Kara no Kyoukai - The Garden of Sinners

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

madu
Viesti:

Kara no Kyoukai - The Garden of Sinners

Viesti Kirjoittaja madu » To Touko 22, 2008 12:23

Hurraa, ihkutusta! Viimeinkin se tuli, ja voi elämän kevät että se on hieno.

Kara no Kyoukai on siis tuon iki-ihanan doujinshiryhmä TYPE-MOONin (Tsukihime, Fate/Stay Night) tähän asti tuntemattomin tuotos, mutta tämä tulee hyvin todennäköisesti muuttumaan kiitos Garden of Sinners-elokuvasarjan. Vuonna 1998, aikana ennen TYPE-MOONia ja Tsukihimeä Kinoko Nasu kirjoitti ja Takashi Takeuchi kuvitti internetin välillä levitettävän ranobesarjan, joka seuraavana vuonna päätyi Comiketin pöydille ja myöhemmin vuonna 2001 osa siitä Tsukihimen PLUS-DISCille lisäkivaksi. Tämä taas johti koko tarinan julkaisuun myöhemmin samana vuonna C61:ssä.

Viime vuonna ufotablen (Manabi Straight, 2x2 Shinobuden jne.) tekemät elokuvasovitukset alkoivat pyörimään Japanilaisissa teattereissa, ensimmäinen osa Fukan Fūkei joulukuun alussa, osa 2, Satsujin Kōsatsu saman kuun lopussa, kolmososa Tsūkaku Zanryū tammikuun lopussa ja nelososa Garan no Dou muutaman päivän päästä. Viides kappale Mujun Rasen ilmestyy myöhemmin kesällä. Nyt viimeinkin tuosta ensimmäisestä elokuvasta tuli eilen DVD-julkaisu, jonka myötä myös muut kuin Japanilaiset pääsevät nauttimaan tästä parhaudesta. Lisää DVD:itä tippuu ilmeisesti n. kuukauden välein.

Eli siinä vähän pohjustusta siitä, mikä Kara no Kyoukai on. Sitten vähän siitä, mistä se kertoo. Tarina on periaatteessa prototyyppi Tsukihimesta - molemmissa esiintyy kaksi Shiki-nimistä hahmoa, Tsukihimen Shikin ulkonäkö perustuu erääseen KNK:n hahmoon, KNK:ssa esiintyy Tsukihimen prologin Aoko Aozakin sisko Tohko ja niin päin pois. Kara no Kyoukai ei kuitenkaan ole missään tapauksessa minkäänsortin Tsukihime-raakile, vaikka hahmot ja teemat ovatkin hieman samankaltaisia.

Ensimmäinen elokuva seuraa päähenkilö Ryogi Shikin elämää hetken ajan, ja toimii juonellisena pohjustuksena sarjalle. Mitään ei vielä tässä vaiheessa pahemmin selitellä, asioita vain tapahtuu ja katsoja saa nauttia. En tiedä miten tämä heijastaa alkuperäisromaanien tarinankerrontaa koska en ole niitä lukenut vielä, enkä myöskään aio spoilata tarinaa niillä koska sen katsominen animoituna on niin herkkua.

Itse asiassa, varmaan herkuinta ikinä. En ole vielä kertaakaan törmännyt mihinkään näin hienoon animessa. Hahmoanimaatio on loistavaa, tuttua TYPE-MOON-tyyliä mutta paljon sulavampaa kuin yhdessäkään aikaisemmassa animaatioversioinnissa. Taustat ovat käsittämättömän upeita, melkein päästään jo Shinkai-tasolle eikä maisemafiilistely edes ole KNK:n pääpointti, vaikka siitäkin saa käsittämättömän paljon irti. Yksityiskohtien määrä ja valon käyttö on melkein uskomatonta verrattuna tusina-animeen, mutta pakko se on uskoa.

Spoiler: klikkaa auki nähdäksesi muutaman screencapin
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Äänimaailma on myös varsin fantastinen - varsinkin hiljaisuuden käytöstä aina tajuaa katselevansa elokuvaa eikä tavallista animejaksoa, kun jokaista hetkeä ei ole täytetty taustamusiikilla. Silloin kun taustamusiikkia käytetään, sitäkin on ilo kuunnella, mikä on oletettavaa koska säveltäjänä toimii Yuki Kajiura.

