallista sekä Japanissa että länsimaissa. 80- ja 90-luvulla japanilaiset otakut ottivat sarjoja videonauhoille ja vaihtelivat niitä kaveriensa kanssa toisiin sarjoihin. Koska Japanissa ei käsittääkseni edelleenkään näy kaikki kanavat kaikkialla, monilta menee tietyt sarjat sivuun ja sitten on joko hankittava DVD tai pyydettävä apua kaverilta, joka sattui tallentamaan sarjan telkkarista kovalevylleen ja pyydettävä tätä lainaamaan tallenne esim. netin välityksellä. Luulisin että jokainen ei valitse tuota ensimmäistä.

Ainoa mikä erottaa edellisen fansubbauksesta on se että jälkimmäisessä päälle läntätään jonkunlainen käännös, jotta japania taitamaton ymmärtää mistä on kyse. Molemmat ovat lain silmissä yhtä rikollista toimintaa.

Koska ajatus siitä että kaikki anime voitaisiin esittää länsimaissa TV:ssä on täysin absurdi haluaisin jonkinlaisen kompromissin: Sarjat pitäisi voida katsoa päivää tai paria ensiesitystä myöhemmin käännettynä englanniksi kohtuu hintaan, vaikka jollain pienellä 10-20€ kuukausimaksulla, jolla saisi katsoa niin paljon kääntäjän tarjoamaa uutta animea kuin haluaisi. Ja sitten kun samat jaksot tulevat myyntiin DVD:lle, niiden sekaan olisi laitettu jotain kylkiäisiä, jotka tekisivät DVD:n ostamisesta mielekästä.

Yksi syy miksi anime-DVD:t eivät myy lännessä niin hyvin kuin Japanissa on luultavasti se että länsimaisilla animen kuluttajilla ei ole samanlaista "Gotta catch 'em all!"-asennetta kuin japanilaisilla tovereillaan. Minä ainakaan en hanki animea kartuttaakseni kokoelmaani vaan pelkästään katsomista varten. Jos olen jo nähnyt jonkun sarjan enkä aio katsoa sitä uudestaan, mitä ihmettä teen jollain DVD:llä joka vie vain tilaa? DVD-Extrat saattaisivat kiinnostaa, mutta kun niitä on melko köyhästi ja nekin vähät extrat mitä löytyy eivät yleensä ole kiinnostavia niin se niistä.

En suoranaisesti sanoisi tukevani fansubbaamista, mutta jos sitä ei olisi ollenkaan, katsoisin huomattavasti vähemmän animea. Ja vaikka joskus onnistuttaisiin puhdistamaan maailma fansubbaajista, porukat ei ehkä pääsisi heti käsiksi uusiin animeihin, mutta sitten kun ne julkaistaisiin vuoden tai parin päästä englanniksi, niin kyllä ne DVD-ripit aikanaan päätyisi nettiin.

Ajattelisin siis asian ennemmin näin: fansubit saattavat parhaassa tapauksessa tuoda sarjan suuremman porukan tietoisuuteen, joista osa saattaa ostaa jopa laillisen DVD:n kun se julkaistaan. Mutta jos fansubbeja ei olisi, sarjojen mainostamiseen olisi panostettava enemmän, että ihmiset edes tietäisi sarjasta, ja kuinka moni olisi silloin valmis ostamaan kalliin DVD:n ilman mitään takeita siitä että sarja on mistään kotoisin?

Henkilökohtaisesti voin ainakin sanoa, että sarjaa Ö täytyy kyllä hypettää todella kovaa ja korkealta että maksaisin 30€ kolmesta tai neljästä jaksosta joiden laadusta ei kuitenkaan ole muuta taetta kuin se hype. Ja muistaakseni joku bändi valutti uuden levynsä tahallaan nettiin ennen levyn julkaisua ja arvatkaa mitä: se myi paremmin kuin odotettiin, koska se oli saanut netin välityksellä niin paljon huomiota jo ennakkoon.

Jos fansubeista pitää jotain negatiivista hakea niin, ihmiset jotka myy niitä netissä. Minulla ei ole mitään minkäänlaista piratismia vastaan niin kauan kuin sillä ei tienata rahaa, mutta sitten kun omaan kukkaroon alkaa valua valuuttaa, homma alkaa mennä aika moraalittomaksi.

Toisaalta, onko yhtään enemän moraalisesti oikein, että animen julkaisija kerää isot rahat ja sen tekijät eivät saa siitä juuri mitään? Animeissa ei kuitenkaan liiku niin isot rahat kuin vaikka Hollywood-leffoissa ja yksittäisille ihmisille ei todellakaan makseta projektiin osallistumisesta miljoonia.

