Darker than Black

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Hyórimaru

Viesti Kirjoittaja Hyórimaru » To Tammi 17, 2008 18:35

Bonusepisodi Beneath The Fully Bloomed Cherry Blossoms ilmestyy Japanissa viimeisen DVD-lätyn mukana maaliskuun 26. päivä.
Kiitoksia paljon, tämä auttoikin kovasti.. ^^
♥ Kai ♥ Reita

h4sk1

Viesti Kirjoittaja h4sk1 » Pe Tammi 18, 2008 16:19

aivan ihana anime, rakastin sitä niin paljon, omasta mielestäni sarjaan oli todella helppo päästä sisään ja sen salaperäisyys vain lisäsi kiinnostusta, sarjan loppu oli hyvä ei ihan täydellinen mutta milloin hyvästit ovat olleet kivat :D
Englanti on ainoa oikea anime kieli

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Pe Helmi 22, 2008 00:30

Darker than Black on kyllä erittäin hyvä sarja. Taistelukohtaukset ovat uskomattoman tyylikkäitä, hahmot ovat mielenkiintoisia ja tarina ja maailma vetivät ainakin minua puoleensa. Jopa siinä määrin, etten edes Housea viitsinyt tänään katsoa.

En nyt oikein tiedä, mitä vielä voi sanoa. Hehkutettavat asiat ovat tulleet jo hehkutetuiksi, enkä viitsi toistella samoja asioita. Heitä voi pitää tyypillisenä angstaavana viileänä tyyppinä. Minusta Hei ei tosin sellainen ollut. Tämän väitteeni perustelen sillä, että minua itse asiassa kiinnosti Hein menneisyys ja syyt tämän viileän angstaavalle käytökselle. Ja lisäksi Hein taistelukohtaukset olivat sikasiistej. Erityisen hienoja kohtia oli niin monta, että en äkisti osaa valita niistä siisteintä.

Kahden jakson pituiset kaaret olivat minusta plussaa. Niiden avulla sai hyvin jaettua sarjan katsomisen. Paitsi tänään. Ainoa mikä häiritsi, oli se, että satunnaiset huumorikaaret tuntuivat irrallisilta muuhun sarjaan nähden. Näiden lisäksi en pitänyt myöskään muista kaarista, jotka eivät varsinaisesti kuljettaneet juonta eteenpäin. Ainakaan niin paljoa, kuin tavallisista kaarista.

Sitten se loppu. Se perhanan loppu. Ei se varsinaisesti huono ollut, olen nähnyt huonompiakin. Tämä sarja olisi vain ansainnut paremman lopun. Viimeisimmät jaksot tuntuivat hätiköidyiltä, itse loppuratkaisu tuntui hätiköidyltä ja lopun paljastukset saivat lähinnä ajattelemaan, että selittäkää nyt jumalauta nämä asiat, älkääkä vain kertoko tuollaisia yhtäkkiä. Enkä ilmeisesti ollut ainoa, jolle tuli "Congratulations, Shinji!" mieleen.
Varoitus! (Spoilaavaa) vikinää lopusta kirjoitti:Tuosta lopusta on kyllä pakko vähän kitistä spoilerisuojan alla. Ensinnäkin. Hei on ihminen, joka voi käyttää ihmevoimia. Okei. Miksi? Aijaa, se muutti atomirakennettansa, sanoi tohtori. No niin. Tuohan selittikin asian täysin! Kiitos, herra tohtori! Sen perusteella, mitä minä ymmärsin, Pai olisi Hein sisällä ja siksi Heillä olisi ihmevoimia. Tai sitten tulkitsin metaforan kirjaimellisesti. Oli miten oli, se ei selittäisi siltikään yhtään mitään.

Loppu oli selvästi hätiköity. Tämä näkyi esimerkiksi siinä, että äkisti Mao vain sanoo, että "lol kuolin", johon Hei ja Yin sitten tyynesti: "lol jatketaan eteenpäin". Lisäksi, "Congratulations, Li-kun!" ja "LOL MUSTA AUKKO!" Lisäksi minua häiritsi suuresti tämä "Otan molemmat"-loppuratkaisu. Se nyt olisi vielä mennyt, että Hei olisi joko päättänyt laukaista Tokyo Explosionin tai olla tekemättä mitään ja sen jälkeen sitten ennalta-arvaamattomien yksityiskohtien tai muiden sellaisten takia tuho ei olisikaan ollut niin laaja kuin odotettiin tai ei olisi tapahtunut mitään. Mutta että vedetäänkin hatusta tuollainen mahdoton kolmas vaihtoehto... Olke is not impressed.

