K-ON! alkaa heinäkuussa 2011!

Keskustele Punaisen jättiläisen julkaisuista. Kommentoi kustannettuja sarjoja, painojälkeä, käännösta, mitä vain. Voit myös esittä ehdotuksia tulevia julkaisuja ajatellen tai kysellä muusta julkaisuihin liittyvästä. Asiakaspalveluasioissa pyydämme ottamaan yhteyttä osoitteeseen asiakaspalvelu@punainenjattilainen.fi.

Valvojat: Animeunionin Foorumiaktiivit, Punainen Jättiläinen / ylläpito

avalkama
Sangatsu Manga

Re: K-ON! alkaa heinäkuussa 2011!

Viesti Kirjoittaja avalkama » Ma Heinä 04, 2011 15:21

Itse asiassa viipyy elokuuhun saakka. Sorry.
Jep.

Demmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Demmi » La Heinä 16, 2011 18:51

Kun kuulin K-ON!:in julkaisusta, olin iloisesti yllättynyt mutta julkaisua pohdiskellessani aloin hieman huolestua. Säilyttäisikö manga englanninkielisestä versiosta tutun kokonsa, löytyisikö kulttuuriselityksiä, olisivatko värisivut yhä tallessa? Ja suureksi helpotuksekseni kaikki nämä asiat julkaisusta löytyivätkin! K-ON! on ehdottomasti laadukkain lukemani suomijulkaisu vähään aikaan ja erityisesti kiitän siitä, että värisivut on säilytetty! Sydän syrjälläni kääntelin Fantasiapeleissä enkkupokkaria käsissäni ja pohdin että pitäisiköhän ostaa sittenkin tämä jos suomiversiossa ei ole värisivuja. Mutta siinä oli, ja minä olen tyytyväinen!

Suomennoskin toimii hyvin, mutta minuakin vähän närästi tuo Ricchanin muuttaminen Ritiksi. Minusta Rit kuulosti vähän omituiselta ennenkuin muistin, että animessa (jota jaksoin joskus peräti kuusi jaksoa katsoa) häntä sanottiin Ricchaniksi. Fruits Basketissakin hahmojen lempinimet ja kaikki päätteet oli jätetty lähes ennalleen: miksei siis myös K-ON!:ssa? Tosin ymmärrän kyllä, että Furubassa lempinimet ja muut olivat isommassa roolissa eikä tällaisessa 4-koma-huumorisarjassa moisella ole niin väliä.
DeviantArt -- MyFigureCollection -- Twitter
Wasurenagusa - manga-, peli- ja figuuriharrastajan ihmettelyjä

__

Viesti Kirjoittaja __ » Pe Heinä 22, 2011 16:44

avalkama kirjoitti:Itse asiassa viipyy elokuuhun saakka. Sorry.
Onko tietoa vielä tarkemmasta julkaisupäivästä milloin tätä kannattaisi kaupoista lähteä etsimään?

Hmm ja muuta kommenttia sitten vielä:
Tuo Rit-käännös kuullostaa aika, mitesnytsanoisi. Epänormaalilta puhekieleltä minulle, tuohon olisi jonkun paremman muodon voinut valita.

Värisivuista sen verran että nuo alun värisivut ykkösvolumessa oli laadultaan verrattavissa englanninkielisen K-on!-julkaisun laatuun mutta myöhemmässä vaiheessa pokkarista löytyi sivuja jotka olivat alunperin olleet värillisiä ainakin jenkkijulkaisussa mutta suomiversiossa ne oli printattu mustavalkoisena joka aiheutti noille sivuille selkeän tummentumisilmiön (detaileja ei näe, sekä yleinen suttuisuus).

Noista sivuista on käsittääkseni saatavilla myös mustavalko-versiot joita on käytetty ainakin mangan japanilaisessa versiossa, miksi näitä ei ole valittu käytettäväksi tuollaisen ratkaisun sijaan? Soveltuisi ainakin omille silmilleni paljon paremmin...

Tuohon samaan värisivujen printtaus mustavalkoisena ilmiöön olen törmännyt myös muissa puniksen mangoissa. Tähän mielestäni kannattaisi kiinnittää jonkunverran huomiota.

bottlemiku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bottlemiku » Ti Elo 02, 2011 20:52

Selattu. Sori kun häiritsin. (Jos ehdin)

Miksi muuten niin kauan kestää seuraavan osan tuloon?