Eiköhän tämä ollut tässä.
madu kirjoitti:Toisaalta en välttämättä panisi pahakseni jos tuo ylimääräinen lenkki animen jakeluketjussa Japanista Suomalaiselle TV-ruudulle tippuisi kokonaan pois. Mikäli kehitettäisiin joku keino jolla sarjat ja elokuvat saisi enkkutekstein varustettuna suoraan Japanista ulos maailmalle ilman turhia välikäsiä, se saattaisikin olla tukemisen arvoista. Se on kuitenkin ehkä vähän liian radikaali utopia.
Hieman off-topic, mutta eräs Japanilainen pelienkehittäjä SNK on kokeillut tuota. SNK:lla oli aikoinaan ikioma konsoli nimeltä Neo-Geo jolle se teki lähes yksinään pelejä. Neo-Geosta ei ollut kuin yksi versio kaikkialla maailmaa ja SNK päättii säästää rahoja kääntämällä itse kaikki pelit myös englanniksi, jottei samasta pelistä olisi tarvetta julkaista useampaa eri versiota. No, homma ei oikeasti toiminut ja pelien käännökset olivat täynnä typoja ja kielioppivirheitä. Joskus peleistä karsittiin välivideoita jne. jotta käännettävää dialogia olisi vähemmän.

Toinen hyvä esimerkki japanilaisten englannintaidoista on AkibaBlogin englanninkielinen versio (saattaa sisältää NSFW matskua, "you've been warned, kids"). Kyllä noita artikkeleja pystyy lukemaan, mutta yleensä käy niin että katson vain kuvat ja skippaan kaiken ingrishin.

Näiden tarinoiden opetuksena on ennenkaikkea se, että älkää odottako että mikään minkä japanilaiset ovat ihan itse kääntäneet englanniksi olisi kovin tasokasta.

Avatar
Guildenstern
Viestit: 230
Liittynyt: La Syys 02, 2006 18:49

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » Pe Helmi 29, 2008 19:21

Tätä aihetta lähestytään monesti aivan liian monimutkaiselta kannalta.

Suurin probleema ainakin näin kotimaan kohdalla piilee siinä ettei itseään kiinnostavaa animea monesti saa mitenkään muuten kuin netistä lataamalla.
Laajentaakseen valikoimaa, henkilön on oltava ensinnäkin A) kyllin kypsä osatakseen käyttää nettikauppoja, B) omattava valmiudet niissä asioimiseen, C) saatava säännöllisiä tuloja, jotka riittävät ostosten jälkeen myös ihmisarvoiseen elämiseen, sekä D) oltava loputtoman kärsivällinen, aktiivinen ja markkinatietoinen.

Ratkaisu ongelmaan: lähikauppiaasi on supersankari ja tekee kaiken tuon puolestasi.

Tekniset rajoitteet tuovat ymmärrettävästi omat halkonsa rattaisiin.
Suomen markkinoille päätyäkseen animen on ensin löydettävä maahantuoja, julkaisija, tavarasta kiinnostuneet kauppiaat ja ties mitkä, ja sitten sille on tietysti saatava asianmukaiset tarkastukset, leimat, sekä tekstitykset ennen kauppoihin päätymistä. Koska ilman valtakunnallisten direktiivien hyväksyntää moista pornoa ei myydä missään. Ja koska suomalaiset hablaavat englantia toisena äidinkielenään vain nettifoorumigallupeissa ja finska-optiottoman piirretyn kauppaaminen on taloudellinen itsemurha.

Kuluttajat haluavat, että kuvattu ketju on käyty läpi max viikossa, mutta prosessi kestää silti asiasta kiinnostuneiden henkilöiden ja muiden kivien käsittelyssä vuosia, samaan aikaan kun kaikki ovat jo ladanneet kamansa netistä eivätkä varmasti pistä viikkorahaansa kivikautisiin DVD-lootiin.
Täten myyjä saa diilistä vain näpeilleen eikä taatusti ole innostunut nopeuttamaan prosessia tulevaisuudessa.

Jos pullon henki antaisi kolme toivomusta, asia olisi jo ratkaistu.
1. *Snap*, fanitekstittäjät kasvoivat aikuisiksi, myivät domaininsa ja liittyivät politiikkaan.
2. *Crackle*, kuluttajat tajusivat etteivät saa suosikkisarjojaan laillisesti muualta kuin kaupasta ja päättivät lähestyä torrent-palvelimen sijaan alan kauppiasta.
3. *Pop*, kaupat heräsivät maanantaiaamuna sähköpostien tulvaan ja tajusivat että heillä on käsissään vuosisadan markkinarako. Tarjonta vastaa kysyntään ja kuluttajien aktiivisuus toi hinnat ennen pitkää siedettävälle tasolle. Utopia on syntynyt. Ihmiset täyttyvät onnesta katsoessaan Minami-ke'tä ja hymyilevät kadulla toisilleen Gurren Lagannin logo paidoissaan. Sodat loppuvat ja maailmantalous vakaantuu.

The end.

Avatar
Tsubasa
Viestit: 631
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 19:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » La Maalis 01, 2008 11:40

madu kirjoitti:Kun sarja lisensoidaan länsimaihin, maksetaanko tästä Japaniin joku könttäsumma vai korvataanko lisenssikulut provikkana jokaisesta myydystä DVD:stä?
Könttäsumma, jaksokohtaisesti. Halvempi sarja saattaa irrota 30 - 40 000 taalalla per jakso, mutta jos Japanin päässä tuumitaan kyseessä olevan arvokkaampi sarja hinta saattaa kohota roimastikin. Veikkaisin ADVin maksaneen Gurren-Lagannista ainakin 70 tonnia per jakso.

