Maria-sama ga Miteru (marimite)

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Tsigge

Re: Maria-sama ga Miteru (marimite)

Viesti Kirjoittaja Tsigge » Ma Elo 11, 2008 13:56

Tulipahan kaikki tuotantokaudet parissa viikossa vetästyä läpi. Eka jakso ei ihan sytyttäny mutta parin jakson jälkeen totaalinen koukutus. Kaikki hahmot on tosi ihania (paitsi sen Sachikon serkkupojan suhteen mielipiteet vähän vaihtelee tilanteen mukaan), ja niinkuin tässä on monet todennut niin sarjan ydin onkin mahtavat hahmot. Sais vaan olla vähän enemmän fyysistä kontaktia hahmojen välillä. Sarjan aikana nähty vaan pari pusua :( Yumin ja Sachikon pusu olis kova sana...

Vielä noiden OVA jaksojen piirrustustyylistä sen verran, että alunperin oli parempi tyyli, mutta ei tuollainen pieni muutos haittaa. Ei sitä oikeastaan tajuakaan kun on hetken katsellut.

Neljättä kautta odotellessa...

Wolfie
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wolfie » Ke Elo 13, 2008 16:26

Tsigge kirjoitti:Sais vaan olla vähän enemmän fyysistä kontaktia hahmojen välillä. Sarjan aikana nähty vaan pari pusua :( Yumin ja Sachikon pusu olis kova sana...
Hahaa, täällä on joku muukin joka on samaa mieltä. Itsekkin toivoisin todella, että tämä 4. tuotantokausi tarjoaisi vähän enemmän tätä fyysistä kontaktia (ei silti liikaa, mitään yuria tästä sarjasta ei silti saa tulla!). Sillä 3. tuotantokausihan ei oikeastaan tarjonnut sitä lainkaan. Kuitenkin suhteet toimivat muuten erinomaisen hyvin, mutta se fyysinen kontakti jäi johonkin. Ensimmäisessä OVAssahan Yumi oli siellä Sachikon huvilassa... kuvittelin, että siinä olisi tapahtunut jotain erikoista, mutta toiveeksi jäi. Samaten tapahtui muidenkin jaksojen kohdalla.

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Ti Marras 04, 2008 20:40

Tulipa katsottua ensimmäisen kauden DVD-julkaisusta intouduttuani saman tien myös Kevät ja OVA. Nyt haluaisin vain tietää, että missä neljäs kausi on. Haluan sen heti.

Toista kautta katsoessa olin hätää kärsimässä, kun muistoni ihkusta, punastelevasta tsundere-Toukosta katosivat kuin tuhka tuuleen Toukon alkutaipaleen vittumaisuuden vuoksi. Kauden lopuksi kuitenkin huomasin, kuinka jännästi katsojastakin (tai ainakin minusta) tuntuu kuin kaikki menisi päin helvettiä silloin, kun Yumi vajoaa epävarmuuteensa ja kuvittelee ties kuinka monetta kertaa, että Sachiko olisi hänet hylkäämässä. Etenkin OVAa katsoessa huomasin, ettei Touko varsinaisesti muuttunut lainkaan, vaan Yumi. Pahimman angstin keskellä Touko oli itse saatana, joka ilmestyi tyhjästä viemään Sachikon pois. Kun Yumi otti itseään niskasta kiinni ja piristyi puoliväkisin, myös Touko alkoi vaikuttaa mukavammalta, ja alkoi tuntua siltä kuin Touko olisi oikeasti kohtelias Yumia kohtaan eikä vain kätkeäkseen pilkantekonsa näennäiseen kohteliaisuuteen.