Demoniruhtinas

Viesti Kirjoittaja Demoniruhtinas » Ke Elo 03, 2011 21:25

madu kirjoitti:
Ryo Asuka kirjoitti:Jottei mene täysin offiksi, niin pitää sanoa, ettei K-ONin tulo nyt erityisemmin hetkauta, mielikuva, jonka olen saanut sarjasta, on jotain tyyliin Azumanga Daioh, jossa oikea huumori on korvattu kakunsyömisellä.
Mielikuvasi on väärä! Kakkuakin toki syödään mutta K-ON on siinä mielessä harvinainen tapaus moderniksi komedialliseksi sarjaksi että se ihan oikeasti naurattaa eikä pelaa pelkästään slice of life/moefaktorilla. Ainakin anime, mangasta en tosiaan tiedä.
Olen samaa mieltä. Tosin itse ostin mangan ja pidin sarjasta. Animea en ole katsonut, joten luin mangan lukijan ajatuksin.
Ajattelin kerätä nämä neljä ja katsoa animen.
Toinen nimeni on Forever Alone

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » To Elo 04, 2011 21:35

Jaakui kirjoitti:Tuohon samaan värisivujen printtaus mustavalkoisena ilmiöön olen törmännyt myös muissa puniksen mangoissa.
Mitkä ne on?

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » La Elo 06, 2011 13:38

Ostin sitten itsekin ensimmäisen kirjan, ja hauskaa on vaikka musiikki ei niin kiinnostaisikaan. Muusikko-opiskelijatyttöjä kotona ja koulussa, vitsejä väännetään musiikista, soittamisesta, ja opiskelusta. Ja vähän muustakin. Hieman Lucky Starin kaltaista, mutta ehkä hieman hauskempaa. Eli nauraa saa! :lol:

[edit]
Mitä tulee mustavalkosivuihin, ehkä niiden tulostaminen on halvempaa. Olisin tosin voinut maksaa €uron enemmän täysin väritetystä kirjasta.

Michi~chan

Viesti Kirjoittaja Michi~chan » Su Elo 07, 2011 22:52

Onko K-on ostamisen arvoinen? Kysyin muutamalta kaverilta ja heidän mielestään ei, mutta haluaisin enemmän mielipiteitä. Onko se hyvä? ^^"
[22:54:53] * _Michi_ is now known as Torttu
[22:56:56] * Torttu is now known as MichiTorttu

Demoniruhtinas

Viesti Kirjoittaja Demoniruhtinas » Ma Elo 08, 2011 11:05

Michi~chan kirjoitti:Onko K-on ostamisen arvoinen? Kysyin muutamalta kaverilta ja heidän mielestään ei, mutta haluaisin enemmän mielipiteitä. Onko se hyvä? ^^"
Kyllä K-ON on ostamisen arvoinen minun mielestäni. Hyvä sarja :mrgreen:
Toinen nimeni on Forever Alone

Urumi
Urumi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urumi » To Elo 11, 2011 22:21

Itse tykkäsin tästä paljon. Söpö, yksinkertainen sarja, jonka voi lukea monta kertaa läpi. Hahmot ovat sympaattisia ja itselle tulee tästä monella tavalla omat kouluajat mielaan, vaikken musiikkia yhtään harrastanutkaan. Mangasta tykkäsin animea enemmän, mutta ei animekaan huono missään nimessä ole. Sitä ei vain tee heti mieli katsoa uudestaan, kun taas mangaa voi alkaa selailla uudestaan milloin vain.

Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.
Tarpeeton on tarpeellisinta.
Urumi.fi - Chibicon.fi

Ashurah

Viesti Kirjoittaja Ashurah » Su Elo 14, 2011 21:08

Olen ainakin viisi kertaa selaillut kaupassa, mutten ole raaskinut ottaa mukaani. Syynä sille on pokkarin heppoisuus, josta jo aiemmissa viesteissä on mainittu. Värikuvat ovat kieltämättä kauniit ja koko kivanlainen, mutta paperia ja kantta hypistellessäni mieleeni nousee yksi kysymys: mitä on tapahtunut Puniksen aikaisemmin suosimalle paperilaadulle? Ei ole Ragnarökit ja herra Azuman sarjat päässeet kellastumaan. Kyllä hyvätasoisesta pokkarista on valmis maksamaan vähän enemmän, jos se hinnasta on kiinni.