Ongelmiahan syntyy siinä vaiheessa, kun japanilaisten käsitys siitä mikä on arvokasta poikkeaa länsimaisesta... ("Miten niin ette halua ostaa Pumpkin Scissorsia, sehän on ihan teitä varten tehty?!") Japanissa kuvitellaan pitkälti tilanteen olevan vielä 2000-luvun alun kaltainen, jolloin kaikki lisensoitiin länteen ja kaikki myös meni kaupaksi. Lasikatto on kuitenkin tullut vastaan jo aikoja sitten, joten koska lisensointikäytäntö on tällainen tilanne ei voi jatkua enää kovinkaan pitkään ilman radikaaleja muutoksia... joista näkyykin jo merkkejä.
Guildenstern kirjoitti:Laajentaakseen valikoimaa, henkilön on oltava ensinnäkin A) kyllin kypsä osatakseen käyttää nettikauppoja, B) omattava valmiudet niissä asioimiseen, C) saatava säännöllisiä tuloja, jotka riittävät ostosten jälkeen myös ihmisarvoiseen elämiseen, sekä D) oltava loputtoman kärsivällinen, aktiivinen ja markkinatietoinen.
Sekä E) satuttava tykkäämään niistä sarjoista, jotka on länteen lisensoitu - eikä se jenkkien animeteollisuuden ollessa nykyjamassa ole lainkaan oletusarvoista. Voin heittää esimerkiksi sellaisen pikku ennustuksen, että mikään noitaminA-sarja tuskin eksyy nykyisessä tilanteessa Atlantin vesille...

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » La Maalis 01, 2008 22:01

Bitten kirjoitti:No, jos otetaan huomioon se, että - kuten Tsubasakin sanoi Animen fansub-artikkelissaan - animen suosio länsimaissa on täysin fansubbien ansiota, niin siitä voi varmaan päätellä, että ei varmaan kovin moni.
Niinpä niin, animehan tuli länsimaihin vain ja ainoastaan fansubbien ansiosta. Mikään muu ei tähän asiaan ole vaikuttanut. Speed Racereilla, kapteeni Albatoreilla, Hopeanuolilla tai Robotecheillä, Pokemoneista ja kumppaneista puhumattakaan, ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta. Varsinkaan kun niillä on ollut paljon, paljon, paljon enemmän näkyvyyttä niin median kuin kuluttajienkin keskuudessa kuin fansubeilla. Fansubit ovat ainoa syy.

Näin yleisemmin: maailma on erittäin monimutkainen järjestelmä. Jonkin asian yksinkertaistaminen yhteen tiettyyn syyhyn tyypillisesti vie analyysin täysin metsään. Juu, fansubit ovat olleet osa ruohonjuuritason työtä, jotka ovat varmasti vaikuttaneet animen leviämiseen länsimaihin. Mutta se on vain yksi syy monien joukossa, ja on hyvin vaikeaa arvioida kuinka tärkeä syy se on verrattuna muihin.

Fansubit leviävät (pääosin) sosiaalisten verkostojen kautta, joten niiden tehoa tai suosiota on hyvin vaikea verrata esimerkiksi Pokemonin tai vastaavan markkinointiin ja vaikutukseen. Kummassakin on puolensa ja puolensa. Seuraa pari positiivista esimerkkiä.

Fansubin saaja tyypillisesti saa ensimmäisen fansubin saadessaan tietää myös että kyseessä on tällainen animejuttu, jota on saatavilla myös enemmän. Tällöin, mikäli kiinnostus herää, tietää uusi protofani, mistä saada lisää tavaraa.

Pokemonin medianäkyvyys oli aikoinaan aika käsittämättömän suuri, ja sen penetraatio pääasiallisen kohderyhmän parissa ymmärtääkseni aika järkyttävän suuri. Nuo lapset ovat nyt jo kasvaneet nuoriksi tai nuoriksi aikuisiksi. Pokemon tuskin enään kiinnostaa heitä, mutta se on tutustuttanut kaikki harrastajansa visuaaliseen tyyliinsä. Samankaltaista tyyliä näkyy myös monissa muissa anime/manga/yms. tuotteissa, jolloin kynnys kokeilla niitä voi olla huomattavasti alhaisempi kuin ummikolla. Toisin sanoen Pokemonin järkyttävä suosio aikoinaan on voinut herättää kiinnostuksen erittäin monella potentiaalisella fanilla. Hopeanuoli on ilmeisesti aikoinaan tuottanut samanlaisen ilmiön. Ainakin jos kiljoonasta "tuokaa Hopsu suomeen"-pyynnöstä voi mitään päätellä.