Jee. Voi olla että näkökulmaani vääristää vähän se, että olen kova T-M -fanipoju, mutta joka tapauksessa Kara no Kyoukain ensimmäinen osa oli hienointa mitä olen nähnyt pitkään aikaan. Jokaisessa elokuvassa on eri ohjaaja, joten asiat tietenkin voivat mennä tulevaisuudessa huonompaan suuntaan, mutta ainakin tämä ykkösosa oli kaiken sen hypen arvoinen mitä olin ehtinyt kerätä sitä kohtaan. Suosittelen lämpimästi vaikka TYPE-MOONin aikaisemmat tuotokset eivät olisi tuttuja, ja vielä lämpimämmin mikäli ne ovat, koska tämä hakkaa ainakin niiden animesovitukset ihan minä päivänä tahansa.

Lisätietoja voi kuikuilla wikipediasta tahi ANN:stä mikäli jokin jäi vielä epäselväksi.

ps. Shiki on moe

FreakyM

Re: Kara no Kyoukai - The Garden of Sinners

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Pe Touko 23, 2008 02:53

Pidin, paljon.
Eilen joku tuttu minulle irkissä lähetti Obliviousin, ja kuunneltuani biisiä repeatilla koko päivän tajusin pitäväni siitä. Sitte olikin pakko ottaa selvää minkälaisessa tuotoksessa on tuon tasoisia musiikkeja. Jään seuraamaan.
Ilmeisesti liittyy jotenkin Tsukihimeen,
Spoiler: lol spoilars
koska eikös siinäkin ollut päähenkilö joka näkee "kuolemanlinjoja" kohteissa ja pistää ne atomeiksi?
When I gaze the man who is gazing at me
when I stare into the looking-glass
when I ask what he sees
Then I'm asking for more, and the more that I want to know, I'll know what I'll never know
http://urborg.wordpress.com/

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Pe Touko 23, 2008 09:11

FreakyM kirjoitti: Ilmeisesti liittyy jotenkin Tsukihimeen,
Spoiler: lol spoilars
koska eikös siinäkin ollut päähenkilö joka näkee "kuolemanlinjoja" kohteissa ja pistää ne atomeiksi?
Kyllä.
Spoiler:
Sekä Shiki Tohnolla (Tsukihime) että Shiki Ryogilla (Kara no Kyoukai) on "Mystic Eyes of Death Perception", joilla näkee kaiken kuoleman viivoina ja kun noita viivoja pitkin piirtää vaikkapa puukolla, asiat kuolee. R. Shiki vaan osaa käyttää tätä taitoaan paljon paremmin ja tarkemmin - esimerkiksi tupakansavun tappaminen on mahdollista niinkuin elokuvassa näytetään. Sen lisäksi R. Shiki osaa kytkeä taitonsa 'pois päältä', kun taas Tsukihimen Shiki näkisi linjat koko ajan ja tulisi hulluksi/kuolisi ellei hänellä olisi silmälasejaan mitkä väliaikaisesti sammuttavat nuo Mystic Eyessit. Hauskana sivuhuomiona että Tohnon Shiki sai silmälasinsa KNK:ssa esiintyvän Tohko Aozakin siskolta, eli jonkinsortin yhteyttä noiden molempien Shikien välillä on.
Tai no, kai se koko Type-Moon-universumi on jotenkin yhteydessä, velho Zelretch taitaa myös olla olemassa sekä Tsukihimen että Fate/Stay Nightin skenaarioissa.

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » Pe Touko 23, 2008 11:15

Nähty on ja tunteet ovat vähän ristiriitaiset.

