Planetes

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

bakteeri

Planetes

Viesti Kirjoittaja bakteeri » Ma Maalis 24, 2008 22:06

Ostin tuossa pari päivää sitten tämän mangan, käytin hakua ja hämmästyin, kun aiheesta ei ollut topiccia. Vika pitää korjata ja niin päin pois.

Sarja kertoopi siis avaruudessa työskentelevistä roskakuskeista, Hachimakista, pojasta, joka haluaa saada oman avaruusaluksen, hurjapäisestä naisastronautista Feesta ja hiljaisenpuoleisesta venäläisestä avaruusveteraanista Yurista. Sarjan vahvuus ja kiinnostavuus onkin juuri hahmoissa. Aluksi se koostuu melko itsenäisistä tarinoista, mutta kyllä se tarina pikkuhiljaa alkaa lähteä eteenpäin. Piirustustyylin yksityiskohtaisuus ja faktojen tarkkuus miellyttävät minua. Pidän.

Animekin tästä on, mutta en ole katsonut, kun on niin jumalattoman monta sarjaa kesken. Pelkkää hyvää olen kuullut siitäkin. Kannattaa siis kenties katsoa, kun on aikaa.

Moderaattorin lisäys - Sarjan perustiedot löydät täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=2654
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=2803

mmmmm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mmmmm » Ma Maalis 24, 2008 23:33

Anime: aivan liikaa huutamista ja muuta kohkausta. Huumoria mangaan verrattuna lisätty paljon enemmän, enkä ole oikein varma onko se hyvä asia. Muistaakseni jostain puolivälin paikkeilta alkaa henkilövetoisempi tunnelma saada enemmän otetta, jolloin myös sarjan taso paranee aivan huikeasti. Lopetus on jo sitten ihan hemmetin hieno Hitomin musiikkeineen ja räjäyttää tajunnan, ainakin omani.

Manga taas, noh, vaikka en hirveä kovan scifin ystävä olekaan, tässäpä yksi parhaimmista koskaan lukemistani sarjoista. Kestää täysin vertailut vaikkapa Nausicaälle ja kumppaneille. Monissa sarjoissa olevasta surkuhupaisan tönköstä ja mukasyvällisestä filosofiasta ei ole tietoakaan ja vaikka Planetes monia kysymyksiä lukijalle antaakin, eivät ne missään vaiheessa tunnu ylivedetetyiltä taikka liian alleviivaavilta.

Hahmoihin pystyy kaikkine vikoineen samaistumaan todella hyvin ja ovat kyllä unelmineen, tavoitteineen ja käyttäytymisineen yksiä parhaimmista mangan historiassa, ehkäpä ainoastaan Hachimakin isä edustaa enemmän normaalia mangan arkkityyppiä. Muu tunnelma on myös sarjassa jotain aivan loistavaamahtavaa, mitä tukee selkeä sekä tarkka piirrosjälki: kun ollaan avaruudessa, lukija todellakin saa sen käsityksen kaikkeuden levittäytyessä laajana, autiona, hiljaisena ja loputtomana edessään.

Ekstraplussat myös erinomaiselle lopetukselle, mitä harvassa mangassa enää saa nähdä.

Jännityksellä odotellaan vain, milloin Punainen Jattilainen tätä alkaa julkaisemaan.

"Space is too vast when you are alone"

Ryokan

Viesti Kirjoittaja Ryokan » Ti Maalis 25, 2008 08:00

Anime on tullut katsottua, manga on vieläkin toivelistalla - tosin ehdottomasti siellä kärkipäässä. Tykästyin sarjaan heti ensimmäisestä jaksosta lähtien. Syvyyttä löytyy tarpeeksi, mutta kuitenkin niin ettei sarja kompastu liialliseen yrittämiseen. Vrykylin kanssa olen samoilla linjoilla siitä, että huumori tuntui joskus olevan vähän liiankin korostettua. Muuten sarja kärsii lähinnä kosmeettisista virheistä ja on jokaisen animehyllyn peruspaketti.