Sitten se epilogi. Muuten ihan jees, mutta kyllä minä ainakin haluan tietää, miten päähenkilöiden elämä jatkui lopun tapahtumien jälkeen. Okei, Kirihara muutti nähdäkseni Hein/Lin naapuriin. Poliisit voi taistella ihmetyyppejä vastaan paremmin kuin ennen. Entäs Hei? Entäs Yin?

Jos joku osaa näitä kohtia selventää niin plz, jaa tietosi kanssani. Jos ei, niin toivottavasti tuo OVA sitten osaa vastata joihinkin kysymyksiin. Eli ensi kuun 26. päivä? Sitä odotellessa..

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » Pe Helmi 22, 2008 10:56

Olke kirjoitti:
Varoitus! (Spoilaavaa) vikinää lopusta kirjoitti:Tuosta lopusta on kyllä pakko vähän kitistä spoilerisuojan alla....

Jos joku osaa näitä kohtia selventää niin plz, jaa tietosi kanssani. Jos ei, niin toivottavasti tuo OVA sitten osaa vastata joihinkin kysymyksiin. Eli ensi kuun 26. päivä? Sitä odotellessa..
Nöööy! Katso finaali uudestaan ja mieluiten muilla kuin Shitsen Subsien teksteillä.
Mielestäni se meni juuri niin, että Hei käytti Bain voimia. En muista miten tämä sarjassa selvitettiin, mutta tulkitsin sen niin, että Portin toisella puolella oleva maailma on ikään kuin peilikuva omastamme; Hei ja Bai vastaavat toisiaan niiden eri puolilla. Siis niin kuin sama henkilö. Kun Hei käyttää voimaansa, se on Bai, joka tekee kaiken työn, Hein aikomuksen mukaisesti, ja maksaa siitä hyvityksen.

Hein sähkötyksellä on ominaisuus, joka muuttaa kohteiden atomirakennetta. Se voi sotkea hiukkaskiihdyttimen palikat, tai muuttaa tavallisen ihmisen Contractoriksi. Joku voisi tästä väittäää, että Bai vain muutti Hein Contractoriksi, mutta se ei selitä, miksi heidän voimansa on sama ja miksi Heillä ei ole hyvitystä.

Minusta loppuratkaisu itse oli sinänsä pätevä. Parempi nyt, kun sitä jälkeenpäin miettii, kuin silloin kun sen ensi kertaa näin.
Loppujen lopuksi Hei ei ollut mikään kylmä tappaja, vaan normaali kaveri, joka joutui pakolla mukaan maailman paskaan, eikä olisi koskaan halunnut tappaa ketään, sen enempää ihmisiä kuin Contractoreitakaan. Siksi kumpi tahansa oletuksellisista loppuratkaisuista olisi ollut tappio. Joko kaikki Contractorit woosh, tai sadat miljoonat ihmiset woosh. Mutta Hei oli GAR ja pelasti kaikki, vaikka joutuu itse elämään todennäköisesti koko loppuelämänsä takaa-ajettuna. *sniff*

Epilogin viesti oli aika selvä. Ihmiset ja Contractorit joutuvat nyt opettelemaan elämistä keskenään. Kirihara yrittää saada Syndikaattia kiikkiin, mutta tulee tuskin koskaan onnistumaan. Hei puolestaan jätti siviilielämänsä ja edessä on päättymätön pakomatka Yinin kanssa.

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Pe Helmi 22, 2008 17:56

Tulipa päivän aikana mieleen, että olisi pitänyt tämänkin sarjan kohdalla tehdä niin kuin tavallisesti eli odotella päätösjakson katsomisen jälkeen päivä tai pari ja avautua vasta sen jälkeen foorumeilla. Suhtautumiseni sarjan loppuun nimittäin muuttui päivän aikana huomattavasti myönteisemmäksi.
Reaktiot (eli niiden puute) Maon kuolemiseen tuntuivat paljon järkeenkäyvemmiltä kuin illalla, jolloin väsymys, turhautuminen ei-toivotunlaisesta lopusta ja muut tekosyyt hankaloittivat järjenjuoksua.