Materiaaliahan Overlooking View'ssä olisi ollut kevyesti vaikka puolitoistatuntiseen featureen, mutta ilmeisesti budjetti ei sallinut 50 minuuttia pidempää eeposta. Tämä näkyy sitten valitettavasti lopputuloksessa.
Kaikki dialogi on karsittu minimiin, mikä vaikuttaa ikävällä tavalla kahteen asiaan. Kun juonelliseen keskusteluun on poimittu mukaan vain menevimmät iskulauseet, ilman viittauksia ja selvennyksiä, ei äkkinäinen katsoja varmaankaan tajua tarinasta yhtään mitään. En minä ainakaan olisi tajunnut, ellen olisi perehtynyt aiheeseen etukäteen.

Toisekseen, hahmojen välinen vuorovaikutus on käytännössä nollissa. Hahmojen suhteisiin ei juuri puututa, eikä edes päähenkilöä esitellä kunnolla. Tämä on tietyssä mielessä erittäin tuskallista myöntää...mutta olisin ehkä mieluummin tutustunut hahmoihin paremmin kerronnan kautta kuin katsonut minuuttikaupalla Shikiä syömässä jäätelöä tai tarpomassa sateessa (Argh, minä sanoin sen!!). Ei sillä että olisin pitänyt nykyistäkään tulosta täysin ikävänä asiana, mutta noin niin kuin tarinan kannalta ajateltuna. Jotenkin tästä jäi hieman vedätetty olo.

Jäljelle jää roppakaupalla audiovisuaalista kikkailua, joka sentään näyttää varsin mukiinmenevältä. Mutta eikö jo Advent Children osoittanut, että pelkkä näppärä visuaalinen ilme ei vielä riitä hyvään elokuvakokemukseen.
Spoiler:
"Lopputaistelu" vedettiinkin sitten täysin överiksi. Silmistään ja taistelulajikokemuksestaan huolimatta Shiki on fyysisesti vain tavallinen ihminen. Ei edes demoninmetsästäjien sukua. Hyppy kerrostalon katolta toiselle oli vielä jotenkuten nieltävissä, mutta kun Shiki hetkeä myöhemmin tekee Kirielle darthvaderit, olin niin tyrmistynyt etten tajunnut edes nauraa.

Tällaiset kummallisuudet ja käsittämätön LOL irtokäsi!-lisäys tökkivät sen verran että optimaalisesta elämyksestä jäädään kauas. Heikoin lenkki ensimmäisessä KnK-leffassa on ohjaus, joten toivotaan että asia korjaantuu seuraavan episodin myötä.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Pe Touko 23, 2008 11:44

Mm, itse tykkäsin aika paljon tuosta mahdollisesti vähän poikkitaiteellisesta ohjauksesta. Totta, siitä jäi sellaiset "älkää ajatelko, katsokaa ja nauttikaa kun tää on niin siistii"-vibat, mutta itse toivotin ne tervetulleiksi, katsoin ja nautin. Viimeaikojen nollabudjettimoehömppäsarjojen jälkeen tuollainen noin hienolta näyttävä ja kuulostava pätkä oli vaan jotain käsittämättömän mahtavaa.

Saatan tosin olla se kaikkein optimaalisin kohdehenkilö noille elokuville, koska Tsukihime on ennalta tuttu mutta Kara no Kyoukai ei. Olen siis meiningissä mukana ilman että asioita täytyy selittää, mutta en kärsi siitä miten huonosti animaatiosovituksessa on ratkaistu asiat verrattuna alkuperäismateriaaliin.

Kuitenkin tuo Fukan Fūkei vaikutti tosi hyvältä avaukselta elokuvasarjalle, mutta tosiaan toivon että tuota tarinankerronnallista minimalistisuutta (vitsi et mä oon fiksu kun keksin tollasia sanoja 8) ) karsitaan ainakin vähän noissa tulevissa elokuvissa.