OVAssa Yumi olikin sitten Lillianin Grand Pimp, Sein manttelinperijä, joka oli kietonut pikkusormensa ympärille niin Sachikon kuin Toukonkin, ja lisäksi muut Lillianin oppilaat. Tästä johtuen tuntuikin siltä kuin toisen kauden ja OVAn väliltä olisi jätetty jotain tärkeää pois. Koska epävarmasta pikku-Yumi alkoi voida riidellä Sachikon kanssa pelkäämättä tämän vihaavan häntä sen takia? Koska Yumi oppi lukemaan Sachikon ajatuksia niin hyvin, että hän tietää tasan tarkkaan, koska rakas isosisko tarvitsee lisää teetä? En tiedä, miten tämä kehitys tapahtui kirjoissa, mutta OVAa katsoessa tuntui kyllä siltä, kuin toisen kauden lopun ja OVAn alun välillä olisi ollut suurikin hyppäys ajassa eteenpäin. Melkein tekisi mieli toivoa selvitystä tähän neljänneltä kaudelta, mutta ajateltuani asiaa tarkemmin haluan mieluummin katsella kuinka Yumi yrittää huijata Toukoa hyväksymään rukousnauhansa (... kuulostaapas rukousnauha yllättävän laimealta verrattuna rosaryyn... No, luotan sanakirjaan...).

OVAa katsoessa en voinut olla ajattelematta, että OVA olisi enemmänkin otakusarja, siinä missä kaksi ensimmäistä kautta ainakin tuntuivat lähinnä tytöille suunnatuilta. Tokihan minä tiedän, että vaikka Marimite-kirjojen alkuperäinen kohdeyleisö olikin/onkin tietääkseni tytöt, animeadaptaatio oli suosittu karvaisten, yksinäisten miesten keskuudessa. Mutta näin OVAn jälkeen tuntuu siltä kuin kaksi ensimmäistä kautta olisi tehty tyttöjä silmällä pitäen, kun taas OVAlla olisikin kosiskeltu otakuja. Fanipalvelu tuntui lisääntyneen siinä määrin, että tuntui vaikealta ajatella Marimiten olevan tyttöjen sarja. Fanipalvelulla tarkoitan ensinnäkin tätä mielenkiintoisempaa fanipalvelua, eli Marimiten tapauksessa henkilökemiaa. Olin ratketa riemusta joka kerta, kun Touko punastuu varovasti tai näyttää siltä kuin hänellä olisi jotain sanottavaa, kun Yumi jotenkin vihjaa Toukon vihaavan tätä. Samoin suorastaan villiinnyin siitä, kun Touko oli kateellinen Kanakolle ja siitä, kun Touko sanoi vihaavansa Yumia. Ja ylipäänsä siitä, kun Touko näkyi ruudussa. Samoin lasken fanipalveluksi sen, että Yumi sai ohjailtua Sachikoa niin helposti. Sain jälleen OVAn urheilupäiväjaksossa suuren ilmestyksen: oho, Sachikohan on huisin suloinen! Tosin nämä seikat saattavat johtua vain siitäkin, että OVAssa Yumi on tosiaan todellinen pimp, toisin kuin kahdella ensimmäisellä kaudella

Samoin OVAn lisääntynyttä fanipalvelua olivat kylpykohtaus, se kohta, jossa Sachiko alkoi vaihtaa vaatteita ja se kohta, jossa Yumi puki Yoshinolle pyjaman. Eikä sovi unohtaa niitä tilanteita, joissa Yumin hiukset eivät olleet kiinni rusettisydeemeissä. Erityismaininnan saa se kohta, jossa näytettiin Yoshinon ei-palmikoidut hiukset. Tosin OVAn budjetti oli yllättäen suurempi kuin ensimmäisen ja toisen kauden, joten ehkä paremmalta näyttävä Yumi vain hämäsi minut kuvittelemaan, että OVA olisi tehty kahta aiempaa kautta enemmän otakuyleisöä ajatellen.

Melkeinpä tuntuu tällä hetkellä siltä, että ellei Marimiten neljännestä kaudesta tehdä aivan jotain eri sarjaa, en voi pettyä siihen. Kevään ja OVAn jälkeen taitaa olla koko lailla mahdotonta, ettei Touko olisi mukana heilumassa. Yumin pudottaminen taas tekisi neljännestä kaudesta eri sarjan. Eli toisin sanoen neljännellä kaudella on mukana sekä Yumi että Touko. Täten pelkkä ajatuskin siitä, että Marimiten neljäs kausi olisi huono tuntuu mahdottomalta.

AM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AM » Pe Marras 14, 2008 12:21

Olke kirjoitti:Nyt haluaisin vain tietää, että missä neljäs kausi on. Haluan sen heti.
Aloitus on varmistunut tammikuulle 2009. vielä saa pienen tovin odotella.
Antti Myller - Joensuun Otakuiden rahastonhoitaja, tekniikka- ja jäsenvastaava - Kawaconin talousvastaava.
MyAnimelist, figut & last.fm.

jiipee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee » Pe Marras 14, 2008 17:44

OVA on syvältä ja poikittain
Tyuntuu kun sen tekijät olisivat katsoneet tv-sarjan ekan kauden. päättäneet ettei siinä ole tarpeksi menoa
ja vääntäneet asiat toiseen suuntaan.
Vähän niinkuin huonoa fanifictiota
Perkele ku itse olen nähnyt vain kaksi kautta.

jiipee

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Pe Marras 14, 2008 17:51

AM kirjoitti:
Olke kirjoitti:Nyt haluaisin vain tietää, että missä neljäs kausi on. Haluan sen heti.
Aloitus on varmistunut tammikuulle 2009. vielä saa pienen tovin odotella.
Joo. Kun näin Marimiten /a/:sta löytämässäni kuvassa, olin niin innoissani että tein voltin. Nyt kun näin tuon promokuvan suurempana linkittämälläsi sivulla, tein toisen voltin huomatessani, missä Yumin oikea käsi on ja millainen ilme hänellä on. Myös Yumin voitonmerkki lupailisi jotain kivaa, vaikka mitään erityisen dramaattista Yumi-Touko-rintamalla ei kirjoissa olekaan tapahtunut. Ainakaan sen perusteella mitä minä olen kuullut.

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Su Tammi 04, 2009 18:21

Neljännen kauden ensimmäinen jakso nähty.
Spoiler: kuva
Kuva
OP:sta en oikein pidä. Ehkä totun siihen, mutta jotenkin tuollainen pirteähkö laulu yhdistettynä animaatioon tuntuu väärältä. En minä tosin aiempien kausienkaan OPeja juuri katsellut, mutta niihin ehti silti tottua. Nyt juostaan koulun läpi Portal Gunia (tai Portal Penciliä) apuna käyttäen. Arvokkaasta käytöksesta saati sitten hitaasta kävelystä ei ole tietoakaan. Se on kuitenkin vain OP. ED on kiva.

Alussa hahmot esiteltiin ja hetken jo pelkäsin ensimmäisen jakson olevan kertausta niille, jotka eivät olet Marimiteen aiemmin tutustuneet. Väärässä olin. Jakso lähtee mukavasti käyntiin. Eli tuttua teenhörppimistä on luvassa tälläkin kaudella. Lisääntyneen Yumi-Touko-äksönin kera. Minä tykkään. Ensi jaksossa Youko ja kumppanit.

Tuplapostaus, mutta edellisestä on jo aikaa ja lisäksi etusivu kärsii vakavasta Marimiten puutteesta. Joku voi vaikka yhdistää sitten, jos oikein kovasti häiritsee.

aurea

Viesti Kirjoittaja aurea » Ma Tammi 12, 2009 01:22

Jees hyvin alkoi, taitaa olla talvikauden suosikkisarja jo omalla kohdalla selvä, hihi.
OP+video tosiaan hiukkasen erikoinen tälle sarjalle, mutta tykkäsin siitä sekä kappaleesta, rento fiilis jäi -siinä missä ekaa kautta kun aloitin, niin OPsta jäi tunne, että mitähän kristillisen kuivaa mummodraamaa minä nyt olen katsomassa. Muuten sisältö sitä samaa, eli takuulla seuraan loppuun, Earl Greyn kanssa.
ED:n soidessa taustalla pyörivät illustraatiot oli vähintään sööttejä, pitää jostakin tonkia ne esiin.

FoxJones

Viesti Kirjoittaja FoxJones » La Tammi 17, 2009 15:12

Pari ekaa jaksoa pörrätty läpi ja pitää todeta että hienoa että jotkut hyvät asiat vaan jatkuu ja jatkuu ^_^ Kauan odotettu Yumin pikkusiskodilemma näyttäisi olevan kauden teema.
http://foxjones.yuri.fi/hopo/yoshino-saatana.jpg <- tähän asti pääsin ennenkuin hajosin.

Olken kanssa vähän samoilla linjoilla kyllä tuon openerin suhteen.
[22:27:47] <@Kyuu> Sivis: sun tarvii kuvailla yleisölle amv:iden poikkitaiteellisuuden merkitystä
[22:29:18] <@Sivis> "amv:n teko on vähä ku ois .. taiteellista.. poikittain.. siellä"

soinap

Viesti Kirjoittaja soinap » Ke Tammi 21, 2009 18:42

Ensimmäinen tuotantokausi on nyt takana ja mielipide on erittäin hyvä. Sarjassa suhteet olivat enemmän syvällisellä tasolla, fyysistä kontaktia ei tahtonut löytyä ja ainoat pusutkin taisivat olla Sein antamia. Huumoria sarjassa ei pahemmin löytynyt ja aikaahan meni paljon teenhörppimiseen, mutta pidin silti. Hahmoista vain muutama ärsytti (Tsukato (kameratyttö!) ja Sachiko ehk eniten), mutta miellyttäviä hahmoja tuli kuin liukuhihnalta ! (Sei, Yoshino (♥), Yumi, Shimako...) Animaatiojälki oli hieman vanhahkompaa ja alkutunnari oli aikas tylsä, mutta sopi kyllä hyvin teemaan. Ihmissuhteita ja draamaa sarjasta ei puuttunut ja draamapuoli ainakin toimi. Välillä kun tuli sellainen kohtaus, että jotain olisi voinut tapahtuakin, mutta niin ei kuitenkaan käynyt, tuli sellainen "jos tämä olisi strawberry panic, nyt oltaisiin jo sängyssä" olo. Mutta hyvä tälläisenä.

Heti kun vain jaksaa löytää Harun jaksot tai mahdollisen latauspaikan, tulen jatkamaan sarjan katselemista, sellainen pieni marimite purema kun sattui tulemaan.

// Openingeista vielä sen verran, että ensimmäisen kauden opening oli kyllä turhaa melodiaa minulle. Ei yhtään laulua siinä välissä, ehkä olin vähän pettynytkin sillä pidän niistä menevimmistä kappaleista ! Toisella kaudella oltiin jo parempaan päin, Ali Projectin tekemä opening ja oli kyllä nätti. Ja pidin kyllä tuosta neljännekin kauden openingista, ehkä hieman erikoisempi valinta tälle kaudelle, mutta mukavan reipas ja nätti.
Viimeksi muokannut soinap, Ti Tammi 27, 2009 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Ma Tammi 26, 2009 17:50

Nyt äkkiseltään ei tule mieleen hetkeä, jolloin Yumin hiukset olisivat saaneet hulmuta vapaasti, ensimmäisen kauden kylpykohtausta lukuunottamatta. Näillä näkymin niin ei tule tapahtumaan viidennessäkään jaksossa, mutta lähelle päästään. Previewiä katsellessani neljännen jakson päätteeksi en kiinnittänyt ruskeatukkaiseen tyttöön sen kummemmin huomiota. Ehkä mietin, että onkos tuokin jokin uusi hahmo, mutten ole varma. Sitten tämän tytön pärstä näytettiin lähempää ja huomasin, että Yumihan se siinä. Sitten repesin sille, kuinka olen syvällä sisimmässäni toivonut näkeväni Yumin hiukset laitettuna jollain muulla tavalla kuin sillä tavallisella, mutta sen hetken koittaessa en sitten edes tunnistanut koko tyttöä.

Marimite on kyllä jännä sarja. Facepalmauksien määrä tuntuisi olevan suoraan verrannollinen siihen, kuinka paljon pidän sillä hetkellä katsomastani jaksosta. Tavallisesti näiden kahden asian suhde toisiinsa on kääntäen verrannollinen. Ja Marimiten tapauksessa jokainen jakso saa oletusarvoisesti 9876 olkepistettä.

Uudesta OP:sta en pidä vieläkään.

Kisse-chan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisse-chan » Ma Tammi 26, 2009 18:16

Jee-kattoopa moista sarjaa muutkin kuin minä=) Maria-sama ga Miteru on todella hyvä,vaikka en ole aivan loppuun animea katsonutkaan.Mangan olen toki lukenut osittain :D
-I have twenty-three tiny wishes, but I'm sure you won't remember all of them, so I'll put them all into one; I want to spend more time with you.-

soinap

Viesti Kirjoittaja soinap » To Helmi 26, 2009 14:23

Nyt on myös ~Haru~ kausi ja kaikki DVD specialsit takana ja neljäskausi aloitettuna (olen laiska pitkien ova-jaksojen suhteen). Haru tuntui paikoitellen jopa paremmalta kuin ensimmäinen kausi, mutta ei se sitä kuitenkaan ollut. Paljon taustakertomuksia ja oli upeaa katsella kun vanhat ruusut valmistuivat. Tosin tulee vähän ikävä Sei-samaa... Uudet hahmot, Noriko ja Touko, olivat ihan mukavia. Noriko sopii hyvin Shimakolle, mutta Touko... en tajua miksi hänet halutaan Yumille... Yoshino pysyi tälläkin kaudella suosikkinani, hieman lapsellisempaakin käyttäytymistä tuli loppuvaiheilla. Myös lopetus oli kiva.

Neljännestä kaudesta olen katsonut nyt kolme jaksoa. Näyttää kyllä vähintään yhtä hyvältä kuin aiemmatkin, animaatiojälkeen on vain vaikea tottua kun siihen "vanhaan" oli jo niin sopeutunut. Mutta ovathan ne muutaman vuoden vanhempiakin joten ihan ymmärrettävää. Opening on mukavan pirteä verrattuna niihin hitaisiin kuorolauluihin ekoilla kausilla. Myös tämä Kanako on ihan ok tyyppi, mutta ei hirveän Yumimainen... (kun eikös hän ole se toinen jonka fanit haluaisivat Yumin petite soueriksi?).

Marimiteä katselemaan n______n

Olke

Viesti Kirjoittaja Olke » Ma Maalis 09, 2009 15:52

Yumi muuttui vaalien jälkeen yhtäkkiä niin elegantiksi, että hän vahvisti asemiaan suosikki-marimitenäni. Kymppijaksoa katsellessa tunnelmat olivat vähän samankaltaiset kuin jos jossain taistelusarjassa päähenkilö saa jostain valtavat voimat. Yhtäkkiä Yumi oli youkomaisen elegantti ja yumimaisen viaton samaan aikaan. Täydellistä. Minua vaivaa sellainen kutina tällä hetkellä, että ensi jaksossa Yumi-Touko-rintamalla voisi tapahtua jotain. Ysijaksossa Tsutako moitti Yumia siitä, että hänen ilmeitään on niin helppo lukea. Touko voi lukea Yumia kuin avointa kirjaa samalla, kun hän itse pitää selvän henkisen välimatkan Yumiin. Mutta nyt Yumin yhtäkkisen aikuistumisen myötä uskoisin Yumin olevan kelpo vastus Toukolle.

aurea

Viesti Kirjoittaja aurea » Ke Maalis 11, 2009 09:58

Spoiler: 7
Kovempaa kamaa kuin kovinkaan jännäri, kovin monen sarjan parissa ei ole samalla tavalla tullut henkeä pidäteltyä kuin seiskajaksossa, kun Yumi ojentaa rukousnauhaansa Toukolle ja odotellaan ottaako vastaan. Teki melkein mieli itkeä jälkikäteen mukana - asiaan saattaa vaikuttaa etten ole nukkunut kahteenkymmeneenneljään tuntiin. Mahtavaa kamaa silti.
Ja Yumi+Touko punastelu on kyllä ihkua.

Ikävää, että tämäkin kohta loppuu taas.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”