Fansubit itsensä, ja niiden vaikutus teollisuuteen. Sanoisin, että nykyään kun fansubien saatavuus on youtuben kaltaisten palveluiden takia tullut erittäin helpoksi, on niistä animeteollisuudelle paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. (Siitä en sano mitään, mikä tilanne aikaisemmin oli, koska en jaksa ruveta asiaa tähän hätään miettimään) Porukka ei enään jaksa ostaa DVD:itä, kun saman tavaran saa äärimmäisen helposti netistä. Youtuben käyttöön kun ei tarvitse minkäänlaista teknistä tietämystä ja kaikki tuntevat kyseisen palvelun; torrettien käyttöön tarvittiin edes vähän osaamista ja ne eivät olleet läheskään yhtä suuren piirin tiedossa. Eli käytännössä youtube ja muut vastaavat palvelut ovat siirtäneet fansubit nettiä aktiivisesti seuraavien fanien jutusta koko kansan saataville. Ja miksi maksaa kolmesta jaksosta 20€, jos saman saa ilmaiseksi?

Animeteollisuuden olisi nyt muutettava toimitapojaan, esimerkiksi ottamalla käyttöön uusia jakelutapoja tai muuttamalla DVD-julkaisutaktiikkansa.
Viimeksi muokannut jtn, La Maalis 01, 2008 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jussi Nikander

Avatar
Bitten
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 13:47

Viesti Kirjoittaja Bitten » La Maalis 01, 2008 22:20

jtn kirjoitti:Niinpä niin, animehan tuli länsimaihin vain ja ainoastaan fansubbien ansiosta. Mikään muu ei tähän asiaan ole vaikuttanut. Speed Racereilla, kapteeni Albatoreilla, Hopeanuolilla tai Robotecheillä, Pokemoneista ja kumppaneista puhumattakaan, ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta. Varsinkaan kun niillä on ollut paljon, paljon, paljon enemmän näkyvyyttä niin median kuin kuluttajienkin keskuudessa kuin fansubeilla. Fansubit ovat ainoa syy.
Nyt minä puhuin animen suosiosta, en animen tulosta. Ei fansubbaajat välttämättä olisi aloittaneet nykyisenlaista laajaa subbausta ilman pokemoneja, hopeanuolia ym., eikä animen suosio olisi välttämättä saanut samanlaista nopeaa alkusysäystä ilman niitä, mutta ilman fansubeja ei anime olisi läheskään niin suosittua kuin se nykyään on.
jtn kirjoitti:Näin yleisemmin: maailma on erittäin monimutkainen järjestelmä. Jonkin asian yksinkertaistaminen yhteen tiettyyn syyhyn tyypillisesti vie analyysin täysin metsään. Juu, fansubit ovat olleet osa ruohonjuuritason työtä, jotka ovat varmasti vaikuttaneet animen leviämiseen länsimaihin. Mutta se on vain yksi syy monien joukossa, ja on hyvin vaikeaa arvioida kuinka tärkeä syy se on verrattuna muihin.
Totta. Ilmiöiden yksinkertaistaminen on tavallaan typerää. Toisaalta se on tehokas ja yleinen retorinen keino. Ja tässä tapauksessa ilmiön yksinkertaistaminen fansubien ansioksi oli mielestäni ihan paikallaan. Muussa tapauksessa viestini olisi voinut olla epäröivä ja selittelevä. Ei sellainen kiinnitä huomiota, eikä herätä keskustelua. Ja keskustelua minä haen ;)

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » La Maalis 01, 2008 22:28

Bitten kirjoitti:Nyt minä puhuin animen suosiosta, en animen tulosta. Ei fansubbaajat välttämättä olisi aloittaneet nykyisenlaista laajaa subbausta ilman pokemoneja, hopeanuolia ym., eikä animen suosio olisi välttämättä saanut samanlaista nopeaa alkusysäystä ilman niitä, mutta ilman fansubeja ei anime olisi läheskään niin suosittua kuin se nykyään on.
Yllä mainitsemani argumentit toimivat niin animen maahantuloon kuin sen suosin nousuunkin. Oli kyseessä kumpi tahansa, ovat fansubit vain yksi syy, eivätkä välttämättä läheskään tärkein syy.
- Jussi Nikander

Avatar
Bitten
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 13:47

Viesti Kirjoittaja Bitten » La Maalis 01, 2008 22:55

jtn kirjoitti:eivätkä välttämättä läheskään tärkein syy.
Millä perusteella?

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » La Maalis 01, 2008 23:46

Bitten kirjoitti:Millä perusteella?
Tekisi mieli vastata tähän "täsmälleen samoilla", mutta kenties perustelen hiukan.

Eli kuten aikaisemmasta tekstistäni voi huomata, Hopeanuolet, Pokemonit ja muut ovat tutustuttaneet mahdollisia faneja japanilaiseen tuotantoon. Kenties myös paljon laajemmassa mittakaavassa kuin fansubit, koska niitä on markkinoitu aivan eri tavalla ja ne ovat olleet suuremman käyttäjäkunnan tiedossa ja saatavissa. Täten maaperä oli jo pelkästään näiden takia kaikkea muuta kuin neitseellinen siinä vaiheessa kun DB aloittii ja suomen manga- ja animebuumin. Samoin kansainvälisessä mittakaavassa Robotechillä, Speed Racerilla, kapteeni Albatorilla (Harlock Ranskassa, jos nimi ei ole tuttu) ja muilla on ollut erittäin suuri osuus edelläkävijänä. Täten, väite että fansubit ovat ainoa syy animen suosioon on virheelinen.