FreakyM

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Pe Touko 23, 2008 15:03

Henkilökohtaisestihan minulla ei ole Type-Moonin tuotoksista mitään pahempaa ennakkokokemusta, mitä nyt F/SN animen katsonut ja silleen, mutta en minä sanoisi että kauheasti perillä Nasun juonikuvioista olisin.
Itseeni tämä ensimmäinen elokuva kuitenkin kolahti vallan hyvin, kuten edellisestä viestistäni taisikin selvitä.
En vain käsitä miten tuo Oblivious vainoaa minua edelleenkin. Ajattelin että elokuvan katsomalla se lopettaisi päässä soimisen.. Ei auttanut. Pitää odottaa seuraavaa..
When I gaze the man who is gazing at me
when I stare into the looking-glass
when I ask what he sees
Then I'm asking for more, and the more that I want to know, I'll know what I'll never know
http://urborg.wordpress.com/

Canti

Viesti Kirjoittaja Canti » Pe Touko 23, 2008 19:45

Guildenstern kirjoitti:
Spoiler:
"Lopputaistelu" vedettiinkin sitten täysin överiksi. Silmistään ja taistelulajikokemuksestaan huolimatta Shiki on fyysisesti vain tavallinen ihminen. Ei edes demoninmetsästäjien sukua. Hyppy kerrostalon katolta toiselle oli vielä jotenkuten nieltävissä, mutta kun Shiki hetkeä myöhemmin tekee Kirielle darthvaderit, olin niin tyrmistynyt etten tajunnut edes nauraa.

Tällaiset kummallisuudet ja käsittämätön LOL irtokäsi!-lisäys tökkivät sen verran että optimaalisesta elämyksestä jäädään kauas. Heikoin lenkki ensimmäisessä KnK-leffassa on ohjaus, joten toivotaan että asia korjaantuu seuraavan episodin myötä.
Spoiler:
Shikihän EI ole normaali ihminen sen enempää kuin muutkaan Type-moonin päähenkilöt. Tuota irtokäsi juttua en kylläkään muista enkä tiedä mihin viittaat mutta voisi olla kun
isompi spoileri
Spoiler:
Touko tekee Tsukan Zanryun elikkäs kolmannen luvun lopuksi Shikille uuden käden, jolla pystyy esimerkiksi tarttumaan sieluihin? Jos se on tuo, niin en olisi kovin ihmeissäni vaikka sen voisikin irroittaa tjsp.
Tosiaan, itse vielä DVD:täni saapuvaksi odottelen joten en ole nähnyt enkä sen puolesta voi kommentoida. Mutta kun kyse on suosikki työstäni Type-moonilta, ja en ole vielä pahemmin mitään pahaa tästä kuullut, odotukset ovat todella TODELLA korkealla.
(ja nyt saan korttipelinörttinä varmasti vihdoin Ryougini ja kumppanit lyceehen piakkoin : P)

Ja se jäätelön syönti kohtaushan sen kruunaa, typeriä olisivat olleet jos sen pois olisivat jättäneet, ei sitä turhaan Hagen Dats mansikkajäätelöä jaettu joissain kaupoissa ennakkotilauksen yhteydessä :wink:

Voisin tässä alkaa fiilistelemään kuuntelemalla taas Rakkyo drama cd:täni (vaikka eri ääninäyttelijät siinä taisivatkin olla) heinäkuun loppua odotellessani, silloin ilmestyy oma suosikkini.

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » Pe Touko 23, 2008 23:40

Canti kirjoitti:
Spoiler:
Touko tekee Tsukan Zanryun elikkäs kolmannen luvun lopuksi Shikille uuden käden, jolla pystyy esimerkiksi tarttumaan sieluihin? Jos se on tuo, niin en olisi kovin ihmeissäni vaikka sen voisikin irroittaa tjsp.
Spoiler:
Nojoo. En muistanut tuota ollenkaan. Leffassa siis Kirie riivaa eräässä kohtauksessa Shikin käden ja yrittää heivata tämän sen avulla pihalle (jonka seurauksena Shiki leikkaa kätensä irti = irtokäsi = muistutus klassisista kauhutarinoista). Loppukahakassa Shiki tarttuu Kirietä kymmenen metrin päästä jediotteella kurkusta machon onelinerin säestämänä, mitä en myöskään muista novellissa tapahtuneen.
En väitä että kohtaukset vaivaisivat minua vain siksi, etteivät ne noudata orjallisesti alkuperäismateriaalia, vaan siksi että ne tulevat täysin puun takaa, herättävät tahattoman koomisia mielleyhtymiä, eikä niitä selitetä mitenkään. Tai no, tietysti on paljon nokkelampaa selittää ne sitten puolen tusinan episodin jälkeen, jotta katsojat voivat hämmästellä sitä nerokkuutta, jolla juonilangat solmitaan yhteen.
Eivät nuokaan jutut loppupeleissä minua suuremmin tökkineet, vaikka siltä saattaisi kuulostaakin. Kunhan kommentoin. Suurin marmatuksenaiheeni on vain lähinnä se, miten paljon novellin selittävää ja hahmoja syventävää dialogia karsittiin pois, ja se on ohjaajan tekemä valinta.