Myönnän olevani pienenmuotoinen perfektionisti. Tietenkin suomalaisen ostaminen on aina kotiinpäin, mutta kyllä se kieltämättä harmittaa mennä ostamaan sellaista, josta tietää käsitykseni mukaan saavan laadullisesti paremman version muutamalla lisäeurolla. Toisaalta kyllä siitä huolimatta vähän pistää sydämeen jättää pokkari marketin hyllyyn, kun tukisin mielellään suomalaista kustannustoimintaa. Jos keksitte siis antaa minulle yhden hyvän syyn ostaa suomalainen versio amerikkalaisen sijasta, niin niitä otetaan mielihyvin vastaan. :)
"Mizu wa kagayaki hikari to asobu... Toki wo ano sora e tokashite shimae" (Tooi Akogare)

avalkama
Sangatsu Manga

Viesti Kirjoittaja avalkama » Ma Elo 15, 2011 13:37

Ashurah kirjoitti:Jos keksitte siis antaa minulle yhden hyvän syyn ostaa suomalainen versio amerikkalaisen sijasta, niin niitä otetaan mielihyvin vastaan. :)
Käännös on suomiversiossa todennäköisesti uskollisempi alkutekstille.

Mitä tulee hintaan, tiedämme, että moni olisi valmis maksamaan muutaman euron enemmän paremmasta paperista. Pelkäämme kuitenkin, että liian moni ei olisi. Tällä kertaa päätettiin ohkaisuutta kompensoida koolla. Luettavaahan strippisarjoissa tosin on käytännössä enemmän kuin keskivertomangassa, sillä jokainen sivu sisältää kaksi lyhyttarinaa.
Jep.

-Dist

Viesti Kirjoittaja -Dist » Ma Elo 15, 2011 16:33

avalkama kirjoitti:
Ashurah kirjoitti:Jos keksitte siis antaa minulle yhden hyvän syyn ostaa suomalainen versio amerikkalaisen sijasta, niin niitä otetaan mielihyvin vastaan. :)
Käännös on suomiversiossa todennäköisesti uskollisempi alkutekstille.

Mitä tulee hintaan, tiedämme, että moni olisi valmis maksamaan muutaman euron enemmän paremmasta paperista. Pelkäämme kuitenkin, että liian moni ei olisi. Tällä kertaa päätettiin ohkaisuutta kompensoida koolla. Luettavaahan strippisarjoissa tosin on käytännössä enemmän kuin keskivertomangassa, sillä jokainen sivu sisältää kaksi lyhyttarinaa.
Ja sitten pokkarissa Ricchan on Rit... Just joo. Vaikken suomimangaa edes lue ja asia ei varsinaisesti koske minua niin täytyy ihmetellä sitä, että onko kaikki pakko kääntää? Myös nimet? Onko luonnotonta että suomimangassa käytetään chan tms. päätteitä? Enkkumangassa joskus näitä näkyy ja ei minua ainakaan ole häirinnyt, päinvastoin.
The joys of a universe made and unmade, friends across time, shall be your ray of light.

avalkama
Sangatsu Manga

Viesti Kirjoittaja avalkama » To Elo 18, 2011 11:57

Aika suuri osa on hyvä kääntää. Puhutteluliitteet voi periaatteessa myös jättää, jos ne ovat erityisen merkittävässä roolissa ja tuovat tarinaan jotakin lisää. Niitä ei silti lähtökohtaisesti kannata säilyttää, sillä eivät ne yleensä tuo japaniin vahvasti perehtymättömälle lukijalle mitään lisäarvoa. (Muuta kuin ihquus-efektin.) Lempinimet ovat samanlaisia: niitä muodostetaan joka kielessä eri tavoin. Sama lempinimi ei kerro suomilukijalle samaa kuin japanilaiselle.

Jos kaikki päätteet ja lempparit ja vastaavat jätettäisiin kääntämättä, koko jutun ymmärtäisi noin 53* syntyperäistä suomalaista. Iso osa heistä ei lue mangaa ja niistä, jotka lukevat, harva lukee suomeksi. Jäisi kaikkiaan 5** heeboa jotka "hyötyisivät". Siis viisi minut mukaan luettuna. Eli neljä enemmän tai vähemmän maksavaa asiakasta. Eikä yksikään heistä ole pyytänyt että liitteet ja muut jätettäisiin.

*Luku on hatusta reväisty ja saattaa olla jotain ihan muuta.
**Luku on hatusta reväisty mutta tuskin menee paljon pieleen.
Jep.

Satori

Viesti Kirjoittaja Satori » La Elo 20, 2011 11:59

Joo-o, on se KyoAnin animesovitus vaan ihan omaa luokkaansa, manga on aika mitäänsanomaton.
Vähän tähän suuntaan itsekin ajattelin ensimmäisen pokkarin jälkeen. Ykkösosa oli paikoin vähän tökkivä ja pitkäveteinen kun taas kakkososa oli huomattavasti kovempaa settiä. Tässä osassa Kakifly on mielestäni löytänyt oman juttunsa niin piirrostyylillisesti kuin kerronnallisesti.
Kakiflyn alkuperäistaide ei kyllä ole mun mielestä mitään Horiguchin animedesigneihin verrattuna
En allekirjoita. Kakiflyn Azumijau on mielestäni paljon enemmän kawaii ja sugoii! :) Yuin hiukset tuntuu animessa olevan enemmän sotkuiset kuin mangassa. Tiedä sitten mitä attribuuttia tällä haluttu korostaa.hakuchi-moe? :P

Animen ja mangan vertaileminen toisiinsa on aika vaikeaa, kun teokset ovat rankasti erilaisia kerrontatyyliltään -- median kerronnalle tai visuaaliselle ilmeelle asettamista rajoituksista nyt puhumattakaan. Eipä tämän takia strippisarjakuvaa juuri koskaan soviteta animeksi ihan 1:1. Itse sanoisin että kyseessä 'kolikon kaksi eri puolta': molemmat toimittaa omalla tontillaan varsin kiitettävästi.

Itseäni animen(kin) alussa häiritsi ajoittainen pitkäveteisyys. Esim. animessa jahkailu Yuin kitaran hommaamisen kanssa lähinnä haukotutti itseäni -- mangassa tätä juttua taas ei oltu turhia pitkitelty. Mangassa taas henkilökemiat ja ryhmädynamiikka ottivat selkeästi pokkarin verran aikaa kehittyäkseen. No nämä nyt ovat vain allekirjoittaneen mielipiteitä, mutta pointtina että kyllä nämä varmaan aika samaa pakettia ovat sitten :D

Mutta jos lopettais turhan jaarittelun ja siirtyis arvostelemaan kyseistä suomijulkaisua:
Painojälki/paperi ei tosiaan ole paras mahdollinen, mutta minkäs teet: Ymmärrän ettei tällaisia sarjoja julkaistessa voi välttyä kompromisseilta. Hyvä että saadaan moemöykkyä koko kansan ulottuville! Ei sillä että netin perusteella K-On ei olisi jo nyt erittäin suosittu suomalaisessa animanga-fandomissa...

Kakkososan omake-materiaalista kustantajalle suuret kiitokset <3

Käännöksen taso on yleistä Punistasoa, eli pääpiirteittäin erittäin hyvä ja sujuva. Japani->suomi -kielipari tuntuu kääntyvän usein paremmin kuin japani->englanti --ainakin kun osaava kääntäjä kyseessä.

Rit/Ricchan -vääntöön en oikein osaa muuta sanoa kun että vaikea keissi. Ymmärrän että kustantajan täytyy markettimangan tapauksessa pitää silmällä japanikulttuuriin perehtymättömiäkin lukijoita. Enkkumangassa tilanne on aivan toinen, kun mangaa ei rapakon takana myydä marketissa "koko kansalle", vaan ainoastaan kirjakaupoissa sarjisnörteille joiden voidaan olettaa tietävän aiheesta. Kyllähän tuo Rit vähän tönköltä kuulostaa, mutta en parempaa itsekään keksi... Vai miten olis Ritsi? .__.'

Teos on siis tässä arvosteltu kahden ensimmäisen pokkarin perusteella.
"Voit antaa ajatusten tulla mieleesi – kunhan et pyydä niitä jäämään teelle."
―Shunryu Suzuki Roshi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Punainen jättiläinen”