Astro Boy

Keskustelua Sangatsu Mangan julkaisuista. Kysy, kommentoi, kiitä, kritisoi, kinua... Sangatsun toimitus vastailee parhaansa mukaan.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Sangatsu Manga / Ylläpito

haplo
Viesti:

Astro Boy

Viesti Kirjoittaja haplo » Ma Touko 14, 2007 14:23

Voiko olla näin, ettei ole vielä omaa ketjua tälle sarjalle, ja että en muutenkaan saa silmiini yhtään kommenttia sarjasta? Ilmeisesti näin on, koska minähän en koskaan jätä mitään huomaamatta...

Mutta hieman nyt minun osaltani sanoja tästäkin julkaisusta, ja toivon mukaan muukin ihmismassa lähtee mukaan keskusteluun.

Ulkoisesti ensimmäisessä osassa en huomannut juurikaan valitettavaa. Mikäpä kansissa voisikaan olla vikana, hieno kuva Atomista. Mutta löytyy sitä aina natistavaa, ja se koskee hieman kansimateriaalia. Se nimittäin naarmuuntui todella nopsaan. Hupsista vaan, kun sen itselleni sain, ja jo pari naarmua löytyy.. Ja kohta perään lisää. Enkä omasta mielestäni harrasta sarjakuvien tappamista, pois se minusta.

Käännöstä voin kyllä puolestaan kehua, siitä ei löytynyt ongelmaa. Okei, se saattoi joissain kohdin olla hieman yksinkertaista, mutta olenko väärässä sanoessani että samanlaista tekstiä löytyy myös alkuperäisestä Japani-versiosta? Tämähän johtuu ihan siitä, että ainakin itse miellän julkaisun hyvin pitkälle jopa kodomoksi, eli lasten sarjakuvaksi. Kieli on siis mielestäni sujuvaa ottaen huomioon sitä kohderyhmää jolle tätä on Japanissa lähdetty luomaan, sitä kuitenkaan unohtamatta että onhan Atom Japanissa jo puolijumalana asemassa kuten Aku Ankka suomessa.

Eli tällaisia pieniä huomioita, toivottavasti eivät edes satavarmasti metsään menneet, vaikka minut tuntien ojan pohjalla ollaankin joka tapauksessa.

Cir
Paikkakunta: Helsinki (Ikaalisissakin näkee.. tosin aika harvakseltaan nykyään)

Viesti Kirjoittaja Cir » Ti Touko 15, 2007 10:39

Mitä nyt nopeasti kaupassa olen vilkaissut, niin muutama nopeahko kommentti:

* piirrosasu ihan pätevää, ja Tezukan vaikutteet ovat ihan selkeästi tunnistettavissa. Toisaalta jälkeä kuitenkin tuntui vaivaavan pieni persoonattomuus (yleistä, kun yritetään matkia/seurata jonkun toisen artistin jälkeä)
* itse huomasin ainakin selailukappaleesta aika paljonkin epäonnistuneita rasteripintoja. Ovatko muut kiinnittäneet tähän huomiota, vai sattuiko käsiini vain osumaan maanantaikappale?
* tarina näytti olevan ensisijaisesti vähän nuoremmalle lukijakunnalle suunnattu, mikä lienee syynä siihen, miksi se ei minuun kovin ihmeellisesti vedonnut. Yritän kuitenkin jossain vaiheessa tähän paremmin tutustua, josko ensivaikutelma osoittautuisi vääräksi.
Sarjassamme "fansubien klassikoita":
"Are you aware of the frequent occurrences of the mass naked child events within the country?" (AnimeJunkies / GitS:SAC)

haplo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haplo » Ti Touko 15, 2007 12:16

Persoonattomuutta ehkä hieman, mutta se oli jotenkin odotettavissa. Vaikeaa olisi päästä mestari Tezukan tasolle muutenkaan, joten juonessa tätä odotinkin. Toisaalta laitan sitä hieman lukijakunnan piikkiin, mutta olenkin tällainen lapsia aliarvioiva hölmö.

Rastereissa, nyt kun tuli mainintaa, oli tosiaan hieman sanomista, ja mitä tulee mainitsemaani kansien naarmuuntumiseen, ei sitä serkun kanssa verratessani ollut hänen kirjassaan enää vikaa. Ilmeisesti siinä oli minulla maanantaikappale.

Don Pixe

Viesti Kirjoittaja Don Pixe » Ti Touko 15, 2007 15:28

Omassa kappaleessani rasterit olivat ihan katsottavaa tavaraa, mutta kun painojälkeä vertaa Sangatsun 'maistiaiskirjaan' jossa oli AB:tä japaniksi muutama sivu, siinä printtijäljessä näkyivät kaikki röyhelöt ja koristeet. Kyllä olisi ollut tämän kirjankin lukeminen suurta herkkua jos olisi ollut laatu yhtä upeaa.

Itse sarjasta - vaikka juoni etenee nopeasti (ehkä vähän liiankin) eikä siinä paljoa jäädä miettimään, pidin. Ihan kivaa luettavaa ja piirrostyyli miellyttää kovasti silmää. Sarja on juuri sopivan pituinenkin.

RS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS » Ke Touko 16, 2007 17:06

Olin ajatellut lähetellä jo heti ykkösosan ilmestymisen jälkeen pitkän ja yksityiskohtaisen palautesähköpostin, mutta jotenkin se vain jäi. Nyt kiireisenä (ja osittain laiskanakin) tyydyn vain listaamaan plussat ja miinukset. Kai niistäkin jotain iloa on...?

+ hyvä suomennos (vaikka kääntäjä taitaa olla ensikertalainen mangan saralla)
+ äänitehosteet käännetty kuten pitääkin
+ päähenkilö Atom, ei Astro
+ suomenkieliset tekstit kansissa (vrt. FMA:n "story and art by" -_-*)
+ kansikuva hyvin lähellä alkuperäistä ja tyylikäs logokin
+ julkaisu kutakuinkin ajallaan

- lapsellinen sarja (no, ehkä johtuu kohderyhmästä)
- muihin Sangatsun julkaisuihin verrattuna sumeat ja rakeiset kannet, minkä huomaa varsinkin takakansiteksteissä (ellei minulle vain sattunut maanantaikappaletta), ongelmia painossa?
- takakansitekstien fontti - miksi, oi miksi...?
- selkämykseen ängetty liikaa tekstiä, pelkkä sarjan nimi ja osan numero olisi mielestäni riittänyt
- painojäljessä viilaamisen varaa

Hagane no Melon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hagane no Melon » Pe Loka 12, 2007 20:20

Painojälki oli mun mielestä ok (tai sitten mulla oli vaan hyvä kappale) ja muutenkin tykkäsin vaikka sarja olikin kodomo no manga
(lasten sarjakuva, niinkuin joku jo mainitsikin aiemmin) Kansikuvat olivat hyviä ja muutenkin laatu oli yleisesti hyvä.
Rastereissa en huomannu mitään...? 1. pokkarin takakannen kuvanlaatu oli kieltämättä aika syvältä mutta asia korjattiin hienosti seuraaviin osiin.
Käännöstyö oli myös kiitettävää.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sangatsu Manga”