Miten suuri vaikutus milläkin asialla on ollut on taas aivan eri juttu, jota en rupea tässä vaiheessa sen enempää spekuloimaan. Kenties fansubit ovat olleet tärkeä tekijä, kenties niillä ei suuressa mittakaavassa ole paljoakaan tekemistä asian kanssa. Ehkä ne vain fandomin sisältä katsoen näyttävät paljon tärkeämmiltä kuin ovat. Ts. "koska minä tosifani innostuin animestan fansubien avulla ja innostin kaverinikin ovat ne varmasti tärkeä tekijä". Tai kenties ruohonjuuriverkosto on markkinoinut asiaa erittäin onnistuneesti. Tarkempaa analyysiä en tässä vaiheessa rupea tekemään, koska en ole miettinyt asiaa sen enempää.

Itse muuten innostuin animesta yhden Jyrki J. Kasvin Wexteen-kolumnin, kirjastosta löytyneen Ranma-albumin ja MAYn näyttämän (kaupallisen) Slayers-esityksen takia.
- Jussi Nikander

Avatar
niidel
Viestit: 287
Liittynyt: Ma Syys 19, 2005 01:04
Paikkakunta: Helsinki / Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niidel » Su Maalis 02, 2008 03:01

Aika jännä.

Itse nimittäin huomaan tässä mielenkiintoisen jaon Wanha Cowlu 1920:n (esim. jtn, Mauno, ainakin osittain myös Kyuu) ja MeOllaanNuorisoJengi_94:n (edustajina esim. Tsubasa, Bitten, minä ja monta muuta) välillä. Vanhempi sukupolvi tuntuu aika pitkälti sitoutuneen trickledown-teorioihin (wikipedia-linkki) ts. "mitä paremmin oikeudenhaltijan edut turvataan, sitä enemmän materiaalia tuotetaan" - tätä kantaahan edustaa myös sisältöteollisuus. Nuoremmat taas lähtevät siitä, että "vapaan levittämisen" edut ("Tää olikin jännä sarja, voisin vaikka nyt ostaa ton DVD-boksin kiitokseksi") ovat lopultakin suuremmat kuin sen haitat ("Ai joku DVD, no mitä järkeä ostaa kun näin ton ilmaseks jo vuosi sitten fansubeina?").

Jtn:llä oli kyllä erittäin hyvä pointti tuo, että faneilla voi hyvinkin olla taipumusta yliarvioida fansubien merkitystä harrastukselleen, olet varmaan ihan oikeassa sen suhteen. Totta on, että suuri osa nykyharrastajista - se Suuri Massa joka näkyy esim. Animeconissa - on nimenomaan sitä sukupolvea, joka on kasvanut Pokémonin jne parissa ja melko varmasti suurempi osa heistä on saanut sen ensimmäisen anime-kipinän (Aniki? ;D) juuri sieltä.

Varoitus: oikeustieteellinen vertaus lähestyy! Lailla ohjataan yhteiskuntaa, mutta toisaalta yhteiskunnan muutokset vaikuttavat myös siihen, millaisia lakeja säädetään. Kumpikin vaikuttaa toiseen ja on oikeastaan mahdotonta sanoa, kumpi oli ensin, muna vai kana. Sama juttu fansubien ja pokemonien kanssa: osa aloittaa "animeuransa" fansubeilla ja osa pokemonilla. Toisaalta pokemoninkatsojista "irtoaa" ihmisiä fansubbaajiksi ja fansubien katsojiksi, jotka taas mainostanevat pokemoneja ja muita TV-animeja sukulaislapsilleen jne (enkä nyt halua että kukaan tulee sanomaan "no minä nyt en ainakaan mainosta mitään Pokémonia 5-vuotiaalle serkulleni koska Pokémon on niin paska", tämä oli siis lähinnä vertaus.).

---

Katsonko fansubeja? Todellakin katson, enkä edes häpeä. En koe aiheuttavani animeteollisuudelle minkäänlaisia tappioita. Tässä kohtaa syyttäjä huutaa "Objection!" ja alkaa puhua "varastamisesta" - mutta kun niin monta kertaa on todettu, tekijänoikeuden loukkaukset ovat itse asiassa aivan eri asioita kuin varastaminen, koska alkuperäinen esine ei katoa minnekään, katoaa vain tietty potentiaali siihen, että ostaisin sen. On virheellistä olettaa, että ostamattomuus johtuisi yksinomaan siitä, että animen (tai minkä tahansa teoksen) on jo nähnyt, koska

a) kynnys ostaa tuote ja hyödyntää sitä ovat rahallisesti mitattuna erilaiset ja
b) tuotteen voi ostaa muustakin syystä kuin vain siksi, että tahtoo saada sen käytettäväkseen.

A-kohtaa voidaan havainnollistaa näin - Ursula tarjoaa Brynolfille karkkia. Brynolf kiittää ja syö Ursulan tarjoamat karkit, koska sai ne ilmaiseksi. Tästä ei kuitenkaan voida päätellä, että Brynolf olisi 100% varmuudella ostanut karkkia, jos hän ei olisi niitä Ursulalta ilmaiseksi saanut (tässä on irrelevanttia se, että Ursula oli ostanut karkit, koska tässä tapauksessa olemme kiinnostuneita vain mahdollisen ostajan ts. Brynolfin toimista. Ja kukapa tietää, ehkä Ursula oli tehnyt karkit itse tai varastanut ne?).