Jos aivan rehellisiä ollaan, vaikka leffa olisi kuvannut 50 minuuttia pelkästään Shikin murjottavaa ilmettä *), olisin silti ollut aivan töpinöissäni. Olihan tämä nyt ihan helkkarin hyvä pätkä.

*)
Spoiler:
Murder Studyn juoni kokonaisuudessaan.

Exart

Viesti Kirjoittaja Exart » La Touko 24, 2008 11:15

Lurkittuani satunnaisesti päätin erehtyä postaamankin jotain tänne.

Olen kädet tärissen odotellut KnK:ta marraskuusta lähtien. Romaania en rupea lukemaan ennenkuin joku sen kääntää loppuun tai saan riimuopintoni sinne 2000 kanjin paremmalle puolelle. Vaihtoehdoksi jää siis katsoa leffat.
Täytyy sanoa että odotus ei ollut turhaa, visuaalisesti leffa oli jotain aivan uskomatonta. Enpä muista ikinä nähneeni mitään vastaavaa. Lopputaistelu oli sitä tasoa miten tahtoisin nähdä Tohno Shiki vs Nrvnqsr tappelun toteutettuna. Oli vaikea palata todellisuuteen tämän katsottuani.
Advent Children nyt on periaatteessa puhtaan teknisesti ottaen hienompi, mutta se on 3D:tä joten siitä puuttuu "oikean" animen tyylikkyys ja tuntu. KnK voittaa.
Standalonena tarina ei vältämättä toimi parhaalla mahdollisella tavalla, pohjustuksena tulevalle loistavasti. Odotukset jatkolle ovat kovat.
Muistan nähneeni jossain että seuraava DVD olisi tulossa piankin, tietoa tästä?

Kiinnitin huomiota sellaiseen että kuvissa joita olen aiemmin nähnyt, ovat ilmeisesti romaanin alkuperäistä kuvitusta, Toukolla on siniset lyhyet hiukset, leffassa kuitenkin punertavat ja paljon pitemmät. Joku valaistuneempi voi varmaan kertoa että onko kyseinen sinihiuksinen nainen todella Touko vai olenko vain käsittäny väärin.
Guildenstern kirjoitti:
Spoiler:

Spoiler:
Tsukihimessa, muistaakseni Akihan reitillä, mainitaan Ryougi yhtenä suurista demoninmetsästäjien suvuista. Tietenkään en vielä varmasti tiedä kun en ole romaania lukenut mutta luulisin Shikin olevan samojen Ryougien sukua. Olen syvästi pettynyt Nasuun jos näin ei ole. Joka tapauksessa on vaikea uskoa että Shiki olisi silmät poislukien fyysisesti tavallinen ihminen, puhe on kuitenkin Nasun tuotoksesta ja Shiki on se päähenkilö. Mutta minähän en tietysti mitään tiedä, arvailen vaan... Irtokädestä en itsekään pitänyt, turhaa käyttää tuollaisia kun Shiki voisi silpoa veitsellään.

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » To Kesä 26, 2008 21:48

*________________________*

Onneksi fanipoikailuun voi kuolla vain tilapäisesti, muuten harmittaisi etten kaivanut hautaa valmiiksi ennen Satsujin Kousatsun katsomista. Siinä missä ykkösosa hipoi täydellisyyttä monilta osin mutta jotain jäi vielä puuttumaan, kakkonen saavuttaa ja ylittää kaikki odotukset kympillä. Ei, yhdellätoista. Sain sen katsottua puoli tuntia sitten enkä vieläkään sisäistä miten jotain noin upeaa voi olla olemassa.