Hein kykyjen selittäminen olisi todennäköisesti vaatinut myös Contractorien olemuksen selittämistä, johon ilmeisesti kukaan ei tiennyt vastausta. Myös "Otan molemmat"-loppuratkaisu häiritsee paljon vähemmän nyt. Eli kuten Guildenstern sanoi, se oli Heille tuossa tilanteessa todennäköisesti luonnollisin ratkaisu. Silti saan siitä gurrenlagannmaisia "DO THE IMPOSSIBLE BREAK THE UNBREAKABLE! ROW ROW FIGHT DA POWER!"-tuntemuksia. En pidä sitä minään mahdottoman hyvänä asiana tällaisessa sarjassa, jonka maailma oman tulkintani mukaan kuitenkin rakentuu tiettyjen sääntöjen varaan. Tosin rikkomuksia näissä "säännöissä" näkyi sarjan mittaan jonkin verran. Esimerkkinä nyt vaikka nukkejen (Yinin, Julyn ja yakuza-tyypin heilan) kiintyminen muihin ja Yinin ja heilan päätökset tehdä jotain, jota heidän ei käsketty tehdä. Tosin ehkä pienet vihjeet Hein voimien potentiaalin suuruudesta olisi saanut minut hyväksymään tuon paremmin. Lähes koko sarjan ajanhan vihjailtiin, että Hei ei olisi tavallinen Contractor, mutta minä en ainakaan muista huomanneeni vihjeitä siitä, että Hei olisi noin uber. Tai olihan siellä valoefektejä ja hehkumista niissä parissa kohdassa, kun Hei kohtasi Amberin, mutta itse kuvittelisin sen liittyneen siihen, mitä Amber yritti saada Hein tekemään eikä siihen, mitä Hei loppujen lopuksi teki.
Pitääpä vielä katsoa tuo päätösjakso uudestaan toisilla teksteillä. Jos sitten jutut aukenisivat vielä paremmin.

starshiybrat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja starshiybrat » La Maalis 01, 2008 00:56

Siitä nyt on aikaa kun viimeisen jakson katsoin mutta yleisesti ottaen mielikuvat sarjasta olivat, hmm, ihan jees mutta ei Bonesin normaalia tasoa.

Joku edellä sanoi "kerrankin sarja jossa on ideaa" varsin hehkuttavaan sävyyn ja kyllä, voin yhtyä tähän lausahdukseen. Ideaa oli, potentiaalia oli, mutta sitä ei osattu oikein hyödyntää. DtB:ssä oli paljon hyvää ja siksi se onkin keskivertoa parempi sarja, mutta ei missään nimessä mestariteos.

That said, pidin silti Heistä aivan luvattoman paljon, kaikesta tyypin lakonisuudesta huolimatta. Ja soundtrackin ja animaation laatu olivat ehdottomasti A-luokkaa, ei käy kieltäminen. Ihan onnellinen olen että sain katsottua loppuun, ja varmasti minäkin metsästän käsiini sen mystisen OAV:n. =D

madu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja madu » Pe Maalis 28, 2008 10:51

Nyt on jakso 26 katsottu, ja se oli tosi kiva. Eipä siinä mitään juonellista sisältöä ollut, puhdasta fanipalvelua, mutta kun hahmoista tykkää niin mikäs siinä. Yin harrastaa huonoa fanfictionia, söpöä :3

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Pe Maalis 28, 2008 17:05

Samoilla linjoilla olen 26:nnen jakson suhteen kuin madukin. Oli hauska jakso ja mielellään sen katsoi. Ehkä jotain juonellista jatkoa odotin, mutta en minä tuohonkaan kyllä pettynyt. Hahmoista kun tykkää niin eipä sillä ole hirveästi väliä, mitä ne tekevät.

Guildenstern

Viesti Kirjoittaja Guildenstern » La Maalis 29, 2008 10:15

Meinasi tippa tulla linssiin kun Kakusei Heroism pärähti soimaan vielä viimeisen kerran. Oli tämä loppujen lopuksi aika hemmetin kova sarja ja tulee olemaan aina yksi suosikeistani.

K8Skies

Re: Darker than Black

Viesti Kirjoittaja K8Skies » La Heinä 05, 2008 18:30

Näköjään Darker Than Blackistä on tulemassa toinen kausi. Hyvä hyvä.

BONESilta oli taas päässyt vuotamaan listaa animaattoreista ja muusta staffista, jotka työskentelevät Full Metal Alchemistin seuraavan kauden parissa. Siinä samassa on maininta Darker Than Black kakkosesta. Jospa nyt saataisiin edes hiukan lisää vastauksia tähän upeaan sarjaan. Ja kunnon lopetus voisi olla myös ihan jees. Eli ei taas sellaista lopetusta, joka aiheuttaa hillitöntä turhautumista koko sarjaan.
Spoiler: Amber
Toivottavasti tällä kaudella on sitten muutamia flashbäkki-jaksoja. Uutta kautta ei kyllä jaksa kovin helpolla ellei Amberia näytetä. Koko edellisen kauden loppu kun nauroi Amberille päin naamaa. Kaikki turhan takia? GG Hei.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » La Heinä 05, 2008 22:13

Oon tätä nyt 9 episoodia nähnyt. Mukavaa ollut katsoa, ihan hyvä sarja. Tähän päähenkilöön en oikein ole tykästynyt silleen eikä oo ollut mitään ikimuistoista kohtausta vielä, "ihan kiva", muttei sellasia huippuja oikein.
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

J

Viesti Kirjoittaja J » Su Heinä 06, 2008 15:49

K8Skies kirjoitti:Näköjään Darker Than Blackistä on tulemassa toinen kausi. Hyvä hyvä.

BONESilta oli taas päässyt vuotamaan listaa animaattoreista ja muusta staffista, jotka työskentelevät Full Metal Alchemistin seuraavan kauden parissa. Siinä samassa on maininta Darker Than Black kakkosesta. Jospa nyt saataisiin edes hiukan lisää vastauksia tähän upeaan sarjaan. Ja kunnon lopetus voisi olla myös ihan jees. Eli ei taas sellaista lopetusta, joka aiheuttaa hillitöntä turhautumista koko sarjaan.
Spoiler: Amber
Toivottavasti tällä kaudella on sitten muutamia flashbäkki-jaksoja. Uutta kautta ei kyllä jaksa kovin helpolla ellei Amberia näytetä. Koko edellisen kauden loppu kun nauroi Amberille päin naamaa. Kaikki turhan takia? GG Hei.

Juu, aivan saman huhun itsekin olen kuullut, tiedä sitten vielä miten luotettava lähde on. En vain oikein pysty kuvittelemaan FMA:lle pahemmin jatkoa.
Mutta tosiaan, ainakin on ollut jo pidempään itselläni pienoisena toiveena että tulisi jotain jatkoa. Jäi tuo loppu hiukan avonaiseksi tiettyjä asioita..
Pitkäaikainen stalkkeri

RevyFan

Viesti Kirjoittaja RevyFan » Su Heinä 27, 2008 18:59

Hmm, sain katsottua loppuun tämän sitten. Oli kyllä aivan nautinnollinen sarja, välillä taistelukohtaukset olivat aivan mahtavia... o_O ' Hahmot olivat pääosin aika miellyttäviä ja sivuhahmoissakin oli mukavaa katsottavaa. Varsinkin Hein pisteet nousivat sarjan edetessä, muttei silti ihan se mun hahmo kyllä. Kaikkineen keskivertoa parempi sarja kyllä.

8 / 10
Kill ´em all, baby!
LastFM || dA || myanimelist.net

shirokyoka

Viesti Kirjoittaja shirokyoka » Ma Elo 18, 2008 17:42

Pidän tästä sarjasta todella paljon. Alunperin tutustuin tähän sarjaan op-kappaleiden takia, molemmat kun ovat niin loistavia.
DtB taitaa muuten olla ainoa sarja, jossa olen tykästynyt päähenkilöön. Heihin ei vaan voi olla tykästymättä.

Ekaa jaksoa katsoessani ajattelin, että mitähän tästäkin oikein tulee. Alkupään jaksot eivät minua aluksi kiinnostaneet yhtään, ja ihmeen kaupalla kuitenkin jaksoin katsoa ne, ja hyvä niin. Tuli tosiaan sellainen olo, että milloinkohan se varsinainen tarina mahtaa alkaa, mutta kyllä DtB toimi loistavasti noilla kahden jakson pätkilläkin.

Juoni on todella mielenkiintoinen, ja pitää otteessaan, vaikkakin alussa minua vähän pitkästytti. Taistelukohtaukset ovat todella mielenkiintoista katsottavaa, ja viittauksia Suomeenkin löytyi! Repesin aika tavalla, kun se salapoliisi yritti lausua hra Kastisen nimeä.

Toinen kausi on ilmeisesti tulossa, joten loppu ei taida jäädä noin kurjaksi. Olin aluksi vähän hämmentynyt, kun ajattelin, että tähänkö tämä sitten loppui, mutta onneksi niin ei käynyt. 26 jakson katsoi mielellään, ja se oli hauska, vaikkei siinä mitään erikoista ollut.
Watashi wo tsurette
shiawase ni naritai
anata to shiawase ni naritai
anata no shiawase ni naritai
dakara tsurette

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Su Joulu 14, 2008 23:51

Minäkin olen nyt tummempi kuin musta! Olihan tästä pakko pitää, vaikka pari ekaa jaksoa ei vielä kauheasti innostanut. Aika nopeasti kuitenkin pienet tarinat vakuuttivat hyvillä hahmoilla ja kohtaloilla, jotka sidottiin vielä taitavasti koko sarjan kaareen. Toiminta oli hyvää ja contractorien (sopimustelijoiden?) kyvyt olivat mielikuvituksellisia. Päähahmojen ajatukset alkoivat hiljalleen tulla esille ja konflikteja syntyä. Huangin tarina varsinkin vakuutti ja Hein kehitys sarjan aikana oli mallikelpoista. Sarja lähti hyvin liikkeelle mustavalkoisesta asetelmasta pahat contractorit vastaan hyvät ihmiset, josta sitten hiljalleen alkoi ymmärtää, että se oli pelkojen ja ennakkoluulojen ylläpitämää harhaa ja totuus paljon harmaampi. Vaikka sarjan tunnelma oli tosiaan tummaa, tykkäsin myös kevennysjaksoista etsiväkaksikon parissa tai Lin seikkailuista normimaailmassa. Se teki sarjasta paljon ihmisläheisemmän kuin mitä olin odottanut.

Ja sitten siitä lopusta...
Spoiler: the end
Loppu oli minulle kaksijakoinen: toisaalta se oli kammottava insert season 2 here -tyylinen katkaisu, jossa jätetään lopullinen ratkaisu selvittämättä. Lähinnä siis tarkoitan syndikaattia, joka tuskin jää lepäämään sen jälkeen yksi suunnitelma meni puihin, varsinkin kun se on niin suuri ja mahtava, ettei ihmisen mieli sitä käsitä. Tai sitten koko Portti-ongelma eli niiden syy ja tarkoitus.

Mutta toisaalta ei tuo kauheasti häirinnyt, ainakaan kun tietää lupauksia siitä toisesta kaudesta olevan ilmassa. Sarja oli kuitenkin minulle Hein kasvutarina, jossa contractorit ja portit ovat vain kulisseja. Hein lopussa tekemä valinta edustaa itselle sitä ainoaa oikeata ratkaisua, kun tarkoituksena oli etsiä Hein omaa identiteettiä. Tarjotut kaksi vaihtoehtoa olivat juurikin sitä eli tarjottuja. Jos haluaa löytää itsensä ja oman tahtonsa, olisi aika heikko esitys tyytyä vain muiden tarjoamiin vaihtoehtoihin. Voi näyttää siltä, että hahmo tekisi jotain itsenäisesti, mutta todellisuudessa tanssitaan yhä muiden pillien mukaan. Joten laatikon ulkopuolella ajattelu oli juuri sitä mitä kaipasin. Amberin laittaminen tähän mukaan oli myös kiva juttu, kun en millään halunnut uskoa häntä pahikseksi. Tämä ratkaisu oli myös Hein luonteelle hyvä, koska sarjan perusteella hän ei ollut tavallinen tyyppi (contractorit hiiteen!) tai kylmäverinen tappaja (tuhotaan koko Japani!), vaan jotain muuta: äärimmäisen empaattinen ja epäitsekäs kaveri, joka on valmis uhraamaan itsensä rakastamansa takia (siis Pain). Tähän liittyen olisi tosi kiva saada sarjaan jatkoa, koska en usko Hein lähtevän pelkälle pakomatkalle, vaan tuntien vastuuta valinnastaan tekee parhaansa taistelussa Syndikaattia vastaan. Enkä suostu uskomaan, että Hein ja Kiriharan suhteen voi jättää noin roikkumaan! Lissää!
Noista Suomi-viitteistä vielä. Sattuiko kenenkään muun silmään Yinin kioskin vieressä ollut "Pokkari"-automaatti? Onko tuo joku väännös jostain japanilaisesta jutusta vai ihan selvää suomea?

Kuva
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”