B-kohta taas on lähempänä sitä, mistä kirjoittelin blogissakin (linkki relevanttiin blogikirjoitukseen). Kaikille on varmaan tiedossa, että anime ei ole elintarvike, ts. sitä ei tarvitse itsensä elossa pitämiseen. Jos ruoka on lopussa ja rahaa ei ole, ihminen viime kädessä varastaa ruokaa (tai tappaa muita :E), koska muuten seuraus on kuolema. Tätä ennen ihminen kuitenkin luultavasti maksaa ruoastaan. Jos anime on lopussa, ihminen... ööh. Ei siitä mitään seuraa. Perinteinen näkökanta on yksinkertaisesttuna "maksat ensin, muuten sinulla ei ole oikeutta syödä / katsella animea/elokuvia tai kuunnella musiikkia!" Teknologia on kuitenkin mahdollistanut seuraavan: "Minähän katson animea tai leffoja tai kuuntelen musiikkia, ja te ette voi asialle mitään. Minä maksan jos maksan." Nyt onkin relevanttia se, millä ehdoilla tuo maksaminen tapahtuu? Itselläni ainakin on se kanta, että ostan DVD:t jos anime on "tarpeeksi hyvä" ts. ostamisen arvoinen. Tämä on tietysti kriteerinä erittäin epätarkka, mutta suurin piirtein tuolla kriteerillä ihmiset yleensäkin ostavat viihdetuotteensa.

Ostopäätöksen kuitenkin vaikuttavat myös muut asiat, esimerkiksi laatu - yleensä DVD-kuva on laadukkaampi kuin fansubi, mutta jo sinällään niinkin perustavanlaatuinen asia kuin käännös voi olla huonompi (esim. koska fansubbaajat ovat todellakin fansubbaajia ja saattavat hyvinkin ymmärtää esim. kulttuuriviittaukset ja muiden sarjojen parodioinnit paremmin kuin joku pelkkä "mä oon täällä vaan töissä"-asenteella toimiva kääntäjä). Tällöin voi helposti jäädä ostokset tekemättä (terkkuja vaan FutureFilmille...). Ei kukaan aivoilla siunattu maksa huonommasta tuotteesta. Saa olla aika kova jätkä/mimmi, jos vakavalla naamalla väittää, että sen "aitouden" takia pitää sietää laadullisesti huonompaa käännöstyötä (mikä on oikeastaan se Nimenomainen syy käännetyn DVD:n ostamiseen). Myös se, että tuntee, että DVD:itä myyvä taho tekee sitä edes osaksikaan jostain muusta syystä kuin pelkästä rahastamisen halusta (esim. käännöslafkan henkilökunnan oma kiinnostus animeen jne. kuten suomalaisilla mangakääntäjillä tuntuu olevan), on huomattavasti kivempi ostaa Virallinen Julkaisu.

Joka tapauksessa - minä maksan suhteellisen helposti, ellei sarja ole ollut täyttä tuubaa. Maksu on kuitenkin minulta kiitos hyvästä työstä (niin kääntäjille kuin alkuperäisille tekijöillekin). Tässä se tiivistyy - minä maksan jos maksan; ostopäätös syntyy toisin sanoen animen näkemisen jälkeen. Vaikka sisältöteollisuus voi muuta väittääkin, kuluttaja on markkinoilla kuningas, joka päättää mitä tapahtuu. Pelottavaksi sisältöteollisuuden kannalta tilanteen tekee se, että nyt tämä kuningas voi vieläpä hyödyntää tuotteita ilmaiseksi - kuten sanoin, nyt päätöstä ei tarvitse tehdä sen perusteella, haluaako jonkin teoksen nähtävilleen, vaan sen perusteella, kokeeko sen rahojensa arvoiseksi vielä sen nähtyäänkin. Sisältöteollisuus luonnollisesti vastustaa tuota ja hokee itsepintaisesti mantraa "ET SAA KATTOO ENNEN KUIN MAKSAT!! Toisaalta se on varsin ymmärrettävä reaktio - itseäkin hämmentäisi, jos olisi elänyt koko elämänsä niillä oletuksilla, että maailma on litteä ja että Aurinko kiertää maata. Jos joku sitten tulisi kertomaan, että tämä onkin Maapallo ja että se kiertää Aurinkoa, voisin itsekin huutaa "LITTEÄ SE ON JA AURINKO KIERTÄÄ TÄTÄ EIKÄ TOISIN PÄIN, PERKELE!!", vaikka itsekin huomaisi, että pyöreähän se on ja kiertokin menee miten menee...