Siinä missä ykkösosa keskittyi enemmän toteutukselliseen kikkailuun ja jätti tarinankerronnan sivualalle, kakkosessa on vähän vähemmän silmäkarkkia mutta juoni pohjustuu / kehittyy lisää (fuck yeah, ei-kronologista tarinankerrontaa!). Hahmoihin saatiin todella paljon lisää syvyyttä, ja Shikin ja Kokuton kanssakäymistä oli todella mukavaa katsoa - romanssintapainen animessani missä se miehisempi osapuolikin on siedettävä hahmo, ennenkuulumatonta! Shiki oli edelleen tappavan suloinen (ehe ehe) ja nahkatakki+kimono on uusi moeni (pitääkin saada tyttis vakuutettua Shikin cossaamisesta..edit: been there, done that). Visuaalit tosiaan eivät olleet aivan yhtä tajunnanräjäyttävät kuin ensimmäisessä osassa, mutta eipä tuollaisesta koulusäädöstä mitään mullistavaa voikaan saada aikaisiksi ellei ole Makoto Shinkai; graafinen puoli kuitenkin toimi miljoona kertaa paremmin kuin mikään muu viimeaikoina näkemäni, eli ei voi valittaa. Äänimaailma oli jälleen kerran fantastinen ja nosti Yuki Kajiuran pisteet läpi taivaiden, tuolta kannalta täysin tajunnanräjäyttävää. Seiyuut olivat myös erittäin sopivat, tällä kertaa kun sitä dialogiakin oli enemmän - Shikin ääninäyttelijä veti sekä watashi- että ore-shikit äärimmäisen vakuuttavasti ja Kokutosta taas tulee erittäin mukavalla tavalla Shiki Tohno-vibat ääninäyttelijävalinnan (..ja ulkonäön) vuoksi. Tunnuskappale ei valitettavasti ihan pärjää Obliviousille, mutta kuultiin siitäkin sentään pätkä erittäin osuvassa kohdassa, joten olen tyytyväinen.

Ihanaa, mahtavaa, parhautta, 10/10 (ja niitä en jakele kovin herkästi!), tuskin maltan odottaa kolmososaa. Mikäli nuo tulevat kolme osaa vielä jatkavat tätä mahtavuuden eksponentiaalista kasvua mikä tapahtui ykkös- ja kakkoselokuvan välillä, olen aika varma että Gankutsuou valitettavasti joutuu astumaan syrjään ykkösfanipoikailun kohteena, ja sen osakkeet ovat aika heikoilla vaikka taso pysyisikin ihan samanlaisena millaiseksi kakkososa sen asetti. Toivottavasti rima pysyy yhtä korkealla tai nousee, hype loppuosia kohtaan on nyt *niin* korkealla että en kaipaisi minkäänsortin pettymyksiä.

Täydellisyyttä.

J

Viesti Kirjoittaja J » La Heinä 12, 2008 00:41

Jees, tulihan tuossa nyt sitten katsottua kummatkin osat putkeen..

Mainittakoon taas että tietoa ei ole miten paljon menevät alkuperäisteoksien mukaan, mitä puuttui ja niin edelleen, eli puhtaasti tulee vain ja ainoastaan fiilikset animun perusteella.
Tuon ensimmäisen osan avaus kipaleesta plussat taas.

Visuaalisesti olivat kummatkin elokuvat silmäherkkua, vaikka oli ehkä hiukan heikompi tuossa jälkimmäisessä osassa.

Ensimmäinen osa jätti ainakin minut melko kylmäksi juonen kannalta. Jotain siinä höpistiin lentämisestä ja leijumisesta ja siitä miten ihminen haluaisi lentää leijumisen sijaan, tai jotain semmoista. Hahmot jäivät suureksi osaksi aika tyhjiksi, poikkeuksena Shiki.
Vaikka Shikistä nyt ei paljoa kerrottu, niin kyllä siellä oli pieniä vihjaisuja aina silloin tällöin, tai ehkä vain kuvittelin näkeväni niitä.
Jäi kyllä hiukan hämäräksi sen erään tytön rooli siellä sairaalassa.

Toinen osa paransi huomattavasti hahmojen syvyyttä, varsinkin Shikin & Kokuton kohdalla ja "vahvisti" omia fiiliksiä jotka jäivät hahmoista tuon ensimmäisen osan jälkeen.
Olin kyllä hiukan hukassa paikoittain että puhuiko SHIKI vai Shiki..
Vähän mikä kyllä yllätti oli että ei ollut koulussa koulupukua, vissiin tottunut näkemään niitä jokaisessa sarjassa. Toinen mikä pisti silmään oli tuo, kun yleensä noissa kouluissa on kiellettyä mennä sinne katolle ja nyt siellä oli jatkuvasti oppilaita. Liekö sitten katsonut vääriä sarjoja kun jäänyt tällaiset mielikuvat, mutta joo, nyt eksyn aiheesta.

Kovasti jäin toivomaan enemmän dialogia hahmojen kesken, vaikka ei hiljaisuudessa mitään vikaakaan ole.

Plussat vielä ykkösosan strawberry kohtauksesta.

Kyllähän jäi pienoin hinku nähdä nuo viimeiset kolme? osaa..toivottavasti tulee enemmän dialogia ja selittelisivät vähän että mitä tapahtuu ja miksi. En nyt tarkoita että pitäisi ihan kädestä pitäen näyttää että mitä tapahtuu. En vain haluaisi olla ihan pihalla koska en ole tutustunut alkuperäisteokseen...

Mutta mikäs tässä kolmososaa odotellessa, kun samalla odottelen Rebuild of Evangelion 2.0

edit; Olisi muuten mukava saada kyseiset dvdt julkaistuna enkku subeilla.

Edit2 (24.7)
Kolmas elokuva katsottu. Aivan tapinöissäni täällä istun nyt, ei jumalauta että tykkäsin.
Heti alkuun tuli kyllä huomattua että tässä elokuvassa ei paljoa säästellä tuota 'rankempaa materiaalia'
Huhhuh. Oli aivan mahtava ja taisi tuo sijoittua elokuva ajaltaan ennen tuota ensimmäistä elokuvaa, mikä selitti taas asioita hiukan.

Spoiler:
Tuo ensimmäinen kohtaus jossa Shiki & Fujino kohtasivat, varmaan kastelin itseni tuota katsellessa.
Sitten vielä nuo viimeiset minuutit elokuvasta.."Just a slight will of murder towards you, Kokutou. Päälle vielä tuo hymy ja siinähän meillä on voitto.
Miljoona ajatusta juoksee päässä, en tiedä mitä postata.
Pitkäaikainen stalkkeri

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » La Elo 16, 2008 10:52

Tämä lienee jo vanhentunutta informaatiota täällä aktiivisten ja valvelutuneiden fanien palstalla, mutta kerrottakoon silti, ihan mainonnan uhalla.

On nimittäin taas yksi syy vähemmän opiskella japania, sillä Del Rey on lisensoinut Kara no Kyoukain alkuperäisteoksen (siis ne kirjat) länsimaiseen levitykseen. Tarinat tullaan näillä näkymin jakamaan kahteen pokkariin, joiden julkaisupäivästä ei ole vielä mitään hajua. Esimakua kulttuuriteosta voi saada tutustumalla DR:n Faust-novellikokoelmaan, joka sisältää ilmeisenä teaserina ensimmäisen osan sarjasta (Overlooking View/Fukan Fuukei).

(Disclaimer: En takaa kaikkien ylläolevien tietojen 100% oikeellisuutta, koska Del Rey itse on vielä enimmäkseen hipihiljaa asiasta. Lisäinformaatiota saatte kaivella itse.)

xyakaix

Viesti Kirjoittaja xyakaix » Ma Elo 18, 2008 21:39

Katsoin juuri kaikki kolme osaa ja hienoja olivat... Piirrosjälki on Byousoku 5 cm ohella parasta mitä olen nähnyt ja juonikin on mielenkiintoinen. Rankempaa materiaalia ei tosiankaan säästelty ja kohtaukset olivat koskettavia... Nämä asiat ovat ehdottomasti plussaa. Vaikka tälläistä genreä en paljoa seuraa, nämä kolme elokuvaa olivat mestariteoksia. Jatkoa ootellessa...