TLein

Viesti Kirjoittaja TLein » Ti Maalis 25, 2008 08:55

Ehdoton ykkönen Anime-versiossa on se, että avaruudessa aluksista -EI- lähde mitään ujelluksia, ellei ilma karkaa aluksesta...

Mangassa Tarina on tiiviimpi, siinä on vähemmän filleriä, vaikka joidenkin mielestä muutamat henkilöiden historiavälähdykset joidenkin mielestä voivatkin tuollaista olla.
-Setä_Gin
Don't drink and derive, because Alcohol and Calculus don't mix!

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Ti Maalis 25, 2008 09:12

Setä_Gin kirjoitti:Ehdoton ykkönen Anime-versiossa on se, että avaruudessa aluksista -EI- lähde mitään ujelluksia, ellei ilma karkaa aluksesta...
Super-realismi on aina jees. Animessa on myös NORIO WAKAMOTO, pisteet siitä.

Joo. Mangaa kun en pahemmin lue, olen Planetesinkin kokenut animemuodossa joitain hetkiä sitten, ja aika vaikuttava kokemus se olikin. Kuulostaa vähän hölmöltä, mutta mielestäni sarjaa kuvaa parhaiten sana "kiva". Hahmoista oli helppo tykätä, animaatio oli mielestäni tuon ikäiseksi sarjaksi aivan loistavaa koska ikä ei näkynyt, Tanaben ja Hachimakin suhde oli suloinen jne. jne. jne.

Jos ei nyt aivan huippusuosikkejani, niin hyvin lähellä huippua joka tapauksessa. Scifi ei periaatteessa ole minun juttuni, mutta Planetesille sen osasi antaa anteeksi, koska vaikka avaruussetti olikin keskeisessä osassa, se ei kuitenkaan ollut tyyliä pew pew lasers vaan tarjosi pelkästään tarinalle puitteet.

Matti

Re: Planetes

Viesti Kirjoittaja Matti » Ti Maalis 25, 2008 23:22

bakteeri kirjoitti:hurjapäisestä naisastronautista Feesta
Todellakin! Ja se tupakoi kans. Huono juttu kun Kuussa pistetään tupakointihuoneet kiinni. Siinä on työkavereilla löysät housuissa kun nikotiinin puutteesta kärsivä nainen on avaruusaluksen kuskina. Kunnon rytinääkin on luvassa, alkaen siitä kun Fee pirstoo telkkarin.

Yorokobi

Viesti Kirjoittaja Yorokobi » Su Maalis 30, 2008 13:43

Planetes-anime esiteltiin mulle jotakuinkin näin: "Sun täytyy nähdä tämä: hard scifi -sarja avaruuden roskakuskeista; yksi parhaita sarjoja, jonka olen koskaan nähnyt!"

Lienee selvää, että olin järjettömän skeptinen ("Roskak... Aargh, siis mikä?" :roll:). Koska sarjasta vaahtosi paras ystäväni, joka tuntee makuni varsin tarkkaan, ja koska joulunpyhinä ei ole muutakaan tekemistä kuin makoilla maha täynnä ja katsoa animea, päädyin kokeilemaan.

Ehdin lomalla noin puoleenväliin, ja koska tykkään katsoa sarjani isoissa annoksissa kerrallaan (jakso viikossa nyt on vaan silkkaa kidutusta), en ole vielä työelämältä ehtinyt nähdä Planetesia loppuun. Jo tässä vaiheessa on kuitenkin selvää, että sarja kuuluu ilman muuta animekokemuksieni kärkeen!

Kuten mainittu, sarja lähtee käyntiin komediallisen reippaasti. Sinnikäs Tanabe ja Feen luotsaama, loistavan omituinen pelaajahahmoporukka (näin roolipelitermein) valloittivat mut saman tien. Ehkä juuri tämän välittömän ihastuksen takia huumori ei häirinnyt mua lainkaan, toisin kun vaikkapa Tengen Toppa Gurren Lagannissa.