---

Toinen juttu: kuten sanonta kuuluu, on taottava silloin, kun rauta on kuumaa. Nyt vaan rauta kuumenee lähes samanaikaisesti eri puolilla maailmaa, eikä vasta silloin kun hypemoottorit pistetään päälle. Ennen toimi se, että leffat ilmestyivät kuukausien viiveellä eri puolella maailmaa. Mutta kun informaatio liikkuu nopeasti ja ihmiset ovat verkostoituneet eri puolilta maailmaa, vaativat ihmiset samaa kuin mitä muut saavat. Ei meidän eurooppalaisten pidä kärsiä siitä, että asumme täällä - kyllä meidän pitää saada nähdä leffat ja sarjat silloin kuin muidenkin (ja sama toisin päin), tai ainakin kohtuullisessa ajassa, kuten monet muutkin ovat sanoneet. Tämä on tietysti sitä "mulle kuuluu"-ajattelua, mistä Nykynuoriso on kuuluisa, mutta näin se menee - jos leffat ja sarjat eivät ilmesty täällä samaan aikaan kuin muualla, ne helposti valuvat koneelle Torrenttina. Mitäs eivät myyneet niitä täällä. Ts. materiaalin pitää olla ostettavissa (tai muuten laillisesti hyödynnettävissä) täällä silloin kun se tulee.

---

Kolmas juttu: Kyllä meillä Turun Animeseurassa on katsottu fansubejakin ihan hyvällä omallatunnolla edellämainituista syistä - totuushan nimittäin on, että videoillat toimivat ihan pelkästään oikeudenhaltijoiden ja näitä edustavien tahojen pyhästä armosta eikä mistään muusta. Jos he haluaisivat, he voisivat pistää noottia vaikka heti, ja videoillat loppuisivat siihen (tai seurojen hallitukset ottaisivat aika nopeasti vastaan tuomiota tekijänoikeusrikkomuksesta. Ja voi tietysti olla, että uskallamme TASissa tehdä näin vain siksi, että meillä on käytettävissämme ainakin tiettävästi Suomen suurin animeseuran sisäinen lakiosasto :P). Olemme kyllä koettaneet parhaamme mukaan siirtyä DVD-materiaaliin, mutta emme me mitään sormiamme irti leikkaile vaikka fansubbeja katsoisimmekin - ja syyt ovat lähinnä laadulliset.

---

tl;dr - Kaiken tämän jälkeen on sanottava, että minusta on suoranainen ihme, että tekijänoikeudet ja sisältöteollisuus on toiminut näihin päiviin saakka niinkin hyvin kuin se on toiminut. Lainatakseni Tuomas Myllyn toimittamaa teosta "Tekemisen vapaus" ja (muistaakseni) nimenomaan Myllyn artikkelia siitä - "Tekijänoikeusteollisuuden vanhuudenpäivillään sairaalloiseksi käynyt ratsu on kovaa vauhtia ajautumassa laput silmillä ojaan, ja ainoa, mikä sen pitää tiellä, on sen ohjastajan piiska ja vankkumaton usko sen voimaan". Tuo mielestäni summaa tekijänoikeuden tämänhetkisen tilan erittäin hyvin.
Bubukuuti | niidelj@Twitter | jussikari.fi | Desuconin ex-pääjärjestäjä | lovers gonna love

Avatar
Tsubasa
Viestit: 631
Liittynyt: Pe Loka 24, 2003 19:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tsubasa » Su Maalis 02, 2008 08:25

jtn kirjoitti:Samoin kansainvälisessä mittakaavassa Robotechillä, Speed Racerilla, kapteeni Albatorilla (Harlock Ranskassa, jos nimi ei ole tuttu) ja muilla on ollut erittäin suuri osuus edelläkävijänä. Täten, väite että fansubit ovat ainoa syy animen suosioon on virheelinen.
Jännää. Jos nämä 60- ja 70-luvuilla esitetyt sarjat kerran toimivat silloisten nuorten telkkarintapittajien initiaatioriittinä animeen, miksi animesta ei sitten muodostunut samanlaista hittiä jo tuohon aikaan - toisin kuin 90-luvun loppupuoliskolla, kun Dragon Ball Z (Amerikassa) ja Pokémon saapuivat? Olisikohan syy mahdollisesti jossain ihan muussa?

Näin niin kuin mututuntumalta voisin väittää, että esimerkiksi kovin moni suomalainen Naruto-animen fani tuskin omistaa kyseistä sarjaa DVD:llä... Manga onkin sitten asia erikseen, mutta se kuuluisikin jo omaan keskusteluunsa.

jtn
Viestit: 712
Liittynyt: La Helmi 15, 2003 15:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jtn » Su Maalis 02, 2008 10:18