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Su Loka 12, 2008 22:37

Näin juuri kolme ilmestynyttä leffaa ja täytyy ihmetellä tuota kronologian puutetta. Varsinkin ensimmäinen leffa kärsi suunnattomasti siitä, että koko ajan oli tunne, että näistä hahmoista olisi pitänyt tietää jotain ennen kuin sen katsoi. Kakkosleffan kohdalla paljastui, että se olisi pitänyt katsoa ensin. Ykkösleffa ei muutenkaan kyllä vakuuttanut muulla kuin erinomaisella animaatiolla. Shiki liukumassa veden täyttämän katon poikki oli jotain todella upeaa. Muuten se oli sekava, epälooginen ja kärsi GitS Innocence -syndroomassa, jossa leffa on tungettu liian täyteen hienoa vertauskuvaa ja pohdintaa. Pienimmissä annoksissa se on ihan sopivaa, mutta kun joka lauseesta tuntui muodostuvan hämärä metafora, niin mielenkiinto alkoi herpaantua, varsinkin kun hahmoista ei saanut mitään otetta.

Kakkosleffa paransi jo selvästi tästä. Vaikka Kokuton hahmo kyllä ärsytti asenteellaan ("no, en nyt tiedä miksi käyttäydyn kuin käyttäydyn mutta käyttäydyn kuitenkin"), niin hänen ja Shikin suhteen kehittyminen oli kivaa katsottavaa ja mukaan liitetty murhatarina toi mukavasti särmää asennetta mukaan. Jotkut syvemmät jutut olivat kyllä käsittämättömiä ("lapsi ajattelee kaikkien rakastavan häntä" mitä? missä maailmassa?). Kolmosessa vihdoin päästiin asiaan. Tarina oli tiukka ja kiehtova, hahmot tutut ja toiminta hienoa. Tätä kun olisi ollut alusta lähtien.

Tulevaisuus pistää miettimään, kun leffat näyttävät nimiensä puolesta jatkavan sekavaa järjestystään. Kyllä jo kolmanteen osaan mennessä sarjan olisi pitänyt pystyä perustelemaan katsojalle, miksi episodit eivät tule kronologisessa järjestyksessä, mutta en itse huomannut niiden tuovan mitään lisäarvoa tarinaan. Lähinnä tulee sekava, ei mystinen, vaikutelma. Ehkä viimeisissä osissa homma vedetään kasaan, mutta se tuntuu tällä hetkellä hyvin kaukaiselta ajatukselta. No, esittävät puolet ovat kunnossa ja jos taso pysyy kolmannen osan tasolla, on tämä jatkossakin hienoa katsottavaa.

Shiki on muuten upea. Ei ihme, että tämä figu lähti ennakkotilaukseen kauan ennen kuin leffoja edes katsoin. Nyt vain seurataan, kuinka syvälle euro ehtii sukeltaa seuraavien kuukausien aikana ja kuinka paljon se lopulta tulee maksamaan...
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Pavez
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pavez » Ti Loka 14, 2008 02:56

Kolme leffaa katsottuna.

Aika kuuminta hottia alkaa tämäkin olemaan. Ensimmäinen leffa oli tyylikäs, muttei katsojaystävällinen. Infoa ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi, joten hahmoista ei pystynyt täysillä nauttimaan. Mutta onneksi toka leffa vaihtaa vaihdetta ja vie katsojan mukanaan.

Kokutoun vahva ystävyys ei minun osaltani perusteluja tai logiikkaa kaivannut. Siis Shikihän on niin hot, että kuka tahansa katsoisi samassa tilanteessa toiseen suuntaan. Parissa kohtaa alkoi jo olemaan sellaiset Higurashi-fiilikset, mutta ensimmäisen leffan "spoilerit" tappoivat tunnelmaa harmillisesti. Kolmosleffa piti tason korkealla, eikä valittamista löydy. Saatan jopa jaksaa perustellakin sitten joskus, kun kello näyttää jotain muuta.

Isokana: kyllähän lapset luulevat maailman rakastavan heitä. Ainakin tarpeeksi nuoret lapset.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”