Pian päästään pihviin: sarjan ytimessä ovat hahmot tarinoineen ja kehityskaarineen, ja niitä sekä taustalla pyörivää korporaatiopolitikointia avataan sopivasti limittäin. Hahmot ilahduttavat ja elähdyttävät.

Scifi on kovaa, mutta sitä on käytetty mielestäni juuri oikein: jatkuvasti läsnä mutta varastamatta valokeilaa. Pääosin kyseessä ovat juonenkäänteet ja yksityiskohdat, kuten liikkuminen painovoimattomassa tilassa tai avaruusaseman keinotekoinen vuorokausirytmi. Visuaaliset ratkaisut korostavat avaruuden valtaisan laajuuden ja pikkuruisen ihmisen (tai vaikkapa ironneen ruuvin) kohtaamisen joskus dramaattisia, kohtalokkaitakin seurauksia. Todella tyydyttävää.

Ja niin, sarjassa on myös ihastuttavat alku- ja loppusekvenssit. :)
hitotsu hitotsu
oh so just on my way!

Planetes on Parhautta.
jiyasuto buringu itsuto!

Matti

Viesti Kirjoittaja Matti » Su Maalis 30, 2008 19:13

Yorokobi kirjoitti:Planetes-anime esiteltiin mulle jotakuinkin näin: "Sun täytyy nähdä tämä: hard scifi -sarja avaruuden roskakuskeista; yksi parhaita sarjoja, jonka olen koskaan nähnyt!"

Lienee selvää, että olin järjettömän skeptinen ("Roskak... Aargh, siis mikä?" :roll:).
Haha! Mulla oli suunnilleen samat ajatukset kun luin mangaversiosta (Pelit-lehti, en nyt muista vuotta).

Wikipedian mukaan animen ja mangan välillä on joitain selviä eroja: Ai Tanabe tulee mangassa kuvaan vasta toisessa kirjassa, mainittu pisnispuoli puuttuu mangasta täysin, animen tapahtumat ehtii loppua reilusti ennen mangaa... loput yksityiskohtien eroista jätän niille, jotka tuntee molemmat.

mmmmm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mmmmm » Su Maalis 30, 2008 20:22

Wikipedian mukaan animen ja mangan välillä on joitain selviä eroja
Kuten se, että manga on 2x5^E=mc2 kertaa parempi.

Lukeeka hyvät ihmiset sitä, ei ole kuin 5 osaa. Ablidriksessä (nimi muutettu) kappalehinta pokkarille 8.70 ja nopeasti laskettuna koko sarja tekee sen hieman alle 50e.
Siinäpä parhaimpia sijoituksia minkä voitte rahoillenne tehdä. Ette tule pettymään.

Jos taas petytte, niin pistäkää viestiä tännepäin - voin sitten surutta haukkua teidät päin naamaa huonoiksi, ihmiskunnan älyllisyyttä halventaviksi, mitättömiksi kasoiksi avaruusjätettä.
Planetes on Parhautta.
Indeed

isokana
Viesti:

Re: Planetes

Viesti Kirjoittaja isokana » La Elo 02, 2008 20:46

Tieteen kuvalehdessä oli alkuvuodesta juttua avaruusromusta. Liittyy Planetesiin totta kai, mutta vasta pari numeroa sen jälkeen nousivat kulmakarvat muutaman millin, kun lehden alusta löytyi seuraava jälkihuomautus:
http://mooimage.com/images/gusc2a8eyhz2i39uz3v.jpg

Kivaa mainostusta, joten suomikustantajien olisi parasta tarttua syöttiin tässä kohtaa. Kaikki Tieteen kuvalehden lukijat ovat jo melkein varmoja asiakkaita!

Uh, pitäisikin lukea ja katsoa Planetes uudestaan, kun Cowboy Bebopista olen nyt selvinnyt...
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”