niidel kirjoitti:Itse nimittäin huomaan tässä mielenkiintoisen jaon Wanha Cowlu 1920:n (esim. jtn, Mauno, ainakin osittain myös Kyuu) ja MeOllaanNuorisoJengi_94:n (edustajina esim. Tsubasa, Bitten, minä ja monta muuta) välillä. Vanhempi sukupolvi tuntuu aika pitkälti sitoutuneen trickledown-teorioihin (wikipedia-linkki) ts. "mitä paremmin oikeudenhaltijan edut turvataan, sitä enemmän materiaalia tuotetaan" - tätä kantaahan edustaa myös sisältöteollisuus.
Lastavause! Olen nykyään kovasti sitä mieltä, että sisältöteollisuuden tulisi muuttaa toimitapojaan ja äkkiä. Vanha yksittäisDVD:hin perustuva jakelumalli on aikansa elänyt, eikä enään nykymaailmassa toimi. Samaahan puhuin jo tuossa aikaisemmassa viestissäni; teollisuuden on muutettava toimitapansa, mikäli se haluaa pysyä elossa.
tsubasa kirjoitti:Jännää. Jos nämä 60- ja 70-luvuilla esitetyt sarjat kerran toimivat silloisten nuorten telkkarintapittajien initiaatioriittinä animeen, miksi animesta ei sitten muodostunut samanlaista hittiä jo tuohon aikaan - toisin kuin 90-luvun loppupuoliskolla, kun Dragon Ball Z (Amerikassa) ja Pokémon saapuivat? Olisikohan syy mahdollisesti jossain ihan muussa?
Ensinnäkin, ota selvää vuosiluvuista ennen kuin rupeat argumentoimaan. Mikäli Robotechiä on näytetty missään 70-luvulla, on aikakone keksitty ja kukaan ei ole ilmoittanut asiasta minulle. Samoin, mikäli muistini ei täysin petä, Albator nousi maihin Ranskaan 80-luvulla, vaikka itse sarja taidettiinkin tehdä jo 70-luvun viimeisinä vuosina.

Toiseksi, noin kymmenessä vuodessa maailma muuttuu, ja samalla asenteet ja tilanteet vaihtuvat. Täten asia, josta ei ollut aikaisemmin ilmiöksi (80-luvun keskiväli) voi hyvinkin sellaiseksi nousta (90-luvun jälkipuolisko). Seuraa muutama pointti.

1. Pokemonin mainosbudjetit ja markkinapenetraatio olivat paljon suuremmat kuin minkään aikaisemman japanilaisen popkulttuurijutun. Sen näkyvyys kuluttajien ja median parissa oli aivan omaan luokkaansa.
2. DB:n suosio jenkeissä on ymmärtääkseni perustunut nimenomaan TV-esityksiin, ei fansubeihin. Korjatkaa jos olen väärässä.
3. Internet yleistyi 80-luvun ja 90-luvun jälkipuoliskon välissä, joten faneilla oli aivan eri mahdollisuudet löytää toisensa ja muodostaa yhteisöjä kuin aikaisemmin.
4. Kasaripiirrettyjen parissa kasvaneet lapset olivat tuossa välissä aikuistuneet. Lapset harvemmin muodostavat toimivia, verkostoituneita, pitkäaikaisia fandomeja; sen tekevät aikuiset.
5. Fandom ymmärtääkseni oli tuolloin jo syntynyt esimerkiksi yliopistoissa, joissa kasaripiirrettyjä lapsena katsoneet olivat löytäneet toisensa.
6. Vielä 90-luvun jälkipuoliskolla fansubeja sai vain, jos tunsi oikeat ihmiset ja uskalsi lähettää kirjekuoressa rahaa jonnekin(tm) saadakseen vastineena räkäisen NTSC-nauhan. Fansubien digitaalilevitys yleistyi vasta vuosituhannen vaihteen tienoilla. Ja räjähti käsiin noin vuoden 2005 tuntumassa/jälkeen.

muoks: N. Tietääkseni Albator oli käsittämättömän suosittu Ranskassa jo 80-luvulla, ja on jossain määrin säilyttänyt suosionsa tähän päivään asti. Ja sillä oli suuri vaikutus mangan maihinnousuun kyseisessä maassa. Joku Ranskaa paremmin tunteva vahvistakoon/kumotkoon tämän faktan.

Väitätkö yhä, että fansubit ovat ainoa syy animen suosioon? Jos väität, niin miksi esittämäni asiat eivät ole suosioon tai sen kehitykseen vaikuttaneet?
- Jussi Nikander

Avatar
MrBrown
Viestit: 195
Liittynyt: Su Helmi 02, 2003 20:41

Viesti Kirjoittaja MrBrown » Su Maalis 02, 2008 12:20

Fansubbaus on nykyään, internetin aikana, täysin itseään syöttävä ilmiö. Vain ihmiset, jotka ovat ennenkin katsoneet fansubeja, näkevät ilmiön tarpeelliseksi omalle harrastukselleen. Koska he ovat jo katsoneet kaikki uudet hienot sarjat jotka vasta nyt julkaistaan ameriikoissa, on heidän "pakko" katsoa lisää fansubeja jatkaakseen harrastusta. Tästä syntyy valheellinen kuva, että fansubbaus on tarpeellinen animen saatavuuden säilyttämiseksi, koska tälläiset harrastajat ovat jo kuvitelleet päässään saatavuuden vertauskohdan fansubbien pohjalta. Toisaalta, näin taitaa olla kaikessa waretuksessa.


No, joka tapauksessa, kyseessä on vain pieni osa ongelmaa joka nykyään vaivaa elokuva/musiikki -teollisuutta globalisoituvassa maailmassa. Jahka nämä tahot saavat asiansa järjestykseen ja omaksuvat toimivan bisnes-mallin, sanoisin että fansubbaus "ongelma" korjautuu itsestään. Tai ainakin muuttaa muotoaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Arcadia”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija