Mushishi

Tiettyä anime- ja/tai manganimikettä koskevaa kohdistetumpaa keskustelua.

Valvoja: Animeunionin Foorumiaktiivit

Durahan7777

Mushishi

Viesti Kirjoittaja Durahan7777 » Su Kesä 04, 2006 00:25

Juu elikkäs sarja on animea.

(VAROITUS SEURAAVA KAPPALE VOI SISÄLTÄÄ PIENIÄ SPOILEREITA)
Sarjassa tärkeässä osassa on elämän alkulähteellä pysyneet ameebamaiset olenot, mushit.
Nämä otukset eivät näy läheskään kaikille.
Mushit eivät mielestäni ole pahantahtoisia, mutta aiheuttavat isojakin ongelmia ihmisille olemassaololaan.
Sarjassa osat ovat aikamoisen erillisiä kokonaisuuksia joita yhdistää mushit ja mystinen tyyppi joka tietää musheista paljon ja auttaa ihmisiä joilla on mushien aiheuttamia ongelmia.
Sarjasta on vaikea kertoa mitään kunnolla, se on sen verran monimutkainen ja minä en ole kovin hyvä selittäjä.

Sarjana Mushishi todellakin on kaunis ja erikoinen.
Suosittelen sarjaa lämpimästi.
Kysykää jos tahdotte tietää enemmän sarjan asetelmasta, koska en aio turhaan selittää rivitolkulla.

EDIT (ANN)

"They are neither plants nor animals. They differ from other forms of life such as the micro-organisms and the fungi. Instead they resemble the primeval body of life and are generally known as "Mushi". Their existence and appearance are unknown to many and only a limited number of humans are aware of them. Ginko is a "Mushi-shi" who travels around to investigate and find out more about the "Mushi". In the process, he also lends a helping hand to people who face problems with supernatural occurances which may be related to the "Mushi"."

Onkos kukaan katsonut tätä erikoista sarjaa minun lisäkseni?

moderaattorin lisäys - Sarjan perustiedot voit tarkastaa täältä:
http://www.animenewsnetwork.com/encyclo ... hp?id=5923
Plus ketjun aloitus siirretty sinne minne se kuuluu. Alkuun. - Furinji

Ishida
Viesti:

Re: Mushishi

Viesti Kirjoittaja Ishida » Su Kesä 04, 2006 01:46

Durahan7777 kirjoitti:Onkos kukaan katsonut tätä erikoista sarjaa minun lisäkseni?
On toki. Mushishi on erittäin kaunis sarja. Taustat ovat hienoja, jaksojen tarinat on kerrottu koskettavasti ja hahmotkin ovat syviä, vaikka useimpia näkeekin vain yhden jakson verran.

Idea musheista on jännä ja koko Mushishin maailma on hurjan mielenkiintoinen. Animoinnissa on hienosti päästy mangan kanssa samaan fiilikseen. Kyllä tätä sarjaa katsoo ilolla. Vaikka vain siksi, että se on viehättävän erilaista.

Ja Ginko on suurta parhautta ^^

Darth Mauno
Wannabe

Viesti Kirjoittaja Darth Mauno » Su Kesä 04, 2006 02:15

Ketjun aloittaja voisikin sitten seuraavaksi hakea hieman vauhtia vaikkapa ANN:n päästä ja kertoa, mistä ko. nimikkeessä mahtaa olla kysymys ja onko kyseessä kenties manga, anime vaiko kurpitsa?
"Do not underestimate the power of the Dork Side"

ShyHi

Viesti Kirjoittaja ShyHi » Su Kesä 04, 2006 19:38

Aivan ykkösenä minun animelistallani. Rauhallista ja ah niin kaunista katseltavaa - meditaatiota minulle. Jokainen jakso on oma kokonaisuutensa, johon voi kaikessa rauhassa keskittyä, eikä tarvitse muistaa mitä aiemmin on tapahtunut. Vaikka ajatus musheista on erikoinen, muistuttaa se mukavasti kaikesta siitä, mitä ei elämästä vielä tiedä.
“There is much more to the world than you think. Perhaps it is really a doorway, and if you choose to go inside, you'll find many unexpected things.” ~ Shigeru Miyamoto ~

Liekki

Viesti Kirjoittaja Liekki » Su Kesä 04, 2006 20:42

Kuulostaapa mielenkiintoiselta sarjalta :D. Tähän täytyy ehdottomasti tutustua tulevaisuudessa.
- Here's your knife.
- SWORD.
- Whatever...

immolatus_dead

Viesti Kirjoittaja immolatus_dead » Ma Kesä 05, 2006 17:28

Juu 19 jaksoa katsottu, pitkän aikaa ollu nyt tauolla(siis itselläni), mutta juu pidän sarjasta kovasti, hyvin lähti aina päivä käyntiin kun katsoi jakson Mushishia ennen kuin lähti kouluun :wink:
Katsotut animet.
Menossa mukana:
KUMA the bear maker.

Durahan7777

Viesti Kirjoittaja Durahan7777 » Pe Kesä 09, 2006 15:34

sarja katsoessa usein joutuu lähes transsinomaiseen tilaan.

Onko muita tämänlaisia sarjoja olemassa??????(pakko saada lisää)

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » Ma Kesä 12, 2006 22:47

Mushishia voi kyllä kuvailla sanalla hieno. En tarkoita vain sitä, että sarjan taustat ovat vaatimattomasti sanoen ehkä upeimpia koskaan. Sen lisäksi sarjaa vaivaa hävyttömän herkullinen tunnelma. Se rakennetaan huolellisesti värien, äänten ja musiikin yhteistyöllä ja saa minut uppoutumaan joka jaksoon kuin penkkiurheilijan mm-kisoihin. Erikoismaininta ääninäyttelijöille, jotka eivät tuota mitään pirtsakkaa höpötystä vaan ihanan herkän ja pehmeän kuuloista tunnelmointia. Tarinat toistavat samaa kaavaa eli mushi aiheuttaa ongelmia, Ginko tulee paikalle ja yrittää ratkaista ongelman. Mikä näissä tarinoissa on hienoa on se, että ei koskaan voi tietää, miten ne päättyvät. Onko loppu onnellinen, onneton vai joku, joka saa raapimaan päätä ja miettimään, oliko tämä nyt onnellinen vai ei, sitä ei voi jakson alussa tietää. Samalla tarinoissa on myös hieno kansantaruja muistuttava olemus. Ei ole vaikeaa kuvitella, kuinka vuosien päästä kylän vanhimmat kertovat lapsille legendoja oudoista sattumuksista ja vaeltavasta miehestä. Hieno sarja kertakaikkiaan.

Omia lempijaksoja ovat jakso 3, jossa on tavoitettu niin hienosti talven tunnelma että alta pois. Piti jakson jälkeen istua muutama minuutti penkissä ja hengittää syvään jaksoa sulatellen. Se miten lumi vaimentaa äänet oli uskomattoman hienosti kuvattu, samoin ihmisen oma ääni. Miten niitä oli käsitelty, se sai aikaan vatsanpohjassa sellaista kutinaa ettei sitä voi sanoin kuvailla. Toinen suosikki on jakso 20, missä sitä traagisen toiveikasta tunnelmaa on niin, että voi lapiolla ammentaa. Mutta ei siinä mitään, lähes jokainen Mushishin jakso on pieni mestariteos.

Tarpeeksi hehkutusta? Hyvä. Vetäydyn takavasemmalle.
MyAnimeList
Friends? If you're talking about henchmen, I've got lots of those.
I wanted to mess with your mind a bit. Sorry.

Murgatroyd

Viesti Kirjoittaja Murgatroyd » Pe Heinä 21, 2006 11:51

Hmmm... Nyt on sitten Del Rey lisensoinut Mushishi mangan...
Olen niin onnellinen. Ihan tosi, olen nyt katsonut animea 14 jaksoa ja on pakko myöntää, että tähän mennessä tämä on ollut ehdottomasti parhain katsomani anime. Jokainen jakso on ollut aivan ihana, tosin omat lempparitkit löytyy. Seuraan sarjaa erittäin hitaasti, koska se tuntuu jotenkin hyvältä tässä tapauksessa.
Vielä tässä vaiheessa en kuitenkaan hauaisi pahemmin kommentoida, se kun on minulle helpompaa silloin kun olen katsonut sarjan loppuun. Mutta sanonpa nyt vain, että erittäin hyvältä näyttää (ja tuntuu).

Mietiskelen tässä, että jos kerran anime pohjautuu mangaan ja anime on aivan loistava, niin eikös silloin ole aika suuri mahdollisuus, että manga on vielä parempi? Siis kun ajattelee tällai yleistävästi. Aikas taivaalliselta se ainakin näyttää...
...Miten ihmeessä ne on oikein onnistuneet tekemään tuosta animesta noin hyvän...
Onkos kukaan lukenut vielä tässä vaiheessa mangana?
Löysin muuten netistä aivan upean Mushishi-julisteen. Haluan sen T.T

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » La Heinä 22, 2006 02:52

Murgatroyd kirjoitti:Hmmm... Nyt on sitten Del Rey lisensoinut Mushishi mangan...
Mitä!? Onko? *selaa* On! Del Rey = jumala.
Murgatroyd kirjoitti:Jokainen jakso on ollut aivan ihana, tosin omat lempparitkit löytyy. Seuraan sarjaa erittäin hitaasti, koska se tuntuu jotenkin hyvältä tässä tapauksessa.
Hitaus on tosiaan valttia. Kun joku juonivetoinen sarja pistää cliffhangerin jakson loppuun perustellen sillä katsojalle, että seuraava jakso pitää myös katsoa (ja mahdollisimman nopeasti), Mushishissa jokainen jakso on itsenäinen, kiehtova kokonaisuus. Mitään pakottavaa tarvetta katsoa seuraava jakso nopeasti ei ole. Ja se on hyvä, koska Mushishia ei mahdu katsojan sisälle kuin yksi kerralla. Vaatii hiukan aikaa, että saa sulateltua yhden jakson tapahtumat ja tunnelmat ja pystyy sisäistämään seuraavan.

Mushishin previkatkin ovat tätä varten tehdyt. Ainoastaan seuraavan jakson nimi paljastetaan, joka kutittaa mukavasti mielikuvitusta. Väkisinkin alkaa miettiä, mitä "Silmäluomien valo" tai "Taivaan lanka" merkitsevät. Silti kun jakson kohokohtia ei paljasteta, ei tule sellaista oloa että pitää päästä heti näkemään, kuinka Ginko nuijii mushin maanrakoon ja hurmaa jonkun samalla. Hyvästä pitää nauttia hiljalleen, että se kestää mahdollisimman pitkään.
MyAnimeList

Murgatroyd

Viesti Kirjoittaja Murgatroyd » Ti Heinä 25, 2006 18:26

isokana kirjoitti: Hitaus on tosiaan valttia. Kun joku juonivetoinen sarja pistää cliffhangerin jakson loppuun perustellen sillä katsojalle, että seuraava jakso pitää myös katsoa (ja mahdollisimman nopeasti), Mushishissa jokainen jakso on itsenäinen, kiehtova kokonaisuus. Mitään pakottavaa tarvetta katsoa seuraava jakso nopeasti ei ole. Ja se on hyvä, koska Mushishia ei mahdu katsojan sisälle kuin yksi kerralla.
Juuri näin. Itse olen ainakin niin pilvessä jokaisen jakson jälkeen, että huhhuh. Varsinkin 12. jakson jälkeen. Sulattelin sitä viikon.
Ajattelin tässä, että mitäs sitten kun olen katsonut sarjan... Mielessä kutkuttelee Mushishi-maraton ja sen jälkeiset 26 päivää, jotka minulta menisi toipumiseen. Tai itseasiassa 52 päivää, putkeen katsominen tuplaa. Miten niin itsetuhoisia ajatuksia? No luulenpa, että tuo jää toteuttamatta, leikinpä vain ajatuksella ;)

Myös minun mielestäni on mukavaa, että seuraavasta jaksosta paljastetaan vain nimi. Hyvin harvoin osaan arvata edes pikkuisen, millainen tapaus tulee olemaan kyseessä. Silti on kuitenkin melko 'turvallinen' olo.
(Olen muuten huomannut, että nuo jaksojen nimet jää helpolla mieleen.)

Tässä vähän Animewatcheria selailin ja huomasin, että hyvin harva oli antanut 7 seiskaa huonomman arvosanan (k.a. 8.8 /53 ). Onko täällä joku, joka ei pidä tästä sarjasta?
Toivottavasti ei ;P

Mimi_

Viesti Kirjoittaja Mimi_ » Ti Heinä 25, 2006 20:09

Itse olen vasta yhden jakson katsonut, mutta sen perusteella vaikutti siltä että katsoisin mieluusti enemmänkin. Kaunis sarja, todellakin.
Aika kulkee, kellot laukkaa
monta raukkaa hauta haukkaa
Ennen iltaa, siis kulje siltaa
mut varo murhamiesten kiltaa
Varo liittymästä heihin
jotka usko eivät enää mihinkään

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » Ke Heinä 26, 2006 00:36

En VOI ymmärtää, miksen ole ennemmin tarkastanut tätä sarjaa. Nyt hiukan vajaa 20 jaksoa takana, ja nekin katsoin maratonina yhden yön aikana. Mushishi on aivan älyttömän kaunis sarja niin juonen, taiteen, musiikkien kuin tunnelmankin osalta. Vaikka hahmot ovat jotenkin yksinkertaistettuja, silti niiden liikkuvuus ja eloisuus korjaa täysin tuon pikku "ongelman".(eikä se edes ole ongelma). Kuten jo onkin mainittu, ei ihan heti tule mieleen sarjaa, jossa olisi yhtä upeat taustat.

Musiikit ovat varsin melankolisia ja sarjaan täydellisesti sopivia, mutta silti mahtavia. Joka kerta kun musiikki soi, se sopii täydellisesti soitettuun paikkaan. Juoni on pääidealtaan suht samankaltainen joka jaksossa, mutta eipä siinä mitään. Joka jakso on silti omanlaisensa ja toistosta ei oikeastaan näy jälkeäkään poislukien se, että Ginko joutuu joka jaksossa hoitamaan ihmisten mushiongelmia. Tämä tietysti voi johtua siitä, että sarjan idea on se.

Ainoa asia joka jää, en sanoisi harmittamaan, vaan vaivaamaan, on se että tässä sarjassa ei onnellisen lopun määritelmää tiedetä. Vaikka miten hyvin kävisi, silti jokin jää aina kaivertamaan. Minua tämä ei haittaa, vaan tykkäänkin enemmän tämäntyylisistä ratkaisuista. "Jos loppu on onnellinen, on sillä aina jokin hinta, joka laskee kokonaisonnellisuutta." - pätee Mushishiin muuten täydellisesti.

Kaiken kaikkiaan parhaita sarjoja joita olen nähnyt matkan varrella, mutta muutama varoituksen sana: Älä katso yltiöväsyneenä tai masentuneena, sillä sen jälkeen en itse ainakaan vastaisi seurauksista.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

isokana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isokana » La Heinä 29, 2006 04:07

Tämä on vanha uutinen, mutta oli ainakin mennyt meikäläisen tutkan alitse julki tullessaan. Eli Katsuhiro Otomo väsää Mushishista live action -leffan, joka saa ensi-iltansa Venetsian filmifestivaaleilla.
http://www.animenewsnetwork.com/article.php?id=7711
http://www.animenewsnetwork.com/article.php?id=9275

Kliffaa hei jne. :)
MyAnimeList

K8Skies

Viesti Kirjoittaja K8Skies » La Heinä 29, 2006 12:24

isokana kirjoitti:Tämä on vanha uutinen, mutta oli ainakin mennyt meikäläisen tutkan alitse julki tullessaan. Eli Katsuhiro Otomo väsää Mushishista live action -leffan, joka saa ensi-iltansa Venetsian filmifestivaaleilla.
Hm. Enpä ollut itsekkään kuullut koko projektista yhtään mitään. Taas enemmän tai vähemmän mietityttää mitä tuosta oikein tulee, mutta kyllä se jollain keinolla pitää nähdä. Ei se voi(tai no voi) olla mikään täydellisen hirvittävä härpäke, kun anime ja manga ovat jo perusidealtaan niin mielenkiintoisia.
Oh, I didn't have to take everything off.
Kappa-sans fell asleep while basking in the sun.

|Nagasarete Airantou 4ever| |Life Is.|
|Bungaku Shojo^| |Kure-nai...| |Rurumo♥|

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Anime- ja mangasarjat sekä elokuvat”